ماری جوانا

یکی از معروف ترین موادهای مخدر جهان که در سطح جهان دارای بیشترین مصرف کننده است، ماری جوانا می باشد. بیشتر این مصرف کنندگان گروه سنی جوان و نوجوان هستند. این مواد از گیاه شاه دانه به دست می آید و نام هایی از قبیل وید، گل و دیگر اسامی به آن اطلاق می شود. عوارض مصرف ماری جوانا را با هم بررسی میکنیم.

در برخی از کشورهای جهان مصرف این ماده آزاد بوده و حتی در مراکزی به فروش می رسد. دلیل این امر اعتقاد به اعتیاد زا نبودن این ماده مخدر است. همین امر می تواند مقدمات ابتلای اکثر جوانان به این ماده و در نهایت اعتیاد به موادهای دیگر را دچار شود.

طبق آزمایش های انجام شده تعداد زیادی از ماده های شیمیایی در ماری جوانا موجودند که برای بدن مضر هستند.

از ماری جوانا در مصارف پزشکی نیز بهره برده می شود. حتی در 20 ایالت آمریکا منعی برای مصرف وجود ندارد البته قوانینی در این مورد وضع گردیده است. اما دلیل وجود نظرات مختلف در این زمینه چیست؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی و عوارض مصرف ماری جوانا یا ماریجوانا بپردازیم و شناخت بیشتری از آن پیدا کنیم. در صورت وجود هرگونه سوال و مشکل در رابطه با این موضوع و اعتیاد، تا پایان با ما همراه باشید.

 

ماری جوانا چیست

ماری جوانا چیست؟

ماده ای که از گیاه کانابیس یا شاهدانه به دست می آید. در این مورد باید برگ، دانه و ساقه و بخش های دیگر آن خشک گردد و ماده شیمیایی تتراهیدروکانابینول یا همان تی اچ سیTHC است که مشترک در تمامی فرآورده های شاهدانه می باشد. با مصرف ماریجوانا حالاتی از سرخوشی و لذت به فرد دست می دهد و نوسانات خلقی و ذهنی را ایجاد می نماید که افراد معمولا به همین موارد اعتیاد پیدا می کنند.

وابستگی و اعتیاد

مصرف مکرر در دوره های متوالی می تواند آسیب های برای مغز و سیستم عصبی مبتلایان داشته باشد. این ماده به صورت سیگار، معمولا توسط جوانان و سایرین مورد استعمال قرار می گیرد.

از جمله علائمی که بیانگر وابستگی و اعتیاد افراد به این ماده مخدر می باشد وسوسه مصرف دوباره، هیجان بالا، اضطراب، بی خوابی و نوسانات اخلاقی است.

تحقیقات نشان دهنده بروز رفتارهای ترک، در صورت عدم وجود ماری جوانا برای فرد مصرف کننده است. اعتیاد به این ماده مخدر بستگی زیادی به میزان تتراهیدروکانابینول موجود در آن دارد.

این ماده در اغلب کشورها غیرقانونی شناخته شده است. اغلب مصرف کنندگان اعتقادی به اعتیادزا بودن آن ندارند و آن را سبب کاهش اضطراب و افزایش اعتماد به نفس می دانند.

در حالی که ممکن است از نظر جسمانی وابستگی کمتری به نسبت بقیه موادها داشته باشد اما به لحاظ روانی فرد را معتاد خود می نماید.

نکته: افرادی که به مصرف ماریجوانا می پردازند از احتمال بیشتری در مصرف هروئین، کوکائین و موادهای دیگر برخوردار هستند.

 

عوارض مصرف ماریجوانا چیست؟

عوارض مصرف ماری جوانا چیست؟

این ماده مخدر مثل موادهای دیگر عوارض کوتاه و بلند مدتی برای بیماران در پی دارد. از جمله این عوارض به ترتیب در زیر آورده شده اند.

  1. نوسانات انرژی، هیجان، اشتها و خلق
  2. پرخاشگری
  3. کاهش حوصله
  4. شکاکیت
  5. آهسته صحبت کردن
  6. پرخوابی
  7. قرمزی چشم
  8. سرفه و خشکی دهان
  9. تغییرات فشار خون
  10. کاهش میل جنسی
  11. وابستگی روانی
  12. بی اشتهایی
  13. کاهش مسئولیت پذیری
  14. تاثیر بر سیستم عصبی و حافظه
  15. تاثیر بر گوارش
  16. تاثیر بر سیستم تنفسی

به دلیل وجود ماده های شیمیایی از قبیل آمونیاک و هیدروژن سیانید، بیماری های عفونی ریه، آسم، فیبروز کیستیک و دیگر بیماری ها به وجود می آید. همچنین توهمات حاصل از مصرف ماری جوانا می تواند بر روی درک شخص از محیط تاثیر گذاشته و حافظه وی را تحت اثر قرار دهد. حالت های تهوع و استفراغ ناشی از مصرف این ماده مخدر، دستگاه گوارش را نیز درگیر می نماید.

دلیل تصور اعتیاد آور نبودن؟

بسیاری از افراد مصرف کننده تصور می کنند چون مصرف ماری جوانا علائمی از قبیل درد و خماری را با خود در پی ندارد، اعتیاد آور نیست. در صورتی که این ماده مغز را تحت تاثیر قرار می دهد و احتمال گرایش دوباره به مصرف را افزایش داده و وابستگی روانی ایجاد می نماید.

برخی دیگر به ترکیب این ماده با موادهای صنعتی دیگر می پردازند که امکان اوردوز و مرگ را افزایش می دهد.

 

ماری جوانا

چگونه بفهمیم کسی ماری جوانا مصرف نموده است؟

فرد مصرف کننده دارای روحیه ای شاد می باشد و در عمل و رفتار سردرگم است و ناهماهنگی حرکتی در ظاهر او نمایان می باشد. در به خاطر آوری مسائل دچار اشکال بوده و قرمزی چشم مشخص است. در حرف زدن معمولا پراکنده سخن می گوید. پس از کمرنگ شدن اثرات نشاط، خواب و خستگی جای آن را می گیرند.

مصرف ماری جوانا در مردان تاثیراتی را در باروری می گذارد و همچنین در زنانی که در دوران بارداری به مصرف این ماده پرداخته اند، دارای فرزندانی هستند که مشکلات رفتاری بیشتری را نسبت به بقیه کودکان از خود نشان می دهند.

نقش خانواده

خانواده ها در حفاظت جسمانی و روانی از کودکان خود نقش بسزایی دارند. هرچه آموزش و تعاملات سازنده بین اعضای خانواده بیشتر باشد، نیازها به طور مناسبی برطرف شده و فرد به موادهای مخدر پناه نمی برد.

نکته: در صورت ایجاد وابستگی و اعتیاد به ماری جوانا، مراحلی مثل مراحل ترک موادهای دیگر نیاز به سپری شدن می باشد تا سم زدایی کامل صورت پذیرد.

در این مقاله به بررسی ماده ای به دست آمده از شاهدانه یعنی ماریجوانا پرداختیم. در صورتی که همچنان پاسخی برای سوالات خود نیافته اید، می توانید جهت مشاوره رایگان با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *