امید به زندگی

بدون اغراق می توان گفت که شاید یکی از مهمترین انگیزه های هر بشری بر روی این کره خاکی امید به زندگی  بشمار می رود . این انگیزه بشری یک شاخص آماری به حساب می آید . و نشان دهنده این واقعیت است که افراد یک جامعه چقدر عمر می کنند و یا احتمال طول عمر آنها چقدر است .

امید به زندگی با رعایت سطح بهداشت و درمان یک جامعه رابطه تنگاتنگی دارد .  به این وسیله مشخص می شود که یک جامعه از چه میزان پیشرفت و یا عقب ماندگی برخوردار است . از قدیم گفته اند هر فردی به امید زنده است . و در حقیقت، این جمله واقعیتی است که :” من تحت هر شرایطی به هدفم می رسم”  و این انگیزه بسیار قوی برای ماندن و تلاش کردن است . حتی در بیماری های صعب العلاج هم امید می تواند منشاء  معجزاتی شگرف باشد . پس به یقین می توان گفت امید به زندگی علاوه بر جسم، بر روح و روان آدمی تاثیر گذار است .

امید به زندگی یک دیدگاه ذهنی و عاطفی است که میزان آن در افراد متفاوت است ، هر انسانی در زندگی خود از چالش ها  و شرایط خاصی برخوردار است . تفاوت بین آدمها در داشتن و یا نداشتن مشکلات در زندگی نیست بلکه به عوامل دیگری مربوط می شود از جمله داشتن مهارت های لازمی که به موقع از آنها استفاده بهینه ای داشته باشد بنابر این یکی از این مهارت ها این است که فرد بتواند، این عامل موفقیت و انگیزه را در خود تقویت کند .

رابطه امید به زندگی و هدف

 رابطه امید به زندگی و هدف

زندگی از سختی ها و چالش های فراوانی تشکیل شده است . عوامل زیادی برای کنار آمدن با شرایط دشوار لازم است تنها به صرف داشتن هدف، ما نمی توانیم به امیال و آرزوهای خود جامه عمل بپوشانیم . درست است که داشتن هدف برای تحقق بخشیدن آرزوها مهم است اما کافی نیست بلکه عوامل بیشمار دیگری نیز در عملی شدن آن نقش دارند و آن هم واژه امید است که باعث پشتکار در آدمی می شود .

بنظر می رسد امید یک جنبه کاملا فکری و شناختی محسوب می شود. و این وضعیت،  احساس آدمی را شکل می دهد و به دنبال آن رفتار انسان را به پویش وا می دارد .بنابر این هر چقدر آدمی امید به زندگی اش بیشتر باشد امکان موفقیت بیشتری در تمامی زمینه های زندگی ، اعم از فردی ، تحصیلی، شغلی، ورزشی و غیره …  بیشتر می شود .

افراد امیدوار از چه ویژگی هایی برخوردار هستند :

  •  زندگی شاد و آرامش بخشی دارند.
  •  مهارت حل مسئله در آنها قوی تر از افراد دیگر است .
  •  اعتماد به نفس و عزت نفس بالاتری دارند .
  •  زندگی آنان از یک برنامه ریزی مناسب و حساب شده برخوردار است.
  •  از زندگی خود راضی هستند و در درون احساس آرامش می کنند .
  •  برنامه های زندگی آن ها دارای تعادل و  کار و سرگرمی های آنها از نظم و ترتیب برخوردار بوده است .
  • آنها شخصیت انعطاف پذیری دارند و در شرایط سخت استراتژی خود را تغییر می دهند.

معنای واقعی زندگی

معنای واقعی زندگی

هر فردی در طول عمر خود به دنبال معنایی  در زندگی می گردد . برای رسیدن به این معنا قطعا سوالات زیادی در ذهن او نقش بسته است . مانند واقعا این زندگی چیست ؟  و چرا به این جهان هستی  پا گذاشته ایم؟ این معنا به نگرش انسان و تفکر عمیق بستگی دارد و ربطی به شرایط ندارد .

چه بسا انسان هایی که از شرایط بسیار خوب مالی و امکانات عالی  برخوردارند اما از پوچی و احساس تنهایی رنج می برند و انسان هایی هم هستند که از یک زندگی معمولی و از رفاه کمی برخوردارند اما احساس هدفمندی می کنند پس نتیجه می گیریم که، حال خوب انسان ها به دنیای درون آنها مربوط می شود  و نه صرفا به عوامل بیرونی .

هر انسانی از دو بعد مادی و معنوی برخوردار است و با توجه به در نظر گرفتن این دو عامل ، باید خود فرد  با طرح سوالاتی به نتیجه برسد که واقعا در کدامیک  از این عوامل می تواند  احساس شادمانی و انگیزه بیشتری کند . در حقیقت  آنچه از درونتان به شما کمک می کند تا در برابر سوالاتی پاسخگو باشید عبارت است از :

  •  چه چیزی به شکل واقعی در من ایجاد شادمانی و آرامش می کند ؟
  •  چه چیزی در من ایجاد انگیزه می کند و من را به سمت اهدافم سوق می دهد و در من ایجاد امید به زندگی می کند؟
  •  چه عاملی حس قشنگ ماجراجویی کودکانه را در من زنده می کند ؟
  •  احساس خوب من از چه افکاری نشات می گیرد ؟
  •  چه چیزی نفرت و تردید در من  ایجاد می کند ؟

و پاسخ های منطقی و شفاف شما به این سوالات باعث می شود که تا حدود زیادی خواسته ها ، امیال و تمایلات خود را بشناسید اما قبل از پاسخگویی به سوالات بالا برای افزایش امید به زندگی ، بنظر می رسد ابتدا باید خود را بشناسید . به واقع ” من کیستم ؟ ” شخصیت شما  دارای چه خصوصیات مثبت و منفی هستند آیا شما با این ویژگی ها آشنا هستید ؟

و بدین گونه است که با مجموعه ای از یک خودشناسی و آگاهی و بینش عمیق تر به معنای زندگی خود پی می برید . گاهی در این راستا داشتن یک مشاوره روان شناسی بسیار می تواند شما را به هدف خودآگاهی نزدیک تر کند .

چرا خودآگاهی و معنای زندگی می تواند نقش مهمی در افزایش امید به زندگی داشته باشد ؟

واقعیتی ست که  آدمی ذاتا و فطرتا موجودی حریص و زیاده خواه است انسان هایی بوده اند که در طول زندگی خود برای رسیدن به اهداف مادی تلاش بسیاری کرده اند و پس از مدتی به آنچه خواسته اند رسیده اند اما قلبا به آرامش درونی نرسیده اند  و  احساس پوچی کرده اند. برای رسیدن به معنای زندگی که منجر به تقویت حس امید به زندگی می شود.

علاوه بر تمریناتی که ذکر شد راهکارهای موثر دیگری وجود دارد که می توان توسط آنها میزان امید به زندگی را افزایش داد .قطعا یک مشاوره رایگان در مرکز راز ماندگار می تواند شما را در افزایش این حس خوب رهنمون شود.

آیا امید به زندگی در سلامت انسان موثر است ؟

می توان گفت که یک امر کاملا بدیهی به عنوان رابطه  بین امید به زندگی و سلامت جسمی و روحی انسان وجود دارد . حتی تحقیقات نشان داده است که امید در درمان  بیماری سرطان نیز تاثیرات  مثبتی داشته و روند بهبودی را تسریع بخشیده است . چرا که بیماران امیدوار ،معمولا با حس خوب و  چشم انداز مثبتی که در درونشان احساس می کنند با تلاش بیشتری برای بهبودی خود گام بر می دارند .

حتی داشتنن امید احساس افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد . از افکار خودکشی جلوگیری کرده و فرد را برای ساختن آینده ای روشن ، مقاومت در برابر سختی و مصائب زندگی مقاوم تر می سازد .

چرا ناامید می شویم

چرا برخی افراد نا امید هستند و علت بروز احساس ناامیدی چیست؟

برخی افراد در مسیر زندگی ممکن است در مقاطعی دچار ناامیدی و یاس شده و یا حتی حالت‌هایی از افسردگی را از خود نشان بدهند. اما برخی افراد هم هستند که همیشه و تحت هر شرایطی ناامیدی بر زندگی آنها سایه افکنده و همیشه در حالتی از افسردگی و ناامیدی به سر می‌برند.

علت‌های بروز احساس ناامیدی:

3- احساس ناامیدی ممکن است ریشه در شکست‌های قبلی داشته باشد.

گاهی اوقات شکست‌های قبلی ما باعث می‌شوند که روحیه‌ی خودمان را از دست بدهیم و برای موفقیت‌های بعدی آمادگی لازم را نداشته باشیم. باید بدانید که هر شکستی سکوی پرتابی به سوی موفقیت‌های بعدی است. غلبه بر شکست؛ راه و روش موفق‌ترین انسان‌هااست که باید آن را یاد بگیریم. بدانید که وقتی خودت را باور کنی «شکست ناپذیر» می‌شوی

2- ممکن است به دلیل یکنواختی در زندگی ایجاد شده باشد.

برخی افراد زندگی یکنواخت و بی روحی را تجربه می‌کنند. چون هدفی را برای خودشان تعیین نمی‌کنند، درنتیجه همیشه و در همه روزها به کارهای یکنواختی مشغول هستند.

3- عدم فعالیت مستمر و مفعل بودن یکی از دلایل نا امیدی است.

برخی افراد شبیه به تماشاچی هستند. نشسته‌اند و زندگی خودشان را تماشا می‌کنند. آنقدر منفعل هستند که توان انجام کاری را ندارند.

ما مسئول زندگی خودمان هستیم. هر کسی مسئولیت خودش را بهتر و بیشتر درک کند، بهتر می‌تواند برای خودش کاری انجام دهد.

۴- اعتماد به نفس پایین یا نداشتن عزت نفس باعث ایجاد ناامیدی می‌شود.

۵- مسایل مالی و نداشتن امنیت مالی یکی از دلایل ناامیدی است. امید به آینده داشته باشی

مسایل مالی در زندگی اهمیت و جایگاه خاص خودش را دارد. در هرم نیازهای انسانی، وقتی اصلی‌ترین نیازها ازجمله خوراک تامین نشود، فرد رد تعادل خوبی قرار ندارد.

6.تامین معاش یکی از موضوعات مهمی است که باید در زندگی حل شود. اما چرا برخی نمی‌توانند این مساله را به درستی حل کرده و با مسایل مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند؟

۷- وقتی نیازهای اساسی و اصلی شخصی برآورده نشود، ناامید می‌شود.

هر شخصی نیازهای متفاوتی در زندگی دارد ولی نیاز به خوراک و سرپناه و پوشاک از اصلی‌ترین نیازهایی است که هر کسی می‌تواند در زندگی داشته باشد. وقتی اصلی‌ترین نیازها بدون پاسخ بماند، ما دچار مشکلات خاص و عجیبی می‌شویم و نمی‌توانیم برای بقیه‌ی زندگی‌مان برنامه‌ی درستی داشته باشیم.

برای حل مسایل اصلی زندگی خودتان پیش قدم شوید. حل مساله را یاد بگیرید و به پیش بروید

وضعیت خودتان را زیر نظر داشته باشید .امید به آینده داشته باشید هر از چند گاهی ببینید در چه وضعیتی هستید؟ آیا به زندگی امیدوار هستید یا ناامید؟ اگر احساس نا امیدی می‌کنید، حتما باید برای خودتان به فکر چاره باشید و کاری انجام بدهید. مثلا می‌توانید با کمی نرمش و تمرین به خودتان کمک کنید تا سر حال شوید. یا از روش‌‌هایی که در این مقاله به آنها اشاره شده است کمک بگیرید.

نکته‌ی مهم این است که وضعیت خودتان را مورد توجه قرار دهید و پشت گوش نیندازید. همیشه حواستان باشد که در وضعیت افسردگی و ناامیدی قرار نگیرید. برخی کارها هستند که به شما کمک می‌کنند تا خودتان را سرحال کنید و حال و هوای خودتان را عوض کنید. گاهی ما دچار ناامیدی نمی‌شویم ولی دل و دماغ نداریم و سر حال نیستیم

برای رهایی از وضعیت‌های این‌چنینی راهکارهایی را می‌توانید دنبال کنید:

۱- ورزش کنید.

با کمی نرمش و حرکت بدنی می‌توانید خودتان را سرحال کنید. اگر ورزش کردن را در برنامه‌ی روزانه‌ی خودتان قرار دهید، همیشه سرحال خواهید بود. وقتی به جسم خودتان توجه می‌کنید، سر حال می‌شوید.

۲- به دل طبیعت بروید.

طبیعت سرشار از انرژی است و وقتی به دل طبیعت می‌روید سر حال می‌شوید و می‌توانید از طبیعت انرژی بگیرید. یادتان باشد که خودتان باید برای خودتان کاری انجام دهید و دیگران نمی‌توانند شما را سر حال کنند، مگر آنکه خودتان بخواهید. طبیعت را دوست داشته باشید. افرادی که طبیعت را دوست دارند می‌توانند از آن انرژی گرفته و از انرژی که دریافت کرده‌اند برای رشد و شکوفایی خود استفاده کنند.

۳- حرف‌های دلتان را روی کاغذ بیاورید و بنویسید.

زمان‌هایی هست که دل ما پر از درد است و باید برای خودمان کاری انجام بدهیم تا سر حال شویم. اگر آنقدر دلتان پر است که به این آسانی سر حال نمی‌شوید، قلم و کاغذ را بردارید و شروع به نوشتن کنید. هر چیزی آزارتان می‌دهد روی کاغذ بیاورید تا ذهن‌تان از همه چیز خالی شود. نوشتن به شما کمک می‌کند تا مسایل را روی کاغذ بیاورید.

۴- ویدئوهای انگیزشی ببینید و پادکست‌های انگیزشی گوش بدهید.

باید سعی کنید محیط اطراف خودتان را دل‌انگیز و دوست‌داشتنی کنید. دیدن ویدئوهای انگیزشی خیلی کمک کننده است. افرادی را دیده‌ام که به محض کسل شدن، به سراغ گوش دادن به موسیقی‌های غمگین می‌روند و حال خودشان را از آن چیزی که هست بدتر می‌کنند

ضربه هایی برای زندگی کردن در لحظه:

  •  به ذهنتان آموزش دهید که روی فعالیت حاضر تمرکز کند.
  •  درگیر در فعالیت شوید و آنچه را که انجام می دهید حس کنید، از فرایند انجام آن لذت ببرید.
  •  روشهای آرام سازی را بیاموزید تا در هر لحظه حضور داشته باشید.
  •  به محیط اطرافتان توجه کنید. نورها، اصوات، بوها و جزئیات محیط
  •  با تمرکز، به مکالمات دیگران، موسیقی، حتی سکوت گوش دهید.
  • غذا و نوشیدنی را مزه مزه کنید. طعم هر لقمه غذا را بچشید.

رابطه امید به زندگی و مشارکت در جامعه

رابطه امید به زندگی و مشارکت در جامعه

حس امید باعث شور و نشاط در افراد می شود و در نتیجه فرد را به تلاش بیشتر ، مشارکت  و همدلی با جامعه تشویق می کند .در صورتیکه بدیهی است عدم امید به آینده از رکود آن جامعه خبر می دهد. افراد چنین جامعه ای انگیزه پیشرفت را از دست خواهند داد و به همین دلیل میزان پسرفت اجتماعی و اقتصادی  افزایش یافته و اعتماد که پایه هر شراکتی می باشد کمرنگ تر می شود و در نتیجه زمینه سقوط آن جامعه افزایش می یابد چرا که بواسطه فقدان امید ، بی تفاوتی ، بی انگیزگی و سرخوردگی سیر صعودی خود را طی خواهد کرد .

رابطه امید به زندگی و مثبت اندیشی

یکی از مهارت های زندگی که می تواند رابطه نزدیکی با امید به زندگی داشته باشد مثبت اندیشی است تحقیقات نشان می دهد رابطه مستقیمی بین این دو مفهوم وجود دارد . یعنی هر چقدر فرد، مثبت اندیش تر باشد نسبت به آینده امیدوار تر و برای رسیدن به اهداف خود استوارتر گام ،  برمی دارد . در حقیقت منفی نگر بودن مانع بزرگی در راستای عملکرد مفید و موثر است .

خلاقیت را از بین برده و فرد را اسیر افکار منفی و احساس ناخوشایند می کند و در نتیجه  فرد با  توهمات  موهوم دچار سرگشتگی و تصمیم گیری های نادرست می شود و در نتیجه شکست های مکرر،  امید به زندگی خود را از دست می دهد و این یک دور تسلسل است که از منفی نگری به نا امیدی و سپس به افسردگی و در  نهایت مجددا به منفی نگری می رسد .

پس بنابر این مثبت اندیشی عامل موثری در میل به پیشرفت کارها ، افزایش قدرت تصمیم گیری و بهبود عملکرد فرد می شود و در نهایت ، امید به زندگی را افزایش می دهد.

راهکارهای بسیار مفیدی که می توانند وضعیت امید به زندگی را افزایش دهند :

  • -ورزش کنید حتی برای دو دقیقه
  • -به پادکست های انگیزشی ، متون و سخنرانی های انگیزشی گوش بدهید چرا که امید به زندگی زیاد می شود.
  • -در سمینارهای انگیزشی شرکت کنید.
  • – از ورزش یوگا و مدیتیشن که از روش های آرام سازی هستند استفاده کنید .
  • -به کوهستان و به دل طبیعت بروید .
  • – با افراد مثبت صحبت کنید ، آنها انرژی مثبت خود را بطور طبیعی به شما منتقل می کنند .
  • – به خاطرات خوب گذشته فکر کنید و به تجربه های مثبتی که در اوج نا امیدی بدست آورده اید توجه کنید.
  • – خواندن کتاب هایی که در رابطه با تجربه شخصیت های مهم جهانی هستند بسیار می تواند مفید باشد .
  • -از افرادی که منفی فکر می کنند و انرژی منفی خود را به شما منتقل می کنند دوری کنید .
  • -شکرگذار باشید و خود را به منبعی از نور و انرژی که منشاء هستی و حیات است ، متصل کنید .
  • -در گروهها و انجمن های خیریه عضو شوید و به نیازمندان کمک کنید (این فعالیت حس خوب همدلی و همدردی را در شما ایجاد کرده و حس مفید بودن را در شما تقویت می کند و این حس قشنگ ، امید به زندگی را در شما  افزایش می دهد .
  • -و در نهایت بیاد داشته باشید که گاهی ممکن است برای افزایش امید به زندگی از تکنیک های درمانی منحصر به فردی که متخصصین روان شناسی  بر آنها مسلط هستند استفاده کنید . مصاحبه انگیزشی  خود روشی است که شما را به سوی انگیزه بیشتر به سمت تغییر وضعیت ، سوق می دهد ، راهی که  شاید به تنهایی سخت و دشوار بنظر برسد .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *