نوروز، یکی از کهن ترین جشن‌های ایران باستان است، که برابر با روزهای آغازین فصل بهار در ماه فروردین می‌باشد. اکثریت مردم از قبل در جنب و جوش آماده سازی محیط و خانه برای این بازه زمانی چند روزه هستند. اما سوالی که مطرح هست، این است که آیا این تعطیلات برای همه افراد یکسان است؟ خیر، بلکه عید کنکوری ها از اهمیت زیادی برخوردار است. و می بایستی برنامه ریزی کنکوری عید و ذهن خود را خانه تکانی کرده و آماده گردند.

دانشجویان و دانش آموزانی که اهداف خاصی برای خود انتخاب کرده اند، می بایست متناسب با آن زمان بیشتری را نیز اختصاص دهند. عده‌ای از این دوره به خوبی بهره می برند اما تعدادی دیگر این فرصت طلایی را از دست می دهند.

در این بازه زمانی تعدادی از داوطلبین مطالعات خود را متوقف کرده و به تفریح و استراحت می پردازند. که فرصت بسیار خوبی را برای دیگر رقیبان فراهم می کند.

در ادامه این مقاله به بررسی عید کنکوری ها و برنامه ریزی برای مطالعه خواهیم پرداخت. در صورتی که سوالی مرتبط با موضوع مطرح شده دارید، برای یافتن پاسخ با ما همراه باشید.

 

عید کنکوری 10 روزه !!!

دوران عید زمان چیست؟

اول اینکه منظور از عید، 1فروردین نمی‌باشد و برنامه ریزی داوطلب کنکور سراسری از 10 روز قبل ایام عید نوروز شروع می‌شود. و تا 20فروردین نیز ادامه می‌یاید. بازه‌ای یک ماهه که می‌بایست از تک تک لحظات آن به طور کامل استفاده نماییم.

در زمان عید برنامه ریزی شما باید به گونه‌ای باشد که درصدی از آن به دنبال جمع بندی مطالب پایه و یادگیری چند مبحث از آن که بازدهی خوبی دارند شود.

قسمتی دیگر از برنامه ریزی باید درگیر جمع بندی یادگیری‌های پایه دوازدهم باشد که جزء پر بازده‌ترین مطالب و محتواها در برنامه ریزی برای داوطلبین کنکور سراسری است.

مرور تست‎های علامت گذاری شده نیز بخشی مهم در برنامه ریزی ایام کنکور می‌باشد.

برنامه ریزی کنکوری عید 10 روزه !!!

بسیاری از والدین و داوطلبین تصور می کنند که عید داوطلب کنکور سراسری 10 روز است! در صورتی که این برهه زمانی پر اهمیت نزدیک به 20 روز می باشد. لذا داوطلبان کنکورهای سراسری باید برنامه ریزی خوبی برای این دوره داشته باشند. به طور معمول برنامه ریزی داوطلبان از 20 اسفند شروع و تا 15 فروردین یعنی 26 روز ادامه پیدا می کند.

20 روز اشاره شده، روزهای مطالعه مفید دانش آموزان و دانشجویان است که روزهای:

  1. 1 و 2 فروردین
  2. سیزده بدر
  3. جمعه ها

از آن کسر شده است. موسسات آموزشی در این بازه تقریبا 2 آزمون، که معمولا جمع بندی پایه و بخشی از دوازدهم است برگزار می کنند.

ساعات مطالعاتی که برای عید کنکوری انتظار می رود، چیزی بین 360-200 ساعت باید باشد. لازم به ذکر است که این زمان برای اشخاصی می باشد که قصد دارند به درستی از کل ظرفیت عید نوروز بهره ببرند. فردی که حتی روزی 3 ساعت به مطالعه می پردازد، حتما از داوطلبی که مطالعه ای ندارد، از عید سود بیشتری می برد. پس این بازه مطالعاتی مانند سفره‌ای است که هر داوطلب به اندازه تلاش و اهمیتی که داده، نتیجه اش را خواهد دید.

اما آیا بدون برنامه ریزی مناسب می‌توان به مطالب گفته شده رسید؟

نحوه‌ی عملکرد داوطلب در روزهای عید

برخورد دانش آموزان در ایام عید به 3دسته تقسیم می‌شود:

  1. 1. برخی از دانش آموزان به نسبت‌های مختلف به برطرف نمودن خستگی خود می‌پردازند. درصد زیادی از داوطلبین در حالت دائمی استراحت قرار می گیرند!!!
  2. جبران مباحث جا مانده، چه زمانی بهتر از ایام عید. البته اگر روی تست آن‌ها در کنکور حساب کرده اید.
  3. مرور محتوای یادگیری شده و ثبیت آن با خیال راحت در وقت اضافه کنکور یعنی عید.نکته: اگر به فکر مسافرت و بردن کتاب‌های درسی و فکر به مطالعه در سفر هستید، باید بگوییم با احتمال بسیار زیادی در این برنامه ناموفق خواهید بود و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. اگر تا عید به سختی به مطالعه پرداخته‌اید و نیاز به استراحت دارید می‌توانید به دو سه روز سفر و استراحت بپردازید. البته اگر کاملا در جو مطالعه و در اوج هستید پیشنهاد ما خارج نشدن از این فاز است.

برنامه ریزی طلایی عید

برنامه ریزی کنکوری ایام طلایی عید

در 13 روز عید کارهای زیر را انجام دهید:

  1. از چند روز آینده برنامه ریزی خود را برای عید مشخص کنید. دروس را برحسب دشواری و سهولت طبقه بندی نمایید. و آن‌ها را در جدولی برای تسلط بیشتر روی وضعیت خود وارد نمایید.
  2. نگران نباشید. قرار نیست برنامه ریزی داشته باشید که همه روزه به مطالعه بپردازید. بلکه زمان‌هایی را نیز می‌بایست در استراحت باشید. معمولا روزهای پیشنهادی برای استراحت در ایام عید 1 و 13 فروردین است.
  3. روزهای دیگر را به مطالعه و پیش بردن دروس خود برحسب نیازهای از پیش تعیین شده در برنامه ریزی خود پیش ببرید.(روزهای 12-2 فروردین)
  4. برای مرور مطالب یادگیری شده برنامه ریزی کنید و آن را به صورت مکتوب از مشاور خود دریافت نمایید. به دلیل رفت آمد مهمان(حتی با وجود کرونا!!!) زمان دقیق و قطعی برای مطالعه درسی مثل ریاضی در برنامه ریزی روزانه خود مشخص نکنید. و فقط معین کنید که امروز باید این مبحث مرور، تست و یا یادگیری گردد. و بعد از اتمام مطالعه تیک آن زده شود.

نکته: انعطاف پذیری برنامه ریزی کنکوری در ایام عید از مهم‌ترین موارد در کیفیت مطالعاتی و حس خوب در پیش روی برنامه ریزی می‌باشد.

نکته: در برنامه ریزی، در صورتی که با مشورت مشاور خود تصمیم بر بالا آوردن تسلط در دروس ضعیف گرفته‌اید. میزان زمان مطالعاتی نیز باید افزایش داشته باشد.

  1. در پایان هر روز اگر برنامه ریزی عید خود را به انجام رساندید برای خود جایزه‌ای در نظر بگیرید و بالعکس، به تناسب عدم پیش روی برنامه، تنبیهاتی در نظر گرفته شود.
  2. حتما برنامه ریزی خود را در اختیار یکی از اعضای خانواده خود قرار دهید تا به عنوان ناظر بر روی شما نظارت لازم را داشته باشند.

نکته: توصیه ما به شما در داشتن ناظر، مشاور تحصیلی است که آگاه به مسائل موجود باشد.

میزان مطالعه دانش آموزان در کمترین حالت نباید زیر 6ساعت باشد. میزان ساعت مطالعاتی نرمال برای ایام عید 13-10 ساعت می‌باشد.

وجود برنامه‌هایی تحت عنوان اردوی مطالعاتی نوروزی، جهت آماده سازی محیط و جوی کنکورانه می‌باشد. تا بین فرد، مطالعه و درس بواسطه عید و مهمانی فاصله‌ای نیفتد. اگر از مدیریت و کنترل خود در برنامه و انجام امور مطمئن نیستید لازم است مشاور تحصیلی در کنارتان باشد.

ضرر های تعطیل کردن مطالعه در عید

ضررهای تعطیل کردن مطالعه در ایام عید

اگر دانش آموزان در ایام عید برنامه ریزی مطالعاتی خود را انجام ندهند. بعد از عید با خودی بی حوصله و بی انگیزه روبرو خواهند شد که کنکور بر او چیره گشته است. کاهش اعتماد به نفس نیز از عوامل اسراف زمان عید است. در حالی که بقیه دوستانتان در حال مطالعه و سبقت گرفتن از دیگران بوده اند، اگر اشتباه نکنم شما در حال خوردن شیرینی یا دیدن برنامه‌های تلویزیونی بوده‌اید!!!

عدم جمع بندی مطالب پایه و دوازدهم، عدم مرور اشتباهات گذشته(تست های هایلایت شده) و ترازهای پایین از مضرات از دست دادن عید است.

 

اول تفکر اشتباه رو بزار کنار

اول تفکر اشتباه رو بزار کنار

بسیاری از داوطلبین به دلیل این که تا کنون مطالعه چندان خوبی نداشته اند یا اصلا تلاشی نکرده اند، فکر می کنند که دیگر دیر است و کاری از دستشان بر نمی آید. عده ای دیگر نیز تبر به دست در پی زدن ریشه امید داوطلبانی هستند که می خواهند عید کنکوری داشته باشند.

درس چیه بابا، بقیه خوندن چی شدن!

پسر عمه ام ارشد مهندسی عمران داره، رفته کار غیر مرتبط انجام میده.
در پاسخ این افراد باید گفت، بخشی از این مسئله مربوط به دولت و بخش زیادی به خود فرد مربوط است. فردی با ارشد عمران در صورت داشتن توانایی و استعداد به کار غیر مرتبط نمی پردازد. البته باید بدانید که پسر عمه شما به دلیل درسی که خوندن، در زمینه انتخاب شغل محدوده انتخابی وسیعی نظیر شرکت های مهندسی، استخدامی ها، مهاجرت و… را دارند.

• عید زمان تفریح، بعد عید میخونم

عید زمان تفریح، بعد عید میخونم

باوری که اغلب داوطلبین دارند و عید کنکوری خود را این گونه از دست می دهند. در صورتی که همین تفکر اشتباه دلیل اهمیت این دوره است. زمانی که تعداد زیادی از داوطلبین، عید کنکوری خود را تفریحی می گذارنند، عده ای دیگر در حال نزدیکی به هدف خود هستند.

آیا می دانستید، دانش آموزانی داریم که از عید، مطالعات خود را با جدیت شروع کرده و به نتایجی عالی مثل پزشکی و دندان پزشکی دست یافته اند؟(مقاله ای با عنوان، اشتباه فکر میکنی! هنوز برای قبولی پزشکی دیر نیست! ، اشاره به همین موضوع دارد.)

یک رتبه برتر با برنامه ریزی کنکوری عیدش رو چطوری سپری می‌کنه؟

همه نفرات برتر کنکور امسال و سال‌های قبل موافق اهمیت بسیار زیاد ایام عید هستند. دقیقا از آن به عنوان زمانی برای سبقت گرفتن از رقیبان یاد می‌شود. به این فکر کنید، وقتی که شما هر روز صبح زود برای مطالعه از خواب بیدار می‌شوید و با رعایت استراحت‌، برنامه ریزی کنکوری خود را پیش می برید و بالای 10 ساعت مطالعه پر می‌کنید. در همین حین رقیبان کنکوریتان در حال خوش گذرانی و انجام امور گذرا هستند.

به نظر شما میزان تاثیر یک سفر در آینده شما بیشتر هستش یا تلاش برای آزمون و هدف؟!؟

سعی داوطلب و استفاده از عید باعث شده است که ما اکنون از وی با عنوان رتبه برتر نام ببریم، اما از داوطلبی که در سفر بوده چگونه یاد کنیم!

عید کنکوری و برنامه ریزی کنکوری عید باید چگونه باشد؟

داوطلبان در نحوه برخورد با عید کنکوری به سه دسته تقسیم می شوند که هر کدام باید برنامه ریزی های مجزایی برای خود داشته باشند.

عید کنکوری برای داوطلبان صفر

دانش آموزان و دانشجویان این گروه مانند ماشین هایی هستند که انگار به تازگی از کارخانه وارد بازار شده اند. استفاده‌ای از زمان و ذهن خود نبرده اند. اما همین تازه بودن می تواند نشان از انرژی زیادی باشد که تا کنون استفاده نشده است. پس داوطلب این گروه می تواند همانند بازیکن تعویضی دقیقه 70 بازی فوتبال، نقش تعیین کننده ای در نتیجه داشته باشد.

این دسته از داوطلبان در وهله اول باید حتما به تفکیک سوالات بپردازند. یعنی مشخص نمایند که در هر کتابی، چه درس هایی قرار است مطالعه شوند.

برای دروس عمومی می توانید به مقاله ما در راز ماندگار به نام برنامه ات برای بعد امتحانات نوبت اول مدرسه چیه؟؟؟ مراجعه نمایید.

فیزیک

  • دما و گرما 3 تست
  • مغناطیس و الکترو مغناطیس 4-3 تست
  • فیزیک اتمی و هسته ای 4-3 تست
  • نوسان و موج 6-4 تست

ریاضی

  • آمار 2-1 تست
  • احتمال 3-2 تست
  • تصاعد 1 تست
  • لگاریتم 2 تست
  • مثلثات 4 تست

عید کنکوری و برنامه ریزی کنکوری عید برای داوطلبان چشمک زن!

این گروه از داوطلبان مثل چراغی که روشن خاموش می شود، هر از گاهی روشن شده و خوانده‌اند و گاهی اوقات خاموش و… .

به نسبت دسته اول در وضعیت بهتری قرار دارند و باید در ابتدا مباحثی که مطالعه نموده‌اند را نوشته و میزان تسلط خود در هر کدام را مشخص نمایند. به عنوان مثال در درس ریاضی مبحث لگاریتم، اگر داوطلب در وضعیت متوسطی قرار دارد، باید تعیین کند که این مبحث برای وضعیت خوب و عالی به چه چیزی نیاز دارد.

  • یادگیری
  • مرور
  • تست

و همین عمل برای همه دروس انجام می شود تا هدف و چگونگی برنامه ریزی مشخص گردد.

عید کنکوری و برنامه ریزی کنکوری عید داوطلبان وضعیت سفید

بهتر از دو گروه قبلی مطالعه خود را ادامه داده اند و پیوستگی در برنامه آن ها دیده می شود. این دسته نباید خودخواه شوند، چون در صورت از دست دادن فرصت عید، امکان عقب افتادگی وجود دارد.
داوطلبان این گروه به دلیل مطالعه خوبی که تاکنون داشته اند، بخش زیادی از زمان عید را به تست زنی، مرور و در نهایت جمع بندی دروس می پردازند.

در این مقاله به تقسیم بندی آمادگی داوطلبان و استراتژی مخصوص هر کدام در عید کنکوری پرداختیم. در صورتی که پاسخی برای پرسش های خود نیافته اید، می توانید جهت مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *