خود درگیری ذهنی

تا حالا براتون پیش اومده سر چند راهی گیر کنید و بعد از چندین مرحله کلنجار رفتن بالاخره مجبور بشید که یک راه و انتخاب کنید اما باز هم اون انتخاب نتونه قلبا در شما احساس رضایت خاطر ایجاد کنه . در حقیقت این مسئله به معنای خود درگیری ذهنی است.

خود درگیری ذهنی چیست؟

و یا زمانی که تمایل به خرید چیزی دارید اما واقعا  نمی دونید چه چیزی رو انتخاب کنید و سردرگم از مکان  خرید بیرون می یایید و خودتون و سرزنش می کنید که چرا از انتخاب کردن عاجزیید.

بنظر می رسه بعضی از ما گاهی دچار این سردرگمی می شیم، اما بعضی از افراد به صورت مداوم با این موضوع مواجه می شوند و به اصطلاح یک خود درگیری دارند. این خود درگیری باعث می شه فرد را به سمت افسردگی ، استرس ، اضطراب و حتی اختلالات تغذیه ای سوق بده و احساس بسیار بدی رو در این افراد ایجاد کنه و در نهایت سلامت روان فرد را به خطر بندازه .

خود درگیری

یک آدم سالم  وقتی در مورد مسئله ای تصمیم به انتخاب می گیره مثلا در مورد خرید وسیله ای، یا انجام دادم کاری، او سعی می کنه وقتی تمام جوانب و دلایل خرید را بسنجید و حتی در جایی که نیاز به مشاوره را احساس کرد، مشورت کند و در نتیجه  به یک تصمیم قطعی برسه و انتخاب نهایی رو انجام بده و در نهایت پرونده آن موضوع رو در ذهن خودش ببنده ،  اما فردی که خود درگیری داره نه می تونه به یک تصمیم قاطع برسه و نه می تونه  پرونده موضوع رو در ذهن خودش ببنده . واقعیتی ست که مشکل خود درگیری ربطی به سن و سال و شغل و موقعیت اجتماعی افراد نداره و ممکنه هر فردی دچار این وضعیت بشه.

علائم فرد دارای خود درگیری مزمن ذهنی

اما یک فردی که دچار این حالت می شه، حتی مطرح کردن این خود درگیری با فرد دیگری براش سخته و مرتبا با خودش کلنجار می ره و در بیان این موضوع که تصمیم گیری براش خیلی مشکله مرتبا در شک و تردید به سرمی بره و یا شاید استرس برچسب زدن از جانب دیگران ، خودش به نوعی یکی از دلایل عدم بیان مشکلش می تونه باشه .

برخی از عوامل ایجاد خود درگیری عبارتست از :

۱.فعل و انفعالات شیمیایی مغز

۲. عوامل ژنتیکی

۳.اختلالات خلقی مثل افسردگی

۴. اضطراب

۵. اختلال توجه و تمرکز

۶. اعتماد به نفس پایین

۷. پایین بودن سطح روابط اجتماعی

۸. خود ناهمخوانی

 

سردرگمی ذهنی

برای اینکه بتوان نقش خود ناهمخوانی را در اختلال سردرگمی ذهنی شفاف کرد لازم دیدیم که درباره آن توضیحاتی بدهیم . خود ناهمخوانی را می توان در حوزه روان شناسی اجتماعی و روان شناسی شخصیت مورد بررسی قرار داد . یکی از نظریه پردازانی که در زمینه تصمیم گیری ، پژوهش های بیشماری داشته است ادوارد توری هیگینزست که شهرتش به واسطه فرضیه تضاد خویشتن یا نا همخوانی خویشتن بوده است .

هیگینز بر تفاوت بین خود واقعی و اجتناب از خود منفی تاکید می کند . برای اینکه بتونیم علت خود درگیری را از چشم انداز روان شناسی بهتر ارزیابی کنیم بهتر است دیدگاه این روان شناس را دقیقا متوجه بشیم :

هر فردی دارای یک خود واقعی ست آنچه که واقعیت موجود در شخصیت خود فرد به حساب می آید  . به عبارت دیگر فرد با تمام خصوصیات خودش . خود واقعی یعنی ادراک فرد نسبت به صفات و ویژگی های خودش است . اما از دو نوع ” خود آرمانی ” یعنی چیزی که دوست داره باشه که شامل آرزوها و تمایلات فرد برای دستیابی به صفت های مورد نظرش و “خود بایدی” که نشاندهنده احساس اجبار و لزوم فرد به دست پیدا کردن صفت ها و ویژگی های خاص اوست. هیگینز معتقد است اگر :

۱.بین خود واقعی و آرمانی فرد اختلاف زیادی پیش بیاد فرد دچار افسردگی می شود .

۲. ناهمخوانی بین خود واقعی و خود بایدی منجر به اضطراب خواهد شد .

پس با توجه به ناهمخوانی های خود واقعی با خود آرمانی وخود بایدی، می تونیم اینطوری نتیجه بگیریم که فرد درخود درگیری ذهنی دچار این تضاد و ناهمخوانی می شود .

در پژوهش های دیگری که در بررسی رابطه ” خود ناهمخوانی و بهزیستی ذهنی  مطرح می شود نشان می دهد که رضایت از زندگی یکی از مولفه های بهزیستی ذهنی است . که شامل میزان احساس رضایت و خشنودی از زندگی می شود نمره بالا در دو زیر مقیاس رضایت از زندگی و خلق مثبت نشانگر بهزیستی بیشتر است . در فردی که دچار خود درگیری است این مولفه نیز درصد پایینی نشان می دهد .

 

درمان خود درگیری

چرا خود درگیری باید درمان شود؟

  • بنظر می رسد رنجی که شما از این سردرگمی خواهید داشت گاهی اوقات بسیار ناراحت کننده و غیر قابل تحمل می شود . تصور کنید برای یک تصمیم گیری مدت ها وقت گذاشته اید و باز هم در انجام آن احساس تردید می کنید.
  • وقت و انرژی که صرف این وضعیت خود می کنید . باید ها و نبایدهای ذهنی قطعا آزار دهنده ست.
  • عدم احساس رضایتمندی از زندگی و قادر نبودن بیان احساسات.
  • احساس افسردگی ، اضطراب که منجر به وسواس فکری می شود .تمرکز افراطی، تردید در تصمیم گیری و احساس بلا تکلیفی، ناتمام گذاشتن کارها بر ضرورت درمان تاکید می کند.

چگونه خود درگیری را درمان کنیم:

برای درمان خود درگیری ،  نیاز به صبر و حوصله زیادی احساس می شود . درمان آن تخصصی و نیاز به مشاوره روان شناسی توسط یک درمانگر روانشناسی بالینی ضرورت پیدا می کند . بطور خلاصه در درمان می توان از دارو درمانی ، روان درمانی و درمان شناختی استفاده کرد .

در مشاوره رایگان توسط روان شناسان با تجربه در مرکز مشاوره راز ماندگار شما می توانید از تا حدود زیادی از مدیریت برنامه ریزی و آشنایی با جزئیات درمان اطلاعات مفیدی کسب کنید . مقاله از : زهرا محمدی

6 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *