تقویت اراده

به نظر شما دلیل اینکه عده ای از دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری علی رغم داشتن برنامه و امکانات خوب، به نتیجه خوبی در آزمون ها نمی رسند چیست؟
لازم به ذکر است که در سال کنکور فقط کتاب و برنامه ریزی مهم نیست و عوامل روانی زیادی تاثیر گذار هستند. در این میان تقویت اراده بسیار در پیشبرد اهداف و نزدیک شدن به نتیجه موثر می باشد.

اراده در واقع بدنه و لازمه انجام هر عملی است. مطمئن باشید برای هر فردی حداقل یک بار پیش آمده که حال درس خواندن را نداشته باشد اما برای برخی این مسئله ادامه دار بوده است. لذا در این مقاله قصد داریم به مقابله با این اراده بپردازیم و  مسئله تقویت اراده را مطرح نماییم.
در صورت وجود هرگونه سوال و پرسش می توانید با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

 

اراده چیست

اراده چیست؟

از این شنبه می خونم، از این روز رژیم میگیرم و تعداد زیادی دیگر از برنامه ریزی ها که به سرانجامی نمی رسند. اراده یعنی توانایی شما در انجام امور. این اراده است که تلاش شما در محقق شدن شنبه ها را ممکن می نماید.
طبق گفته روانشناس مک گونیگال: اراده در واقع تقابل دو بخش از وجود آدمی است. بخشی که به اهداف بلند مدت و دستاوردهای آن می اندیشد و عمل می کند و بخشی که به لذت و خوشحالی فکر می کند. و بسته به انرژی، انگیزه و طرز تفکر، مغز برای هر زمینه ای که نیازمند اراده است، راه متفاوتی انتخاب می کند.

نکته: اگر همه تصمیمات بر اساس لحظات آنی و لذت باشد دستاوردهای بلند مدتی در موارد مختلف زندگی و شغلی به دست نمی آید.

بررسی بیشتر اراده

طبق تحقیقاتی که در زمینه فیزیولوژی اراده و تقویت اراده انجام شده است مشخص شده که با سه بخش مغزی در ارتباط می باشد. که همه این سه در قشر جلوی مغز قرار دارند. سه نیروی من می توانم، من نمی توانم و من می خواهم، که به ترتیب در سمت چپ، سمت راست و بخش زیرین و میانی قشر جلوی مغز قرار دارند. این سه بخش باهم نیوری اراده را می سازند.

طبق گفته بالا در صورتی که این سه بخش انرژی لازم را نداشته باشند آدمی به نتیجه قابل ملاحظه ای دست نمی یابد. لذا برای افزایش انرژی نیاز است موارد زیر را انجام دهیم.

 

خواب

خواب

با کم خوابی میزان تسلط شما بر مسائل محیطی کمتر شده و به راحتی از کنار این انتخاب ها و تصمیمات می گذرید زیرا اراده تان به دلیل عدم انرژی کافی ضعیف می باشد. خواب کافی به شما کمک می کند که فرصت ها را به خوبی ببینید و با اراده بیشتری به سمت آن قدم بردارید.

 

مدیتیشن

مدیتیشن

انجام مدیتیشن در تقویت اراده نقش زیادی دارد زیرا موجب سرازیر شدن انرژی به سمت قشر جلویی مغز می شود و این بخش ها را غنی و بزرگ می کند. همچنین ارتباط این بخش را با بخش های مربوط به تصمیم گیری و انتخاب بیش از پیش می شود. برای این مورد می توانید روزانه حتی 10 دقیقه مدیتیشن برای تقویت اراده انجام داده و تاثیر آن را دو ماه دیگر مشاهده کنید.

 

ورزش

ورزش

در ورزش مناسب تک تک سلول های شما از خواب بیدار می شوند و خانه تکانی می کنند. در تقویت اراده ورزش می تواند نیروی جسمانی لازم را برای شما فراهم آورد. این فعالیت هماهنگی بین مغز یعنی جسم و روان را افزایش دهد.

 

تقویت اراده

تقویت اراده چطور و چگونه؟

بیشتر از هر شخص دیگری این دانش آموزان هستند که با تقویت اراده سر و کار خواهند داشت. لذا در ادامه بیشتر به داوطلبان کنکورهای سراسری کار خواهیم داشت.
دانش آموزان باید بدانند که اگر به موانع غلبه نکنند تا روز کنکور سراسری درسی خوانده نمی شود. بدانید که با دیدن فیلم و سریال یا بازی نتیجه مطلوبی کسب نخواهید کرد. پس مشغول هر کاری که هستید آن را رها کرده و به اهدافتان فکر کنید و کاری اضافی تان را به بعد از اتمام درس موکول نمایید.

از دیگر موارد تقویت اراده عدم خستگی و مطالعه فعال داشتن، یادداشت برداری است. با این عمل هم مطالعه برای شما شیرین تر و آسان می شود و همچنین برای جلسات بعدی خود منبع مناسبی فراهم نموده اید. این نوشتن میزان پیشرفت در عمل را به شما نشان می دهد و در عین کوچک بودن موجب تقویت اراده شما می شود.

برای تقویت اراده نیاز داریم که به خود انگیزه دهیم. از روش های مختلفی مثل گوش دادن به موسیقی های جذاب انگیزشی، فیلم های موفقیت، سخنرانی افراد موفق، تغییرات محیطی و ارتباط با افراد مثبت و باانگیزه مواردی هستند که به افزایش انگیزه و متقابل به تقویت اراده می انجامند.

برای تقویت اراده از تقویت مثبت استفاده کنید. برای خود پاداش هایی معین نمایید تا سیستم پاداش مغز برای حرکت روبه جلو تحریک شود. پاداش ها بعد از انجام مطالعه و برنامه ریزی به شما تعلق می گیرد. حال می تواند یک شیرینی باشد یا هر چیز دیگری، که بایستی با میزان هدف، بزرگی و اهمیت آن همخوانی لازم را داشته باشد.

نکته: تقویت اراده را مثل تقویت عضلات در نظر بگیرید و بدانید که برای تقویت آن نیازمند انجام برخی فعالیت ها به طور ثابت هستیم. از تغذیه گرفته تا ورزش، که بایستی بدون توجه به موانع محیطی فقط به انجام امور فکر کنیم.

در این مقاله تا حد ممکن به تقوی اراده پرداختیم. برخی از افراد به دلیل مشکلات جسمانی که داشته و از آن بی خبرند به بی حالی دچارند که بایستی به انجام برخی آزمایشات بپردازند. در صورت وجود هرگونه سوال می توانید جهت مشاوره تحصیلی با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *