نوروفیدبک و فواید آن

برای افرادی که از پیامدها و اثرات منفی بیماری هایی مانند افسردگی، اعتیاد، حملات پانیک یا شیدایی رنج می برند یا از PTSD، اختلالات مغزی یا مشکلات مشابه رنج می برند، نوروفیدبک درمانی می تواند موثر باشد. به طور خلاصه در هر زمینه ای نوروفیدبک باعث افزایش دقت، تمرکز و حافظه کاری افراد شده است که نه تنها در بیماری ها، بلکه برای بهبود عملکرد ورزشکاران نیز کاربرد دارد. ثبت و کنترل امواج مغزی یک درمان موثر است که هنوز هیچ عارضه ای برای آن پیشنهاد نشده است.در این مقاله درباره نوروفیدبک و فواید آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

نوروفیدبک چیست ؟

نوروفیدبک در واقع راهی برای آموزش فعالیت مغز است. به این ترتیب مغز به طور غیرمستقیم یاد می گیرد که چگونه از طریق فعالیت های خود بهتر عمل کند. به عبارت دیگر، فعالیت‌های مغز با سنسورهای اندازه‌گیری در هر لحظه اندازه‌گیری می‌شود و تلاش می‌شود تا فعالیت‌های مغز را به الگوهای مناسب‌تری تغییر دهند.

برای اینکه بفهمیم نوروفیدبک چیست، ابتدا باید در مورد امواج مغزی بیشتر بدانیم. امواج مغزی تکانه های الکتریکی هستند که سلول های مغز از آنها برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند. امواج مغزی چیزهای زیادی در مورد احساس و عملکرد شما به ما می گوید.

عادات شما، افکار مختلفی که در طول روز در ذهن شما می گذرد، میزان استرس، خلق و خوی طبیعی و به طور کلی تمام عملکردهای مغز شما را می توان از طریق امواج مغزی شما مشخص کرد. حسگرهایی که به این روش روی پوست سر شما قرار می گیرند می توانند امواج مغزی شما را تشخیص دهند. فعالیت های مغز توسط این حسگرها اندازه گیری می شود و برای تجزیه و تحلیل بیشتر به برنامه های ویژه ارسال می شود. در نتیجه، با مشاهده این نتایج، درمانگر و فرد می توانند فعالیت مغزی را که منجر به علائم می شود، درک کنند.

 

فواید نوروفیدبک

 

نوروفیدبک و فواید آن

 

زمانی که از اضطراب، افسردگی، ضربه مغزی و غیره رنج می برید. معلوم می شود که امواج مغزی شما به درستی کار نمی کنند و نامتعادل هستند.

درست مثل زمانی که ماشین لاستیک ندارد.

آموزش نوروفیدبک به شما کمک می کند برخی از نواحی مغز خود را مجدداً آموزش دهید تا مغز شما بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد.

 

عوارض نوروفیدبک

در مورد درمان نوروفیدبک، عوارض جانبی خاصی مشاهده نشد. اما شایان ذکر است که این درمان نیز مانند سایرین دارای مزایا و معایب است. اگرچه این یک روش ایمن و غیر تهاجمی است که بهبود در درمان بسیاری از مشکلات و اختلالات مانند ADHD، اضطراب، افسردگی، صرع، اختلال طیف اوتیسم، بی خوابی، اعتیاد به مواد مخدر، اسکیزوفرنی، مشکل یادگیری، اختلال درونی و سوء هاضمه را نشان می دهد. دلیل، می تواند بسیار کاربردی و قابل اعتماد باشد.

 

فرآیند یادگیری نوروفیدبک

 

یادگیری نیمه آگاهانه

یادگیری نیمه هوشیار طی فرآیندی اتفاق می افتد که در آن مغز به طور ناخودآگاه شروع به شناسایی خود در صفحه کامپیوتر می کند و سپس با ایجاد تغییرات مطلوب سعی در حفظ مقدار مناسب امواج دارد. به تدریج که این فرآیند اتفاق می افتد، فرد احساس می کند که دیگر نیازی به تلاش اضافی برای تغییر امواج ندارد، به عبارت دیگر، خود را دور از فرآیند کنترل تصور می کند که انگار همه چیز به طور خودکار اتفاق می افتد.

یعنی احساس می کند که به سادگی در حال تماشای صفحه نمایش است و به صداها گوش می دهد، بدون اینکه احساس کند در مسیر عصبی او اتفاقی می افتد. این یادگیری در سطح نیمه هوشیار اتفاق می افتد. به یاد داشته باشید که گربه ها و سایر حیوانات می توانند یاد بگیرند که عملکرد مغز خود را تغییر دهند (زمانی که پاداش های مناسب دریافت می کنند) اما آگاهانه نمی دانند برای دریافت پاداش چه کاری انجام دهند. این یادگیری در طول زمان و فراتر از سطح آگاهی آگاهانه رخ می دهد.

 

ایجاد رابطه آگاهانه بین احساسات و حالات مغزی

روش دوم یادگیری زمانی است که ارتباط آگاهانه ای بین نشانه های هدف (مثلاً صداها و تصاویر راهنمایی) و احساسات فرد برقرار می شود. به عنوان مثال، اکثر مردم نمی توانند توصیف کنند که تقویت آلفا چه احساسی دارد، اما می توانند تشخیص دهند که چه زمانی اتفاق می افتد. این فرآیند یادگیری آگاهانه شامل ایجاد آگاهی از احساسی در بدن است که قبلا وجود نداشت. به این ترتیب، افراد به طور داوطلبانه قادر خواهند بود آنچه را که برای بازسازی آن احساس لازم است انجام دهند. مردم می گویند، “این مانند احساسی است که وقتی آلفا بیشتری تولید می کنم، به من دست می دهد.”

 

توسعه انعطاف پذیری در مسیرهای عصبی

در نهایت، نوروفیدبک می تواند با آموزش مسیرهای عصبی منجر به تغییر مطلوب شود. هر چه مغز بیشتر برای رسیدن به وضعیت مطلوب آموزش داده شود، در پاسخ به نیازها انعطاف پذیرتر می شود.

 

بهترین سن برای نوروفیدبک

سن مناسب برای استفاده از روش نوروفیدبک 5 یا 6 سال به بالا است. بهترین سن برای استفاده، به خصوص برای پیش فعالی یا ADHD، سن دبستان است.

وضوح فضایی این روش زمانی افزایش می یابد که نوروفیدبک با FMRI ترکیب شود.

 

چه اختلالاتی را می توان با نوروتراپی بهبود بخشید؟

همانطور که گفته شد نوروفیدبک نوعی رویکرد مکمل روان درمانی و دارو است. در نتیجه، نوروتراپی در درمان اختلالاتی مانند موارد زیر بسیار مفید است:

بیش فعالی

جلوگیری از عود در سوء مصرف مواد

اختلالات اضطرابی مانند استرس پس از سانحه

کمبود توجه

مشکلات یادگیری

افسردگی

مدیریت استرس

میگرن

اختلال خواب

 

بهتر است بخوانید : نشانه عزت نفس پایین

 

5 دلیل برای مؤثر بودن نورویدبک برای کودکان

نوروفیدبک و فواید آن

 

1- درمان طبیعی بدون دارو

همانطور که گفتیم در این روش درمانی مناطقی از مغز را پیدا می کنند که با هم هماهنگ نیستند و امواج مغزی سالم تری را جایگزین آن می کنند، بنابراین نه دارویی وجود دارد و نه خطری برای کودک وجود دارد.

 

2- آمادگی کودک برای موفقیت تحصیلی

بهبود نمرات تحصیلی، افزایش تمرکز در کلاس، برنامه ریزی و سازماندهی بهتر وظایف و تکالیف و غیره از جمله نتایج مثبت برای کودکانی است که نوروفیدبک درمانی دریافت کرده اند.

 

3- کاهش مشکلات رفتاری کودکان

هدف اصلی درمان نوروفیدبک این است که به مغز بیاموزد که آرام تر و کارآمدتر کار کند، بنابراین اگر کودک بتواند اطلاعات را راحت تر در مغز خود پردازش کند، احتمالا کمتر تحریک می شود.

 

4- بهبود کیفیت خواب کودکان

خواب خوب و آرام بر موفقیت فرد تأثیر می گذارد، اگر کودک شما خواب بی کیفیتی داشته باشد، نمی تواند در زندگی تحصیلی و شخصی خود بهترین عملکرد را داشته باشد، به این معنی است که در کلاس تمرکز نمی کند، نمی تواند تکالیف خود را به درستی انجام دهد و …

 

5- کنترل تشنج در کودکان

تشنج یکی از خطرناک ترین بیماری ها محسوب می شود که در سنین پایین به کودکان آسیب جدی وارد می کند. تشنج با نوروفیدبک باید توسط متخصصان کنترل شود.

 

کاربردهای نوروفیدبک محدود به کودکان نیست و در حل مشکلات و اختلالاتی که ممکن است برای همه سنین رخ دهد موثر است.

تعدادی دیگر از کاربردهای نوروفیدبک و فواید آن به شرح زیر است:

 

نوروفیدبک و فواید آن

 

رهایی از اضطراب و استرس:

ابراز نگرانی و نگرانی پاسخی رایج به استرس است. تحمل فشار و استرس زیاد باعث فرسودگی روحی و حتی جسمی افراد می شود. نوروفیدبک می تواند به مغز شما کمک کند تا نحوه واکنش خود را به محرک های اضطراب آور که تعادل جسمی و روانی شما را مختل می کنند، تغییر دهد.

رهایی از افسردگی:

تحقیقات جدید نشان می دهد که یکی دیگر از کاربردهای نوروفیدبک در درمان اختلالات افسردگی است.

خلاص شدن از میگرن:

یکی از مهمترین کاربردهای نوروفیدبک رهایی از میگرن است. بیماران مبتلا به میگرن اغلب به درمان دارویی طولانی مدت نیاز دارند که می تواند عوارض جانبی زیادی داشته باشد. نتایج متعددی نشان می‌دهد که استفاده از نوروفیدبک می‌تواند یک نکته امیدوارکننده برای خلاص شدن از شر میگرن باشد. استفاده از نوروفیدبک به تنهایی باعث کاهش درد میگرنی می شود و در صورت ترکیب با داروها، نتایج تا حد امکان موفقیت آمیز خواهد بود.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *