فواید روانشناختی و اهمیت روابط جنسی در زندگی زناشویی که باید حتما درباره آن آگاهی پیدا کنید تا رابطه زناشویی با کیفیت تری داشته باشید.

امروزه اهمیت روابط جنسی در زندگی زناشویی فراتر از مزایای فردی برای شما و همسرتان می باشد، رابطه جنسی منظم به چندین روش از یک رابطه سالم حمایت می کند. به عنوان مثال، اکسی توسین منتشر شده در حین رابطه جنسی، احساس پیوند را افزایش می دهد و صمیمیت عاطفی را بهبود می بخشد. رابطه جنسی در یک رابطه تک همسری میزان تعهد و ارتباط عاطفی شما با شخص مقابل را افزایش می دهد. ابراز عشق از طریق رابطه جنسی احتمال ماندن زوجین در کنار هم را افزایش می دهد. در نتیجه، رابطه جنسی رابطه مثبت با کاهش طلاق دارد.

عشق ورزیدن فواید عاطفی و روانی بسیاری دارد. رابطه جنسی، با کیفیت بهتر زندگی ارتباط دارد.

برخی از این مزایای روانی رابطه جنسی خوب در زندگی مشترک سالم عبارتند از:

تصویر بهتر از خود :

رابطه جنسی می تواند باعث افزایش عزت نفس و کاهش احساس عدم امنیت شود و منجر به درک مثبت تری از خود شود که این امر اهمیت بالای روابط جنسی در زندگی زناشویی را می رساند.

نرخ شادی بالاتر :

طبق مطالعه ای که در سال 2015 در چین انجام شد، رابطه جنسی با رضایت بیشتر و رابطه جنسی با کیفیت بهتر باعث افزایش خوشبختی می شود.

پیوند بیشتر :

مواد شیمیایی مغز در حین رابطه جنسی آزاد می شوند، از جمله اندورفین، که تحریک پذیری و احساس افسردگی را کاهش می دهد. هورمون دیگر، اکسی توسین (“داروی آغوش”) با تحریک پستانک و سایر فعالیت های جنسی افزایش می یابد. اکسی توسین به پرورش احساس آرامش و رضایت کمک می کند.

رهایی از استرس :

استرس مزمن ممکن است در کاهش دفعات جنسیت نقش داشته باشد. با این حال، رابطه جنسی می تواند یک روش موثر در کنترل استرس باشد. رابطه جنسی هورمونهای استرس را کاهش می دهد، مانند کورتیزول و آدرنالین (اپی نفرین) و اثرات آن تا روز بعد ادامه می یابد که این امر اهمیت بالای روابط جنسی در زندگی زناشویی را می رساند.

بهبود کیفیت خواب :

ارگاسم باعث ترشح هورمون پرولاکتین می شود که به خواب کمک می کند.

 

مزایای جسمی افزایش رابطه جنسی و اهمیت روابط جنسی در زندگی زناشویی

درک اینکه چگونه رابطه جنسی سلامت عاطفی را بهبود می بخشد کاملاً شهودی است، اما تعدادی از مزایای اهمیت روابط جنسی در زندگی زناشویی وجود دارد. برخی از این موارد عبارتند از:

آمادگی جسمانی بهتر:

رابطه جنسی نوعی ورزش است. فعالیت جنسی معادل فعالیت های بدنی متوسط مانند پیاده روی سریع یا بالا رفتن از پله است. حرکت جنسی می تواند عضلات شکم و لگن را سفت کند. برای خانم ها، بهبود حجم عضلانی کنترل مثانه را بهبود می بخشد.

عملکرد مغزی پیشرفته:

مطالعات اولیه نشان داد که رابطه مکرر بیشتر با عملکرد شناختی بهتر و رشد سلول های جدید مغزی ارتباط دارد.

عملکرد ایمنی بهتر :

فعالیت جنسی بیشتر تأثیرات مثبتی بر عملکرد ایمنی بدن دارد. درنتیجه رابطه جنسی منظم حتی ممکن است احتمال سرماخوردگی یا آنفولانزا را کاهش دهد.

سطح درد پایین تر:

اندورفین حاصل از رابطه جنسی چیزی بیش از احساس آرامش و رفاه را ایجاد می کند. به نظر می رسد اندورفین های جنسی میگرن و کمردرد را کاهش می دهد. که این امر می تواند اهمیت روابط جنسی در زندگی زناشویی را برساند.

ممکن است باعث کاهش وزن شود:

رابطه جنسی به مدت 30 دقیقه به طور متوسط   200 کالری می سوزاند. مواد شیمیایی آزاد شده از مغز که در هنگام رابطه جنسی آزاد می شوند می توانند ولع مصرف مواد غذایی را فروکش کرده و از کاهش وزن پشتیبانی کنند.

اثرات قلبی مثبت:

فعالیت جنسی (اما نه خودارضایی) با فشار خون پایین سیستولیک ارتباط دارد. فشار خون بالا خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد. فعالیت جنسی به اتساع رگهای خونی کمک می کند، ضمن کاهش فشار خون، اکسیژن و مواد مغذی را در بدن افزایش می دهد.

مزایای جسمی اضافی :

فعالیت جنسی بیشتر باعث افزایش میل جنسی و افزایش روانکاری واژن می شود. رابطه مکرر با دوره های قاعدگی سبک تر و گرفتگی های قاعدگی کمتر دردناک همراه است. علاوه بر این، بهبود حس بویایی، سلامت دندان ها، هضم بهتر و پوست درخشان ممکن است مربوط به ترشح DHEA توسط بدن بعد از رابطه جنسی باشد. که همه این موارد می تواند اهمیت روابط جنسی در زندگی زناشویی را نشان دهد.

 

چالش های داشتن رابطه جنسی منظم

انسانها به دنبال صمیمیت رابطه جنسی هستند. فقدان رابطه جنسی می تواند افراد را در یک رابطه دور کند و شاید به جای دیگری نگاه کنند. کار با یک زوج درمانگر مجاز می تواند به رفع این شکاف کمک کند و از نفوذ مسائل در طول ازدواج شما جلوگیری کند.

شروع زندگی جنسی شما

فراوانی رابطه جنسی با گذشت زمان می تواند تغییر کند و اغلب تغییر می کند. اما، این بدان معنی نیست که فرکانس جنسیت باید یک سرسره پیشرونده نزولی باشد. اگر از خود می پرسید که آیا ممکن است رابطه جنسی مانند زمانی که برای اولین بار عاشق شدید خوب باشد، پاسخ مثبت است. با بلوغ، رابطه شما، رابطه جنسی و صمیمیت می تواند بهبود یابد. فقط ممکن است کمی کار اضافی لازم باشد.

چندین روش برای اهمیت دادن به روابط جنسی در زندگی زناشویی برای شما وجود دارد. نگاهی به بخش های غیرجنسی رابطه شما، می تواند به این امر کمک کند.اغلب گفته می شود که بزرگترین اندام جنسی گوش است. بالا بردن فرکانس جنسیت بدون ایجاد ارتباط عاطفی یا افزایش ارتباطات، به احتمال زیاد بهبودی پایدار در روابط شما ایجاد نمی کند. کنترل استرس یکی دیگر از عوامل اصلی برای داشتن یک زندگی جنسی سالم است. اگر همیشه منتظر میزان میل خود برای مطابقت با شریک زندگی خود هستید، ممکن است مدت ها منتظر بمانید. درعوض، نیازهای خود را اعلام کنید و با هم کار کنید تا به یک ارتباط موثر برسید.

روحیه گرفتن برای رابطه جنسی

رابطه جنسی بیشتر (یا حداقل یک بار در هفته) مزایای متعددی برای یک رابطه دوستانه و حمایتی فراهم می کند. همانطور که گفته شد، در صورت عدم توانایی در رابطه جنسی، افزایش صمیمیت همچنان امکان پذیر است. اگر مرتباً رابطه جنسی ندارید، از خود بپرسید چرا؟

گاهی اوقات مراجعه به یک متخصص ممکن است بهترین راه حل مشکلات و روابط شخصی شما باشد. درمان به نفع افراد و زوجین است که این امر ناشی از اهمیت روابط جنسی در زندگی زناشویی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *