زوج درمانی

همگی ما می دانیم که ایجاد و حفظ ارتباط عاشقانه کار بسیار دشواری است. مانند یک ماشین که هنگام خرابی به تعمیر نیاز دارد، ارتباط عاشقانه بین انسان ها نیز هنگامی که شرایط بحرانی است، نیاز به تعمیر دارد. در پاسخ به سوال زوج درمانی تا چه حد در حل مشکلات مؤثر است؟

می توان گفت، بعضی از مواقع مشکلات را می توان حل کرد اما در برخی مواقع، مشکلات پیچیده تر می شوند و نیاز حضور یک فرد حرفه ای و متخصص حس می شود. همه ما انسان ها زمانی که وسیله ای خراب می شود یا زمانی که دچار بیماری می شویم،سریعا برای تعمیر وسایل یا بهتر شدن شرایط جسمی به فرد متخصص مراجعه می کنیم.

اما زمانی که صحبت از مسائل زندگی زناشویی می شود، غالبا از انجام اقدامات لازم خودداری می کنیم. با توجه به مسئله ای در بالا ذکر شد، بسیاری از زوجین زمانی به آسیب ارتباط آن ها جدی تر شد به مشاور مراجعه می کنند.

زوج درمانی زوجین

یعنی زمانی که ناسازگاری در ارتباط آن ها بیشتر شد، پیوند عاطفی زوجین بیش از پیش شکسته شد، و به دلیل درگیر های حل نشده درصد نارضایتی آن ها بیشتر شد، برای حل شدن مشکل اقدام می کنند. البته این سخن به این معنا نیست که  نمی تواند مشکلات عمیق را برطرف کند.

بلکه به این معنا است که نیاز به تلاش و جدیت و وقت بیشتری برای حل شدن دارد. البته لازم به ذکر است که تصورات غلط درباره این حیطه هم می تواند مزید بر علت باشد.

برخی فکر می کنند که تنها برای مواردی کاربرد دارد که مشکلات بسیار جدی هستند. مثل اعتیاد یا خیانت. یعنی به عنوان آخرین راه ممکن به منظور تلاش برای حفظ زندگیشان به آن نگاه می کنند. برخی دیگر هم از  به عنوان راهی برای تغییر دادن همسرشان استفاده می کنند زیرا عقیده دارند که آن ها علت اصلی مشکلات هستند. در حالی که این روش درمانی، می تواند برای بهبود رضایت از روابط بین زوجین نه حتی در حد مشکلات عمیق، بسیار موثر است.

زوج درمانی چیست؟

یکی از انواع روان درمانی است که در آن، فرد درمانگر مجوز درمان مسائل مربوط به ازدواج و خانواده درمانی را دارد و به زوج ها کمک می کند تا با به دست آوردن بینشی درباره رابطه خود، تعارضات را برطرف کنند و از رابطه زناشویی خود رضایت داشته باشند.

درست است که زوج درمانگران ممکن است گرایش های نظری متفاوتی داشته باشند اما تمام آن ها موارد   زیر را درگیر می کنند:

  • بر یک مشکل خاص مانند مشکلات جنسی، اعتیاد به اینترنت، حسادت و … تمرکز می کند.
  • خود درمانگر در طول درمان نقش بسیار فعالی دارند.
  • تاکید بر مداخلات متمرکز بر راه حل یعنی سریعا راه حلی پیش پای فرد می گذارد.
  • اهداف درمانی مشخصی دارد و می داند که میخواهد چی چیزهایی را ایجاد کند و تغییر دهد.

فرایند  معمولا با پرسیدن سوالاتی درباره خانواده، ارزش های خانوادگی،‌ پیشینه فرهنگی و ..  آغاز می شود.

سپس فرد را در مورد مسائل مطرح شده در درمان آگاه می کند و برای تعیین اهداف درمانی و برنامه ریزی برای درمان به زوج کمک می کند.

برای چه کسانی مفید است

زوج درمانی برای هر رابطه ای مفید است از افراد همجنس گرا گرفته تا جوان و پیر و دوست ها و افراد متاهل. مثلا فردی که درگیر مشاوره های قبل از ازدواج هستند می توانند از این راه حل استفاده کنند تا از انتظارات طرفین در رابطه قبل از اینکه ازدواج کنند؛ مطلع شوند یا زوجی که ۲۵ سال با یکدیگر زندگی کردند، ممکن است

که برای برگرداندن هیجان ارتباطشان و عاشقانه تر کردن آن، از زوج درمانی استفاده کنند. زوج درمانی مشکلاتی که زوج ها در حال حاضر درگیر آن هستند را حل می کند و از تشدید شدن مشکلات جلوگیری می کند. مواردی که  به کرات درمان می شود شامل مواردی همچون پول، فرزند پروری، مسائل جنسی، خیانت، نامادری و ناپدری ها، مسائل روانی، نا باروری، قمار کردن، اعتیاد، فاصله عاطفی و درگیری بین زوجین، می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *