خشونت‌های خانگی

خشونت‌های خانگی، یکی از مهم‌ترین خطراتی است که بسیاری از زنان در زندگی خود تجربه می‌کنند. در بسیاری از موارد، شریک زندگی‌تان از شما برای خشونت‌هایش معذرت‌خواهی می‌کند و اعتقاد دارد دیگر این رفتارها از او سر نمی‌زند، اما شما احساس ترس می‌کنید.

در این مواقع شما درد فیزیکی و عاطفی زیادی را تحمل می‌کنید که واقعی به نظر می‌رسد. اگر این اتفاق برای شما افتاده است، شما خشونت خانگی را تجربه کرده‌اید.

در ادامه این مقاله، ما خشونت‌های خانگی را تعریف کرده و به شما می‌گوییم، چرا در این‌گونه خشونت‌ها، زنان خود را مقصر می‌دانند و یا نسبت به این مسئله عکس العمل خاصی نشان نمی دهند؟ برای اطلاعات بیشتر، به سایت مرکز مشاوره راز ماندگار، بخش مشاوره روانشناسی مراجعه کنید. درصورتی‌که از خشونت‌های خانگی رنج می‌برید، ما با کمک مشاورین متخصص خود در این زمینه، به شما کمک می‌ کنیم.

چگونه خشونت های خانگی را بشناسیم

چگونه خشونت‌های خانگی را بشناسیم؟

خشونت خانگی، بین دو فرد که رابطه بسیار صمیمی دارند، اتفاق می‌افتد. خشونت‌های خانگی می‌تواند به‌صورت عاطفی، جنسی، سوءاستفاده فیزیکی یا ترس از مورد سوءاستفاده قرار‌گرفتن، بروز پیدا کند.

در روابطی که این خشونت‌ها در آنها پدید می‌آید، عدم تعادل بین قدرت و کنترل وجود دارد. همسرانی که از این خشونت‌ها در روابطشان استفاده می‌کنند، از کلمات و لغات زشت، همچنین رفتارهای نامناسب برای کنترل طرف مقابلشان، استفاده می‌کند.

شاید تشخیص خشونت‌های خانگی در ابتدا آسان نباشد. در برخی روابط این‌گونه خشونت‌ها، بسیار مشهود است، اما در بسیاری از موارد این‌گونه رفتارها به‌آرامی آغاز و بعد از گذشت مدتی، به اوج می‌رسند.

اگر شما با افرادی که در زیر بیان می‌کنیم در ارتباط هستید، احتمالاً خشونت‌های خانگی را تجربه کرده‌اید:

  • نام‌بردن اسم فرد با تمسخر، توهین کردن و کوچک شمردن شما
  • از رفتن به سرکار یا مدرسه ممانعت به عمل می‌آورد و باعث دلسردی افراد برای رفتن به کار یا مدرسه می‌شوند.
  • از دیدار با اعضای خانواده و دوستان ممانعت می‌کنند.
  • شما را به شیوه‌های متفاوت کنترل می‌کنند، مثلاً شیوه پول خرج کردن، چه زمانی بیرون می‌روید، چه دارویی استفاده می‌کنید، چه لباسی می‌پوشید.
  • احساس حسادت دارند و انحصارطلب (آن‌ها می‌خواهند، شما فقط در اختیار آنها باشید)، هستند.
  • اگر شما برای درمان سلامت روان اقدام کنید، سعی می‌کند مانع شما شوند.
  • شما را بوسیله سلاح و خشونت می‌ترسانند.
  • کتک زدن، هل دادن، لگدزدن، خفه کردن و یا به طرق دیگری، به شما و فرزندتان یا حیوانات خانگی آسیب می‌رسانند.
  • شما را مجبور به داشتن رابطه جنسی می‌کند یا از شما می‌خواهد، رفتارهای جنسی خاصی انجام دهید که برخلاف خواست شما است.
  • شما را برای رفتار خشونت‌آمیز خود مقصر نمی‌دانند و اذعان می‌کند این رفتارها حق شماست.

    نباید خود را برای خشونت‌های خانگی مقصر بدانید  

نباید خود را برای خشونت‌های خانگی مقصر بدانید:

بسیاری از افراد به‌خصوص زنان، وقتی خشونتی را تجربه می‌کنند، از کسی کمک نمی‌گیرند. مهم‌ترین علت این رفتارها این است که آنها معتقدند خود آن‌ها در بروز این اتفاقات مقصر هستند. عوامل مؤثر بر این اعتقاد عبارت‌اند از:

شریک زندگی‌تان شما را مقصر قلمداد می‌کند:

معمولاً طرف مقابل، شما را برای رفتارهای خشونت‌آمیز خود، مقصر می‌داند. فرد پرخاشگر کمتر مسئولیت رفتارهایش را قبول می‌کند.

همسرتان تنها رفتارهای خشونت‌آمیز را در برابر شما نشان می‌دهد:

افراد سوءاستفاده‌گر، توجه زیادی به این‌که چگونه در بیرون، توسط افراد دیگر دیده شوند، دارند و روی این مسئله حساس هستند. آنان معمولاً افراد خوش مشرب و متعادل در جامعه به نظر می‌آیند و این باعث می‌شود شما، به این نتیجه دست پیدا کنید که رفتار همسرتان نتیجه اشتباهی است که شما انجام داده‌اید.

روان‌درمانگر یا پزشکی که به او مراجعه نموده‌اید (یا با یا بدون همسرتان)، چنین مشکلی را پیدا نکرده است:

اگر شما به پزشک و مشاور روان‌شناس خود درباره خشونت‌های خانگی علیه خود توضیح نداده‌اید، آن‌ها به این نتیجه می‌رسند که افکار و رفتار شما سالم نیست. به‌عنوان‌مثال، افرادی که به مدت زیادی تحت خشونت‌های خانگی همسرشان قرار گرفتند، ممکن است علائمی بروز دهند که شبیه اختلالات شخصیتی است.

قرارگرفتن مداوم در معرض رفتارهای پرخاشگرانه شریک زندگی‌تان، بروز اختلالاتی مانند، افسردگی، اضطراب و اختلال استرس پس از سانحه را در فرد افزایش می‌دهد. اگر مشاورتان بر علائم شما تمرکز کند، ترس این‌که شما مسئول بروز خشونت‌های خانگی هستید، را در شما افزایش می‌دهد.

اگر شما به‌صورت کلامی و فیزیکی پاسخ رفتارهای خشونت‌آمیز همسرتان را داده‌اید:

واکنش‌هایی مثل، داد زدن، هل دادن و کتک زدن به همسرتان، باعث می‌شود خود را مقصر خشونت بدانید. این نگرانی برای شما به وجود می‌آید که شاید شما همسرتان را مورد سوءاستفاده قرار می‌دهید.

در واقع شما برای حفاظت و مراقبت از خود و ازبین‌بردن استرس عاطفی این کار را انجام می‌دهید. همسرتان این حرکات شما را بر علیه خودتان استفاده می‌کند و معتقد است که شما فرد پرخاشگر، در رابطه هستید.

در روابط زناشویی، شخصی که به طور مداوم خشونت‌های خانگی را بروز می‌دهد، فرد سوءاستفاده‌گر، خوانده می‌شود و فرد دیگر، به‌عنوان کسی که مورد سوءاستفاده و خشونت واقع شده، نامیده می‌شود.

اثرات خشونت‌های خانگی در دوران بارداری و بر کودکان:

گاهی خشونت‌های خانگی، در دوران بارداری روی می‌دهد که خود باعث می‌شود، سلامت زن باردار و کودکش به خطر بیفتد. این خطر، حتی پس از زایمان نیز وجود دارد.

حتی اگر همسرتان خشونت مستقیم به کودکان نشان نداده است، تنها مشاهده نمودن خصومت‌های این‌چنینی، می‌تواند برای کودکان آسیب‌‌زا باشد. کودکانی که در چنین خانه‌هایی بزرگ می‌شوند، ریسک بالاتری برای اینکه در معرض خشونت قرار گیرند، دارند. آن‌ها، مشکلات اخلاقی و رفتاری زیادی از خود بروز می‌دهند.

در سنین نوجوانی و جوانی بیشتر از سایر افراد، از دیگران سوءاستفاده می‌کنند و فکر می‌کنند، این‌گونه رفتارها در روابط بین افراد، بسیار طبیعی است.

بسیاری از زنان، نگران هستند که گفتن حقیقت، برای خودشان، فرزندشان و یا دیگر اعضای خانواده، خطرساز خواهد بود. آن‌ها می‌ترسند با برملاشدن حقیقت، خانواده آن‌ها از هم بپاشد. اما باید بدانید، کمک‌گرفتن از دیگران، به‌خصوص از مشاور روان‌شناس بهترین راه برای مراقبت و حفاظت از خود و فرزندانتان، است.

خشونت‌های خانگی

برای ازبین‌بردن این چرخه به خود کمک کنید؟

اگر شما درگیر خشونت‌های خانگی هستید، ممکن است این چرخه را تجربه کرده باشید:

  • طرف مقابلتان برای ترساندن شما دست به کارهای خشونت‌آمیز می‌زند.
  • سوءاستفاده‌کننده از شما، ناگهانی به شما حمله می‌کند.
  • گاهی از شما عذرخواهی می‌کند، قول می‌دهد جبران کند یا به شما هدیه می‌دهد، تا از دلتان درآورد.
  • این چرخه ادامه پیدا می‌کند.

این خشونت‌ها، در گذر زمان افزایش پیدا کرده و با شدت بیشتر خود را نشان می‌دهد. هر چه بیشتر شما دراین‌رابطه بمانید، آسیب‌های فیزیکی و عاطفی بیشتری به شما وارد خواهد شد.

افسردگی، اضطراب و شک و دودلی نسبت به توانایی‌هایتان، از نتایج ماندگاری در این‌گونه روابط است. اغلب زنان خود را درمانده و تنها احساس می‌کنند.

شرایط خاصی برای برخی زنان وجود دارد که مانع یاری گرفتن آن‌ها می‌شود. به‌عنوان‌مثال، اگر شما از شهری به شهر دیگر، یا به کشور دیگری مهاجرت کرده باشید، عواملی مانند، وضعیت مالی نامساعد، مشکل زبان، محدودیت در حمایت‌های اجتماعی، موجب کناره‌گیری شما می‌شود و در صورت بروز خشونت‌های خانگی چشم به روی آن‌ها بسته و به زندگی ادامه می‌دهید.

زنانی که پا به سن گذاشته‌اند، به‌قدری با مشکلات جسمی خود و همسرانشان درگیر هستند که یا نسبت به آن‌ها، احساس مسئولیت پیدا کرده و یا بسیار به همسرانشان وابسته‌اند. به همین دلیل ترجیح می‌دهند، این خشونت‌ها را نادیده بگیرند.

تنها راه برای خراب کردن چرخه خشونت خانگی علیه زنان این است که باید در برابر این رفتارها واکنش نشان داد. درباره این خشونت‌ها با دیگران صحبت کنید، با دوست، کسی که دوستش دارید و یا مشاور روان‌شناس.

در ابتدا شاید صحبت راجع به این موضوع، سخت به نظر بیاید، اما بدانید شما تنها نیستید و افرادی اطرافتان هستند که می‌توانند به شما کمک نمایند. با صحبت‌کردن، از درد و رنج شما کاسته شده و حمایت لازم را دریافت می‌نمایید.

چگونه به خود در برابر خشونت خانگی کمک کنیم؟

یکی از راه‌هایی که در بالا آن را مطرح کردیم این بود که از اطرافیان و یا مشاور روان‌شناس کمک بخواهیم. یکی دیگر از این راه‌ها این است که با اورژانس اجتماعی آشنا شویم. در شرایط بحرانی حتماً با شماره ۱۲۳ تماس حاصل نمایید.

تیم اورژانس اجتماعی شامل، روان‌شناسان و مددکاران اجتماعی سریعاً اقدامات لازم را برای شما انجام می‌دهند. نه‌تنها خودتان، بلکه این شماره را به فرزندانتان نیز آموزش دهید، تا در هنگام خطر با این شماره تماس گرفته و درخواست کمک نمایند.

همیشه یادتان باشد، هیچ‌کس لایق رفتاری‌های نامناسب و خشونت‌آمیز، نیست. مورد خشونت واقع‌شدن تقصیر شما نیست، پس برای بهبودی حال خودتان، حتماً در این مواقع از دیگران کمک بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *