کاردانی به کارشناسی

همانطور که می دانید در نظام آموزشی هر کشوری مقاطع و مدارکی متناسب با آن تعریف می شود. در ایران مدارک تحصیلی سیکل، دیپلم، فوق دیپلم یا کاردانی، لیسانس یا کارشناسی، فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد، دکتری و تخصص وجود دارد. عده ای از دانشجویان بایستی بعد از شرکت و دریافت مدرک کاردانی، برای آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته و یا پیوسته ثبت نام نمایند. البته این افراد قبل از ثبت نام آزمون باید رشته مورد نظر خود را از نظر با کنکور یا بدون کنکور بودن مورد بررسی قرار دهند.

 

کاردانی به کارشناسی

طبق اطلاعیه سازمان سنجش در رابطه با ثبت نام و انتخاب رشته کاردانی به کارشناسی ناپیوسته که در تاریخ 17/03/1400 منتشر شده است، در تاریخ 23/03/1400 سامانه برای ثبت نام فعال و دفترچه راهنمای ثبت نام نیز همزمان در اختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است که داوطلبان در رعایت جمله پایانی متن بالا دقت لازم را به عمل آورند. آن دسته از افرادی که متقاضی رشته های با آزمون هستند در تاریخ 22/05/1400 در آزمون مذکور شرکت می نمایند.

در این مقاله به بررسی کاردانی به کارشناسی ناپیوسته خواهیم پرداخت. در صورت وجود هرگونه سوال و نیاز به راهنمایی تا پایان مقاله با راز ماندگار همراه باشید.

 

اصلا کاردانی به کارشناسی چیه؟

افرادی که در زمان انتخاب رشته به گزینش رشته ای در مقطع کاردانی اقدام می کنند، که معادل فوق دیپلم، تقریبا 70 واحد و حدود 2سال به طول می انجامد، برای ارتقاء آن به لیسانس باید برای کارشناسی ناپیوسته با همان میزان واحد و تعداد نیمسال اقدام کنند. این افراد برای کارشناسی پیوسته هم می توانند شرکت نمایند اما از نظر بازه زمانی( پیوسته تقریبا 3-2 سال بیشتر است) به صرفه است. لذا تعیین هدف و برنامه ریزی متناسب با آن در انتخاب مناسب کمک کننده می باشد.

نکته: در نظام قدیم دانش آموزانی که مدرک پیش دانشگاهی دریافت نمی کردند مجاز به انتخاب رشته های کارشناسی پیوسته نبودند لذا برای کاردانی و سپس کارشناسی اقدام می نمودند. در نظام جدید به دلیل تغییر سیستم و تبدیل آن به متوسطه دوم، این بخش علنا معنی خود را از دست داده و فقط در صورت انتخاب رشته رشته های کاردانی دانش آموز موظف به سپری نمودن کاردانی به کارشناسی ناپیوسته می باشد.

 

زمان ثبت نام آزمون

برای ثبت نام آزمون کاردانی به کارشناسی افراد باید از تاریخ 23 لغایت 30 خرداد ماه به سایت سازمان سنجش sanjesh.org مراجعه نموده و پس از مطالعه دفترچه راهنما نسبت به تعیین تکلیف با یا بدون کنکور بودن اقدام کنند. لازم به ذکر است افرادی که در آزمون ثبت نام نمایند مجاز به انتخاب رشته بدون آزمون نیز خواهند بود در حالی که عکس این عمل امکان پذیر نمی باشد.

 

هزینه های ثبت نامی

هزینه های ثبت نامی

در ثبت نام کاردانی به کارشناسی ناپیوسته هزینه هایی در چند بخش اتخاذ می شود. در مرحله ابتدایی برای ثبت نام مطابق با سال 99 (به دلیل عدم انتشار دفترچه 1400) 46 هزار تومان پرداخت شده و کارت اعتباری به همراه کد رهگیری خریداری می شود. در ادامه نیز برای دریافت پیامک های مرتبط، هزینه 600 تومان و برای کسانی که متقاضی دانشگاه های غیر انتفاعی نیز هستند هزینه 9.300 هزار تومان دریافت می گردد.

نکته: انتظار می رود هزینه های اشاره شده در سال1400 افزایشی داشته باشد.

 

شرایط اختصاصی داوطلبان کاردانی به کارشناسی

ازجمله شرایط مهم آزمون مذکور می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • داوطلبان بایستی دارای مدرک کاردانی مورد تایید وزارت علوم یا وزارت بهداشت باشند.
  • متقاضیانی که در سال 99 در یکی از دوره های نوبت دوم و دانشگاه و موسسات غیرانتفاعی، دانشگاه آزاد و مجازی پذیرفته شده باشند، بمجاز به ثبت نام بوده و در صورت قبولی بایستی از دانشگاه قبلی خود انصراف دهند.
  • متقاضیانی که در سال 99 در دوره روزانه پذیرفته شده باشند، مجاز به انتخاب رشته دوره های نوبت دوم، غیرانتفاعی، آزاد و مجازی می باشند. و نمی توانند کاردانی به کارشناسی روزانه را گزینش نمایند.
  • داوطلبانی که در رشته های خاص و دارای تعهد پذیرفته شده اند، بایستی متناسب با مدت تحصیل تعهد خدمت را به ارگا مذکور ارائه نمایند.

نکته: آقایانی که در ترم آخر مقطع کاردانی و بازه پایانی معافیت تحصیلی خود هستند، می توانند با مراجعه به پلیس +10 و ارائه مستندات لازم نسبت به دریافت معافیت تحصیلی، در آزمن کاردانی به کارشناسی ناپیوسته شرکت نمایند.

نکته: در صورت عدم قبولی داوطلبان منتظر فراخوان های مربوط به تکمیل ظرفیت باشند.

 

نحوه پذیرش در بدون کنکوری ها

داوطلبانی که در بخش بدون آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته متقاضی می باشند بر اساس معدل مقطع کاردانی یعنی سوابق تحصیلی، نسبت به انتخاب رشته اقدام می نمایند. در این حالت هر دانشجویی که دارای بیشترین معدل باشد از شانس زیادتری برای قبولی در رشته مدنظر خود بهره مند است. در امر سوابق تحصیلی محدوده معدلی برای رشته ها و دانشگاه ها تعریف نشده و بستگی به بقیه متقاضیان دارد.

نکته: در برخی از رشته های پزشکی و پیراپزشکی و دارای تعهد خدمت نظیر هوشبری، اتاق عمل، علوم آزمایشگاهی، مامایی، بهداشت عمومی و… رعایت اصل تجانس حائز اهمیت بوده و نیاز به رعایت می باشد.
تجانس به معنی شرکت و انتخاب رشته ای به غیر از گروه پزشکی می باشد. به عنوان مثال فردی که کاردانی تربیت بدنی دارد امکان شرکت در رشته اتاق عمل را ندارد.

نکته: دانشگاه آزاد نیز همراه با آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته اقدام به پذیرش دانشجو در رشته های با آزمون می نماید.

دانشجویان می توانند با انجام برنامه ریزی مناسب در صدد قبولی در رشته تحصیلی مرد علاقه خود برآیند. در این مقاله به بررسی آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته پرداختیم. در صورت وجود سوال و نیاز به راهنمایی در زمینه های برنامه ریزی، انتخاب رشته، وسواس مطالعاتی، کندخوانی، بی حوصلگی، روانشناسی و…، می توانید جهت مشاوره تحصیلی با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *