اختلال وسواس فکری

یک اختلال وسواس فکری مزمن است که با اشتغال ذهنی مفرط در مورد نظم و ترتیب و امور جزئی و همچنین کمال ‌طلبی همراه است، تا حدی که به از دست دادن انعطاف‌پذیری، صراحت و کارایی می‌انجامد.

طبق تحقیقات مرکزمشاوره روانشناسی راز ماندگار در اختلال وسواسی فکری عملی افکار وسواس‌گونه و اضطراب‌آور و ترس با وسواس‌های عملی همراه می‌شود.
این وسواس‌های عملی کارهایی وسواس ‌گونه هستند که شخص برای کوشش در راه کاهش وسواس‌های فکری خود انجام می‌دهد. این کردارها تکراری و کلیشه‌ای و تا اندازه‌ای غیرارادی هستند.

وسواس‌های عملی وسواس شامل احساس، اندیشه یا تصویر ذهنیِ مزاحم است و اجبار شامل رفتاری آگاهانه وعود کننده‌است.
تیم مشاوره مرکزمشاوره رازماندگار می گویید : ریشه بیماری وسواس اضطراب است و بیماری به دو شکل فکری و عملی بروز می‌کند. چنانچه بیمار در برابر انجام عمل وسواسی مقاومت کند، اضطرابش بیشتر می‌شود.

طی تحقیقی که مرکز مشاوره آنلاین انجام داده است گاهی اوقات کودکان هم دچار وسواس می‌شوند که معمولاً نشانه‌های آن رفتارهای پرخاشگرانه است. اکثر افرادی که مبتلا به اختلال وسواس جبری می‌شوند، در مراحل اولیه برخی از علایم این بیماری را به‌طور خفیف تجربه می‌کنند و می‌توان از تشدید علایم در برخی از آن‌ها پیش از آن‌که به‌طور کامل دچار بیماری شوند جلوگیری کرد.

مرکز مشاوره راز ماندگار می گویید : درمان اختلال وسواس اجباری ازجمله درمان وسواس فکری شامل سه مرحله روان‌درمانیِ شناختیِ رفتاری، رفتاردرمانی و دارودرمانی است.

مرکز مشاوره راز ماندگار میگویید : اکثر افرادی که مبتلا به اختلال وسواس جبری می‌شوند، در مراحل اولیه برخی از علایم این بیماری را به‌طور خفیف تجربه می‌کنند و می‌توان از تشدید علایم در برخی از آن‌ها پیش از آن‌که به ‌طور کامل دچار بیماری شوند جلوگیری کرد.

درمان اختلال وسواس اجباری ازجمله درمان وسواس فکری شامل سه مرحله روان‌ درمانیِ شناختیِ رفتاری، رفتاردرمانی و دارودرمانی است.

 

وسواس فکری چیست

همه افراد افکار عجیب، غیرمعمول و یا حتی مزاحم دارند که هر از گاهی به ذهن شان می آید و اکثر آنها بدون اینکه به این فکرها اهمیت بدهند، به کارهای روزمره خود ادامه می دهند اما اگر به اختلال وسواس فکری  (OCD) مبتلا باشید، این فکرها می تواند هم ناراحت کننده و هم ناتوان کننده باشد و تمام اضلاع زندگی و روزمره انسان  را تحت تاثیر خود قرار دهند .

وسواس مانند سایر حس های بدن مثل استرس و اضطراب و ترس و فوبیا و …. از مغز ما نشئت گرفته و جنبه روانی دارد. این حس می تواند به صورت عملی بروز پیدا کرده و لحظه هایی را تشکیل دهد که ممکن است هر یک از ما به نحوی آن را تجربه کرده باشیم.

مثلا ممکن است چندین بار دست هایمان را، که همان دفعه اول تمیز شده اند، بشوییم چون فکر می کنیم هنوز آلوده هستند، در راه مدام مشغول فکر کردن درباره ی این موضوع باشیم که آیا درب خانه را بسته ایم یا نه و یا چندین بار سراغ ماشین برویم تا از قفل شدن آن اطمینان حاصل کنیم، بارها اجاق گاز را چک کنیم که خاموش است یا نه و یک موضوع را بارها و بارها سوال بپرسیم و وسواس فکری و چگونگی رفع آن موضوع این مقاله است که به صورت تخصصی به آن میپردازیم

انواع  و‌اقسام وسواس فکری که افراد را درگیر میکند

وسواس های فکری انواع مختلفی دارد ، از جمله:

  1. نگرانی مداوم در مورد ابتلا به یک بیماری کشنده مثل ایدز یا سرطان
  2. نگرانی درباره اینکه مبادا دیگران به خاطر شما بیمار شوند و یا بالعکس
  3. ترس شدید از اینکه یک اتفاق وحشتناک و‌شدیدی برای یکی از نزدیکان رخ دهد  و ترس از اتفاقاتی که شاید اصلا بوجود نیاید .
  4. نگرانی عمیق از اینکه ناخود آگاه رفتاری از شما سر نزند مثلا در جلسه ای رسمی بی دلیل بخندید و یا بی دلیل گریه کنید
  5. فکر اینکه که مبادا با کسی تصادف کنید یا ناخواسته به کسی آسیب برسانید و یا ناخواسته برایتان اتفاقی خطرناک بیافتد و یا همیشه خطر در کمین شما باشد
  6. افکاری درباره قتل شریک زندگی یا فرزندتان و همیشه با اضطراب و‌دلهره به خواب فرو‌ بروید
  7. همیشه فکر میکنید اطرافیان در صدد کلاهبرداری از شما هستند و نقشه سو استفاده از شما را دارند
  8. ترس از قضاوت شدن توسط دیگران
  9. نداشتن اعتماد به نفس و‌رویارویی با افراد دیگر
  10. چک کردن مداوم موضوعی مثل قفل بودن دربهای خودرو و یا چک کردن و اطمینان از بسته بودن درب منزل بصورت مداوم
  11. اضطراب و استرس های بی دلیل و‌وسواس فکری شدید نسبت به موضوعی
  12.  افکار و تصورات جنسی یا مذهبی  خارج از عرف
  13. احساس نیاز شدید برای مرتب و منظم  کردن وسایل تا وقتی که نحوه قرارگرفتن­شان «درست» به نظر بیاید.
  14.  تکرار کردن موضوعی تکراری و نکنه بینی شدید روی مسئله ای تکراری
  15. پرسیدن موضوعی به تکرار

چک کردن موارد به صورت مکرر بصورتی که اطرافیان را عصبی میکند و……..

غالباً وسواس فکری آنقدر ناتوان کننده است که انجام کارهای روزمره  برایتان سخت می­شود. معمولا این وسواس ها به حدی  آزار دهنده هستند که فرد سعی می کند با انجام اعمال وسواسی یا افکار وسواسی دیگری از شر آنها خلاص شود.

وقتی فکر وسواسی به ذهن فرد مبتلا بهOCD می آید بسیار مضطرب می شود و تلاش می کند آن را به طریقی از ذهن خود خارج کند و این مساله باعث می شود که این افکار دوباره و بدتر از قبل بازگردند و طبیعی است که اضطراب بیشتری در فرد ایجاد کرده و باید تلاش بیشتری برای سرکوب و خارج کردن آن افکار از ذهنش بکندو این چرخه ادامه پیدا می کند.

غالباً فرد مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی یا OCD کاری اجباری را برای از بین بردن یا کاهش تأثیر وسواس به طور موقت انجام می دهد و انجام ندادن آن باعث بروز پریشانی می شود. OCD از نظر شدت آن متفاوت است، اما اگر درمان نشود می تواند توانایی عملکرد فرد در محل کار، مدرسه یا خانه را محدود کند.

مهم ترین علل اختلال وسواس فکری عملی چیست ؟

مهم ترین علل اختلال وسواس فکری عملی چیست ؟

دلایل اختلال وسواس فکری و عملی به طور کامل کشف نشده اند. اما عوامل ژنتیکی و محیطی بسیاری نیز در ابتلا به این اختلال دخیل  هستند و نقش های بسیار مهمی دارند . افرادی که والدین، خواهر و برادر یا فرزند دارای که مبتلا به OCD است، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آن هستند.

مطالعات نشان می‌دهد که دوقلوها نیز ممکن است در اثر عوامل ژنتیکی دچار این اختلال شوند. افرادی که در کودکی با بدرفتاری جسمی یا جنسی و سایر حوادث وحشتناک مواجه شده‌اند، احتمال بیش‌تری دارد که به وسواس فکری عملی مبتلا شوند. البته میتوان گفت در برخی از کودکان، عفونت استرپتوکوک ، باعث بروز زودهنگام و ناگهانی یا بدتر شدن علائم  OCD  در فرد میشود می شود

وسواس فکری از چه سنی شروع میشود ؟

با وجود این که حس وسواس بیشتر در سن بلوغ و ایجاد شدن صفات ثانویه جنسی بروز پیدا می کند، اما غالبا بر گرفته از دوران کودکی فرد می باشد. همچنین روان شناسان اعتقاد دارند که این حس نوعی غریزه است که درگیر دور باطل شده؛ یعنی کسی که مدام احساس آلوده شدن کرده و در حال تمیز کردن خود و محل زندگی اش است، از لحاظ غریزی دوستدار پاگیزگی بوده و ذهن ناخودآگاه او کاری می کند که فرد اقدام به شست و شو کند.

درمان وسواس فکری

درمان‌های رفتاری اختلال وسواس اجباری

مرکز آنلاین مشاوره در مرحله پیشگیری از عادات، متخصص به فرد بیمار مبتلا به وسواس کمک می‌کند تا در بازه‌های زمانی طولانی و طولانی‌تری از رویارویی با شرایط استرس ‌زایی قرار بگیرد که در آن احساس اجبار برای انجام کاری را می‌کند که استرس و اضطراب او را از بین می‌برد.

کلینیک روان شناسی بر این باور است  در این شرایط، بیمار اصطلاحاً با خود درگیر می‌شود و هرچه ‌قدر که زمان می‌گذرد و  او بیشتر به انجام آن کار احساس نیاز می‌کند، او همچنان در مقابل میل وسواسی ایستادگی می‌کند تا مرحله‌ای که دیگر هیچ اجباری برای انجام آن کار خاص احساس نکند.

مرکز انلاین مشاوره تحقیقی که انجام داده به این مورد دست یافته است افرادی که اظطراب و استرس ناشی از حوادث تلخ و ناگوار داشته اند در برهه هایی از زمان از وسواس های فکری همراه با وسواس های عملی مثل چک کردن ها و تکرار اعمال شستشو و غیره رنج برده اند .

به گفته  مشاورین مستقر در مشاوره تلفنی ، درمان رویارویی و جلوگیری از پاسخ در یک فرایند ۲۰ تا ۹۰ دقیقه‌ای اتفاق می‌افتد و احساس اجبار برای انجام کاری که از اضطراب جلوگیری می‌کند، حداکثر ۹۰ دقیقه به‌طول می‌انجامد؛ در نتیجه بیمار درصورتی‌که بتواند ۹۰ دقیقه در برابر فکر وسواسیِ خود مقاومت کند، بر بخش اعظمی از بیماری خود غلبه کرده‌است.

مرکز مشاوره رایگان راز ماندگار در رابطه با این خلل میگویید : علاوه بر درمانهای شناختی رفتاری و درمان های مبتنی بر مواجهه درمان دارویی در موارد شدید برای این بیماران مناسب است .

این افراد به دلیل افسردگی و اظطراب شدید دست به اعمال تکراری میزنند تا از این طریق بر احساس های اظطراب خود فایق ایند و بتوانند اوضاع را تحت کنترل خود داشته باشند .

در کلنیک روانشناسی از طریق مواجهه erp توانستند از علایم وسواس و شدت اضطراب افراد مبتلا به وسواس عملی بکاهند و با کاهش اظطراب دوره های افسردگی این افرد کاهش چشمگیر پیدا کرد .

خودیاری در درمان وسواس اختلال وسواس فکری

پیشنهاد ۱: برای خودیاری وقت صرف کنید

مرکز مشاوره انلاین به این نتیجه رسیده است که سبک زندگی شما نقش مهمی در چگونگی احساس شما بازی می‌کند و می‌تواند به کنترل اضطراب و عملکرد شما کمک کند.

به طور منظم ورزش کنید

ورزش یک روش طبیعی و بسیار مؤثر در کاهش اضطراب است. مرکز انلاین مشاوره در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده با ورزش می‌توان نشانه‌های OCD را به در مشاوره تلفنی  راز  ماندگاربه افراد گفته میشود برای اینکه از بیشترین مزایای ورزش بهره ببرید، سعی کنید اغلب روزها، ۳۰ دقیقه یا بیشتر، تمرین‌های هوازی (ایروبیک) را انجام بدهید.

تأثیر چند جلسه تمرین ده دقیقه‌ای می‌تواند مشابه یک جلسه تمرین طولانی‌ باشد، به ویژه اگر حین تمرینات، تمرکز داشته باشید.

ارتباط خود را با خانواده و دوستان حفظ کنید

مرکز مشاوره میگویید : وسواس فکری و عملی می‌تواند آنقدر وقت شما را بگیرد که به مرحله‌ی انزوای اجتماعی برسید.
انزوای اجتماعی نشانه‌های OCD را بدتر می‌کند. مشاوره رایگان به افراد پیشنهاد میدهد وقت گذاشتن برای خانواده و دوستان بسیار مهم است.
صحبت رو در رو با آنها درباره‌ی نگرانی‌ها و تمایلات‌تان، می‌تواند از شدت آنها کم کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *