تقویت حافظه

در مطالعه جدید شناختی ، که اخیرا در اروپا انجام شده ، نشان می دهد که با استفاده از mnemonics ” روش یادآور ” حافظه دراز مدت می تواند توسط  خود شخص بهبود یافته و در نتیجه از تقویت حافظه و  توانایی در خاطر سپردن از افزایش چشمگیری برخوردار شود.

حافظه

خلاصه مقاله:

  • در یک مطالعه جدید از یک استراتژی تقویت حافظه که اغلب در مسابقه ها به عنوان ” روش موقعیت” استفاده می شود برای بهبود حافظه افراد کمک گرفته شد .
  • در این روش ، در بخش هیپوکامپ ورزشکاران و غیر ورزشکار افزایش یافت . چنین تغییرات مغزی مربوط به بخاطر سپردن و یادآوری در گروه کنترل مشاهده نشد .
  • پیشنهاد پژوهشگران در این رابطه یک الگوی رفتاری بوده که با پنج تکنیک اصلی همراه است : mnemonics “حافظه ، اهداف، تمرکز ، بازنگری و سازمان” و با استفاده از روش مکان می توانند به بسیاری از افراد در بهبود حافظه طولانی مدت کمک کنند .

تقویت حافظه با روش موقعیت:

مطالعه ای که اخیرا توسط بخش علوم اعصاب شناختی اروپا که در ماهنامه علوم پیشرفته منتشر شده ، نشان می دهد که با روش موقعیت مکانی می توان حافظه بلند مدت هر انسانی و نه فقط قهرمانان جهان در ورزش را با تمرینات مناسب بهبود بخشید .

روش Ioci  یا موقعیت مکانی یک روش رایج در بین رقبای ورزشی حافظه می تواند مورد استفاده قرار بگیرد . این روش در حقیقت یک راهکار و یک استراتژی تقویت حافظه محسوب می شود .

در حقیقت با روش ” قدم زدن ذهنی ” ،  مکان های خاص فیزیکی در مغز حفظ می شود . البته قابل ذکر است که این روش یک تکنیک جدید نیست و ریشه درکشور یونان و رم باستان دارد . و در زبان لاتین به عنوان “loci  ” به معنای موقعیت  یا مکان نامیده می شود .

تقویت حافظه

در میان نویسندگانی که در این مطالعه شرکت داشته اند می توان از باریس نیکولای کنراد  نام برد که درطی سالهای (۲۰۰۴، ۲۰۰۵ و ۲۰۰۹)  قهرمان حافظه در شمال آلمان  شناخته شده است .

وی دکترای علوم اعصاب در موسسه مغز ، شناخت و رفتار در مرکز پزشکی دانشگاه رادبود در هلند است . وی علاوه بر این ، جوایز بیشماری در حافظه فردی کسب کرده است .

کنراد معتقد است که حتی محققانی که با روش تقویت هوش و یادگیری از راه قیاس منطقی آشنایی ندارند  ، حافظه فعال را هدف قرار داده و باعث تقویت آن می شوند .

بطور مثال : اغلب آنها از ظرفیت رقمی استفاده می کنند . بیشتر مردم می توانند ۷ رقمی که با سرعت یک در هر ثانیه برای آنها خوانده شده  را به یاد بیاورند.

قهرمانان حافظه این توانایی را دارند که صدها کار انجام دهند . حتی از این هم ، مهم تر ، در حالیکه این هفت رقم در افراد دیگر ممکن است به سرعت فراموش شود ، اما در این افراد اینگونه نیست و آنها می توانند آن را برای روز بعد و حتی اعداد طولانی تر از آن را بخاطر بسپارند. آنها از حافظه فعال نیز پیشی می گیرند .( حافظه فعال یا کاری عبارت است از موتور جستجوی ذهن و شامل توانایی های ما در بخاطر آوردن و مدیریت اطلاعات است . دقیقا مثل یک میز کاری در ذهن است که گزینه های فعالیت بر روی آن گذاشته می شود.)

این مطالعه شامل دو بخش می شد . یک بخش در مورد قهرمانان و یک بخش در رابطه با آموزش  که انجام گرفت. و دانشمندان علوم شناختی ۱۷ متخصص را که از روش مکان یابی توانستند در مقابل گروه کنترل درمیان یادآوری لیست موفق شوند را شناسایی کنند .

در بخش مطالعه آموزشی ۱۷ قهرمان حافظه با ۵۰ شرکت کننده ای که ورزشکار نبودند مقایسه شدند . افراد غیر ورزشکار به سه گروه تقسیم شدند :

۱. گروهی که ۶ هفته در رابطه با حافظه آموزش دیده بودند .

۲.گروهی که در زمینه حافظه فعال آموزش دیده بودند .

۳. گروهی که کلا آموزش ندیده بودند .

 

اسکن مغز

حافظه و توانایی بهبود آن

دانشمندان در زمان رمزگذاری و تشخیص ، از اسکن مغز و  تصویربرداری با تشدید مغناطیسی (fMRI) استفاده کردند . آنها در این تحقیق به این کشف رسیدند که فعال سازی مبتنی بر وظیفه در قشر های پیشانی ، پاراهیپوکامپال و منطفه رترو اسپلنیال جانبی در ورزشکاران حافظه و کسانی که در گروه آموزش شرکت کرده بودند بعد از آموزش کاهش می یابد.

پس از انجام این تحقیق کنراد بیان کرد که آنچه در این تحقیق بیشتر قابل توجه قرار گرفت این بوده که افرادی که در طول شش هفته آموزش دیده اند با کارایی بالاتر و موثرتری به حفظ مطالب می پردازند .

انتظار من این بود که این تمرین برای ورزشکاران و تمرین کنند گانی که سالها در این رابطه تمرین داشته اند  موثر واقع شود . در حالیکه ما تاثیر آن را به سرعت در مبتدیان می توانیم مشاهده کنیم و این از نظر من خبر بسیار خوبی است .

زیرا نشان می دهد که می توان از این روش یادگیری استفاده کرد . مطالعات و تحقیقات ما تاثیر  انجام آموزش حافظه در ورزشکاران و در مبتدیان را تایید می کند . و نشان می دهد اجرای آموزش با استفاده از روش mnemonics (حافظه یادآور) منجر به خاطرات با دوام می شود .

لازم به ذکر است ، چنانچه در رابطه با ارتقاء سطح حافظه کاری، کوتاه مدت و دراز مدت خود، نیاز به انجام تمرینات موثر و کارآمد دارید می توانید از مشاوره روان شناسی متخصصین با تجربه مرکز راز ماندگار بهره مند شوید .ترجمه و تنظیم : دکتر زهرا محمدی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *