سربازی در جهان

مردم هر ملت نسبت به جامعه و کشور خود، وظایف و مسئولیت هایی بر عهده دارند. از جمله این موارد که بین پسران و برخی دختران کشورهای مختلف مشترک است، سربازی در جهان می باشد. این امر جهت حراست از اراضی کشور و فراگیری برخی آموزش های نظامی برای موقع ضروری است.

خدمت سربازی به دلیل تداخل با سایر امور، سبب تغییر در روال عادی زندگی می شود. تداخل با کار، دانشگاه و برنامه های دیگر. در این میان برخی از مشمولان با راه های مختلف و به هر طریقی سعی دارند این دوره را به تعویق بیاندازند.

قانون سربازی در جهان تقریبا در ۱۰۶ کشور برداشته و اختیاری شده است که در بین این ملت ها، کشورهای در حال پیشرفت، فقیر و… نیز دیده می شوند. سربازی اجباری اولین بار در فرانسه و در سال ۱۷۹۸ شکل گرفت که موجب فزونی قدرت برای فرانسه، در آن برهه شد. تعداد سربازان فرانسه در آن زمان قریب به ۳ میلیون نفر بوده است.

در این مقاله گذری به سرباز در جهان و کشورهای مختلف خواهیم زد. در صورت داشتن هر گونه سوال می توانید جهت مشاوره رایگان با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

دسته بندی سربازی در جهان

 دسته بندی سربازی در جهان

لازم به ذکر است که سربازی اجباری از جمله راهکارهای برطرف نمودن نیاز کشورها به نیروی نظامی لازم است. ملل جهان بر حسب مدت و نوع به اختیار گیری سربازان، به ۶ دسته تقسیم بندی می شوند:

۱. کشورهایی مثل ایران، کره شمالی، مصر و… از جمله آن هایی هستند که دارای سربازی اجباری بالای ۱۸ ماه بوده و در این امر مشمولان از قدرت انتخاب اعزام یا عدم اعزام برخوردار نیستند. این دسته تقریبا ۹٪ یعنی ۱۷ کشور جهان را شامل می شود.

۲. دسته دوم سربازی در جهان، کاملا برخلاف دسته اول می باشد. کشورهایی مثل آرژانتین، کانادا، امارات، کویت، آلمان و… ، که دارای سربازی اجباری نبوده و به صورت اختیاری انجام می پذیرد. این دسته تقریبا ۶۱٪ از کشورهای جهان یعنی ۱۲۳ ملت را در بر می‌گیرد.

۳. کشورهایی مثل فنلاند، تایوان، روسیه و… که دارای سربازی اجباری بوده اما کمتر از یک سال هستند، در دسته سوم قرار می گیرند. این دسته تقریبا ۱۱٪ یعنی ۲۴ کشور را شامل می شود.

۴. کشورهای مثل سنگاپور، سودان، فیلیپین و… هستند که سربازی در آن ها نه کامل اجباری و نه کاملا اختیاری است. بلکه تلفیقی از نیروهای داوطلب و اجباری می باشد. این دسته تقریبا ۸٪ از سربازی در جهان یعنی ۱۵ کشور را در بر می گیرد.

۵. دسته پنجم کشورهایی مثل اندونزی، تایلند و… می باشند که سربازی در آن ها به صورت انتخابی بوده و با اختصاص ۷٪ ، ۱۴ کشور را شامل می شود.

۶. ۴٪ باقی مانده که ۷ کشور می باشد، در آخرین دسته قرار می گیرند. این کشورها از سربازان در امور مدنی و موارد غیر مسلح بهره می برند. در واقع می توان از آن تحت عنوان کار اجباری نام برد. کشورهایی مثل قبرس، اسپانیا و… .

در ادامه به بررسی چند مورد از موارد سربازی در جهان در کشورهای برزیل، کره جنوبی، سوئیس و سوریه خواهیم پرداخت.

 برزیل

برزیل در امر سربازی در جهان جزء کشورهای با سربازی اجباری و زیر یک سال قرار می گیرد. سن مشمولیت در این کشور ۱۸ سال می باشد که امکانات اقامتی برای سربازان فراهم می شود. مانند تعدادی از کشورهای دیگر دارای حقوق پایین است. سربازی در برزیل مقبولیت بیشتری در میان فقرا دارد.

 

 

سربازی

 کره جنوبی

همانطور که می دانید کره جنوبی و شمالی سال های سال است که در تقابل و ستیزه با یکدیگر هستند. به همین دلیل لزوم حضور دائمی نیروهای نظامی حائز اهمیت است. سربازی در کره جنوبی اجباری و چیزی بین ۲۴-۲۰ ماه به طول می انجامد.

 سوئیس

سوئیس در سربازی در جهان از کشورهایی است که برای پسران اجباری و برای دختران اختیاری می باشد. تا کنون امر سربازی در این کشور سه بار مورد همه پرسی قرار گرفته است. دوره آموزشی در سوئیس تقریبا ۵ ماه طول کشیده و افراد می توانند هم در امور نظامی و غیر نظامی به خدمت بپردازند.

 سوریه

خدمت سربازی در سوریه اجباری بوده و چیزی ۲۱-۱۸ ماه می باشد. سوریه قوانین سختی برای سربازی دارد.

بیشترین سربازی در جهان

بیشترین میزان سربازی در جهان

در بین کشورهای جهان کره شمالی دارای بیشترین دوره سربازی در جهان است. میزان سربازی اجباری برای مردان ۱۱ سال و برای زنان ۷ سال می باشد.

از دیگر کشورهایی که از ماه های زیاد سربازی در جهان برخوردارند، مصر است. خدمت سربازی در این کشور ۳۶-۱۴ ماه متغیر است. و متناسب با مدارک دانشگاهی از این میزان کاسته می شود. لازم است بدانید که معافیت سنی در این کشور همراه با جریمه نیز وجود دارد. افرادی که تا قبل از ۳۰ سالگی به خدمت اعزام نگردند، دیگر مورد نیاز ارتش تلقی نشده و جریمه عدم حضور که تقریبا ۱۰۰۰ دلار می باشد را پرداخت می نمایند.

نکته: کشور ایران نیز در مقایسه با سایر کشورها از نظر سربازی در جهان،  جزء ملت هایی است که دارای بیشترین میزان سربازی است یعنی ۲۴ ماه.

در این مقاله به بررسی سربازی در جهان پرداختیم. لازم به ذکر است که بدانید سربازی در اغلب کشورها وجود دارد اما در شرایط اعزام و اجباری یا اختیاری بودن آن با یکدیگر دارای تفاوت هایی هستند.

در صورتی که پرسش هایی ذهن شما را درگیر نموده است، می توانید جهت مشاوره نظام وظیفه با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *