چگونه جواب بی احترامی دیگران را بدهیم

در این مقاله ما سعی داریم در ۵ مرحله به شما بگوییم که چگونه می توانید به این روش، احساسات خود را بیان کنید و چگونه جواب بی احترامی دیگران را بدهیم به نحوی که موثر واقع شود.

من دوستی دارم که مدام حرفم را قطع می کند و باعث می شود که صحبت هایم نیمه تمام باقی  بمونه . بدترین قسمت این تعامل اینه که  آنچه که او از پایان صحبت من برداشت می کنه دقیقا همان چیزی نیست که من می خواستم در موردش صحبت کنم.

خب من به دوستم علاقمندم اما با وجودی که دوستش دارم اما گاهی اوقات من از دست  او  مایوس می شوم…اما بعد ساکت می شم  و صحبت را رها می کنم .

چگونه جواب بی احترامی دیگران را بدهیم

واقعاً به چه شکل می توانیم به فردی بگوییم که آنها با رفتارشون به شما بی احترامی کردند شما را نا امید کرده اند و صدمه زدند بدون اینکه خدشه ای در روابط شما ایجاد بشه ؟

گاهی ما احساسمان را به شکل مستقیم بیان می کنیم و این حالت اغلب برای شخص مقابلمون ناراحت کننده است .  شاید نگه داشتن این احساس بی احترامی در ذهن و بدن آسان تر از نگه داشتن عصبانیت ،خشم و ترس در درون ما باشه . به تجربه ثابت شده است ، وقتی در مورد موضوعی احساس ناراحتی می کنید و آن وضعیت برای شما مهم است ، به اشتراک گذاشتن احساس تان با فرد مقابل اگر با هدف بهبود بخشیدن به رابطه باشد، می تواند موثر واقع شود  و همچنین این تلاش شما باعث می شود که فرد مورد نظرتان منظور شما را بشنود و درک کند.

طبیعی ست که وقتی با آنها مطرح می کنید ممکن است حالت تدافعی پیدا کنند ؛اما این احساس که هدف شما دور کردن آنها از خودتان هست وجود ندارد و یا بسیار اندک است .

هدف شما نیز در حقیقت بی احترامی به آنها نیست ، بلکه با مطرح کردن ناراحتی خود ، حس سازگاری که می خواهید ببینید آغاز خواهد شد ، حتی اگر آنها نتوانند این عادت را کاملا تغییر بدهند .

در این مقاله سعی شده است ۵ مرحله برای اشتراک گذاشتن احساسات شما بیان شود تا به این وسیله شما درک شوید و یا نظرات شما ، شنیده شود .

۱.با این موضوع شروع کنید که چرا آنچه که می خواهید درباره اش صحبت کنید مهم است .

۱.با این موضوع شروع کنید که چرا آنچه که می خواهید درباره اش صحبت کنید مهم است .

شما شاید بگویید : ” چون من برای رابطه ای که داریم ارزش قائلم ، بنابر این دوست دارم مسئله ای را برای شما مطرح کنم   “.

یا مثلا ممکنه در محل کار، جمله به این صورت بگویید : من میدونم که همکاری خوب ما به ما کمک می کنه تا بتونیم به اهدافمون برسیم آیا می تونم چیزی رو با شما مطرح کنم که باعث بشه همکاری ما رو بهبود ببخشه ؟

۲. بطور خلاصه در مورد اتفاقاتی که رخ داده و احساس صدمه یا بی احترامی می کنید شرح دهید .

بگویید : وقتی با شما صحبت می کردم( به من این حرف و زدی یا اینکار و کردی ).  در مورد آنچه اتفاق افتاده خیلی داستان سرایی نکنید . سعی کنید شدت ضربات این گفتگو را با بیان اینکه قصد توهین ندارید کاهش دهید . بیان یک مثال یا تجربه ای که در مورد رفتارش داشتید کفایت می کند .

ممکن است فرد مقابلتان برای توضیح دادن در مورد حرف های شما ، صحبت را قطع کند . در کمال آرامش و بدون عصبانیت به او بگو قطعا دوست دارید حرف های او را بشنوید اما شما تمایل دارید که اول صحبت خودتان را کاملا بیان کنید و بعد از تمام شدنش به صحبت های او گوش خواهید داد .

 

به او بگویید چگونه رفتارش باعث ایجاد احساس ناخوشایند در شما شده– و چه تاثیری گذاشته است .

 

 ۳. به او بگویید چگونه رفتارش باعث ایجاد احساس ناخوشایند در شما شده– و چه تاثیری گذاشته است .

می توان گفت این بخش از  اظهارات شما بسیار مهم است . اگر او در مورد احساس خودش در لحظاتی که صحبت می کند حرفی زد باید صراحتا به او بگویید که این احساس برای شما ارزشمند نیست. شما احساس عصبانیت ، سرخوردگی ، صدمه و ترس می کنید و یا وقتی این اتفاق می افتد دوست دارید از ادامه صحبت کردن با او دست بردارید .

سعی کنید از عبارت “من” استفاده کنید . طرف مقابل تان را به دلیل بی توجهی سرزنش نکنید و او را از اینکه نسبت به این مسئله حساس نبوده قضاوت نکنید . در حقیقت این احساسی ست که شما فقط درک می کنید و او بدون اینکه هدف خاصی داشته باشد اینگونه رفتار می کند.

4.از او بپرسید برای ادامه صحبت، چه راه کاری را پیشنهاد می کند .

از طرف مقابل تان بپرسید حالا که این اتفاق افتاده ، برای اینکه این ناراحتی و حس بدی که در من ایجاد شده را اصلاح کنیم چکار باید بکنیم. در حقیقت در برابر احساس بی احترامی از جانب او باز هم خاص باشید و خاص عمل کنید و حس همکاری و سازگاری نشان دهید.

مثلا از او بپرسید که وقتی در حال صحبت هستید می تواند به شما اجازه دهد که حرف تان تمام شود .در واقعیت او نیاز دارد که ذهنش به پردازش آنچه که توضیح داده اید بپردازد.

 

 

۵.با تقویت علت این درخواست ، به صحبت، پایان دهید .

مجددا به او بگویید که به چه دلیل مسئله را مطرح کرده اید .واقعاً چرا رابطه با او برای شما مهم است . در حقیقت هدف شما از بیان ناراحتی تان این است که می خواهید هر دو نفر شما از گفتگو های خود احساس خوبی داشته باشید و احساس بی احترامی نداشته باشد.

حتی دوست دارید راهکارها و تدابیری که فکر می کند بر تعاملات شما و او تاثیر مثبتی می گذارد را بیان کند و شما را در جریان قرار بدهد .

به یاد داشته باشید وقتی در گفتگو و رابطه احساس بد و بی احترامی  می کنید و این حالت ناراحت کننده درونی خود را به اشتراک نمی گذارید ، به جای اینکه به ارتباط تان گرمی ببخشید ،باعث می شوید که فاصله ایجاد کنید . سعی کنید در این مورد شجاعانه عمل کرده و درخواست های خود را به اشتراک بگذارید . و بدانید که “اگر این رابطه برای شما مهم است ” صبور باشید زیرا تغییر، نیاز به زمان دارد و می تواند به مرور زمان انجام شود .

اگر شما ، در رابطه با افزایش مهارت های ارتباطی ، نیاز به مشاوره روان شناسی ، در خود احساس می کنید ، می توانید از اطلاعات روان شناسان مجرب و با تجربه مرکز مشاوره راز ماندگار برخوردار شوید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *