اسامی موادهای مخدر

آیا از اسامی موادهای مخدر مختلف و تاثیرات آن ها مطلع هستید؟ به احتمال زیاد جواب خیر یا بسیار محدود است. زیرا طبق آمار یکی از دلایل گرایش به اعتیاد و دچار به دام آن شدن عدم شناخت و آگاهی مناسب می باشد. این عامل دلیلی بر گسترش روز افزون مواد مخدر در سطوح متفاوتی از نظر سن و جنسیت مصرف کننده، تنوع تولید و… شده است. در همین راستا اقداماتی در دست انجام بوده و درصد عظیمی از مردم باید در آن به کمک بپردازند.

 

اسامی موادهای مخدر

امروز نیز در مراسمی از علی دایی و امیر قلعه نویی به عنوان سفیران مبارزه با مواد مخدر تجلیل به عمل آمد. هر فرد در جهان باید به عنوان یک سفیر باشد. و بیماران و مبتلایان به این ضایعه نباید تنها و طرد شده از جامعه قرار بگیرند.

این عمل سبب به حاشیه رفتن این بخش شده و آسیب های اجتماعی زیادتری روی خواهد داد. باید به خاطر داشته باشیم که برخی مشکلات اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی این افراد را به سمت این ضایعه سوق داده است.

آن ها را مشکل جامعه نپنداشته و در صدد برطرف نمودن موانع شغل، زندگی مناسب، امرار معاش و… بر آییم.

این دسته نیاز به محبت، توجه و عشق دارند. برای کمک به هر مبتلا در بعد تخصصی بایستی از نوع و اسامی موادهای مخدر مختلف آگاه باشیم.

لذا در این مقاله به دنبال این هدف خواهیم بود. در صورت وجود هرگونه سوال و نیاز به راهنمایی تا پایان مقاله با راز ماندگار همراه باشید.

اسامی موادهای مخدر

برای جلب توجه و افزایش بازار مصرف مواد مخدر، هر ساله انواع مختلفی به بازار عرضه می شود. شاید بپرسید خب دلیل این عرضه چیست چون تقریبا اثرات تمامی موادهای مخدر یکسان است.

به این دلیل که اسامی موادهای مخدر که در ذیل آورده شده است تا حد زیادی شناخته شده اند و گاردی نسبت بدان وجود دارد. ناشناخته بودن مواد مخدر و اثرات آن احتمال گرایش را فزونی می بخشد. زیرا دروغ هایی نظیر بی خطر یا کم خطر بودن و… را به خورد دیگران می دهند.

تریاک

تریاک مایعی شیره مانند است که از گیاه کال خشخاش به دست می آید. این گیاه علاوه بر اعتیادزا بودن، در موارد پزشکی به دلیل وجود ترکیباتی چون مورفین کاربرد دارد.

شواهد نشان دهنده استفاده از این ماده مخدر در 4000 سال قبل از میلاد در مصارف پزشکی است. در مقاله ای مجزا بدان پرداخته شده و در سایت راز ماندگار قابل دسترس است.

هروئین

شواهد نشان دهنده قدرت تخریب بالای این ماده مخدر است. نام آن از هیرو hiro به معنی قهرمان گرفته شده و از 1 کیلوگرم مورفین تقریبا 900 گرم هروئین به دست می آید. اغلب موادهای مخدر موجود در خیابان فقط دارای 10% هروئین هستند و بقیه آن از مواد عجیب و غریب مثل قرص خواب، آرامبخش، شیرخشک، گچ و… تشکیل شده است.

 مورفین

اولین آلکالوئید تریاک که تقریبا 250 سال پیش کشف شد. و به شکل ظاهری پودر کریستالی قهوه ای روشن یا سفید رنگ می باشد. اعتیاد به این ماده مخدر زوال سریع فیزیکی، روانی و اجتماعی را با خود در پی دارد.

دیفنوکسیلات

یا لوموتیل جزء قرص های پرمصرف در جهان و ایران بوده و اغلب برای ترک اعتیاد از آن بهره برده می شود! که فاقد تاثیر بوده و سبب افزایش تخریب می گردد.

دارای علائمی نظیر خشکی دهان، تشنج، خارش، بی اشتهایی و… بوده و نباید همراه با داروهایی نظیر آرامبخش، ضد افسردگی، موادهای مخدر و… مصرف گردد.

ترامادول

ترامادول در دسته داروهای مسکن مخدر و اوپیوئیدهای مصنوعی قرار می گیرد. ضعیف تر از مورفین بوده و به صورت محدود در داروخانه ها با نسخه عرضه می شود. این ماده اثر اعتیادزایی داشته و نمی توان به عنوان داروی ترک اعتیاد استفاده کرد.

تمجیزک و نورجیزک

ماده مخدری که 23 برابر قوی تر از مورفین می باشد و با اعتیاد و قطع مصرف ماده مخدر دیگری جایگزین آن نشده و علائم خماری برطرف نمی گردد.

به عنوان داروی ترک مورد استفاده قرار گرفته اما در عین حال خود ایجاد وابستگی می نماید. از ترکیبات آن می توان به مورفین صنعتی، هیدروکلراید و… اشاره نمود.

 

اسامی موادهای مخدر : پان پراگ

پان پراگ

ماده مخدری که در شکل آدامس نیز به فروش می رسد. در صورت عدم شناخت قابل تشخیص نبوده و امکان ابتلای سنین پایین به آن وجود دارد. پان پراگ ترکیبی شبیه به ناس داشته و از درخت بتل به دست می آید. چهارمین روانگردان بعد از تنباکو، الکل و کافئین می باشد.

فن سیکلیدین

فن سیکلیدین یا pcp در سال 1950 به عنوان داروی بیهوشی مورد استفاده قرار می گرفت. که در 1960 استفاده از آن ممنوع اعلام شد زیرا اثراتی نظیر سردرگمی، روانپریشی و… را بروز می داد.

رنگ آن سفید، آجری و قهوه ای می باشد. مور مور شدن، عدم تعادل حرکتی، صحبت پراکنده و… از علائم آن می باشد. مانند اغلب موادهای مخدر وابستگی روانی زیادتری به نسبت جسمانی ایجاد می نماید.

کتامین

جزء داروهای بیهوشی و از آن به عنوان جایگزین فن سیکلیدین استفاده شد چون اثرات به نسبت کمتری از خود نشان می داد. اما همچنان اثرات توهم زا را در انسان ایجاد می کرد. خود دگر بینی، احساس شناور بودن، عدم درک وضعیت فیزیکی، توهم، دلیریوم و… از علائم این ماده مخدر است.

مسکالین

کاکتوسی کوچک و بدون خار که در دسته مواد توهم زا قرار می یابد. اثراتی تا 12 ساعت از خود داشته و بیشتر توسط بومیان و در مراسمات مورد استفاده قرار می گیرد. و علائمی شبیه به بیماری های روانی از خود نشان می دهد.

 ال اس دی LSD

ماده مخدری که با نام اسید نیز شناخته می شود. قوی ترین ماده توهم زا و تسوط آلبرت هوفمن کشف شد. مصرف شدید آن سبب جدایی از محیط و توهم شدید می شود.

این ماده هم از قارچی که بر روی غلات می روید به دست می آید و هم به صورت آزمایشگاهی تولید می شود. افزایش ضربان قلب، فشار خون، عرق کردن و… از علائم مصرف می باشد.

در این مقاله به بررسی اسامی موادهای مخدر و اندکی توضیح پرداختیم. برخی از این موادها در مقاله ای جداگانه مورد بررسی قرار گرفته اند که در سایت راز ماندگار بخش اعتیاد موجود است. در صورت وجود هرگونه سوال می توانید جهت مشاوره اعتیاد با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *