باید بدانید که با گذشت زمان میزان مرگ های متعلق به اعتیاد، روز به روز در حال افزایش است. طبق آمار اعلامی از سوی سازمان های مربوطه جهانی، سالانه تعداد زیادی از مبتلایان به مواد مخدر، با اوردوز یا بیش مصرفی مواد مخدر جان خود را از دست می دهند. مصرف کنندگان موادهای مخدر با خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها مثل ایدز مواجه هستند.

افزایش مرگ در میان مصرف کنندگان مواد افیونی می تواند دلایل متعددی داشته باشد. بیماران به دلیل کاهش هوشیاری که از نتایج کاهش زیاد نور آدرنالین است، توجهی نسبت به محیط پیرامون و سلامت جسمانی خود ندارند. بنابراین فرد مصرف کننده ممکن است دست به هر عملی برای رفع نیاز خود بزند.

در این مقاله قصد بررسی هرچه بیشتر چگونگی اوردوز و بیش مصرفی مواد مخدر را خواهیم داشت. در صورت وجود هرگونه مشکل می توانید با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

اوردوز با بیش مصرفی مواد مخدر چیست

اوردوز یا بیش مصرفی مواد مخدر چیست؟

در تعریف ساده، اوردوز یا بیش مصرفی مواد مخدر زمانی اتفاق می افتد که فرد دوز و حجم بیشتری نسبت به مقدار توصیه شده توسط پزشک مصرف نموده باشد. در مبتلایان به اعتیاد اوردوز به دلیل مصرف بیش از حد مواد مخدر صورت می گیرد.

در بیش مصرفی مواد مخدر فرد بیشتر از توان بدن خود مواد مخدر مصرف نموده است که در این زمان امکان سمی شدن محیط داخلی بدن و در نهایت ایست قلبی و بیهوشی وجود دارد.

نکته: اوردوز مختص به مصرف کنندگان مواد نبوده و در مواردی که فرد به بیماری جسمانی یا روانی دچار است، در صورت مصرف بیش از حد دارو امکان اوردوز وجود دارد.

زمان وقوع اوردوز

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا اوردوز زمانی اتفاق می افتد که فرد مصرف کننده دو یا چند ماده مخدر را دائم استعمال نموده است. سم این مواد در بدن جمع شده و در نهایت موجب بیش مصرفی مواد مخدر می شود.

اوردوز همچنین ممکن است در بیمارانی که اقدام به ترک اعتیاد نموده و در مراحل سم زدایی هستند به وقوع بپیوندد. از جمله این دلایل استفاده از داروهای غیر قانونی جهت کاهش علائم ترک اعتیاد می باشد.

از دیگر دلایل اوردوز در مراحل ترک مواد می توان به هوس مصرف اشاره کرد. فردی که چند روزی از ترک و سم زدایی‌اش می گذرد، وسوسه شده و موادی بیشتر از میزان توانایی بدن مصرف می کند. که نتیجه اوردوز را به همراه خواهد داشت.

 

انباشته شدن مواد مخدر یعنی چه

هر کدام از موادهای مصرفی که در خیابان ها وجود دارد، اثرات مختلفی بر بدن دارند. موادها از نظر ماندگاری و زمان اثرگذاری در بدن نیز تفاوت دارند. که از آن به عنوان نیمه عمر مواد مخدر یاد می شود.

به عنوان مثال اگر فردی دیروز بنزودیازپین مصرف نموده باشد، به دلیل نیمه عمر طولانی آن، اگر امروز قصد مصرف دوباره داشته باشد به احتمال فراوان همچنان مقداری بنزودیازپین در بدن وی وجود دارد که با مصرف دوباره، موجب انباشته شدن مواد سمی در بدن می گردد.

عدم اطلاع از نیمه عمر موادهای مصرفی به مرور از طریق تجمع سم و مسمومیت موجب بیش مصرفی مواد مخدر می شود. در ذیل به برخی از موادهای با بیشترین میزان اوردوز در سال های اخیر اشاره شده است.

  1. مت آمفتامین
  2. بنزودیازپین ها
  3. الکل
  4. تریاک و مشتقات (متادون، هروئین و …)
  5. کوکائین

شبه مورفین ها

یکی از این موارد فنتانیل (fentanyl) است که اوردوز را در مواد افیونی افزایش می دهد. مسکنی قوی بوده و برای درمان سرطان از آن استفاده می شود. فنتانیل 100 برابر قوی تر مورفین و 50 برابر قوی تر از هروئین هستند. سرعت اثربخشی فنتانیل بسیار بالا می باشد.

علائم اوردوز مواد مخدر

این علائم بسته به نوع مواد و چند مصرفی بودن آن می تواند در درجات مختلفی بروز کند. در ذیل به برخی از نشانه های اوردوز اشاره شده است.

  1. اشکال در تنفس، ضربان قلب و فشارخون
  2. تشنج
  3. استفراغ
  4. گیجی
  5. بدگمانی به محیط
  6. توهم
  7. تغییرات اندازه مردمک چشم
  8. افزایش دمای بدن
  9. مرگ

با کسی که اوردوز کرده چیکار کنم؟

هر چه بتوانید از نوع ماده مصرفی و سوابق پزشکی فرد اطلاعات بیشتری حاصل نمایید، کمک مفیدتری انجام خواهید داد. ولی در وهله اول بایستی با اورژانس تماس گرفته و مطابق با راهنمایی های اعلام شده عمل کنید.

تنفس و نبض شخص حتما باید چک شده و در صورت نیاز احیای قلبی رویوی صورت گیرد. آرامش خود را حفظ کرده و با شخص جروبحث نکنید. در صورت اشکال در تنفس وی را به پهلو بخوابانید. از مصرف داروی بیش از حد جلوگیری کنید و نوع آن را به اطلاع پزشک برسانید.

درمان بیش مصرفی مواد مخدر

درمان بیش مصرفی مواد مخدر چیست؟

بعد از اینکه فرد به بیمارستان منتقل شد بلافاصله معده او شستشو داده می شود تا از جذب مواد سمی جلوگیری گردد. در ادامه به بیمار کربن فعال داده تا از جذب مواد باقی مانده در معده و روده جلوگیری و با مدفوع از بدن خارج گردد. معمولا همراه با کربن فعال مسهل نیز داده می شود تا هر چه سریع تر از معده و روده شخص خارج شود.

نکته: در صورت وجود پادزهر مواد مصرفی، توسط پزشک تجویز خواهد شد.

پیشگیری از اوردوز مواد مخدر

  1. شناخت مواد، داروها و نیمه عمر مصرفی آنان
  2. دارو و مواد را در حضور دیگری مصرف کنید.
  3. از دوز پایین استفاده کنید. و در صورت امکان برای ترک اقدام نمایید.
  4. به روان درمانگر خود مراجعه کنید.

عوامل تاثیرگذار در اوردوز مواد مخدر

اوردوز بستگی به عوامل مختلفی دارد که در زیر به برخی از آنان اشاره شده است:

سن

با افزایش سن متابولیسم بدن کاهش می یابد. لذا مصرف مقادیر کم در سنین پیری می تواند موجب بیش مصرفی مواد مخدر گردد.

ژنتیک افراد

هر فرد بسته به سوابق پزشکی و خانوادگی، مشکلات جسمانی و روانی،وزن و جنسیت برخورد متفاوتی نسبت به مواد مخدر دارند.

مقاومت بدن

به دلیل مصرف دوره ای مواد مخدر، بدن نسبت به آن سازگاری و مقاومت نشان داده و حالات قبل را بعد از مصرف نشان نمی دهد. در اینجا فرد حجم مواد مصرفی خود را افزایش داده و امکان اوردوز زیاد است.

در این مقاله به بررسی بیش مصرفی مواد مخدر یا اوردوز پرداختیم. در صورت وجود هر گونه مشکل در زمینه اعتیاد، می توانید جهت مشاوره رایگان با مشاورین راز ماندگار در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *