عوارض قرص ترامادول

ترامادول با نام تجاری ترامال در سال 1970 توسط شرکت آلمانی گروننتال ساخته شد. حق انحصاری تولید این دارو برای این شرکت بود که بعدا مراکز زیادی مجوز تولید آن را گرفتند. از این دارو که ضد درد اپیوئید است، جهت کاهش دردهای متوسط تا شدید بهره برده می شود. عوارض قرص ترامادول در صورت مصرف بدون تجویز پزشک و خودسرانه، همانند سایر موادها بر همگان مشهود است.

قرص ترامادول به نسبت اغلب موادهای مخدر و قرص ها، به راحتی در کوچه و خیابان قابل دسترسی است. لذا افزایش آگاهی والدین، آموزش مناسب و تامین محیط امن خانوادگی در جلوگیری از این گرایشات ناهنجار موثر هستند.

در این مقاله به بررسی عوارض قرص ترامادول خواهیم پرداخت. در صورت وجود هرگونه مشکل تا پایان مقاله با راز ماندگار همراه باشید.

 

ترامادول چیست؟

ترامادول چیست؟

این دارو اغلب توسط پزشکان تجویز می شود لذا در مصرف آن بایستی هوشیاری لازم را داشت. عوارض قرص ترامادول به حدی است که شخص همانند سایر بیماران مبتلا به مصرف مواد مخدر بایستی مراحل ترک اعتیاد را بگذراند. این دارو با نام های ترامال، ترامد، بایومادول و پیرالژین نیز شناخته می شود.

همانطور که در بالا ذکر ترامادول ضد درد اپیوئیدی است لذا بعد از ورود به بدن به مغز رفته و بر روی گیرنده های اپیوئیدی مغز اثراتی می گذارد که سبب تسکین درد می شود. با توجه به مشکلات موجود در سطح جامعه گرایش افراد به موادهای مخدر و توهم زا افزایش می یابد، که شناخت عوارض قرص می تواند در جلوگیری از میل موثر واقع شود.

ظاهر قرص ترامادول

قرص ترامادول هم در شکل خوراکی آن یعنی کپسول و قرص، و هم تزریقی یعنی آمپول تولید و در مصارف داروئی استفاده می شود. همانند اغلب داروها از طریق تزریق اثرات زودتر بروز می کنند.

ترامادول معمولا به شکل نمک هیدروکلراید تولید و با استامینوفن نیز ترکیب می شود که در بازار ایران عرضه نمی شود. البته در کشورهای خارجی علاوه بر موارد ذکر شده، به شکل قطره که رایج نیز است، تولید می گردد.

این دارو در شکل های قرص، کپسول و آمپول با دوز داروئی 50 و 100 میلی گرم به بازار عرضه می شود. و بیشترین میزان دوز مصرفی در روز 400 میلی گرم است. از جمله تداخلات داروئی که سبب عوارض قرص می شود، می توان موارد ذیل را نام برد:

  • کاربامازپین مانع خنثی شدن ترامادول شده و غلضت آن را در خون افزایش می دهد.
  • مصرف همزمان با داروهای مهار کننده آمینواکسیداز و مهار کننده انتخابی گیرنده های سروتونین، سبب افزایش عوارض قرص و تشنج می شود.
  • در صورت استعمال این قرص با الکل، موادهای مخدر و بیهوشی احتمال ایست تنفسی فزونی می یابد.

نکته: از عوارض قرص و مصرف آن در زمان بارداری می توان به نقص نوزاد اشاره نمود.

دلایل گرایش به مصرف ترامادول

از جمله دلایلی که در همه گرایشات به این گونه موادها مشهود است، می توان به سرپوش گذاشتن بر روی کمبودها و مشکلات اشاره نمود. در این حالت بیمار بازه زمانی بسیار کمی از مسائل رها می شود بی توجه به اینکه در موقع رفع اثر حالاتی از اضطراب و افسردگی در انتظار وی است. پس این روش برای برطرف نمودن مشکلات راه اصلا مناسبی نیست.

  • عده ای دیگر از افراد به دلیل شرایط کاری سختی که دارند، جهت افزایش انرژی و سرحال بودن به مصرف ترامادول می پردازند!
  • عده ای دیگر به دلیل تمایلات جنسی کم و یا زود انزالی به مصرف پرداخته و عوارض قرص (وابستگی) در آن ها نمایان می گردد.
  • پزشکان تعداد و دوز مشخصی از این دارو را جهت درمان پزشکی برای بیمار تجویز می نماید. برخی علاوه بر بهبودی به مصرف خود ادامه می دهند.
  • عده ای دیگر برای ترک موادهای مخدر مختلف از این ماده به عنوان جایگزین استفاده می کنند که کاری اشتباه است.

نکته: مصرف این داور به دلیل عوارض قرص، برای کودکان زیر 12سال ممنوع بوده و برای سنین 18-12 سال دارای محدودیت است.

 

علائم مصرف قرص ترامادول

علائم مصرف قرص ترامادول چیست؟

از جمله اثراتی که این قرص بر روی جسم می گذارد می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • تعرق بدن
  • سرخ شدن چشم ها
  • اسهال
  • برهم خوردن چرخه خواب و اختلالات خواب
  • تضعیف حافظه بخصوص کوتاه مدت
  • قفل شدن روی محیط
  • مشکل در حفظ تعادل بدنی
  • خارش
  • خشکی دهان
  • تشنج

نکته: متاسفانه به دلیل عدم آگاهی و تصوراتی نظیر اعتیادآور نبودن، مفید برای ترک مواد مخدر و تشنج، سبب افزایش گرایش افراد به ترامادول گشته است.

 

وابستگی به قرص ترامادول

وابستگی از مهم ترین عوارض قرص

طبق تحقیقات مکانیسم اثر ترامادول به مورفین شباهت بسیاری دارد. لذا این ماده نیز همانند سایرین عوارض قرص یعنی وابستگی را ایجاد می نماید. تا جایی که در ترک آن با سختی هایی روبرو می گردیم. مصرف دوز کمتر 200میلی گرم سبب بروز علائم ترک می شود و در نهایت بیمار دوباره به مصرف روی می آورد.

در فرایند ترک بایستی درمان همه جانبه بوده و تمام زمینه های روانی و جسمی مثل تغذیه را در بر گیرد. جهت ترک خودسرانه به مصرف موادهای دیگر یا متادون روی نیاورید. زیرا در این حالت فقط مواد مصرفی تغییر می یابد.

همانند سایر موادهای مخدر پس از دوره مصرفی مشخصی، در بیمار مقاومت و تحمل نسبت به دوز مصرفی ایجاد می شود. لذا مجبور به افزایش دوز مصرفی و تحمل عوارض قرص شدیدتر می شوند.

در این مقاله به بررسی عوارض قرص و شناخت ترامادول پرداختیم. در صورت وجود افراد بیمار در اطراف خود و مشکلات خانوادگی، می توانید جهت مشاوره اعتیاد با مشاوران راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *