سرباز فراری

هر مرد ایرانی در سن 18 سال تمام مشمول خدمت سربازی شده و موظف به سپری نمودن آن است. برخی اقدام به تعیین تکلیف خدمتی نموده و عازم دوره ضرورت می شوند و گروهی دیگر به ادامه تحصیل می پردازند. جدای از این دو گروه، عده ای نه به ادامه تحصیل پرداخته و نه به خدمت عازم می شوند. که از آنان تحت عنوان مشمول غایب یاد می گردد. حا عده ای هستند که عازم خدمت می شوند اما بعد از چند روز یا حتی ساعت تصمیم به عدم گذراندن این دوره می گیرند. از این گروه تحت عنوان سرباز فراری یاد می شود.

 

سرباز فراری

طبق قوانین سازمان وظیفه عمومی ناجا، شخص فراری مجرم محسوب شده و مزایا و برخی قوانین مثبت از وی سلب می شود. مثل عدم امکان استفاده از معافیت ها، کسری ها و… .
در همین راستا قصد بررسی شرایط سرباز فراری را خواهیم داشت تا مسیر بازگشت هموار و روشن تر گردد. در صورت وجود هر گونه سوال و نیاز به راهنمایی می توانید جهت مشاوره رایگان با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

سرباز فراری کیست؟

سرباز فراری به فردی اطلاق می شود که بعد از ورود به خدمت سربازی، از یگان خارج شده و دیگر بازنگشته باشد. البته لازم به ذکر است که، تا بازه زمانی معینی اسم فرد به عنوان غایب رد می شود و سپس به فراری تغییر می یابد.
افراد معمولا بنابه مشکلاتی مثل مسائل خانوادگی، مسافتی، مالی، بیماری و… خدمت سربازی خود را ادامه نمی دهند. اگر دارای شرایطی با فشار روانی زیاد هستید با دقت بیشتری به تصمیم گیری اقدام کنید.
پس در نتیجه سرباز فراری یعنی ترک آن حین خدمت.

سرباز فراری و معافیت

این گروه از اشخاص از دریافت هرگونه خدمات اجتماعی محروم می شوند. غایبان نیز در این زمره هستند. زندگی برای این گروه بسیار محدود و در مسائل اداری و شغلی به مشکلاتی برخورد می کنند. در رابطه با معافیت سرباز فراری یا بایستی خود را به یگان معرفی نماید و یا از مسیر دیگری برای رسیدن به هدف اقدام کند.
تقریبا چندین راه برای معافیت فراری وجود دارد که در ذیل به این دو اشاره شده است.

معرفی خود

با معرفی خود به عنوان فراری به یگان، جریمه هایی برای شما در نظر گرفته می شود که بسته به شرایط و موقعیت فرد و زمان ترک خدمت متفاوت می باشد. به عنوان مثال مجازات و شرایط فردی که در حین پست و نگهبانی ترک خدمت کرده کاملا متفاوت از سرباز فراری است که بعد از رفتن به مرخصی از بازگشت خودداری نموده است.

این افراد بعد از مراجعه به یگان خدمتی خود نامه فرار خود را با مشخصات و مدت زمان دریافت و به دادگاه نظامی مراجعه می کنند. قاضی با توجه به شرایط جریمه های نقدی، زندان، اضافه خدمت و… صادر می کند. برخی از این جریمه ها امکان تبدیل دارند یعنی زندان 1 ماهه فرد به جریمه نقدی افزوده می شود.

از جمله موارد موثر در کاهش یا افزایش میزان جریمه ها، سابقه خدمتی فرد و دلیل سرباز فراری شدن است. اگر فردی به دلیل بیماری مادر از خدمت خودداری نموده باشد، با ارائه مستندات و مدارک امکان کاهش قابل توجه جریمه وجود دارد.
برای افرادی که بار اول فراری شدن آنان است تقریبا 1 تا 3 ماه اضافه خدمت در نظر گرفته شده و در دفعات بعد ضمن افزایش آن، جریمه نقدی و زندان نیز اضافه می گردد.

علت سرباز فراری شدن

در مورد دوم که ادامه و مکمل مورد اول است، شخص باید مدارک علت خروج از یگان را ارائه دهد. چنانچه ثابت شود مشکل و شرایط دشوار قبل از تاریخ فرار بوده، امکان تخفیف زیاد و یا حتی عدم جریمه وجود دارد. در این شرایط ممکن است سابقه فرار از پرونده نظامی شخص پاک شود که شرایط معافیت و کسری به وجود می آید.

سرباز با توجیه فرار خود می تواند از قوانین معافیت بهره مند شود. البته افرادی که مدت غیبت آنان بیشتر از 8 سال بود، بنابه قانون قدیمی خرید سربازی می توانستند با پرداخت میزانی پول، خود را از خدمت خلاص کنند. این قانون برداشته شده است.

در قانونی دیگر در صورتی که سن فرد بالای 50 سال باشد می تواند با استفاده از قانون معافیت سنی خود را از خدمت سربازی معاف کند. این بازه سنی به مدارک تحصیلی افراد نیز مرتبط است.

 

بخشودگی سرباز فراری

بخشودگی سرباز فراری

هر ساله فراحوان هایی جهت اعزام ماه های مختلف داده می شود. این فراخوان ها برای غایبین و سرباز فراری ها نیز ارائه و منتشر می شود. در این فراخوان ها برای افزایش امید و انگیزه اتمام خدمت سربازی، مزایا و ویژگی هایی نظیر تخفیف اضافه خدمت در نظر گرفته می شود.
برخی از این فراخوان ها را می توان در سایت سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا مشاهده کرد.

معافیت پزشکی و سرباز فراری

لازمه بهره مندی از شرایط معافیت، معرفی خود به یگان است. در غیر این صورت فرد خود به خود امکان ثبت درخواست معافیت پزشکی در پلیس+10 را نخواهد داشت. در شرایطی که این بیماری به زمان قبل از اقدام به فرار باز گردد احتمال معافیت پزشکی افزایش می یابد.

در این مقاله به بررسی مسائل مربوط به سرباز فراری پرداختیم. در صورت وجود هرگونه مشکل و نیاز به راهنمایی می توانید جهت مشاوره نظام وظیفه با مشاورین راز ماندگار در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *