سوءاستفاده جنسی از کودکان

سوءاستفاده جنسی از کودکان چیست؟ سوءاستفاده جنسی از کودک شامل هرگونه فعالیت جنسی با کودک است که به‌زور و بدون رضایت او صورت گیرد. در واقع کاری است که بدون درنظرگرفتن سن، با اجبار یا تهدید به‌زور انجام می‌شود.

یکی از انواع کودک‌آزاری، آزار جنسی کودکان است.سوءاستفاده جنسی از افراد زیر سن قانونی، پدیده‌ای تاریخی است که می‌تواند در هر فرهنگی و در هر جامعه‌ای مشاهده شود و در حال حاضر به دلیل تغییر حساسیت افکارعمومی توجه بیشتری به آن شده است.

بر اساس آمارهای موجود میزان تجاوز به کودکان رقم بالایی است و تحقیقات انجام‌شده توسط یونیسف در 30 کشور این واقعیت را نشان می‌دهد، اما این آمار واقعی نیست چون بسیاری از قربانیان به دلیل ترس از دشمنی، احساس گناه، شرم، سردرگمی، بی‌اعتمادی به نهادها، شرایط فرهنگی و اجتماعی و اطلاعات نادرست در مورد خدمات و ساختارهایی که در این زمینه کمک‌کننده هستند، گزارش تجاوز را اعلام نمی‌کنند. اما آنچه مسلم است این است که میلیون‌ها کودک در جهان قربانی سوء‌استفاده جنسی می‌شوند.

سوءاستفاده جنسی موجب آسیب جدی به رشد شناختی، اجتماعی و عاطفی کودکان می‌شود و در این مشکل همه افراد جامعه سهیم هستند و برای تحقق این امر باید از خدمات و سیاست‌هایی که باعث تقویت رشد، سلامت و ایمنی کودکان می‌شود، حمایت شود تا نیازهای اساسی کودکان و خانواده‌ها برآورده شود.

در این مسیر باید آموزش عمومی را تقویت کنیم تا عوامل خطرزا در سوءاستفاده جنسی، برای همه مشخص شود. از سال 2017 تاکنون سوءاستفاده جنسی از کودکان به طرز چشمگیری، در رسانه‌های مختلف منتشر شده و تاکنون بحث‌ها و پیشنهادهای زیادی در زمینه پیشگیری از تجاوز به کودکان مطرح‌شده که در تمامی این توصیه‌ها، آموزش عمومی مهم‌ترین روش معرفی‌شده است.

دلایل مهم در آزار جنسی کودکان

 آزار جنسی در کودکان یا سوءاستفاده جنسی کودک اغلب با بی‌توجهی صورت می‌گیرد و در محیط‌های خانوادگی که در آنها ممکن است حمایت کم خانواده و یا استرس زیاد وجود داشته باشد، بیشتر دیده می‌شود. فقر زیاد، تحصیلات پایین والدین، والدین مجرد، سوءمصرف مواد والدین، خشونت خانگی یا سطح پایین مراقبت از جمله عواملی‌اند که در وقوع سوءاستفاده جنسی از کودک مؤثرند. کودکانی که دچار کمبود عاطفه‌اند، دارای اختلال یادگیری یا جسمی و مشکلات سلامت روان هستند ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار بگیرند.

عاملان سوءاستفاده جنسی

اکثر مجرمین کسانی هستند که کودک یا خانواده با آنان آشنایی دارند. 93 درصد قربانیان زیر 18 سال فرد متجاوز را می‌شناسند. یک مجرم برای آسیب رساندن به کودک لازم نیست حتماً بزرگسال باشد. افراد سوءاستفاده‌گر می‌توانند خواهر و برادری بزرگ‌تر، هم‌بازی، عضو خانواده، معلم، مربی یا والد یک کودک دیگر باشند.

سوءاستفاده جنسی کودک نتیجه رفتارهایی است که از آسیب‌پذیری کودک سوءاستفاده می‌کنند و به‌هیچ‌وجه با گرایش جنسی فرد سوءاستفاده‌کننده ارتباط ندارد. برخی از متجاوزان کودکانی را هدف قرار می‌دهند که، از طرف والدین یا مراقبان خود منزوی شده یا مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند.

اگر یک خانواده اوقات سختی را پشت سر می‌گذارد، ممکن است نتوانند به فرزندشان توجه کنند و یا نظارت کافی داشته و این موضوع آنها را در شرایط ناامنی قرار می‌دهد. در این شرایط وجود یک پرستار کودک در منزل می‌تواند کمک ارزشمندی به شما کند. با این کار فرزند شما تنها نخواهد ماند و توجه و مراقبت کافی و مؤثری از او می‌شود.

علائمی که به ما در ارتباط با سوءاستفاده جنسی کودکانمان هشدار می‌دهد!

کودکان غالباً در مورد سوءاستفاده جنسی صحبت نمی‌کنند، زیرا فکر می‌کنند این اتفاق تقصیر آنها است. یا توسط سوءاستفاده‌کننده متقاعد شده‌اند که این یک موضوع طبیعی و یا یک راز ویژه است.

کودکی که مورد آزار و اذیت جنسی قرار می‌گیرد ممکن است به دلیل تهدید شدن، مراقب سوءاستفاده‌کننده خود باشد و نگران این باشد که آنها را دچار مشکل کند. کودک‌آزاری جنسی همیشه قابل‌مشاهده نیست. فرد متجاوز می‌تواند کسی باشد که شما مدت طولانی به او اعتماد دارید و این موضوع می‌تواند شناسایی او را حتی سخت‌تر کند. علائم هشداردهنده زیر را حتماً در نظر بگیرید:

علائم رفتاری کودک آزاردیده:

  1. کابوس و وحشت در زمان خواب
  2. قایم شدن و یا کناره‌گیری از اطرافیان
  3. خودداری از رفتن به خانهٔ شخصی خاص
  4. بیزاری‌جویی از جنسیتی که از آن آسیب‌دیده (مرد یا زن)
  5. جلوگیری از تنها وقت گذراندن با افراد
  6. امتناع از تماس فیزیکی
  7. ایجاد فوبیا و خودداری از زیاد حمام رفتن و یا استحمام زیاد
  8. پیدایش رفتارهای خشونت‌آمیز
  9. و …

علائم جسمی کودک‌آزار دیده:

  1. خونریزی، کبودی یا تورم در ناحیه تناسلی
  2. لباس زیر خونین، پاره شده یا لکه‌دار،
  3. مشکل در راه‌رفتن یا نشستن
  4. عفونت‌های مکرر ادرار
  5. درد، خارش یا سوزش در ناحیه تناسلی

اثرات و عوارض سوءاستفاده باتوجه‌به موارد بالا:

  1. به‌وجودآمدن بیماری‌های روحی روانی مانند: اختلال اضطراب، اختلال وسواس فکری و عملی، اختلالات سلوک، افسردگی و …
  2. اعتیاد در دوران نوجوانی و بزرگسالی
  3. ازدواج‌های ناموفق و اختلال در ایجاد ارتباط زناشویی
  4. تأثیرات منفی بر روی فرزندان در آینده
  5. کودک‌آزاری و همسرآزاری
  6. بی‌اعتمادی به اطرافیان مخصوصاً محارم
  7. احساس گناه و عذاب وجدان
  8. خودآزاری جنسی و عاطفی
  9. بلوغ زودرس
  10. و …

چگونه کودکان تجربه تجاوز جنسی خود را بیان می‌کنند؟

مهم نیست که کودکان در چه مرحله‌ای از رشد باشند زیرا والدین مهم‌ترین تأثیر را بر کودکان می‌گذارند. اطمینان از اینکه والدین از اطلاعات دقیقی دررابطه‌با مسئله تجاوز جنسی برخوردار باشند، از فرزندان خود حمایت کنند و واکنش عاطفی خود را به صورت سازنده اداره کنند، مهم‌ترین عامل کمک به کودکان است.

در این شرایط که کودک بسیار آسیب‌پذیر شده و در دورانی است که عوارض ناشی از سوءاستفاده جنسی در حال بروز می‌باشد، پرستار کودک بیمار به‌خوبی می‌تواند شما را راهنمایی کند.

به دلیل اینکه در این زمان والدین کودک واکنش‌های احساسی از خود بروز می‌دهند، وجود پرستار کودک می‌تواند به او کمک کند تا بدون هیچ ترسی دررابطه‌با این مسئله صحبت کند. در این زمان پرستار روش‌هایی را به کار می‌برد که در روند بهبودی کودک نقش مؤثری دارد.

درصورتی‌که کودک اعتراف کرد که مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته چه واکنشی نشان دهم؟

علائم سواستفاده جنسی

اگر کودکی در مورد سوءاستفاده جنسی با شما صحبت می‌کند، این مهم است:

  1. با دقت به آنچه که می‌گویند گوش دهیدبه آنها بگویید که با گفتن به شما کار درستی انجام داده‌اند
  2. به او بگویید تقصیر آنها نیست
  3. اثرات روانی این آسیب را در نظر داشته باشید
  4. توضیح دهید که چه برنامه‌ای برای بهبود او در نظر دارید

همچنین می‌توانید برای مشکلات مرتبط با سوءاستفاده جنسی کودکان از روان‌شناس کودک کمک بگیرید.

درمان برای بازماندگان بزرگسال و برای پیشگیری عوارض آن در کودکان، به صورت زیر می‌تواند به شما کمک کند:
افکار و احساسات نگران کننده، مانند سرزنش، گناه یا اعتمادبه‌نفس پایین از فرد دور شود
غلبه بر راهبردهای مقابله با کمک و بهبودی مانند خودآزاری یا امتناع از غذا خوردن
ایجاد مهارت‌های سالم، مانند ایجاد اعتماد و ایجاد مرزهای سالم در روابط
درمان باید به مشکلات روحی و روانی ناشی از این اتفاق بپردازد و در هر فردی به روش متفاوتی انجام می‌گیرد، زیرا عوارض و اثرات منفی سوءاستفاده جنسی در افراد مختلف متفاوت است.

در این مقاله به توضیح بسیار مختصری از دریای بی‌کران روان‌شناسی و موضوع سوءاستفاده جنسی پرداختیم ان‌شاءالله که، به چشمان و قلب شما بزرگواران خوش درخشیده و جذاب بوده باشد. مرکز مشاوره روانشناسی راز ماندگار با همکاری مشاوران روان‌شناس متخصص خود می‌تواند شما را در تمام زمینه‌ها و مشکلات روان‌شناسی به‌خصوص در زمینه روان‌شناسی کودک و نوجوان راهنمایی کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *