برای رسیدن به موفقیت در میدان تحصیلی و کنکور سراسری ، نیاز به مجهز کردن خودمون داریم دوست من.  مثل تست زنی کنکور .حالا بنظرتون چه چیزایی لازمه  موفقیت توی این مسیر هستن؟؟؟

  • تست؟؟؟
  • تلاش؟؟؟
  • اراده؟؟؟
  • برنامه ریزی؟؟؟
  • مشاور خوب؟؟؟
  • مرور؟؟؟
  • آزمون؟؟؟
  • منبع خوب؟؟؟

سعی کردیم مهم ترین موارد در زمینه موفقیت در کنکور را نام ببریم که به طور خاصی قرار است به تست زنی و مرور بپردازیم. اهمیت آن را مورد بررسی قرار دهیم و نحوه استفاده به موقع و صحیح از آن را تشریح می کنیم.

اصلا تست سرم نمیشه فقط میخونم!!!

برخی دانش آموزان و داوطلبان کنکورهای تحصیلی اعتقادی به تست زنی ندارند و یا از باور ضعیفی نسبت به تست‌زنی برخوردار هستند. آزمودن خود یکی از مهم ترین استراتژی های یک کنکوری موفق بوده و هست.

اگر تاکنون از تست‌زنی فاصله داشته اید و علاقه ای به آن نشان نداده اید، دیگر بس است. بدانید عدم وجودش در بازه زمانی تا کنکور و در نهایت کنکور، زهر خودش را خواهد ریخت.

تست زنی در سال کنکور

چرا تست زنی برای کنکور سراسری انقدر مهمه؟؟؟

تست‌زنی یعنی خاطرات کودکی!!! یعنی نوستالژی!!!

به یاد دارید که در پایه های پایین تر تحصیلی بعد از یادگیری درس، “مادر میگفتن کتابت بیار بپرسم” این امر مهم اکنون بر گردن خودتان است و با سوال محتوای یادگیری شده را از خود طلب می کنید. شما با تست‌زنی می توانید به موارد زیر دست یابید:

  1. بازیابی مطالب درسی مطالعه و یادگیری شده
  2. آگاهی از میزان تسلط بر درس مورد نظر
  3. کمک به نگهداری مطالب در ذهن
  4. عامل مهم در ایجاد ثبیت مطالب یادگیری شده
  5. بسیار کاربردی در ایام جمع بندی
  6. آگاهی دقیق از مباحثی که یادگیری لازم صورت نپذیرفته است.
  7. مشاهده کمی بازده مطالعاتی

از عوامل موثر در افزایش سرعت مطالعه و یادگیری

دلایل ذکر شده فوق از مهم ترین عواملی است که گفته ما نسبت به اهمیت بالای تست زنی دروس را تایید می کند.

چگونگی تست زنی برای کنکور؟!

مثل هرکار دیگری پاسخ دهی به سوالات نیز قاعده و قوانینی خاص را دارا می باشد. برای بهره وری بیشتر تست‌های زده شده می بایست از نحوه پاسخ دهی و زمان بندی های مخصوص آن آگاهی کامل داشته باشیم. و از زدن به جاده خاکی جلوگیری نماییم.

در ادامه به بررسی این مهم که چه موقع زمان حل سوال است و چه الگویی را باید پیش بگیریم می پردازیم.

1.قبل از تست‌زنی حتما می بایست مطالعه مبحث مورد نظر انجام گیرد.
نکته: قبل از یادگیری مبحث جدید از زدن تست اکیدا خودداری گردد.

2.تست‌های یادگیری بلافاصله بعد از یادگیری زده شود. و دانش آموز نسبت به مطالعه دوباره اشتباهات اقدام نماید.
نکته: تعداد سوالات زیاد در نظر گرفته نشود.

3.یک روز بعد در زمان مشخص شده برنامه ریزی خود نسبت به تست‌زنی و بررسی درصد ها اقدام کنید.
نکته: در تست‌زنی ابتدایی درصد گرفته نمی شود و هدف یادگیری است. در دفعات بعدی انجام سوالات، درصد گیری از موارد مهم برای تحلیل میزان تسلط بر مطلب
می باشد.

4.تست‌زنی موجب پیدا کردن چاله های مطالعاتی می شود و می توان به طور هدفمندتری تایم های مرور بعدی را برحسب آن تعیین نمود.

5.سوالات اشتباه پاسخ داده شده حتما می‌بایست علامت گذاری گردند تا در دوره‌های جمع بندی مورد بررسی قرار گیرند.

6.بعد از یادگیری و تسلط کامل بر مبحث تست‌زنی، تا روز قبل کنکور طبق استراتژی خاصی ایستگاه های تست زنی باید مشخص گردد.

فشنگات رو سر آزمون کنکور حروم نکن!!!

روز قبل از کنکور که چند ماه و چند سال برای آن تلاش به خرج داده اید به فکر بنشینید. که استراتژی شما برای تست‌زنی چطور و چگونه باید باشد؟!

آیا همه تست‌ها را باید بزنید؟

آیا طبق ترتیب دفترچه به پاسخ دهی می پردازید؟

تست‌هایی که شک دارم رو چیکار کنم؟ بزنم؟ یا نزنم؟

ابتدا اینکه داوطلب مجبور به جواب دهی به همه سوالات طراحی شده نمی باشد. و می تواند طبق قاعده ای خاص، حتی تفکیک سوالاتی که قبلا طبق آن مطالعه خود را انجام داده، به پاسخ دهی بپردازد.

در هنگام حل سوالات اگر به شک افتادید حتما کنار سوال، طبق کد خاصی که برای خود تعریف کرده اید علامت گذاری کنید مثل مربع برای شک بین دو گزینه، تا در صورت اضافه آوردن زمان در انتها، به بررسی دوباره آن ها بپردازید.

لزومی در حل سوالات به ترتیب دفترچه نیست و می توانید با مشورت مشاور خوب خود به تحلیل این مورد نیز بپردازید. به عنوان مثال فردی که در درس ادبیات ضعیف است ابتدا از درس زبان که سطح بالاتری دارد برای افزایش انرژی بهره می برد سپس با روحیه ای خوب به سراغ درس عربی می رود.

درحالت کلی متناسب با تعداد تست مطمئن زده شده می توان تست شک دار را نیز پاسخ داد. به طور معمول در کنکور سراسری به ازای همه چهار درس دفترچه عمومی و دروس تخصصی شما مجاز به پاسخ دهی 10 سوال شک دار می باشید.

فواید تست زمان دار

فواید تست زنی زمان‌دار در کنکور سراسری

1.افزایش سرعت:

کنکور مثل مسابقات دو است که در آن داوطلب باید تلاش کند علاوه بر صحیح پاسخ دادن سوالات، در زمان مناسب نیز آن را به پایان رساند.

حال اگر داوطلبی با دانسته‌های بسیار زیاد و آمادگی کامل از نظر مطالعه، وارد آزمون شود اگر از سرعت تست زنی خوبی برخوردار نباشد به همه سوالات نخواهد رسید. پس افزایش سرعت با حفظ کیفیت پاسخ دهی، باید از مهم‌ترین اهداف دانش آموزان در طول آمادگی برای کنکور باشد.

2.افزایش مدیریت زمان:

درست است که برخی از شرکت کنندگان کنکور سراسری نقش سیاهی لشگر را دارند. که ما کاری به کارشان نداریم اما امیدواریم زودتر از خواب غفلت بیدار شوند. گروهی دیگر از داوطلبین نسبت به مورد اول این اظهار نظر را می‌کنند که، ما حتی وقت هم اضافه می‌آوریم!

باید گفت که بله اما تنظیم زمان از مهمترین موارد در رقابت بین نفرات برتر و حتی دانش آموزان با آمادگی متوسط به بالا است. اینکه برای هر تست متناسب با سختی آن زمان گذاشته شود به طور تجربی از طریق تست زمان‌دار برای شما معین خواهد شد. بدون اینکه نیازی به وقت گذاشتن باشد.

در این مقاله سعی بر نشان دادن اهمیت تست و نقش حائز اهمیت آن در مرور و تسلط دروس بود. درصورتی که در زمینه برنامه ریزی کنکور و مطالعه دچار آسیب هایی مثل بی نظمی، کند خوانی و… می باشید، می توانید با مشاوره تحصیلی  مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *