رشته فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی در زیرگروه یک رشته نظری تجربی و در زمره رشته های پیراپزشکی قرار دارد. این رشته در میان دانش آموزان تجربی خواهان زیادی داشته و در پذیرش آن رقابت زیادی با یکدیگر دارند. رشته فیزیوتراپی در دفترچه انتخاب رشته در مقطع کارشناسی یا لیسانس ارائه شده و دانشجویان بایستی در بازه تقریبی ۵ ساله در این رشته فارغ التحصیل شوند. هیچ گونه گرایشی در مقطع لیسانس برای این رشته در نظر گرفته نشده و در صورت تمایل به ادامه تحصیل، دانشجو می تواند در انتخاب رشته ارشد، گرایش مورد علاقه خود را بر گزیند.

فیزیوتراپی از دو کلمه فیزیو و تراپی که به ترتیب به معنای جسمانی و درمانی هستند تشکیل شده است. همانگونه که پیداست متخصصین رشته فیزیوتراپی در تلاشند تا با استفاده از ورزش و فعالیت های جسمانی، دستگاه‌های مکانیکی و الکتریکی مختلف و… از آسیب های عضلانی و اندام بدنی جلوگیری بعمل آورند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی رشته فیزیوتراپی بپردازیم. رشته ای که تا مقطع دکتری امکان و شرایط ادامه تحصیل را دارا بوده و برای بورسیه تحصیلی خارج از کشور مناسب می باشد. در صورت وجود هرگونه سوال تا پایان مقاله با راز ماندگار همراه باشید.

 

 گذشته‌ی فیزیوتراپی

 گذشته‌ی فیزیوتراپی

همانطور که در متن فوق اشاره شد، فیزیوتراپی از دو کلمه یونانی فیزیو و تراپی تشکیل شده است. لذا قدمت این رشته به زمان های قدیم و به کشورهایی مثل یونان و چین بر می گردد که از برخی حرکات جهت ماساژ و بهبود جسمانی بهره می بردند. بقراط از جمله پزشکانی بود که از این تکنیک ها برای درمان بعد فیزیکی بدن استفاده می برد.

به طور رسمی رشته فیزیوتراپی از سوئد و در سال ۱۸۱۳ توسط پرهنریک لین، به عنوان‌ یک علم شناخته شده و پا به عرصه کشوری و در نهایت جهانی گذاشت.

در ایران نیز در صده های قبل پزشکان از این تکنیک ها در درمان جسم بهره لازم را می بردند اما به طور رسمی و دانشگاهی در سال ۱۳۴۰ در ایران به عنوان یک علم شناخته شده و واحدها و مناسبات تدریس آن فراهم شد.

نکته: در رشته فیزیوتراپی تلاش بر توانبخشی بدن بدون استفاده از دارو و مواد شیمیایی است. از جمله این آسیب ها می توان به صدمات ورزشی، آسیب های مفصلی و سایر موارد اشاره نمود.

 رشته فیزیوتراپی و شخصیت لازمه آن

دانش آموز بایستی در موعد انتخاب رشته جدای از بازار کار، میزان میل و علاقه خود به رشته را بسنجد. زیرا قرار بر این است که سالیان سال با انتخاب خود زندگی نماید. لذا علاقه معیار اول است.

دانش آموزی که تصمیم به ورود به رشته فیزیوتراپی می گیرد باید از نظر جسمانی و روانی در سلامت کامل باشد زیرا در این رشته علاوه بر مشاهده صدمات و ناتوانی‌های مختلف مثل عقب ماندگی و…، نیاز به فعالیت فیزیکی زیادی بوده و روحیه فیزیوتراپیست در فرایند تاثیر گذار می باشد.

داشتن روحیه قوی و صبر زیاد از دیگر ملزومات حیطه کاری این رشته است. زیرا درمان بیماران به صورت فوری انجام نگرفته و تدریجی و مستلزم زمان می باشد. دارا بودن خلاقیت درمانی، آشنایی با دروسی مثل زیست و فیزیک در پیشرفت کاری موثر هستند.

مسئولیت های یک فیزیوتراپیست

مسئولیت های یک فیزیوتراپیست چیست؟

از جمله وظایفی که می توان برای دانش آموخته رشته فیزیوتراپی نام برد موارد ذیل هستند:

  • انجام بررسی های ابتدایی و تشخیص پزشک و ارتوپد جهت انتخاب روند درمانی مناسب
  • بررسی مرحله به مرحله بازده درمانی
  • ارائه آموزش و توصیه های لازم به بیمار و اطرافیان جهت جلوگیری از آسیب و ادامه فرآیند درمانی در خانه
  • آشنایی با دستگاه های مختلف فیزیوتراپی و نحوه عمل هرکدام
  • ارتباط با پزشکان معالج
  • تشکیل پرونده و گزارش های لازم بعد از هر جلسه درمانی
  • آشنایی با آناتومی بدن
  • تشخیص محدودیت حرکتی بیمار و اتخاذ روش درمانی مناسب
  • از جمله روش های درمانی و دستگاه های مورد استفاده رشته فیزیوتراپی می توان موارد ذیل را نام برد:
  • الکتروتراپی
  • مغناطیس درمانی و مگنت تراپی
  • اولتراسوندتراپی یا درمان با امواج مافوق صوت
  • لیزر درمانی یا لیزر پرتوان
  • امواج مادون قرمز و ماوراء بنفش(شاک ویوتراپی)
  • بیوفیدبک و نورو فیدبک
  • ورزش درمانی
  • حرکت درمانی
  • ماساژ درمانی
  • هیدروتراپی
  • و سایر روش و دستگاه های درمانی مختلف که فیزیوتراپیست ها با آن ها سر و کار دارند.

 چطور قبول شم؟

دانش آموزان رشته تجربی به دلیل تعداد زیاد داوطلبان رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند. لذا برای قبولی در هر رشته و دانشگاهی مناسب، تلاش و پشتکار حرف اول را می زنند. برای قبولی در رشته فیزیوتراپی نیاز به مطالعه پیوسته و مفید داریم، ساعت مطالعه ای بالای ۸ و حتی ۱۰ ساعت، که توسط دانش آموز و طبق برنامه اصولی صورت می پذیرد.

در زیرگروه یک تجربی زیست با ضریب ۴ از پر اهمیت ترین دروس کنکور سراسری است. دروس شیمی، ریاضی و فیزیک نیز به ترتیب ضرایب ۳، ۲ و ۲ را دارند. درصد لازم برای افزایش شانس قبولی در دروس تخصصی و عمومی میانگین تقریبی بالای ۴۰٪ می باشد. البته این تنظیم و هدف گزینی بایستی توسط دانش آموز و مشاور تحصیلی شکل بگیرد.

لازم به ذکر است که دروس عمومی فارسی، عربی، دینی و زبان انگلیسی نیز از تاثیر زیادی در قبولی برخوردارند و داوطلبانی که در تخصصی ضعف دارند با دروس دیگر باید آن را جبران نمایند. زمین شناسی با دارا بودن ضریب ۰ در این زیرگروه، بی تاثیرترین درس بوده و معمولا زمانی برای آن صرف نمی شود.

 خوبی و بدی های رشته فیزیوتراپی

اگر بخواهیم به بزرگترین مزیت رشته فیزیوتراپی اشاره کنیم، باید بگوییم که این رشته می تواند انگیزه کسانی که خواهان پزشکی و دندان پزشکی بوده اند را فزونی بخشد زیرا از جایگاه و موقعیت اجتماعی خوبی برخوردار هستند. داشتن بازار کار مناسبی که اشباع نشده و استرس کاری کمتر نسبت به رشته های پزشکی، از دیگر مزایای رشته فیزیوتراپی می باشند.

اگر بخواهیم به معایب این رشته اشاره کنیم شاید اولین مورد خستگی جسمانی حاصل از فعالیت درمانی باشد. لذا فیزیوتراپیست ها خود باید دائما ورزش های مناسبی انجام دهند. از دیگر معایب می توان به گرانی دستگاه‌های مکانیکی و الکتریکی مختلف رشته فیزیوتراپی اشاره نمود.

 

بازار کار رشته فیزیوتراپی

 بازار کار رشته فیزیوتراپی

معمولا درآمد فیزیوتراپیست ها یکسان نیست زیرا عواملی مثل تجربه، مهارت و محیط کاری در آن تاثیر گذار هستند. اما هزینه یک جلسه ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ای درمانی چیزی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است. در حالت کلی درآمد فیزیوتراپیست هایی که در مراکز و کلینیک های خصوصی مشغول می باشند از شاغلین بیمارستانی بیشتر است.

میانگین درآمد جهانی این رشته بین ۹۳ تا ۱۰۰ هزار دلار در سال می باشد. عدم اشباع رشته فیزیوتراپی در ایران در افزایش درآمد آن دانش آموختگان بسیار تاثیر گذار بوده و علاوه بر سازمان های دولتی و خصوصی، فدراسیون ورزشی، هلال احمر، بهزیستی و… می توانند مطب مخصوص خود را تاسیس نمایند.

 

در این مقاله به بررسی رشته فیزیوتراپی پرداختیم. در صورت وجود هرگونه سوال می توانید جهت مشاوره تحصیلی با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *