ذهن انسان به طور خودکار وقتی با مشکلاتی مواجه می‌شود سعی بر این دارد که سازگارترین مسیر و راحت ترین آن را انتخاب نماید. در امر خدمت سربازی نیز که یکی از سختی‌های زندگی جوانان از نظرشان است، نیاز به دانستی‌های بیشتر، کاربردی است. که در این مقاله به طور اختصاصی به معافیت مددجویان خواهیم پرداخت.

حال دلیل شناخت بیشتر چیست؟ بنا به این دلیل که فرد کمتر و یا اصلا دچار اشتباه نشود. به عنوان مثال دانشجویی را به خاطر دارم که به خوبی و با نمرات بالا دانشگاه خود را به پایان برد اما در انتها با یک اشتباه، در حالی که می‌توانست دو سال در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کند، موفق به یک بار شرکت در کنکور شد. که برحسب نتیجه نامطلوب مجبور به اعزام خدمت سربازی شد.

آیا از نظر شما اکنون پشیمانی فایده‌ای دارد؟

بنابراین با چشمانی بسته در این مسیر حرکت نکنید و در صورت تمایل اجازه دهید مشاورین راز ماندگار چراغ راه شما عزیزان باشند.

در این مطلب می‌خواهیم به بررسی یکی از میانبرهایی که نظام وظیفه عمومی برای معافیت خدمت سربازی مشمولان در نظر گرفته بپردازیم. افرادی که در اعضای خانواده آن ها حتی به طور جزئی معلولیتی وجود دارد بیشتر با ما همراه باشند.

معافیت مدد جویان

معافیت مددجویان چیست؟

یکی از انواع معافیت‌ها، معافیت مددجویان است که در آن فرد یا افرادی به عنوان مددجو(دارای معلولیت جسمانی و یا ذهنی) تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد امام خمینی ره می‌باشند. معافیت ماده6 بهزیستی از توافق سازمان بهزیستی با آجا حاصل شده و درجهت حمایت از خانواده‌های دچار مشکلاتی این چنینی وضع گردیده است.

چهار نکته حائز اهمیت در معافیت مددجویان

فرد متقاضی معافیت مددجویان می‌بایست یکی از پنج مورد ذکر شده زیر را برای رای مثبت کمیسیون دارا باشد:

والدین فرد به دلیل معلولیت تحت پوشش قرار گرفته باشند تا مشمول بتواند از طریق آن برای معافیت کفالت اقدام کند. که البته بین معافیت کفالت و کفالت از طریق مددجویان تفاوتی وجود دارد. در مددجویان دیگر بحث تعداد فررزندان پسر بالای 18 سال مطرح نیست و به انتخاب یکی از برادران معاف می‌گردد.

  • حداقل دو عضو خانواده ( خواهر یا برادر ) تحت پوشش بهزیستی باشند.
  • فردی که همسر یا فرزندش تحت پوشش باشد.
  • در شرط تحت پوشش بودن مادر سلامت وی ملاک نبوده و تنها با تحت پوشش بودن او فرد می‌تواند از معافیت برخوردار گردد.

شرایط معافیت مدد جویان

انواع معافیت مددجویان

مشمول خدمت سربازی در چند حالت می‌تواند از معافیت مددجویان استفاده کرده و خود را از اعزام به سربازی معاف کند که عبارتند از:

معافیت یک فرزند مادر تحت پوشش:

برخلاف روال گذشته که در آن نباید تعداد فرزندان پسر بیشتر از دو باشد در قانون فعلی تعداد ملاک نبوده و در صورت وجود فرزندان ذکور بیش از یک نفر، مادر تحت پوشش حق انتخاب این را دارد که کدام فرزند، معافیت خدمت سربازی بگیرد.

شرط واجب قانون اشاره شده این است که مادر می‌بایست فاقد همسر باشد حال چه به دلیل فوت وی یا به دلیل طلاق.(در صورت طلاق باید بیش از 30ماه از تاریخ رسمی ثبت طلاق گذشته باشد)

معافیت مشمول دارای فرزند معلول:

در این نوع از معافیت خدمت سربازی فرد مشمول باید دارای فرزند معلول تحت پوشش بهزیستی باشد و از قبل وارد غیبت نشده باشد در صورتی که دارای غیبت می‌باشد، نباید این مهم به قبل از بیماری فرزند مشمول برگردد.

معافیت یگانه فرزند پسر دارای سه خواهر:

مشمول می‌بایست  یگانه فرزند پسر خانواده بوده و دارای سه خواهر باشد. مشمول نباید برادر دیگری داشته باشد.( برادری که در حبس یا مفقود الاثری به سر می‌برد مانع بهره مندی فرد مشمول از این معافیت می‌شود، مگر با رای کمیسیون نظام وظیفه)

تاهل خواهران و یا مطلقه بودن (طلاق ) آنان تاثیری در این نوع از معافیت نخواهد داشت.  ولی نباید دارای فرزند سالم بالای 18سال باشند چون در غیر این صورت مانع معافیت سربازی فرد مشمول می‌شود.

نکته:در صورت بروز هرگونه سوال و یا ابهام در موارد ذکر شده جهت مشاوره نظام وظیفه با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

در این مورد از معافیت مددجویان نیز غیبت مشمول مانع حصول نتیجه مثبت شده و برای بهره مندی از آن می‌بایست در صدد موجه نمودن غیبت خود برآید.

در زمان استفاده این معافیت سربازی می‌بایست هر سه خواهر فرد مشمول در قید حیات باشند در غیر این صورت مشمول معافیت را کسب نمی‌کند.

در قید حیات بودن پدر و از کار افتادگی وی به لحاظ جسمانی و یا ذهنی ملاک معافیت مددجویان سربازی نبوده و مورد قابل بررسی تحت پوشش بودن پدر یا مادر یا دو نفر از فرزندان خانواده در کمیته امداد یا بهزیستی می‌باشد.

ازدواج با بانوی معلول جسمی حرکتی:

مشمولی که با بانوی معلول تحت پوشش بهزیستی ازدواج نموده باشد از تاریخ رسمی ازدواج 5سال معافیت موقت برای او ثبت می‌گردد که در صورت استمرار این ازدواج، مشمول می‌تواند بعد از 5 سال اقدام به معافیت دائمی کند.

سوال شما

آیا فرد مددجویی که تحت پوشش می‌باشد اما دچار غیبت شده است، می‌تواند از معافیت کمیته امداد استفاده نماید؟

مشمول متقاضی معافیت مددجویان بایستی قبل از سن هجده سالگی تحت پوشش کمیته امداد در آمده باشد. چنانچه بعد از آن وارد غیبت شده باشد با انجام بررسی‌ها توسط ارگان مربوطه می‌توان غیبت وی را موجه نمود.

در این صورت فرد می‌تواند از معافیت سربازی استفاده نماید. در بخش تحصیلی نیز اگر فرد سنوات مجاز تحصیلی خود را به اتمام رسانده و مجاز به تحصیل نباشد می‌توان با بررسی شرایط از طریق عضویت وی، سنوات ارفاقی جهت ادامه تحصیل را برای او امکان پذیر نمود.

مدارک مورد نیاز ثبت درخواست معافیت مددجویان

  1. برگه شماره یک و دو مشمولین
  2. اصل و کپی شناسنامه عکس دار و کارت ملّی درخواست دهنده
  3. یک عدد عکس رنگی ۴*۳ تمام رُخ زمینۀ سفید
  4. اصل و کپی آخرین مدرک تحصیلی که کپی برابر اصل شده باشد.
  5. و . . .

در این مقاله تلاش بر این بود یکی از میانبرهای موجود برای تسهیل فرآیند معافیت خدمت سربازی مورد بررسی قرار گیرد. مطمئنا مسیرهای دیگری نیز در این برهه برای هر مشمولی وجود دارد که برای اطلاع از آن و راهنمایی بیشتر می‌توانید جهت مشاوره نظام وظیفه با مشاورین مجرب راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *