مشاوره برای مشکلات خانوادگی

مشکلات خانوادگی یکی از شایع ترین دلایلی است که زوج ها برای حل مشکلات خود به روانشناس مراجعه می کنند. هر زندگی زناشویی شرایط خاص خود را دارد. زن و مردی که ازدواج می کنند ممکن است به دلایل مختلف با یکدیگر تفاوت داشته باشند و مشاوره برای مشکلات خانوادگی برای آنها لازم باشد زیرا رفتارهای انسانی متغیر است و از آنجایی که روابط بین زوجین مربوط به آنهاست، مشکلاتی که هر دو همسر دارند متفاوت است. بنابراین توصیه یکسان به افراد مختلف با مشکلات متفاوت درست نیست. به همین دلیل در مشاوره مشکلات خانوادگی سعی می کنیم با بررسی موقعیت های زن و مرد به آنها توصیه های مفیدی برای بهبود زندگی شان بدهیم.

 

چه زمانی باید از مشاوره خانواده استفاده کرد؟

به گفته بهترین روانشناس خانواده، برخی از مشکلات آنقدر به خانواده مربوط می شود که نیاز به درمان از طریق مشاوره خانواده و خانواده درمانی دارد زیرا این مشکلات ممکن است به دلیل ساختار خانواده ای باشد که فرد در آن زندگی می کند و رشد کرده است. در برخی موارد، وقوع حوادثی که ممکن است بر همه اعضای خانواده تأثیر بگذارد، مانند مرگ یکی از عزیزان، ممکن است سودمند باشد. به گفته مشاور خانواده، استرس و مشاجره در هر خانواده ای طبیعی است – به عبارت دیگر، هر فردی که دعواهای خانوادگی را تجربه می کند. اینها ممکن است تفاوت بین همسران یا روابط بین والدین و فرزندان باشد.

وجود اختلافات خانوادگی مستلزم آگاهی از مهارت های رفع تنش های موجود است. مشاوره خانواده بسیار گسترده است و می توان از این روش درمانی در شاخه های مختلف روانشناسی خانواده استفاده کرد.

 

انواع مشکلات خانوادگی

مشاوره برای مشکلات خانوادگی

تقسیم بندی های مختلفی از مشکلات خانوادگی قابل انجام است و ما بسته به موضوعی که داریم این نوع تقسیم بندی را برای این مقاله انتخاب کرده ایم:

مشکلات خانوادگی به دو دسته تقسیم می شوند:

1- مشکلات بیرونی

2- مشکلات درونی

مشکلات درونی ناشی از اختلافات بین اعضای خانواده است، اما مشکلات بیرونی ناشی از دخالت دیگران است.

یکی از انواع مشکلات خانوادگی بیرونی که همیشه در بین همه خانواده ها وجود دارد، مشکل ارتباط با اقوام و آشنایان است، در واقع به نظر می رسد که اقوام و آشنایان در تمام ابعاد زندگی افراد را تحت تأثیر قرار می دهند و مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد می کنند.

 

بهترین مشاوره تلفنی خانواده

 

 از مشکلات درونی خانواده میتوان گفت که حداقل یک بار در هر خانواده بحث در مورد میزان درآمد و وضعیت مالی وجود دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده، اختلاف بر سر مسائل مالی از جمله مسائل جدا نشدنی 10 درصد خانواده ها است. متأسفانه بسیاری از افراد در ابتدای رابطه فکر می کنند به دلیل هیجانی که در ابتدای رابطه احساس می کنند وضعیت مالی آنها چندان مهم نیست، اما پس از مدتی مشکلات خانوادگی مربوط به مسائل مالی پیدا می شود. به طور کلی درآمد کم مرد، ولخرجی یک عضو یا توقعات بسیار بالایی که از زندگی دارند زندگی خانوادگی این افراد را روز به روز تلخ تر می کند.

 

اختلاف نظر و بحث کردن

مشاوره برای  مشکلات خانوادگی

اختلاف در خانواده طبیعی است. بالاخره همه ما نظرات خود را داریم. با این حال، زمانی که ارتباط سالم از بین می رود و گفتگو به بحث تبدیل می شود، باید راه حلی پیدا کنیم.

مشاجره چه با همسر یا فرزندانتان باشد، می تواند تنش های زیادی را در خانواده ایجاد کند و بسته به شدت اختلاف، برای همیشه به رابطه آسیب وارد کند. بنابراین، بسیار مهم است که در خانواده به دقت بحث کنید و در هنگام برخورد با اختلافات سعی کنید از شر همه احساسات غیر ضروری خلاص شوید. در عوض، روی مشکلی که در دست دارید تمرکز کنید.

اگر مشاجره تبدیل به دعوا شد و به هم توهین کردید تماس بگیرید و جلسه بگذارید. اصولا صحبت و تبادل نظر کار بدی نیست و طبیعی است. در این جلسه توافق کردند که یکی از اصول جلسه احترام به یکدیگر و تلاش برای یافتن راه حل است.

 

تعادل بین کار و زندگی

در پی افزایش ساعات کار و اغلب دستمزدهای کمتر، گاهی اوقات کار می تواند در اولویت زندگی بسیاری از والدین قرار گیرد. یکی از مشکلاتی که اغلب در مشاوره خانواده به وجود می آید، کار بیش از حد یکی از شرکا است.

این موضوع پیچیده است اما راه حل های زیادی دارد. برخی از راه حل های ساده عبارتند از: انجام کار در خانه، استفاده بهینه از زمان در خانه، وقت گذاشتن برای مسائل مهم خانوادگی، واگذاری وظایف به دیگران برای صرفه جویی در وقت و فراموش نکردن “مدیریت زمان”. با داشتن یک برنامه متعادل کار و زندگی، می توانید زمان کافی برای تمرکز بهتر روی خانواده خود داشته باشید.

 

خیانت؛ سخت ترین مشکل خانوادگی

مشاوره برای مشکلات خانوادگی

متأسفانه خیانت یکی از دلایل اصلی طلاق است و در مشاوره برای مشکلات خانوادگی موضوعی دشوار است.

در وهله اول با عادات خوب در روابط از بروز این مشکل جلوگیری کنیم. اما اگر برای پیشگیری دیر شده است، اقدام کنید. اما قبل از هر اقدامی از هرگونه اقدام بی پروا مانند درگیری و خشونت پرهیز کنید.

قبل از هر کاری باید از شریک زندگی خود توضیح بخواهید. اگرچه این ممکن است موجه باشد، اما به شما کمک می‌کند تا چیزها را از دیدگاه آنها ببینید که می‌تواند به شما در حرکت به جلو کمک کند. در این موارد کمک گرفتن از یک مشاور خانواده خوب بسیار کمک کننده است.

 

 

مشکل ارتباطی بین والدین و فرزندان

مشاوره برای مشکلات خانوادگی

یکی دیگر از مشکلات مهم و اساسی خانواده هایی که همواره از اذان به عنوان یکی از مشکلات جدی زندگی یاد می کنند، ارتباط کامل والدین با فرزندان است، به خصوص کودکان نوجوان در این زمینه بسیار حساس هستند و باید سعی کنیم روابط را بهبود بخشیم. با این سنین رابطه خوبی برقرار کنید، زیرا در سنین نوجوانی اگر خانواده ها نتوانند با فرزندان نوجوان خود رابطه خوبی برقرار کنند و دوستی و شادی را بین آنها حفظ کنند، چنین چیزی وجود ندارد.

بنابراین نوجوانان اعم از دختر و پسر در بیرون از محیط خانه به دنبال ارضای نیازهای عاطفی خود هستند و در نتیجه ممکن است در چنگال سوء استفاده کنندگان و افراد بی وجدان بیفتند و با انواع مشکلات روحی، جسمی و جنسی مواجه شوند. از جمله روابط، مشروعیت جنسی، اعتیاد به الکل و مواد مخدر از جمله انواع اعتیاد و همچنین مشکلات و ناهنجاری های اخلاقی.

 

بنابراین خانواده ها باید با استفاده از مشاوره خانواده سعی در رفع مشکلات مورد نظر در این زمینه داشته باشند تا بتوانند با فرزندان نوجوان خود ارتباط مناسب برقرار کنند.

 

تفاوت در سبک زندگی

یکی از دلایل مشاوره برای مشکلات خانوادگی، تفاوت در سبک زندگی همسران است. تصور کنید همیشه عادت دارید شب ها زود بخوابید، اما همسرتان اینطور نیست و تا دیروقت بیدار می مانید، وقتی می خواهید شب ها با شما صبحانه بخورید، می بینید که مدت هاست خواب هفت پادشاه را می بینید. زمان! البته بعد از مدتی از این مشکل خسته می شود و از اینجاست که اختلافات شما شروع می شود. به طور کلی بسیاری از افراد از همان ابتدا به سبک زندگی یکدیگر توجه نمی کنند، در حالی که متوجه نمی شوند یکی از مشکلات اصلی خانواده همین تفاوت های کوچک است که گاهی کاملاً بی اهمیت و نامرئی است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *