درباره اعتیاد

آیا می دانید بسیاری از مردم اعتیاد را در معنای عامه می شناسند و آگاهی محدودی نسبت بدان دارند؟ دانستنی هایی درباره اعتیاد، در صورتی که دنیای مواد مخدر بسیار وسیع بوده و خطرات زیادی با خود در زمینه های مختلف در پی دارند. طبق آمار اعلامی از سوی سازمان ملل متحد بخش مقابله با اعتیاد و جرم، بازه سنی مصرف و گرایش به اعتیاد روز به روز در حال کاهش است. در حال حاضر رده سنی 25-18 سال درصد قابل ملاحظه ای از استعمال مواد مخدر را در جهان به خود نسبت داده است.

 

آیا می دانید

در ادامه این مقاله قصد افزایش اطلاعات از طریق آیا می دانید ها درباره اعتیاد داریم. در نظر داشته باشید ارائه اطلاعات و آمارها در جهت افزایش آگاهی و حفظ امنیت مناسب خود و خانواده می باشد. در صورت ایجاد سوال در زمینه هر کدام از موارد می توانید با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

دانستنی های جالب درباره اعتیاد


1. آیا می دانید  که ایران یکی از کشورهای با بیشترین میزان اعتیاد می باشد و طبق آمار نزدیک به 5.4 میلیون نفر مصرف کننده دارد؟ و از جمله دلایل گرایش به مصرف کنجکاوی و باور غلط نسبت به آن است.

2. آیا می دانستید بیمارانی که مت آمفتامین (مثل شیشه) مصرف می نمایند، از فعالیت قشر مخ شان کاسته می شود؟ این قشر بنا بر چهار لوب خود مسئول تفکر و برنامه ریزی نیز است. این مورد دلیلی بر رفتارهای پرخطر و غیرمنطقی مصرف کنندگان می باشد.

3. آیا می دانید که بنابه سابقه و محیط خانوادگی سن مصرف حتی به قبل از 18سالگی رسیده است؟ وجود عضو مصرف کننده و استعمال در حضور سایر اعضاء کم سن و سال، احتمال گرایش زودتر را فراهم می نماید.

4. آیا می دانید که یکی از ترفندهای فریب مردم برای مصرف مواد مخدر، نسبت دادن کابرد داروئی آن است؟ افزایش توانایی جنسی، درمان دیابت، درمان بیماری قلبی و… همگی برای فریب شما و ایجاد گرایش برای یک بار مصرف و تداوم آن می باشد.

5. آیا می دانید که با مصرف موادهای مخدر احتمال ابتلای شما به اختلالات شخصیتی و روانپریشی نظیر اسکیزوفرنی افزایش می یابد؟ مصرف کنندگان معمولا شک های بی مورد و افراطی نسبت به محیط اطراف و دیگران دارند.

چنانچه اغلب این دسته از بیماران سابقه مصرف مواد را دارند. عکس این مورد نیز صحت دارد و اکثر افرادی که به افسردگی، اضطراب و… دچار هستند با پیشنهاد اشتباه دوستان و باورهای غلط به مصرف موادهای مخدر نظیر شیشه، حشیش و… اقدام می نمایند.

در این حالت ممکن است در کوتاه مدت نتیجه حاصل شود اما در بلند مدت سبب عمیق تر شدن مشکل و اختلال می گردد.

6. آیا می دانید که وجود مشکلات ذیل در محیط خانه به ترتیب از مهم ترین عوامل در افزایش احتمال گرایش کودکان به اعتیاد در بزرگسالی است؟

  • سابقه یا مصرف فعلی عضو خانواده
  • بیش فعالی کودک
  • مشکلات خانوادگی و عدم ارضا عواطف و احساسات

 

آیا می دانید که...

 

پیگیری و درمان هرچه سریع، در کاهش احتمال گرایش بسیار موثر است.

7.  درباره اعتیاد، آیا می دانستید که اغلب مصرف کنندگان موادهای مخدر سیگاری بوده و در مراحل بعد به راحتی به مخدرها گرایش پیدا نموده اند؟ شاید شنیده باشید کسی با سیگار معتاد نمی شود اما زمینه ساز بوده و آمار خلاف آن را نشان می دهد.

8. آیا می دانید که طبق بررسی های انجام شده بالای 50% افرادی که خودکشی نموده اند، مصرف الکل یا مواد مخدر داشته اند؟ این افراد با غرق شدن در مصرف خود را در سیاهچاله پوچی و ناامیدی یافته اند.

9. آیا می دانستید که شاید اعتیاد در مراحل اولیه آغاز نشانه ظاهری از خود نشان ندهد و بالعکس سبب افزایش کیفیت کاری نظیر انرژی زیاد، سرحال بودن، انجام مناسب امور و… شود؟

اما با گذشت زمان این موارد تقلیل یافته و مواردی نظیر بی خوابی، بی حوصلگی، خستگی، بهداشت فردی نامناسب، بی دقتی در امور و… جای آن را می گیرد.

نکته: همه مصرف کنندگان موادهای مخدر ظاهر ژولیده، نامرتب با صدای بی حال و خسته ندارند.

10. آیا می دانید که بسیاری از مبتلایان به اعتیاد با باور اینکه ” فقط همین یه باره، چون توو جمع دوستام هستم یا برای کاهش ناراحتیم هستش ” اکنون چندین سال در دام آن هستند؟

11. آیا می دانستید که عکس تصورات ذهنی شما، فروشندگان مواد مخدر افرادی با ظاهر خشن و لباس های خاص نیستند؟ بلکه کاملا شبیه به مردم اطراف شما بوده و قابل تشخیص نمی باشند.

12. آیا می دانید که برخی از مردم تصور می کنند با ازدواج می توان اعتیاد فرد را درمان یا برطرف نمود؟ در صورتی فقط سبب افزایش مصرف به علت مواجه با مشکلات جدید و محیط پرتنش تر می گردد. و شخص دیگری نیز درگیر اعتیاد شده و رو به تباهی کشیده می شود.

13. آیا می دانید که قلیان نیز یکی از زمینه سازهای افزایش احتمال گرایش به اعتیاد می باشد؟ حضور والدی که قلیان می کشد، قبح مصرف، دود کردن (تدخین، که نوعی روش مصرف مواد مخدر است) و موارد دیگر را از بین می برد.

14. آیا می دانید که اعتیاد برخلاف سیل تبلیغات تلویزیونی و خارجی، به همین راحت قابل ترک و درمان نیست؟ آمار نشان می دهد از هر 10 نفر فقط 6 یا 7 نفر موفق به ترک موفقیت آمیز موادهای مخدر می شوند.

برنامه ترک اعتیاد همراه با مشاوره های روانشناسی، برنامه تغذیه، مشاوره خانواده و برنامه های توانبخشی تاثیر زیادی بر موفقیت درمان دارد.

15. آیا می دانید که بسیاری از افراد عدم ازدواج را علت اعتیاد می دانند، در صورتی که طبق آمار بالای 60% معتادان ازداوج نموده اند. لذا این عامل از ملاک های اصلی گرایش به اعتیاد نمی باشد.

16. آیا می دانید که تقریبا بالای 70% مبتلایان به اعتیاد دارای مدرک تحصیلی بالای دیپلم هستند؟ لذا تصور بی سواد بودن بیماران به مرور زمان نادرست شده است.

17. آیا می دانستید که باور،” ورزشکار امکان نداره معتاد شه،” صحیح نیست؟ و اخیرا میزان حضور موادهای مخدری نظیر شیشه در محیط های ورزشی و باشگاهی افزایش یافته است.

18. آیا می دانید که بسیاری از شنیده ها نظیر شیشه، مورفین را خنثی نموده و از بند هروئین آزاد می شوید، دروغ است؟ و لزوما توسط قاچاقچیان و تولید کنندگان جهت سوق بیماران به سمت مصرف شیشه یا مواد دیگر صورت می پذیرد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *