دانشگاه علوم قضایی

از همان سال های ابتدایی زندگی، بخشی از ساعات روزانه خود را در مدارس و کلاس ها گذرانده ایم. به گونه ای که شاید شنیده باشید آن را خانه دوم مان می نامیدیم. با افزایش سن، شکل و ظاهر مدرسه بزرگتر و تخصصی تر یعنی تبدیل به دانشگاه شد. دانشگاه علوم قضایی یکی از این خانه ها و در سال 1361 تاسیس گردیده است. بسیاری از دانشجویان رشته های مختلف و در چند سال اخیر فقط داوطلبین رشته انسانی، از جمله متقاضیان این دانشگاه می باشند.

در ادامه به بررسی هر چه بیشتر دانشگاه علوم قضایی و اهمیت دانشگاه خوب خواهیم پرداخت. در صورت وجود هرگونه سوال و نیاز به راهنمایی می توانید با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

 

دانشگاه علوم قضایی

آشنایی با دانشگاه علوم قضایی

این دانشگاه در سال 1356 بر طبق قانون برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز دادگستری بنیان نهاده شد. عنوان کامل آن دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری بوده و با زحمات و تلاش افرادی همچون شهید بهشتی فعالیت خود را در سال 1361 آغاز نمود.

این دانشگاه از مهم ترین دانشگاه های رشته حقوق کشور و بخصوص رشته انسانی است. رشته علوم قضایی تدریس شده در این دانشگاه شباهت بسیاری با حقوق دارد. از جمله اهداف این دانشگاه می توان به آموزش و تربیت دانشجویانی جهت به کار گیری در قوه قضائیه و دادگستری اشاره نمود. از جمله جایگاه های شغلی آن کسوت قضاء می باشد.

نکته: قوه قضائیه از دانشگاه های دیگر هم برای کسوت قضاء و… نیز نیروی مورد نیاز خود را تامین می نماید. با این تفاوت که فارغ التحصیلان دانشگاه علوم قضایی مستقیم و به سرعت در این قوه مشغول به کار می شوند.

در حال حاضر به طور میانگین 52% از قضات کشور، روسای دادگستری کل استان ها و شهرستان ها، قضات دیوان عالی کشور و دادسرای انتظامی قضات، قضات دیوان عدالت اداری و دادگاه های تجدید نظر در زمره فارغ التحصیلان این دانشگاه قرار دارند.

چگونه وارد دانشگاه علوم قضایی شوم؟

در سال 1396 طبق قانون تصمیم بر این شد که پذیرفته شدگان این دانشگاه فقط از میان فارغ التحصیلان رشته علوم انسانی باشد. قبل از این تاریخ از رشته های ریاضی و تجربی نیز امکان ورود به دانشگاه علوم قضایی وجود داشت. اغلب پذیرفته شدگان دانشگاه جزء رتبه برترهای کنکور بوده و حداکثر رتبه 400 را به دست آورده اند.

البته لازم به ذکر است که این دانشگاه فقط از بین مردان و به صورت نیمه متمرکز اقدام به پذیرش دانشجو می نماید. نیمه متمرکز به معنای داشتن شرایط خاص قبولی است و فرد ضمن کسب تراز علمی مورد نیاز دانشگاه، بایستی در زمان مشخص در مصاحبه معین شده از سوی دانشگاه شرکت کنید. در صورت کسب امتیازات لازم در نهایت پذیرفته خواهید شد.

رشته علوم قضایی در زیرگروه یک رشته انسانی قرار داشته و برای ورود به این رشته بایستی به دروس فلسفه و منطق، ریاضی، زبان، ادبیات و زبان فارسی و عربی تخصصی و… تسلط کافی داشت. لذا حتما در کنکور سراسری ثبت نام نمایید.

چگونه ثبت نام نماییم؟

برای ثبت نام دانشگاه علوم قضایی نیاز به عمل خاصی نیست بلکه ضمن ثبت نام در کنکور سراسری رشته انسانی، در انتخاب رشته شرکت نموده و این رشته و دانشگاه را نیز جزء انتخاب های ابتدایی خود قرار دهید. مراحل بعد به طور سیستمی و از طریق سایت سازمان سنجش و سایت دانشگاه علوم قضایی به اطلاع داوطلبان رسیده می شود. توجه داشته باشید که این رشته با عنوان کارشناسی ارشد پیوسته رشته علوم قضایی و علوم قضایی در دفترچه انتخاب رشته انسانی ارائه شده و ظرفیتی تقریبا 100 نفره دارد.

 

شرایط ثبت نام دانشگاه علوم قضایی

شرایط ثبت نام دانشگاه علوم قضایی

  • در صورت داشتن شرایط ذیل امکان قبولی شما افزایش می یابد:
  • تراز علمی مورد قبول دانشگاه علوم قضایی
  • برخورداری از سلامت کامل جسمانی و روانی عدم وجود سوء پیشینه کیفری
  • کسب امتیاز مناسب در مصاحبه و گزینش و دارا بودن صلاحیت اخلاقی
  • اعتقاد به دین اسلام و انجام احکام آن
  • التزام به ولایت فقیه و مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران
  • عدم اشتغال به شغل و متعهد بودن به تحصیل تمام وقت
  • متعهد به انجام و گذراندن تعهد خدمت و کارورزی در دستگاه قضایی
  • دارا بودن معدل کتبی حداقل 14 و معدل کل پیش دانشگاهی 14 برای کارشناسی علوم قضایی

فرد با ورود به دانشگاه علوم قضایی شرایط دیگر تحصیلی نظیر معدل مناسب را بایستی رعایت نماید. از جمله مزایای ورود به این دانشگاه می توان ارائه مبلغی جهت کمک تحصیلی و موارد دیگر را نام برد.

 

مصاحبه دانشگاه علوم قضایی

بعد از مطالعه و انجام کنکور سراسری نوبت به مصاحبه و گزینش می رسد. در این مرحله 3 برابر ظرفیت برای مصاحبه دعوت به عمل می آید. دعوت یا از طریق شماره های ثبت شده در زمان ثبت نام صورت می گیرد و یا از طریق سایت دانشگاه علوم قضایی به اطلاع پذیرفته شدگان رسانده می شود. مصاحبه از سه بخش کلی تشکیل شده است:

عقیدتی سیاسی

بخشی که در همه مصاحبه های استخدامی دستگاه ها و وزارت خانه های دولتی وجود دارد. آگاهی و داشتن اطلاعات مذهبی لازمه این بخش است. حفظ بودن برخی از سوره های کوتاه قرآن کریم به همراه آیت الکرسی و برخی ادعیه دیگر، اسامی دوازده امام، شناخت از واقعه های تاریخی زمان پیامبر و امامان، تعریف ولایت فقیه و نظر درباره آن، آگاهی بر شرایط سیاسی منطقه و دیدگاه نسبت آن و افزون بر آن ممکن است پرسیده شود. کتب و جزوات مناسب مصاحبه عقیدتی سیاسی در اینترنت موجود است.

شغلی

در این بخش دیدگاه شما نسبت به انتخاب دانشگاه علوم قضایی و این رشته مورد بررسی و سوال قرار می گیرد. میزان شناخت شما از آن بررسی و سوالاتی در این زمینه مثل علوم قضایی چیست؟ آیا تا الان قضاوت کردی؟ و سوالات پیجیده تر پرسیده می شود.

روانشناسی

در این بخش سلامت روان و میزان توانایی شما برای حضور در دستگاه قضا مورد تحلیل قرار می گیرد. آزمون روانشناسی به صورت کتبی از شما گرفته شده و سوالاتی با تجسم قرار گرفتن در موقعیتی خاص از شما پرسیده می شود. بررسی میزان اعتماد به نفس، جرات و پایبندی به اصل از دیگر موارد قابل بررسی هستند.

نکته: در زمان مصاحبه لازم است برخی مدارک شناسایی نظیر اصل و کپی شناسنامه، کارت ملی و آخرین مدک تحصیلی، 6 قطعه عکس 4*3، کارنامه قبولی در کنکور سراسری و… همراه شما باشد.

در این مقاله به بررسی دانشگاه علوم قضایی پرداختیم. در صورت وجود هرگونه سوال و نیاز به راهنمایی می توانید با مشاورین راز ماندگار جهت مشاوره تحصیلی در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *