کسری خدمت

یکی از راه های کاهش دوران خدمت سربازی، کسری خدمت می باشد. که دارای میزان متفاوتی برای هر مشمول است. از چند روز تا چندین ماه و حتی برخی فقط چند روز بیشتر از 2 ماه دوره آموزشی طی می نمایند. لذا آگاهی از شرایط و نحوه دریافت آن برای هر مشمولی واجب و سبب راحتی و اتمام زودتر از موعد دوره ضرورت می گردد. طبق آخرین مقررات طول دوره سربازی از 21 ماه به حداکثر 24 ماه افزایش داشته است.

 

کسری خدمت

کسری بدین معناست که فرد مشمول بنابه شرایط خاصی که در ادامه مطرح می شود، امکان کم کردن میزان خدمت از طول کل دوره سربازی را دارد. به عنوان مثال فردی به دلیل درصد جانبازی پدر که 5درصد است از 60 روز کسری بهره مند می شود. بدین معنی که اگر 24 ماه خدمت داشته باشد به 22 ماه تبدیل می شود.
در این مقاله به بررسی کسری خدمت سربازی خواهیم پرداخت. در صورت وجود هر گونه مشکل یا سوال تا پایان مقاله با راز ماندگار همراه باشید.

انواع کسری خدمت و نحوه دریافت آن

کسری های بنابه نوع و شرایط متشکل از چند مورد می شوند. که عبارت اند از:

  1. کسری ایثارگران
  2. کسری بسیج
  3. کسری فرزند و همسر
  4. کسری پروژه
  5. کسری مناطق بد آب و هوا، امنیتی و عملیاتی
  6. کسری خرید دستگاه
  7. کسری عفو رهبری

نکته: در ادامه حتما به دقت به مطالعه توضیحات اقدام کنید.

کسری خدمت ایثارگران

این کسری برای افرادی لحاظ شده است که درصد جانبازی و مدت حضور در جبهه یا اسارت پدر به حد نصاب معافیت یعنی 30 امتیاز نرسیده باشد. در این شرایط به ازای هر درصد یا هر ماه حضور در جبهه و اسارت، 12 روز کسری نصیب مشمول خدمت سربازی می گردد و از کل دوره کسر می شود.

برای دریافت این نوع کسری بایستی به محل خدمت پدر مراجعه و خواستار ارسال مدارک به یگان مربوطه و نظام وظیفه باشیم. این مدارک در نهایت به دست نیروی انسانی پایگاه و یگان شما رسیده و در صورت تایید مراجع برای شما لحاظ می شود.

مناطق شمال غربی، برخی مناطق جنوبی، ایلام و کردستان تا سال های 1371 تا 1373 همچنان جزء مناطق درگیر بعد از دوران جنگ(گروهک های تروریستی) بوده اند. لذا به طور حتم نباید پدر در دوران جنگ به خدمت پرداخته باشد.

کسری خدمت بسیج

در این نوع کسری فرد بایستی به عضویت پایگاه بسیج منطقه و محل خود در بیاید. و برخی امور و مسئولیت ها را به انجام برساند. ساعاتی را در آنجا حضور داشته و در مناسبت های مختلف برنامه های را اجرا نمایند. این موارد در سیستم ثبت و جزء سابقه مشمول به حساب می آید. در نهایت فرد قبل و یا حین خدمت مدارک مربوط به بسیج را از پایگاه دریافت و به نیروی انسانی یگان خود عرضه می کند. بازه کسری خدمت آن چیزی بین 6-1 ماه می باشد.

در شرایطی که فرد دارای کارت سبز بوده و دوره هایی را گذرانده باشد حتی امکان معاف از دوره آموزشی وجود دارد. در این شرایط مشمول مستقیما به یگان وارد می شود.

کسری خدمت فرزند و همسر

طبق قانون قدیمی سازمان وظیفه عمومی ناجا، فرد به ازای هر فرزند می تواند از 3 ماه کسری برخوردار گردد. چه قبل از خدمت متولد شده باشند و چه حین خدمت، شامل سرباز می شود.
طبق قانون جدید سال 1399 افرادی که تاریخ اعزام آنان بعد از 1399/09/01 باشد، در صورت متاهل بودن یا متاهل شدن از 2ماه کسری برخوردار می شوند.

در نحوه دریافت این نوع کسری خدمت، در دوره آموزشی مدارک مربوط به فرزندان و همسر (مدارک شناسایی و ازدواج) دریافت می شود. در برخی موارد لازم است مشمول مدارک را در یگان (مکان نظامی که بعد از دوره آموزشی و برحسب طرح تقسیم در آن قرار می یابند) به بخش نیروی انسانی تحویل دهد.

 

کسری خدمت پروژه

کسری خدمت پروژه

طبق این نوع کسری، فرد به ازای انجام پروژه ای که از ارگان نظامی و مورد تایید ارائه شده کسری خدمت سربازی دریافت می نماید. حداکثر دو پروژه با حداکثر کسری 11 ماه قابل دریافت است. در این نوع کسری داشتن مدرک بالای لیسانس و رشته مناسب موثر می باشند. همچنین زمان بر (4-1 ماه) و دارای فعالیت است.

برای هرکدام از پروژه ها بعد از اتمام دفاعی صورت می پذیرد و در صورت تایید کسری برای وی تعلق می گیرد. و در زمان خدمت به بخش مربوطه به همراه مستندات و مدرک ارائه می دهد.

نکته: در این نوع کسری بایستی توجه داشت که کسری دریافت شده مورد تایید یگان باشد. ممکن است شخص برای نیروی انتظامی پروژه ای انجام داده باشد اما محل خدمت وی ارتش شود. در این صورت امکان عدم تایید کسری پروژه از سوی آن یگان وجود دارد. بنابراین سعی گردد ارائه دهنده و یگان خدمتی همگون باشند.

کسری خدمت مناطق بد آب و هوا، امنیتی و عملیاتی

طبق آخرین قانون افزایش و کاهش مدت سربازی بنابه شرایط مشمول، از طول کل دوره کسری هایی شامل حال افراد می شود. در ذیل به این قانون اشاره شده است.

بومی، کل دوره 24 ماه می باشد.

  • امنیتی غیر درگیر، بد آب و هوا و عملیاتی: 21 ماه
  • امنیتی درگیر و جزایر نازعات: 17 ماه

غیربومی، کل دوره 21 ماه می باشد.

  • امنیتی غیر درگیر، بد آب و هوا و عملیاتی: 18 ماه
  • امنیتی درگیر و جزایر نازعات: 17 ماه

این نوع از کسری به طور خودکار در سیستم لحاظ می شود.

کسری خدمت خرید دستگاه

در این نوع کسری در صورتی که یگان به دستگاهی بخصوص نیاز داشته باشد، مشمول با تامین مالی، خرید و تحویل آن به یگان می تواند در صورت تایید فرماندهی پایگاه از میزان مشخصی کسری خدمت برخوردار گردد. بعد از تایید فرماندهی نامه مربوطه به نیروی انسانی ارسال و فرآیند لحاظ شدن آن طی می شود.

کسری عفو رهبری

دقت کنید که در این نوع کسری خدمت بنابه دستور رهبری و ارزیابی شرایط نیاز نظامی کشور، بخش مربوط به اضافه خدمت سربازان غیبت خورده و پشت دفترچه ای، کسر می گردد. به عنوان مثال فرد بومی با 24 ماه خدمت به دلیل تعلل در اعزام 6 ماه اضافه در پرونده برای وی ثبت شده و به 30 ماه افزایش می یابد. لذا بعدا بنابه بررسی ها این مدت بخشیده می شود.

نکته: مشمولانی که قصد بهره بردن از شرایط امریه را دارند در اغلب موارد مجاز به استفاده از کسری نمی باشند.

در این مقاله به بررسی کسری خدمت پرداختیم. در صورت وجود هرگونه سوال می توانید با مشاورین راز ماندگار جهت مشاوره نظام وظیفه در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *