تقویت روحیه

امروزه یک محیط کار ایده آل به طور منظم، روحیه بالایی را پرورش می دهد تا کارکنان را به فراتر رفتن ترغیب کند .روحیه کم تیمی به محل کار افراد بستگی دارد. سازمان ها تحت شرایط مختلف از روحیه کمتری عبور می کنند. مبارزات واقعی شما، به عنوان یک مدیر، درمورد این است که شما می توانید با ایجاد تأثیر واقعی بر تیم خود، تفاوت ایجاد کنید. اگرچه کمی سازی رضایت کارکنان دشوار است، اما لازم است قبل از اینکه به مشکلی تبدیل شود، اندازه گیری شود هر موقعیتی منحصر به فرد است، بنابراین تلاش شما باید متفاوت باشد. برای شروع و تقویت روحیه تیم خود، در اینجا 10 روش ساده برای حمایت از تیم خود و ایجاد یک فضای کاری با روحیه بالا آورده شده است که به شرح زیر است:

10 روش تقویت روحیه تیم

1. تیم خود را به سمت عظمت هدایت کنید:

کار مشترک در جهت داشتن یک چشم انداز جذاب برای تقویت روحیه، تیم را به سمت هدف بزرگتر سوق می دهد. برای رسیدن به اهداف بزرگ، تیم باید فراتر از وظایف فعلی باشد و به تصویر کلان بیندیشد.

مقابله افراد با شرایط دشوار می تواند باعث شود آن ها یاد بگیرند که همه چیز قبل از آسان شدن سخت است. وقتی تیم خود را تشویق می کنید که از حد مجاز خود فراتر رود، تازه متوجه می شوید که محدودیتی به سختی وجود دارد.

2. اعتقاد خود به سازمان را بازیابی کنید:

از همان روز عضویت، کارمندان باید بدانند که شما به عنوان یک نهاد چه کاری انجام می دهید و اهداف بلند مدت شما چیست. داشتن ایمان به سازمان، آنها را ترغیب می کند تا از قدرت خود بیشترین استفاده را ببرند و چیزهای جدید را امتحان کنند. که این امر موجب تقویت روحیه آن ها می شود.

3. سخت کوشی آنها را تصدیق کنید:

باید از تلاش های تیم شما قدردانی شود. به کارمندان خود اطلاع دهید که کار سخت آنها حتی در شرایط بحرانی نیز تغییراتی ایجاد می کند. به منظور تشویق و ترغیب آنها به عملکردی تحسین برانگیز، پاداش دادن به خاطر حمایت و تلاش اضافی قابل توجه است.

بارها و بارها، در دوران رکود اقتصادی، شرکت ها تصمیم می گیرند برای کاهش هزینه های عملیاتی اقدام کنند. در چنین شرایطی، آنها تصمیم می گیرند برنامه های پاداش و شناختن تیم را قطع کنند. به گفته کارشناسان منابع انسانی، ادامه اینگونه برنامه های تقدیر و تشکر می تواند کارکنان را به فعال ماندن حتی در یک دوره دشوار تحریک کند و موجب تقویت روحیه آن ها شود.

محیط کار با نشاط

4. احساسات آنها را یاد بگیرید:

مدیران باید بطور قابل توجهی در مورد احساسات تیم نگران باشند. در طول یک تغییر مثبت، کارکنان بدون هیچ گونه اعتمادی، اعتماد به نفس را حفظ می کنند. از طرف دیگر، احساسات منفی می تواند کارکنان را به سمت بی اعتمادی سوق دهد.

هرچه تیم خود را زودتر درگیر روند تغییر کنید، تیم شما احساس تعامل بیشتری در کار خواهد داشت. مصاحبه با آنها در مورد احساسات آنها در موارد مختلف می تواند در طولانی مدت بسیار مفید باشد.

 

5. انعطاف پذیری بیشتری را در نظر بگیرید:

انعطاف پذیری در محل کار محدود به زمان بندی قابل تنظیم نیست. در اینجا چندین عامل دیگر نیز قابل بررسی است. سبک سازی قوانین برای تیم های شما می تواند به آنها کمک کند تا برای اجرای موفقیت آمیز یک تغییر در شرایط سازگار شوند.

قابلیت انعطاف پذیری، کار در خانه، اشتراک شغل، فرصت های نیمه وقت، چندین گزینه ای است که باید در یک محیط کار بررسی شود. روشهای زیادی وجود دارد که می تواند انگیزه آنها را حفظ کند و موجب تقویت روحیه آن ها شود.

6. صداقت را در آغوش بگیرید:

تیم ها در یک محل کار شفاف بهتر کار می کنند. وفاداری و دستیابی به اطلاعات به موقع تیم را قویتر می کند. تیم ها انتظار صداقت را دارند تا بتوانند از خود برنامه ریزی و محافظت کنند. ارتباطات در هر زمان خوب و بد بهترین روش تجارت است.

اگر شرایط اقتضا می کند، باید اعتراف کنید که همه پاسخ ها را ندارید. به عنوان احترام، مهم است که به کارمندان خود واقعیت موجود در مورد سلامت سازمان را بگویید. حذف ناگهانی نیروی کار می تواند باعث کاهش معنوی روحیه تیم شود. بعلاوه، یک بحث صادقانه همچنین می تواند منجر به فرآیندهای جدید کاری شود، که شامل کارمندانی است که می توانند راه حل های موثرتری را برای مشکلات پیدا کنند. تمامی این موارد می تواند باعث بهبود و تقویت روحیه آن ها شود.

7. اعتماد به نفس خود را دوباره برقرار کنید:

افراد در محل کار باید اطمینان حاصل کنند که اعتماد به نفس شان از بین نرفته و اعتماد پس از گذشت زمان دست نخورده باقی مانده است. شما به عنوان یک مدیر باید قابل اعتماد باشید (آنچه را که می گویید انجام می دهید) و همدل باشید (که به نیازهای کارمندان خود اهمیت می دهید).

شما باید ارتباط دو طرفه را که در آن بازخورد نقش اصلی دارد تشویق کنید. جالب توجه است، یافته ها نشان می دهد که میزان دخالت در تصمیم گیری یکی از عواملی است که بیشترین تفاوت را در تقویت روحیه تیم ایجاد می کند.

8. به آنچه آنها می گویند گوش دهید:

مانند سایر ویژگی های مهم، حفظ تعادل در محیط کار برای شما به همان اندازه مهم است که برای سایر افراد مهم است. این به کارمندان شما فرصتی می دهد تا نظرات خود را بیان کنند، در غیر این صورت ممکن است برای آنها دشوار باشد. استفاده از مهارت شنیداری موثر صبر و شکیبایی فوق العاده ای می طلبد.

9. تیم را در تصمیم گیری مشارکت دهید:

مشارکت در فرآیند تصمیم گیری روابط محل کار را بهبود می بخشد و موجب تقویت روحیه آن ها می شود. امروزه، بسیاری از شرکت ها از استفاده از اصطلاح “کارمندان” دور شده اند و مفهوم “عضو تیم” را پذیرفته اند. این باعث می شود که آنها احساس شخصی تری داشته باشند و در عین حال متحد شده و درگیر روند شوند.

10. توسعه از درون:

وقتی کارمندان شما، کمبود جا برای پیشرفت شغلی در محل کار را احساس کنند، این میزان گردش مالی را نشان می دهد. این باعث ضعیف شدن تیم می شود و به آرامی هدف واقعی تجارت را مختل می کند. آموزش به موقع و سایر فعالیت های سرگرم کننده، می تواند روحیه کارکنان را بهبود بخشد و اوقات خوبی را برای یادگیری و رشد آن ها در محل کار ایجاد کند.

امروزه حفظ روحیه در زندگی و هم چنین محل کار امری ضروری است که هر فردی باید به شخصه آن را رعایت کند تا بتواند به درستی کنار دیگران زندگی کند و با وجود مشکلات متعددی که هر فرد ممکن است داشته باشد بتواند راهکارهای حفظ روحیه را در پیش گیرد.

تأثیر اخلاقی مثبت

در مرحله اول، اخلاق خوب کاری، منجر به افزایش بهره وری و کارایی در محل کار و هم چنین موجب حفظ روحیه افراد می شود. وقتی کارمندان واقعاً از فضای کار لذت می برند، این امر آنها را به سمت کار با کارآیی و بهره وری بیشتر سوق می دهد. هر وقت کارمندان روحیه بالایی داشته باشند، از رفتن به محل کار خود لذت خواهند برد و علاوه بر این، کیفیت کار آنها بسیار بالاترخواهد رفت. و همواره به دنبال راهکارهای حفظ روحیه خواهند رفت.

ثانیاً، وقتی کارمندان روحیه مثبت کارمندی داشته باشند، به شرکت مزیت رقابتی می دهند. به این روش فکر کنید، اگر شرکت شما با ورشکستگی روبرو است، یکی از ساده ترین راه هایی که می توانید از پس آن بحران برآیید، بالا رفتن روحیه کارمندان است.

روحیه مثبت و بالای شرکت شما را به سمت جذب و حفظ استعدادهای برتر سوق می دهد. کارکنان وقتی محیط کار خوب و سالمی داشته باشند احساس می کنند بسیار وفادار به شرکت هستند که به نوبه خود منجر به تقویت روحیه کارمندان می شود و انرژی مثبت به جذب و حفظ استعداد کمک می کند.

در آخر اینکه، روحیه مثبت کارمندان به کاهش هزینه ها کمک می کند. به این اثر دومینو فکر کنید، روحیه بالای کارمندان به کاهش حوادث محل کار کمک می کند که منجر به غیبت کمتری می شود و به کاهش استرس کمک می کند که این امر منجر به مرخصی کمتری می شود. همه این عوامل دست به دست هم می دهد تا افراد به درستی در حفظ روحیه خود بکوشند.

تقویت روحیه

چه چیزی باعث کمبود روحیه کارکنان در محیط کار می شود؟

1-عدم رشد

کارمندان به همان اندازه که به تجارت نیاز دارند به رشد شخصی نیز نیاز دارند. وقتی شرکت رشد نمی کند، کارمندان می توانند کسل و بی انگیزه شوند. تحقیقات ثابت کرده است که کارکنان برای درگیر شدن و داشتن انگیزه به رشد احتیاج دارند زیرا بدون رشد، از کار بیکار می شوند.

اگر کارمندان ندانند که شما از آنها چه انتظاری دارید یا از آنچه در شرکت می گذرد آگاهی ندارند، انگیزه ای برای انجام کار در حد توان خود نخواهند داشت.  شما باید برای هر کارمند اهداف واضح و واقع بینانه جهت حفظ روحیه آن ها تعیین کنید. برای پیگیری پیشرفت و رفع هرگونه سردرگمی جلسات یک به یک را برنامه ریزی کنید و راهکارهای موثر جهت حفظ روحیه را دنبال کنید.

2-تغییرات رهبری

کنترل تغییر، دشوار است اما یک امری ضروری است. خواه ادغام یا استخدام جدیدی در سطح بالایی وجود داشته باشد، وقتی اعتماد به نفس متزلزل شود تضعیف روحیه می تواند ضربه بزرگی به شما وارد کند، زیرا اگر فرهنگ شرکت تغییر کند، روحیه شما نیز تغییر کند. هنگام اعمال تغییر باید روحیه کارمندان را کنترل کنید و در تقویت روحیه آنان بکوشید.

3-مشکلات رهبری

بیشتر اوقات، رهبری ضعیف باعث روحیه پایین کارمندان می شود. کسانی که در پست های رهبری هستند باید درک کنند که چگونه رفتار آنها روی تیم تأثیر می گذارد. اگر این کار را نکنند، روحیه به شدت آسیب خواهد دید و اگر به چیزی توجه نشود، روحیه افراد سقوط خواهد کرد. لذا باید در این زمینه راهکارهای موثر جهت حفظ روحیه بررسی و به کار گرفته شود.

4-شرکت

گاهی اوقات شرکت، خود بزرگترین و مهمترین عاملی است که می تواند به طور مستقیم بر روحیه کارکنان تأثیر بگذارد. شرکت می تواند روی نگرش کارمند نسبت به کارش تأثیر بگذارد. اغلب، اعتبار یک شرکت می تواند باعث افزایش نگرش کارکنان نسبت به آن شود و این نگرش می تواند مدت ها قبل از روند مصاحبه طراحی شود. گاهی اوقات، شهرت می تواند مقدم بر شما و تصویر شرکت شما باشد، بنابراین مطمئن شوید که تصویری که از آن به جای می گذارید موجب تقویت روحیه در افراد شود.

3 راه برای تقویت روحیه کارمند

1.شفاف باشید

سعی نکنید مشکلات را پنهان کنید و از مکالمه در هنگام پایین آمدن روحیه خودداری کنید. برای تقویت روحیه کارکنان باید شفاف باشید. کارکنان شما در هنگام همکاری با یکدیگر برای رفع مشکلات از صداقت و احترام برخوردار خواهند بود. آنها را در مورد به روزرسانی های شرکت، پروتکل های جدید، بازخورد مشتری و موارد دیگر مطلع کنید. هم چنین راهکارهای حفظ روحیه را در آن ها تقویت کرده و به آن ها آموزش دهید.

2. اغلب ارتباط برقرار کنید

از آخرین نکته برای تقویت روحیه کارمندان استفاده کرده و با آن ها ارتباط برقرار کنید. اعلان های مثبت شرکت را مانند محصول جدید مشتری به اشتراک بگذارید. کارمندان شما نیز انسان هستند و باید با آنها نیز چنین رفتاری داشته باشید. با آنها ارتباط برقرار کنید و آنها را در مکالمه ای که می تواند مستقیماً روی آنها تأثیر بگذارد شرکت دهید. علاوه بر این، شما باید مرتباً با کارمندان خود جهت حفظ روحیه آن ها صحبت کنید، از آنها بپرسید:

  • احساس شما در مورد شغل مدیر یا همکاران خود چیست؟
  • آیا با چالش هایی روبرو هستید؟ چطور می تونم کمک کنم؟
  • آیا از کار خوشحال هستید؟ چطور می تونم کمک کنم؟

شما باید درمورد موضوعات و دستاوردهایی که برای کارمندانتان مهم است ارتباط منظم و آزاد داشته باشید. تا آنجا که به تقویت روحیه کارکنان مربوط می شود این کار را انجام دهید.

3. از ابزارهای مناسب استفاده کنید

تشکر و قدردانی کارکنان: در استخدام های جدید، نقاط عطف شخصی مانند سالگردها را جشن بگیرید، کانون توجه کارمندان را ایجاد کنید و به کارمندان اجازه دهید همتایان خود را برای دریافت جایزه معرفی کنند.

موفقیت کارمند را به اشتراک بگذارید: درباره نقاط عطف کسب و کار به روزرسانی کنید، مانند آوردن مشتری جدید، مکان جدی ، هدف و… و همچنین موفقیت نامه مشتریان را با نامه، عکس، فیلم، یک داستان و موارد دیگر جشن بگیرید.

کارمندان را در جلو و مرکز خود قرار دهید: براساس نظرسنجی های درون سازمانی تصمیم گیری کنید، جعبه پیشنهادی را برای به دست آوردن بازخورد و بینش راه اندازی کنید و سیاست درهای باز را معرفی کنید تا کارمندان بتوانند مستقیماً به منابع انسانی یا مدیریت ارشد مراجعه کنند و در حفظ روحیه آن ها بکوشید.

همه موارد فوق ثابت می کند که پیاده سازی و پرورش فرهنگ بازخورد کارکنان فقط داشتن “روحیه خوب” نیست که در طول بررسی عملکرد سالانه رخ می دهد، بازخورد کارکنان جنبه حیاتی مدیریت و توسعه عملکرد در طول سال است که موجب بهبود عملکرد و تقویت روحیه در آن ها می شود. پس تا آن جا که می توانید در این زمینه راهکارهای حفظ روحیه را در پیش گیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *