گفتگو یکی از راه‌حل‌های صحیح برای ازبین‌بردن ناراحتی و رنجش میان زن و شوهر است. اما در صورتی نتیجه‌بخش ظاهر می‌شود که فن گفتگو صحیح با همسرمان را بدانیم. مذاکره گفت‌وگویی میان دو یا چند فرد یا گروه است که به‌منظور رفع نقاط اختلاف و یا رسیدن به یک نتیجه مشترک و قانع‌کننده است.

مذاکره هنر چانه‌زنی و ردوبدل کردن نظرات و ایده‌هاست. گاهی در زندگی‌های زناشویی مشکلات و رنجش‌هایی بین زوجین شکل می‌گیرد که نباید به‌خاطر آن ناراحت و آزرده‌خاطر باشیم چرا که این دلخوری‌ها و رنجش‌هاست که نشان‌دهنده عدم بی‌اعتنایی و بی‌تفاوتی میان زن و شوهر است. یکی از راه‌های مؤثر در این مورد این است که زوجین نحوه درست گفت‌وگو را یاد بگیرند و در زندگی زناشویی خود بکار بگیرند.

با همسرت درست صحبت کن

نمی‌توانم با همسرم به‌درستی گفتگو کنم!


بلد نیستیم با همدیگر حرف بزنیم و…
این جمله و سایر جملات مشابه آن را ممکن است در زندگی زناشویی خود تجربه کرده باشید و یا شاید هم از زبان دیگران شنیده باشید. این مسئله، زندگی درصد قابل‌توجهی از همسران را شامل می‌شود، زن و شوهر در زندگی زناشویی خود در قالب‌های مختلفی از عدم توانایی برای گفتگو رنج می‌برند، و یا به عبارتی، یکی از زوجین، نحوه حرف‌زدن طرف مقابل را مسخره می‌نماید و یا دائماً در حال انتقاد (انتقادهای مستقیم و غیرمستقیم) نسبت به حرف‌زدن و یا رفتار کردن اوست و همین موضوع باعث می‌شود که نتوانند با یکدیگر به‌درستی گفت‌وگو کنند و مشکلاتشان در زندگی به‌مرور بیشتر و بیشتر می‌شود.

این مشکل معمولاً بعد از گذشت مدتی از زندگی زناشویی آغاز می‌شود، زن و شوهر غالباً در آغاز زندگی مشترک خود، باتوجه‌به شور و هیجانات زیادی که دارند، راحت‌تر گفتگو می‌کنند، و بعد از گذشت مدتی، این هیجان از بین می‌رود و گله‌کردن‌ها آرام‌آرام آغاز می‌شود و هر دو یا یکی از آنها به دلیل غفلت و ناآگاهی خود، به مشکلات خود اضافه می‌کنند.

وقتی که روان‌شناسان با دقت بیشتری که به حرف‌هایشان گوش می‌دهند، متوجه می‌شوند که در زندگی زناشویی این دسته از افراد، بی مهارتی در گفت‌وگو و حرف‌زدن خود را نشان می‌دهد.

طبق نظر روان‌شناسان و پژوهش‌های علمی انجام شده، درصد زیادی از مردم بیان می‌کنند که نمی‌توانند با همسر خود بعد از گذشت مدت زمانی از زندگی زناشویی، در حوزه‌های مختلف گفت‌وگوی خوبی داشته باشند.

برای اینکه بتوانم با همسرم گفتگوی خوبی داشته باشم چه کنم؟


چند نکته کلیدی برای برقراری ارتباط صحیح با همسر وجود دارد که هم در مکالمات منفی و هم در مکالمات مثبت در زندگی روزمره به شما کمک می‌کند:

گفتگو با همسر

برای داشتن گفتگو صحیح و مؤثر با همسر مشکلات را در دل خود نگه ندارید


نکته اول و ساده در گفت‌وگو آن است که برای برقراری گفت‌وگوی مؤثر تلاش کنید! شکی نیست که برای حفظ آرامش یا برای این‌که نادان به نظر نرسید اجتناب از گفتگوهای مشکل، ساده‌ترین راه است.

اما توجه داشته باشید که اگر هنگام اختلافات از صحبت با همسر خود طفره بروید، به‌تدریج روی‌هم تلنبار می‌شوند و زمانی می‌رسد که طاقت خود را از دست می‌دهید و در هم می‌شکنید. بهتر است درباره هر مسئله کوچکی به‌صراحت با همسر صحبت کنید و همیشه از این روش پیروی نمایید، نه این‌که آن‌ها را در دل خود انباشته کنید، چون در این صورت رابطه شما دچار آسیب خواهد شد.

البته منظور این نیست که بر سر هر موضوع کوچکی شریک زندگی خود را به باد انتقاد بگیرید. نادیده‌گرفتن و فراموش‌کردن مسائل کوچک موضوع مهمی است ـــ اما اگر چیزهایی وجود دارد که همیشه شما را آزار می‌دهند، بهتر است درباره آنها با همسر گفت‌وگو کنید تا این‌که آنها را سربسته نگه دارید. بسیاری از مشکلات قابل‌حل به دلیل اینکه ناگفته مانده و روی‌هم جمع شده‌اند تبدیل به مشکلات بزرگ‌تری شده‌اند.

برای گفتگو با همسر زمان و مکان مناسبی انتخاب کنید


مسئله فقط این نیست که چه می‌گویید و چگونه می‌گویید، بلکه برای داشتن گفتگو صحیح با همسر زمان و مکان نیز اهمیت دارد. گاهی درنظرگرفتن مکان و زمان خاص و مناسب برای صحبت با همسر مفید واقع می‌شود.

این کار مزایایی دارد. وقتی برای صحبت با همسر زمان در نظر می‌گیرید، یعنی می‌خواهید تمام توجه خود را به آن معطوف کنید و نمی‌خواهید قبل از انجام کار دیگری باشد؛ مانند قبل از بیرون رفتن از خانه یا قبل از خوابیدن.

اگر یک جلسه کاری مهم داشته باشید، هرگز درحالی‌که از راهروها عبور می‌کنید درباره آن حرف نمی‌زنید، پس چرا در روابط شخصی خود معمولاً این کار را انجام می‌دهید؟ همچنین تغییر دادن مکان یعنی تغییر دادن طرز فکر. اگر در خانه زیاد مشاجره می‌کنید، فضای خانه باعث می‌شود در دعوا با همسر خود یک رفتار را مدام تکرار کنید.

رفتن به مکانی دیگر، یا حتی انجام یک کار دیگر هنگام گفتگو صحیح با همسر، مانند رانندگی یا قدم‌زدن، به شما کمک می‌کند دیدگاه خود را تغییر دهید.

به اندازه ی کافی با همسرت گفتگو کن

به‌اندازه کافی وقت بگذارید.

ما دوست داریم فکر کنیم گفتگوی صحیح با همسر یعنی این‌که طرف مقابل همه حرف‌های ما را بشنود، اما این فقط نصف قضیه است. اهمیت یک گفت‌وگوی مؤثر با همسر به آن است که هر دو طرف به حرف‌های یکدیگر گوش بدهند.

اغلب اوقات هنگام گفتگو، فقط منتظریم نوبت به ما برسد که صحبت کنیم. ما فقط می‌شنویم او حرف می‌زند، اما حواسمان به جوابی است که می‌خواهیم بدهیم: ’درست نیست، واقعاً دارم عصبانی می‌شوم. ’ این امر قابل‌درک است: کسی دوست ندارد چیزی علیه خودش بشنود. اما برای آن که به نظر شریک زندگی خود پی ببرید، باید با دقت به حرف‌هایش گوش دهید و درباره آن تأمل کنید.

به‌کاربردن این شیوه آسان به شما کمک خواهد کرد: یکی حرف بزند، دیگری گوش دهد و بعد حرف‌هایی که گفته شد تجزیه‌وتحلیل شود: ’انگار با این حرف می‌خواهی بگویی که … ’ و بعد کسی که گوش می‌داد حرف بزند و دیگری گوش دهد. تکرار گفته‌های طرف مقابل روش واقعاً مؤثری در گفتگو با همسر است.

این روش هم به شریک زندگی شما نشان می‌دهد که حرف‌های او را درک می‌کنید و هم در واقع درک حرف‌های او برای شما آسان‌تر می‌شود ــــ درست مثل وقتی‌که اگر مطلبی را بلندبلند بگویید راحت‌تر آن را حفظ می‌کنید.

اختلاف با همسر در یک ازدواج موفق نیز وجود دارد. لزومی ندارد که حتماً سر موضوعی با یکدیگر توافق داشته باشید. مسئله این است که یکدیگر را درک نمایید و به‌این‌ترتیب راه حلی پیدا کنید. اگر همیشه این را به‌عنوان یک هدف در ذهن خود نگه دارید می‌بینید که کمتر کار به مشاجره می‌کشد.

برای بهبود رابطه کلامی با همسر از یک مشاور کمک بگیرید


اگر می‌خواهید این نکات را دررابطه‌با شریک زندگی خود به کار بگیرید، اما از بدتر شدن اوضاع می‌ترسید، نگران نباشید، فقط به کمی کمک احتیاج دارید که در مسیر درستی قرار بگیرید. شما عزیزان می‌توانید با مرکز مشاوره راز ماندگار تماس حاصل فرمایید و با کمک مشاوران روان‌شناس متخصص در این زمینه  مشاوره روانشناسی داشته باشید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *