راه هایی برای فراموش کردن یک رابطه از دست رفته

عشق چیز عجیبی است که در زمان حضورش غرق در لذت و در زمان نبودش غرق در درد هستیم. روابط زیادی روزانه تشکیل و شکست می خورند اما چیزی که انگار عشق را به این حد از شهرت رسانده خود عشق نیست!، بلکه غم و اندوه حاصل از آن است. در این جاست که فراموش کردن یک رابطه کاری بس دشوار و رنج آور می شود.

عشق ریشه عربی داشته و از عشقه (نام یک گیاه بدون ریشه) گرفته شده است که مانند پیچک است و اگر دور گیاهی بپیچد آن را خشک می نماید. تحقیقات نشان می دهد زمانی که فردی به عشق می رسد، تغییرات هورمونی وسیعی در بدن وی صورت گرفته و بدن دستخوش نوسانات فراوانی می شود.

“عشق چشم آدم رو کور میکنه” جمله ای که حتما شنیده اید. به نظر شما آیا این جمله درست است؟
باید گفت بله، به لحاظ علمی و بر اساس پژوهش های صورت گرفته به دلیل هورمون های مختلف سروتونین، دوپامین، نور اپی‌نفرین، تستسترون، استروژن و بخصوص اکسی توسین، فعالیت های ذهنی دچار اختلالاتی می شوند. در این زمان به دلیل میزان بالای هورمون ترشح شده ذهن فرآیند تفکر منطقی را از دست داده و احساسات کنترل را بر عهده می گیرند.

در این مقاله قصد کمک به آسیب دیدگان روابط اشتباه و فراموش کردن یک رابطه را داریم. با ما همراه باشید و بدانید جز خودتان کسی قادر به بازگرداندن حال خوبتان نیست.

 

 

راه فراموش کردن یک رابطه چیست؟

 

 

راه فراموش کردن یک رابطه چیست؟

خاطرات فراموش نمی شوند بلکه فقط از زمانی به زمان دیگر انتقال می یابند. و بسته به اهمیتی که به آن ها می دهید فقط پررنگ و کمرنگ می شوند. پس از رابطه ای که به شکست ختم شده است شما همانند یک سوگ دیده به سوگواری می پردازید.

انکار می کنید.
عصبانی می شوید.
دلیل تراشی می کنید.
نشخوار فکری می کنید و افسرده می شوید.
اما پذیرش واقعیت و برگشت به زندگی عادی چه زمانی روی خواهد داد!

در ذیل به راه هایی برای کمتر نمودن این بازه زمانی اشاره شده است.

  1. به خودتان زمان بدهید
  2. دنبال کننده نباشید
  3. چرا به اینجا رسیدید؟
  4. شروع زودهنگام رابطه جدید ممنوع
  5. یادآورها را دور بیندازید
  6. در اجتماع باشید
  7. اهدافی جدید تعیین کنید
  8. ورزش کنید

 

  • به خودتان زمان بدهید
    اگر بدون سپری کردن دوران سوگواری و ناراحتی انتظار فراموش کردن یک رابطه را دارید، سخت در اشتباه هستید. بگذارید دردتان سیر طبیعی خود را سپری کند. گریه کنید و احساسات خود را بیرون بریزید. نگذارید این غم درون جسم و روح شما انباشته شود.
    برخی تصور دارند که اگر مسیر فکر نکردن و فرار از آن را در پی بگیرند موفق خواهند بود. غافل از اینکه این عمل سرکوبی احساسات مانند فنری که فشرده شده، شما را پرتاب خواهد کرد. پس زمانی برای این غم اختصاص دهید.
  • برای ماندن در رابطه پافشاری نکنید
    رابطه ای که قرار بر ادامه آن بود، با این شدت پایان نمی یافت. در فضای مجازی او را چک می کنید که آخر چه شود؟
    به دنبال امید واهی و برگشت دوباره هستید؟
    یا می خواهید با دیدن روزهای خوش و شادی او رنج خود را بیشتر کنید و خود را قربانی و تنها غمخوار این رابطه تمام شده بدانید؟
    اگر با عکس یا تصویری امید شروع دوباره رابطه ایجاد شد، بدانید که آدم ها راه رفتن را یاد می گیرند. و اگر شادی او را دیدید، به خود احترام بگذارید و بیشتر از این خود را خرد نکنید و از پافشاری کردن برای برگشت به رابطه خودداری کنید.
  • چرا به اینجا رسیدید؟
    برای فراموش کردن یک رابطه بعد از سوگواری، اکنون زمان تفکر با ذهن باز است. چه شد که این رابطه به اینجا کشید؟ چه اشتباهاتی در انتخاب خود داشته اید؟ ممکن است فرد مقابل شما دارای برخی از علائم اختلالات روانی مثل شخصیت مرزی، خودشیفتگی و… بوده باشد. باورهای غلط خود را بیابید و با تفکر منطقی سعی بر بهبود آن بر آیید.

 

 

شروع زود هنگام رابطه جدید ممنوع

 

  • شروع زود هنگام رابطه جدید ممنوع
    فراموش کردن یک رابطه با شروع یک رابطه دیگر اشتباه است!!!
    شاید بپرسید چرا با قاطعیت می گوییم اشتباه، زیرا اکنون شما در وضعیت روانی مناسبی نبوده و ممکن است به هر کسی به دلیل نیاز روانی که دارید وابسته شوید، به قول معروف ” قوز بالا قوز “.
    پس اجازه دهید تا حداقل 6 ماه بگذرد. تا فراموش کردن یک رابطه آسان و تاثیر گذاری بر رابطه بعدی کمرنگ تر گردد.
  • یادآورها را دور بیندازید
    در فراموش کردن یک رابطه عدم وجود اشیاء و وسایلی که شما را به یاد فرد بیندازد بسیار مهم است. اگر قرار باشد هر روز لباسی که به شما هدیه داده یا عطری که می زنید یادآور او باشد، پروسه فراموشی بسیار طول خواهد کشید.
    همه تصاویر و اشیاء را جمع کرده و بسوزانید و یا اینکه به افراد نیازمند بدهید.
  • در اجتماع باشید
    منزوی نشوید و نگذارید این احساس شما را در گوشه رینگ گیر بیندازد. و ضربات پی در پی به جسم و روانتان بزند. حتی به اجبار در جمع خانواده و دوستان باشید. فراموش کردن یک رابطه با زانوی غم بغل کردن اتفاق نمی افتد. مگر اینکه خودتان خواستار ادامه این وضعیت باشید.
  • اهدافی جدید تعیین کنید
    اگر تا کنون این رابطه، تمام وقت شما را می گرفت، اکنون برای پیشرفت خودتان و فراموش کردن یک رابطه لازم به تنظیم کردن اهداف جدید داریم. اهداف شغلی و تحصیلی برای خود تعیین کنید. و به این فکر کنید اگر همان زمان، افراطی را در زمینه های دیگر به کار می بستید چه دستاوردهایی می توانستید داشته باشید. حتی اکنون نیز دیر نیست.

    به خودتان احترام بگذارید و پیشرفت فردی را جزء اهدافتان قرار دهید.

 

ورزش کنید

 

 

  • ورزش کنید
    همانطور که در ابتدا اشاره شد در زمان عشق هورمون هایی مثل اکسی توسین در بدن ترشح می شود که هیجانات عشق را در درونتان لبریز می کند. اکنون دیگر هورمونی ترشح نمی شود اما با ورزش علاوه بر تخلیه هیجانی، هورمون اندروفین ترشح می شود که جزء هورمون های شادی بخش است.

    با ورزش ذهنتان خانه تکانی شده و گرد و غبار رابطه قبلی به مرور پاک می شود. فعالیت بدنی می تواند دوباره سرحالی را به بدنتان برگرداند. غمتان را از طریق دویدن یا باشگاه رفتن تخلیه کنید و به خودسازی بپردازید.

 

نکته: فرد برای فراموش کردن یک رابطه ابتدا باید واقعیت و چیزی که اتفاق افتاده است را بپذیرد. بعد از پذیرش، تغییرات به مرور رخ خواهند داد. درباره خاطرات و احساستان با افراد مورد اعتماد حرف بزنید تا بدانید که تنها نیستید و آن ها نیز تجربه هایی همانند شما داشته اند. داشتن گل و گیاه و یا حیوانات خانگی نیز برای تخلیه احساسات بسیار مفیدند.

 

در این مقاله سعی بر ارائه مطالبی در جهت فراموش کردن یک رابطه و بهبود سلامتی روانی و جسمانی داشتیم. در صورتی که با انجام این موارد همچنان در غم رابطه از دست رفته هستید، می توانید جهت مشاوره رایگان با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

برای دانلود این مقاله بر روی این متن کلیک کنید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *