سلامت روان

ده کاری که می توانید برای سلامت روان خود انجام دهید را بررسی کنید. این نکات را امتحان کنید تا تعادل خود را حفظ کنید و از صحت روانی خود اطمینان حاصل کنید.

1. برای خود ارزش قائل شوید:

با مهربانی و احترام رفتار کنید و از انتقاد از خود بپرهیزید. برای سرگرمی ها و پروژه های مورد علاقه خود وقت بگذارید، یا افق دید خود را گسترش دهید. روزانه جدول کلمات متقاطع را انجام دهید، باغچه ای بکارید، رقص یاد بگیرید ، نواختن ساز را یاد بگیرید یا به زبان دیگری مسلط شوید.

2. مراقب بدن خود باشید:

مراقبت جسمی از خود می تواند سلامت روان شما را بهبود بخشد. مطمئن باشید که:

-وعده های غذایی مقوی بخورید

-از مصرف سیگار خودداری کنید

-نوشیدن مقدار زیادی آب

-ورزش کنید: که به کاهش افسردگی و اضطراب و بهبود خلق و خو کمک می کند

-به اندازه کافی خوابیدن: محققان معتقدند کمبود خواب به میزان بالای افسردگی در دانشجویان کمک می کند.

3. خود را با افراد خوب محاصره کنید:

افرادی که دارای روابط خانوادگی یا اجتماعی قوی هستند به طور کلی از افرادی که فاقد شبکه پشتیبانی هستند سالم تر هستند. با اعضای خانواده و دوستان حامی خود برنامه ریزی کنید یا فعالیت هایی را جستجو کنید که بتوانید با افراد جدید مانند یک باشگاه، کلاس یا گروه پشتیبانی جدید آشنا شوید و صحت روانی خود را بهبود بخشید.

4. به خودتان و دیگران وقت بدهید:

وقت و انرژی خود را تا جایی که می توانید به اشخاص دیگر هم اختصاص دهید. شما از انجام کاری ملموس برای کمک به شخصی که نیازمند است احساس خوبی خواهید داشت و این یک روش عالی برای دیدار با افراد جدید است. هم چنین این روش در افزایش سلامت روان شما موثر خواهد بود.

5. بیاموزید که چگونه با استرس کنار بیایید:

خواه ناخواه استرس بخشی از زندگی است. مهارت های خوب کنار آمدن با استرس را تمرین کنید، استراتژی های استرس یک دقیقه ای را امتحان کنید، ورزش کنید، در طبیعت پیاده روی کنید، با حیوان خانگی خود بازی کنید یا به عنوان یک کاهش دهنده استرس، روزنامه نویسی را امتحان کنید.

همچنین یادتان باشد لبخند بزنید و شوخ طبعی را در زندگی ببینید. تحقیقات نشان می دهد که خنده می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند، درد را تسکین دهد، بدن را آرام کند و استرس را کاهش دهد و هم چنین صحت روان را بهبود بخشد.

6. ذهن خود را آرام کنید:

مراقبه، ذهن آگاهی و یا دعا کنید. تمرینات آرامش بخش و دعا می تواند وضعیت روحی و روانی شما را نسبت به زندگی بهبود بخشد. در حقیقت، تحقیقات نشان می دهد که مدیتیشن به شما کمک می کند تا احساس آرامش کنید و اثرات درمانی را تقویت کنید، که این عوامل در افزایش سلامت جسم و سلامت روان شما موثر خواهد بود.

سایر موارد موثر در بهبود صحت و سلامت روان

7.اهداف واقع بینانه تعیین کنید:

تصمیم بگیرید که می خواهید از نظر آکادمیک، حرفه ای و شخصی به چه چیزی برسید و مراحل لازم برای تحقق اهداف خود را یادداشت کنید. هدف والا داشته باشید، اما واقع بین باشید و بیش از حد برنامه ریزی نکنید. با پیشرفت در رسیدن به هدف خود از احساس موفقیت و ارزش والایی برخوردار خواهید شد که از آن لذت می برید. لذا داشتن برنامه ای واقع بینانه و آینده نگر، می تواند در سلامت روان شما موثر باشد.

8. یکنواختی را از بین ببرید:

اگرچه کارهای روزمره ما را کارآمدتر کرده و احساس امنیت و ایمنی ما را افزایش می دهند، اما کمی تغییر سرعت می تواند یک برنامه خسته کننده را رقم بزند. مسیر دویدن خود را تغییر دهید، یک سفر جاده ای برنامه ریزی کنید، در پارک دیگری قدم بزنید، چند عکس جدید آویزان کنید یا یک رستوران جدید امتحان کنید. به کارگیری همه این موارد می تواند در بهبود صحت روان شما نقش بسزایی داشته باشد.

9. از مصرف الکل و سایر داروها خودداری کنید:

مصرف الکل را به حداقل برسانید و از مصرف سایر داروها خودداری کنید. گاهی افراد از الکل و داروهای دیگر برای “خود درمانی” استفاده می کنند اما در واقع، الکل و سایر داروها فقط مشکلات را تشدید می کنند. پس سعی کنید تا حد امکان از مصرف الکل خودداری کنید.

10. در صورت نیاز از دیگران کمک بگیرید:

کمک گرفتن نشانه قدرت است، نه ضعف. و مهم است که به یاد داشته باشید که درمان موثر است. افرادی که از مراقبت های مناسب برخوردار می شوند می توانند از بیماری روانی و اعتیاد بهبود یابند و زندگی کامل و پرباری داشته باشند و برای سلامت روان خود تلاش کنند.

10 نکته برای تقویت سلامت روان شما

1.قدردانی و موفقیت را با یک ژورنال دنبال کنید. 3 چیزهایی را که به خاطر آنها سپاسگزار بودید و 3 چیزهایی که هر روز توانستید به آنها تحقق بخشید را بنویسید و از این طریق سلامت روان خود را بهبود بخشید.

2. روز خود را با یک فنجان قهوه شروع کنید. مصرف قهوه با کاهش میزان افسردگی ارتباط دارد. اگر به دلیل کافئین قادر به نوشیدن قهوه نیستید، نوشیدنی مفید دیگری مانند چای سبز را امتحان کنید، که به شدت با افزایش خلق و خوی و صحت روان شما موثر خواهد بود.

3. یک راه حل را تنظیم کنید. می تواند اردو زدن با دوستان یا سفر به مناطق گرمسیری باشد. برنامه ریزی برای تعطیلات و داشتن چیزی برای انتظار می تواند خوشبختی کلی شما را تا 8 هفته تقویت کند.

4 ، نقاط قوت خود را کار کنید.  برای تقویت اعتماد به نفس کاری را انجام دهید که در انجام آن مهارت دارید، سپس یک کار سخت تر را بر عهده بگیرید. این امر هم باعث بهبود اعتماد به نفس و هم افزایش سلامت روان شما خواهد شد.

5. لازم نیست کل راه پله را ببینید، فقط اولین قدم را بردارید. در زندگی خود به چیزی فکر کنید که می خواهید آن را بهبود ببخشید و دریابید که برای برداشتن قدمی در مسیر درست چه کاری می توانید انجام دهید.

7. با یک دستور العمل جدید آزمایش کنید، یک شعر بنویسید، یک طرح Pinterest را نقاشی کنید یا امتحان کنید.

8- در زندگی خود به شخصی عشق نشان دهید. روابط نزدیک، با کیفیت و کلیدی برای یک زندگی شاد و سالم موثر است و باعث افزایش سلامت جسم و سلامت روان می شود.

نتیجه گیری:

بدن و ذهن ما به هم متصل هستند. هنگامی که از بدن خود مراقبت می کنید، از ذهن خود نیز مراقبت می کنید. پس لازم است همان طور که از جسم خود مراقبت می کنید در سلامت روان خود هم بکوسید و سعی کنید تا حد امکان بیشترین توجه را به آن داشته باشید.

صحت روان به معنای این نیست که ما فقط همیشه فکرهای خوشی داریم. چیزهای ناراحت کننده بخشی از زندگی ماست. مشکلات نیز بخشی از زندگی ماست. سلامت روان خوب به معنای آن است که وضعیت را واقعاً ببینید و برای آن تلاش کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *