احساس شرم چیست ؟

شرم را می توان به عنوان احساس خجالت یا تحقیر ناشی از انجام کاری اشتباه، غیر اخلاقی یا اشتباه تعریف کرد. اگرچه خجالتی بودن یک احساس منفی است، اما برای ما بسیار مهم است. بدون شرم، ممکن است احساس نیاز به رعایت استانداردها یا پیروی از قوانین نداشته باشیم. ما انسان ها دوست داریم که توسط دیگران پذیرفته شویم، بنابراین شرم یک ابزار تکاملی است که رفتار ما را کنترل می کند. افراد خجالتی اغلب سعی می کنند چیزی را که از آن خجالت می کشند پنهان کنند. زمانی که احساس شرم مزمن باشد، می تواند باعث شود که احساس کنید اساساً دچار نقص هستید.

 

بهترین راه برای مقابله با احساس شرم چیست؟

 

از پذیرش رنج خود فرار نکنید. بپذیرید که مسائلی وجود دارد که شما را آزار می دهد.

سعی کن علیرغم همه ایرادات با خودت مهربان تر باشید. جمله ای که گفتی باید بدون قید و شرط در زندگیت اجرا شود. به عنوان مثال، منظور من این نیست که هر زمان که کاری کاملاً اشتباه انجام می دهید، خود را تشویق کنید. بلکه می گویم همیشه و در همه حال، حتی زمانی که عیب های خود را می بینید، به خاطر اعمال و ویژگی های مثبت خود قدردانی کنید.

 

خود را بدون قید و شرط بپذیرید. من حتی عیب های تو را دوست دارم. این به شما کمک می کند تا از افسردگی، اضطراب و بسیاری از مشکلات روانی دیگر جلوگیری کنید.

سعی کنید به کارهایی فکر کنید که با انجام آن خود را بیشتر دوست خواهید داشت. بسیاری از مردم می توانند عشق خود را به کودکان و حتی حیوانات ابراز کنند. به عنوان مثال، آنها را نوازش کنید یا به آنها غذا دهید. اما وقتی نوبت به ابراز علاقه به خود می رسد، توانایی کمی برای این کار دارند.

 

شرم چه زمانی ضرر آور است؟

شرم زمانی می تواند مشکل ساز باشد که درونی شود و منجر به ارزیابی بسیار سخت و دشوار از خود به عنوان یک کل شود. این منتقد ممکن است به شما بگوید که شما فردی بد، بی ارزش یا کوچک هستید. با این حال، حقیقت این است که میزان شرمندگی شما ربطی به ارزش یا کار اشتباهی که انجام داده اید ندارد.

 

 

 

علائم احساس شرم چیست ؟

 

احساس شرم چیست ؟

 

در اینجا لیستی از واکنش های شرم آور را برایتان آورده ایم.

 

احساس کنید حساس شدید.

احساس عدم قدردانی داشته باشید.

بدون اینکه کنترل داشته باشید صورتتان قرمز شود.

حس کنید مورد سوء استفاده قرار گرفتید.

احساس طرد شدن بهتون دست بده.

احساس کنید روی هیچ چیز تاثیری ندارید.

نگران این باشید که دیگران در مورد شما چه فکری می کنند.

نگران این باشید که با شما محترمانه رفتار نشود.

احساس کنید که افراد دیگر در رابطه با شما به دنبال منافع خود هستند.

دوست دارید حرف آخر را خودتان بگویید.

افکار یا احساسات خود را به اشتراک نگذارید زیرا می ترسید خجالت زده شوید.

از این میترسید که احمق به نظر برسید.

نگران انجام کار غیر اخلاقی باشید.

کمال گرا باشید.

احساس عجیب بودن، متفاوت بودن یا منزوی بودن کنید.

احساس بدگمانی یا بی اعتمادی نسبت به دیگران داشته باشید.

روی احساسات خود کنترل ندارید و سریع اشک از چشم هایتان سرازیر می شود.

علاقه ای به مرکز توجه بودن نداشته باشید.

به دوری از مردم و تنهایی مایل باشید.

احساس اینکه نمی توانید خود واقعی تان باشید.

برای پنهان کردن خود واقعیتان تلاش می کنید.

هویت خود را از دست می دهید.

احساس حقارت و ناکافی بودن و پشیمانی می کنید.

احساس بی آبرویی می کنید.

 

ریشه­‌های احساس شرم  چیست ؟

 

احساس شرم چیست ؟

 

خجالت می تواند ریشه در روابط والدین و فرزند داشته باشد. به عنوان مثال، مادرانی که ترس زیادی از شکست دارند، استانداردهای موفقیت بالایی را برای فرزندان خود تعیین می کنند، اما به نظر می رسد این کودکان نمی توانند این استانداردها را برآورده کنند.

کنترل بیش از حد والدین منجر به شرم در کودکان می شود.

همه از خانواده خود، به ویژه مادر، احساس ارزشمندی و رفاه زیادی دریافت می کنند. مادر منبع دلبستگی و مراقبت اولیه کودک است. رابطه محبت آمیز، گرم و محبت آمیز مادر با فرزندش پیامی ارزشمند به او می دهد. ارزشی که کودک سال ها حفظ می کند و بر اساس آن بسیاری از روابط شخصی خود را شکل می دهد.

پیام هایی که مبتنی بر حمایت و کنترل بیش از حد توسط مادر است ممکن است باعث شود کودک احساس ناتوانی و بی ارزشی کند. چنین ارزیابی هایی می تواند منجر به شرم در کودک شود. به طور کلی، حمایت بیش از حد یا قلدری باعث می شود کودکان هرگز استقلال و اتکا به خود را یاد نگیرند و نتوانند با دنیای بیرون از خانه کنار بیایند. در واقع احساس بی ارزشی و درماندگی به عنوان قضاوت های درونی تلقی می شود و باعث شرمندگی کودک می شود.

 

عوامل ایجاد شرم

منشا ژنتیکی

فرهنگ و سبک زندگی یک فرد

گذشته فرد

سرزنش خانواده ها

انتظارات بیش از حد از خود

ترس از آشکار شدن نقص یا مشکل

ناتوانی در برآورده کردن انتظارات یا تجربه شکست

طرد شدن توسط دیگران

 

 

واکنش افراد به شرم

 

1. واکنش شدید

عصبانیت یا پرخاشگری شدید باعث حواس پرتی از کاری است که شخص در هنگام خجالت انجام می دهد. واکنش خشونت آمیز معمولاً یک واکنش تکانشی است.

2. پنهان کردن شرم

گاهی در مواجهه با شرم، رفتارهایی برای پنهان کردن یا مقابله با آن انجام می دهیم. تلاش برای جلوگیری از قرار گرفتن در مرکز توجه یا صحبت در مورد افکار یا احساسات برخی از این رفتارها هستند.

3. پیشگیری از بروز شرم

عذرخواهی، گریه کردن و اجتناب از درگیری رفتارهای بازدارنده ای هستند. افرادی که احساساتی هستند یا می خواهند به هر طریقی از تعارض اجتناب کنند ممکن است بیشتر این رفتارها را انجام دهند.

4. رفع شرم

تسکین خود یا عذرخواهی از دیگران می تواند احساس شرمندگی را کاهش دهد. به عنوان مثال، اگر موقعیت مهمی را از دست دادید، می توانید از طرف مقابل عذرخواهی کنید تا خجالت را کاهش دهید.

 

تاثیر شرم بر روی  فرد

 

احساس شرم چیست ؟

 

کناره گیری اجتماعی

اعتیاد (مانند الکل، مواد مخدر یا رابطه جنسی)؛

دائماً در حالت دفاعی؛

مشکلات جسمی؛

افسردگی و اندوه؛

احساس پوچی، تنهایی یا خستگی؛

عزت نفس پایین.

دشوار شدن اعتماد به دیگران؛

کمال گرایی.

ترس از صحبت کردن و ابراز عقیده؛

رفتارهای اجباری یا افراطی مانند خوردن رژیم غذایی سخت، کار بیش از حد، تمیز کردن بیش از حد، یا به طور کلی پیروی از استانداردهای بسیار بالا.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *