گسترش علم و تکنولوژی بسته به استفاده مردم جنبه‌های خوب و بد خود را دارند. همانگونه که وجود آتش می‌تواند خانه‌ای را گرم نماید و هم بسوزاند. با این گسترش اشخاص مختلف بنا به نیاز خود از اینترنت و فضای مجازی بهره لازم را می‌برند ولی برخی اعتیاد به اینترنت پیدا کرده اند.

راه اندازی اینترنت به پژوهش‌های دولت آمریکا به سال 1960 برمی‌گردد. اینترنت در سال 1970 و توسط رابرت کان و وینت سرف گسترش پیدا کرد. اینترنت مدرن از اوایل دهه 90 و از ارتباط شبکه‌های تجاری و کسب و کار به وقوع پیوست.

در اوایل قرن هجدهم نیز روزنامه‌ها بخشی از ستون‌های صفحات خود را به انتشار نظرات اشخاص درباره موضوعاتی اختصاص می‌داد که در برخی موارد تا چند دوره نیز ادامه پیدا می‌کرد اما با سرعت خیلی کم. یکی از اجداد فضاهای مجازی شبکه اجتماعی USENET است. و زمان گذشت و گذشت تا اینکه به اکنون رسیدیم.

بعضی از افراد که بیشتر جوانان و نوجوانان را در برمی‌گیرد استفاده زیادی از اینترنت و فضای مجازی می‌برند. در واقع میزان تاثیر این فضا و امکانات در زندگی‌شان بیشتر از حد نرمال و مناسب در سطح جهانی و اعلام سازمان بهداشت جهانی است.

در ادامه این مقاله قصد بررسی دو کلید واژه ذکر شده را در کنار تحلیل آسیب‌های روانی و جسمانی آنان داریم. در صورت وجود هرکدام از مسائل زیر و حساسیت نسبت آن، با روانشناسی آگاه جهت مشاوره خانواده اقدام نمایید.

 

اینترنت

اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی

اعتیاد در حالتی ایجاد می‌شود که فرد در نبود مواد و امکانات مورد نظر دچار تنش و بی‌قراری می‌گردد. با استمرار این فاصله شدت عصبانیت و پرخاشگری و استرس نیز افزایش پیدا می‌کند.

فردی که وابسته به اینترنت است در نبودش دچار خلا و فقدان می‌شود، انگار بدون وجود آن خود نیز وجود ندارد. همین مسئله در فضای مجازی هم مطرح است. دقت کنید دلیل این وابستگی باید بررسی گردد.

افرادی هستند که کسب و کار و درآمد خود را از این فضا تهیه می‌کنند. رفتار اینگونه افراد در این فضا برای آنان سود و منفعتی در پی دارد که کارآمدی و هدفمندی استفاده را می‌رساند.

منظور ما در این مقاله افرادی هستند که بدون هیچ هدفی و برای لذت در حال بهره بردن از تکنولوژی به صورت افراطی هستند.

دلایل اعتیاد به اینترنت

مسئله‌ی موجود این است، این دست از مردم از ابتدا دچار اعتیاد به اینترنت نبوده‌اند. پس چه شد که تا این حد زندگی و خوشحالی خود را در گرو ارتباط با این فضا دانستند؟؟؟

برخی از این دلایل در رابطه با خود فرد و بعضی دیگر از طریق محیط برای وی به عمل آمده است. در ادامه به بررسی این عوامل خواهیم پرداخت:

ضعف در ارتباطات و مهارت‌های اجتماعی

دختر و پسری که نمی‌داند چگونه با اطرافیان خود ارتباط برقرار نماید و از صحبت رو در رو دچار استرس و هراس می‌شود به فضاهای مجازی گرایش پیدا می‌کند.

در این فضا کاربران همدیگر را نمی‌بینند و این ناشناس ماندن موجب ایجاد اعتماد به نفسی کاذب و در واقع راحت‌تر رفتار کردن آنان می‌شود. همین مورد سبب ایجاد حسی خوب در آنان می‌گردد که این تعامل را فزونی می‌بخشد.

وجود گرایشات ژنتیکی

برخی از جوانان و نوجوانان در کارهای خود دچار افراط و تفریط هستند. اگر به بررسی بیشتر اقوام فرد بپردازیم احتمال وجود شخصی با گرایشات مصرف مواد و از این دست موارد وجود دارد.

این عامل احتمال بروز آن را افزایش می‌دهد. فرد و محیط با انجام اموری در فعال شدن آن نقش بسزایی دارند.

راحتی و حس خوب داشتن

جوانی را در نظر بگیرید که به دلیل اضطراب در ارتباط با جنس مخالف از اجتماع واقعی فاصله و سمت اجتماع مجازی گرایش پیدا می‌کند. در اینجا جوان مضطرب بدون دیده شدن به صحبت با افراد مختف می‌پردازد، که سبب ایجاد حس خوب در او می‌شود. صورت مسئله پاک گردید اما مسئله همچنان به قوت خود باقیست.

تایید شدن و مورد توجه قرار گرفتن

پسر و دختری که در محیط خانوادگی خود مورد توجه والدین واقع نمی‌شوند، نوجوانی که با انجام هر عملی مورد سرزنش قرار می‌گیرد، جوانی که در محیط زندگی خود هیجانی نمی‌بیند، همگی این افراد نیازهای خود را وارد این فضای تصنعی کرده و نسبت به برطرف نمودن آن اقدام می‌کنند. چگونه؟؟؟
هر لایک و کامنت مساوی با تایید و مورد توجه قرار گرفتن برای کاربران است. این عمل حضور آنان را در اینترنت و فضاهای مجازی تقویت می‌کند.

ترشح هورمون‌های مختلف

هر لایک و تایید ذکر شده در بالا موجب ترشح هورمون‌های هیجان و لذت از قبیل دوپامین و اندروفین می‌گردد که موجب سرخوشی شخص می‌گردد و وی برای استمرار وجود این هورمون‌ها نیاز به پست گذاری و گرفتن تایید بیشتر است.

 

علائم روانی اعتیاد به اینترنت

علائم روانی اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی

تحقیقات و پژوهش‌های مختلفی در همین مورد صورت گرفته است. که همگی آنان تایید کننده وجود رابطه مستقیم بین اضطراب، افسردگی، آمار خودکشی‌ها، کیفیت زندگی زناشویی و موارد دیگر با میزان استفاه از این فضا می‌باشد.

اگر در خانواده‌ای مرد بیشتر زمانی که در خانه حضور دارد را به اینترنت اختصاص دهد، احتمال بروز بحث‌هایی بین زن و مرد افزایش پیدا می‌کند. که می‌بایست کیفیت زندگی زناشویی خود را بررسی کرده و در جهت بهبود آن برآیند.

چجوری بفهمیم یکی به این موارد اعتیاد پیدا کرده؟؟؟

علائم اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی شامل موارد زیر است :

  • مختل شدن عملکرد اجتماعی
  • مختل شدن عملکرد شغلی
  • مختل شدن عملکرد خانوادگی
  • میل زیاد به استفاده
  • استرس در صورت نبودن آن
  • پرخاشگر شدن
  • بی‌حوصلگی در جمع خانواده
  • تاثیر در نمرات

و عواملی چند دیگر که در صورت وجود می‌بایست مراجعه به روانشناس داشته و هرچه زودتر نسبت به درمان شخص اقدام نمایید.

نسبت به این مسئله چه کاری می‌توان انجام داد؟

میانه رو بودن و برقراری تعادل

در زمان‌هایی مشخص به فضاهای مجازی بپردازید و برای خود ربنامه داشته باشید تا در امور دیگر دچار کمبود زمان نگردید.

گروه درمانی

در افراد دارای هراس اجتماعی، اضطراب، ناتوان در مهارت‌های اجتماعی و مواردی این چنین، حضور در جمع‌هایی که مشکلات مشابه شما را دارند تاثیر بسزایی دارد.

روان درمانی

روانشناس با آگاهی بر مشکل شما و شناخت از شرایط در جهت بهبود، طرح درمان شما را برنامه ریزی می‌نماید. وی آسیب‌هایی که این افراط به زندگی او وارد نموده است را زمینه های ذکر شده در مباحث قبل یعنی”اجتماعی، خانوادگی و شغلی” بررسی می‌نماید. تا متوجه باتلاقی که در آن فرو می‌روند گردند.

دارو

دارو درمانی و روان درمانی در کنار هم در مواردی مثل افسردگی، اضطراب و… از میزان اثرگذاری بالایی برخوردار است.

ورزش

ورزش بازگشت سلامت روانی و جسمانی شما را سرعت می‌بخشد. در امر ترک اعتیاد فعالیت بدنی از موثر‌ترین موارد است. حال می‌تواند عضویت در یک کلاس یا باشگاه ورزشی باشد.

افزایش حضور در جمع

اگر نیازهای افراد در محیط زندگی برطرف گردد میزان حضور در فضاهای مجازی بسیار کاهش پیدا می‌کند. روابط سالم خانوادگی و اجتماعی را افزایش دهید.

محیط جذاب و مهیج

زندگی خود را از حالت یکنواختی در بیاورید و با ایجاد تفریحات سالم و هیجانی، لذت را در دنیای واقعی تجربه کنید.

چند راهکار

  1. دلیل استفاده از اینترنت را برای خود بنویسید و سود و زیان آن را در امور زندگی بررس بکنید.
  2. در صورت وجود ضعف در مهارت‌های اجتماعی و سایر مسائل با روانشناس در ارتباط باشید.
  3. فعالیت خود را در خانواده و بین دوستان افزایش دهید.

اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی جزء مواردی است که فرد می‌تواند با اراده خود فاصله خود با آن را رعایت کند. در صورتی که فرزندان‌تان درگیر مسائل ذکر شده هستند حتما با مشاوره خانواده در اربتاط باشید. مشاورین راز ماندگار در این زمینه یاری دهنده شما عزیزان هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *