راضی کردن دیگران

افراد همدل دوست دارند که اطرافیانشان احساس خوشبختی کنند و کاری را که از آنها خواسته می شود به هر قیمتی انجام دهند، آنها همیشه نگران این هستند که وقتی نه می گویند دیگران چگونه آنها را درک می کنند. آنها نمی خواهند در نظر مردم به عنوان تنبل، بی احساس یا خودخواه دیده شوند و دوست دارن همیشه به راضی کردن دیگران مشغول باشند.

آنها از “جدا شدن از دوستان، خانواده و همکاران خود” می ترسند. چیزی که بسیاری از این افراد نمی دانند این است که افراد همدل می توانند خطرات جدی را متحمل شوند.

 

این نه تنها استرس زیادی به شما وارد می کند، بلکه اساساً می توانید با خدمت بیش از حد به دیگران خود را بیمار کنید. اگر بیش از حد متعهد هستید که همیشه دیگران را راضی نگه دارید، احتمالاً کمتر می خوابید و بیشتر احساس اضطراب می کنید.

 

چه زمانی راضی کردن دیگران یک چالش است؟

جلب رضایت منطقی دیگران کاری است که همه باید انجام دهند. مثلاً اگر بچه ها تکالیف خود را به خوبی انجام دهند، می توانند والدین را راضی کنند و این باعث می شود که هر دو طرف احساس رضایت کنند.

رضایت زمانی دشوار می شود که مردم خواسته ها و نیازهای دیگران را بر خواسته های درونی خود ترجیح دهند. این گونه افراد در نگاه اول بسیار سازگار، مهربان به نظر می رسند و در برابر کسی نیستند، اما در بیشتر موارد الگوهای رفتاری نادرستی مانند ایثار بیش از حد و سهل انگاری ظاهر می شوند.

 

چرا برخی افراد مدام در تلاش هستند تا دیگران را راضی کنند؟

مهمترین راه حل مشکل، شناسایی علل و حل آنهاست. برخی از ضعف های شخصیتی و روانی باعث می شود افراد مبتلا به OCD به دنبال جلب رضایت دیگران باشند.

 

1-احساس ناامنی

در برخی موارد، افراد فقط به این دلیل سعی می‌کنند دیگران را راضی کنند که می‌ترسند مورد پسند یا کنار گذاشته شدن قرار نگیرند. این افراد بر این باورند که افراد دیگر تنها در صورت انجام کارهای خوب با آنها می مانند و آنها را دوست دارند. تا زمانی که احساس امنیت کنند و دوست داشته شوند، تبدیل به یک ربات پیشرو می شوند.

 

2- عزت نفس پایین

راضی کردن دیگران

وقتی انسان برای خواسته های خود ارزشی قائل نباشد، نیازهای دیگران را در اولویت قرار می دهد و رفتار و کردار او محدود به آن چیزی است که دیگران را خشنود می کند. افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند دائماً به دنبال تأیید دیگران هستند و احساس می کنند که تنها در صورت تأیید دیگران تأیید می شوند و اگر به میل خود کاری انجام دهند مورد تأیید قرار نخواهند گرفت.

 

3- تجربه های تلخ گذشته

تجربه های تلخی که در گذشته باعث رنجش افراد شده است، ممکن است باعث شود که دائماً در تلاش برای راضی نگه داشتن دیگران باشند. به عنوان مثال، اگر شخصی در گذشته به دلیل ابراز عقیده شخصی خود به شدت آزرده خاطر شده باشد، وقتی بعداً در یک گروه قرار می گیرد، ممکن است سعی کند نظر دیگران را جلب کند و نظر شخصی خود را بیان نکند.

 

4- کمال گرایی

کمال گرایی باعث می شود برخی افراد بخواهند همه چیز بی نقص باشد، بنابراین کوچکترین نظر منفی در مورد کار خود نمی پذیرند و می خواهند کل مخاطب را راضی کنند.

 

بیشتر بخوانید : احساس شرم چیست ؟

 

ویژگی های افرادی که به دنبال راضی کردن دیگران هستند.

 

راضی کردن دیگران

 

1. آنها مهارت نه گفتن را ندارند و وقتی به کسی نه می گویند احساس گناه می کنند.

 

2. آنها عمیقاً درگیر نظرات و احساسات دیگران هستند و نسبت به احساسات و افکار خود احساس مسئولیت می کنند.

 

3. آنها به خود فشار می آورند تا کار دیگران را انجام دهند و زمانی برای آزادی ندارند.

 

4. وقتی دیگران از دست آنها عصبانی می شوند، احساس گناه می کنند و مدام خود را سرزنش می کنند.

 

5. آنها کارهایی را با دیگران انجام می دهند که دوست ندارند.

 

6. آنها به دلیل آنچه دیگران فکر می کنند وارد چیزهایی نمی شوند که برایشان مهم است.

 

7. آنها عزت نفس پایینی دارند.

 

8. آنها می خواهند دیگران آنها را دوست داشته باشند و آنها را تنها نگذارند.

 

9. آنها مانند اطرافیان خود عمل می کنند و اصالت خود را از دست می دهند.

 

10. آنها فقط زمانی احساس خوبی دارند که بقیه از آنها راضی باشند.

 

11. آنها از ناراحتی خود به عنوان ابزاری استفاده نمی کنند تا دیگران احساس ناراحتی و رنجش نکنند.

 

12. آنها همیشه سعی می کنند کارهایی را انجام دهند که دیگران را خوشحال کند.

 

13. آنها اغلب از کلمات «متاسفم»، «شرمنده» و مانند آن استفاده می کنند، حتی اگر مقصر نباشند.

 

14. حتی زمانی که آنها مسئولیتی ندارند، خود را مقصر می دانند یا دیگران آنها را سرزنش می کنند.

 

15. آنها با همه موافقند، حتی اگر در مورد آن احساس متفاوتی داشته باشند.

 

راضی نگه داشتن دیگران در زندگی شخصی چه آثار مخربی دارد؟

 

به طور معمول، ما زمانی را صرف جلب رضایت دوستان و خانواده خود می کنیم و سعی می کنیم کاری را که آنها دوست دارند انجام دهیم، اما زمانی که فردی تمام وقت خود را صرف جلب رضایت دیگران می کند، اثرات مخربی خواهد داشت که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

 

1- عصبانیت و ناامیدی

راضی کردن دیگران

اگر کاری را به نفع دیگران انجام دهید اما با اکراه، عصبانی و ناراضی خواهید بود. بعد از مدتی درگیر چرخه ناسالمی از کمک به دیگران می شوید و احساس می کنید که فقط نسبت به آنها برتری دارید و هیچ کمکی به شما نمی کنند. در نتیجه احساس ناامیدی و پشیمانی خواهید کرد.

 

2- ضعف اراده

اگر تمام زمان و قدرت خود را برای انجام کار هایی انجام دهید که دیگران را خوشحال کند پس هدف و آرمان های شخصی خودتان چه می شود ؟

تحقیقات نشان می دهد که قدرت اراده و صنعت انسان  محدود است و مانند باتری است! بنابراین، اگر این امور صرفاً برای خوشایند دیگران صرف شود، چیزی برای شما باقی نمی‌ماند و اهدافتان از آنها تهی می‌شود.

 

3- داشتن اضطراب بر اثر راضی نگه داشتن دیگران

جهاد بیش از حد برای جلب رضایت دیگران باعث می شود منابع فکری و مادی شما هدر برود, و چون می خواهی همه را راضی نگه داری دچار اضطراب و استرس می شوی که نکند یکی از شما راضی نباشد.

جالب است بدانید کمک به دیگران یکی از راه های کاهش استرس است، اما وقتی وارد یک فضای رقابتی می شوید و می خواهید تحت هر شرایطی همه را راضی کنید، وارد یک چرخه معیوب می شوید که فقط باعث افزایش اضطراب و استرس می شود.این اضطراب بر سلامتی تأثیر می گذارد.

 

4- از شخصیت واقعی خود دور می شوید.

افرادی که به دنبال جلب رضایت دیگران هستند، ممکن است هرگز آنچه را که برای ارائه دارند، نشان ندهند. در نهایت هیچ یک از اصالت آنها باقی نمی ماند و حتی خودشان هم نمی دانند.

پنهان کردن شخصیت واقعی و احساسات، روابط با دیگران را پیچیده می کند و ممکن است منجر به نارضایتی آنها شود زیرا فکر می کنند در یک رابطه غیر واقعی هستند.

 

5- تضعیف روابط

بعد از مدتی انجام کار خیر برای دیگران تبدیل به یک وظیفه می شود و هیچکس توجه نمی کند که شما به آنها لطف می کنید! اگر روزی تصمیم گرفتید که برای جلب رضایت دیگران اهمیتی قائل نشوید، افرادی که تا به حال به دنبال آنها بوده اید ممکن است فکر کنند که شما خودخواه شده اید و از شما روی برگردانند. اما اگر از همان ابتدا خود را اولویت بندی کنید، دیگران یاد خواهند گرفت که ارزش های شما را بشناسند و یک رابطه دو طرفه ایجاد می شود تا شما را راضی کند.

 

ترک عادت راضی نگه داشتن دیگران

در اینجا ۴ روشی که به شما معرفی می کنیم، می توانید تنها در چند قدم کوتاه اعتماد به نفس خود را تقویت کنید و زندگی خود را با شادی و آرامش بگذرانید.

 

1- دکمه مکث را فشار دهید.

افرادی که مدام به راضی کردن دیگران فکر می کنند از متنفر بودن از دیگران متنفرند. برای ترک این عادت کافیست از این جمله استفاده کنید (اجازه بدهید برنامه هایم را بررسی کنم و بعد مزاحمتان خواهم شد). با این جمله می توانید خوب فکر کنید و ببینید آیا انجام آن به انرژی و زمان نیاز دارد یا خیر, سپس آنچه را که به شما پیشنهاد می شود انجام دهید.

 

 2- در مورد هیچ درخواستی به هیچ وجه احساس گناه نکنید.

اگر از انجام کاری احساس پشیمانی و گناه می کنید، درخواست طرف مقابل را رد کنید.

لازم به ذکر است که احساس گناه و عذاب وجدان همیشه بد نیست و در بیشتر موارد بسیار خوب است و می تواند ما را مجبور به انجام کاری کند که نمی خواستیم انجام دهیم، مانند تماس با پدرتان.

 

3- مبارزه با ترس

راضی کردن دیگران

هرگز از انجام هیچ کاری نترسید زیرا ترس شما را ضعیف می کند. فکر کن اگر برای خودت وقت بگذاری چه اتفاقی می افتد؟ اگر تصمیم بگیرید در کلاس های مورد علاقه تان شرکت کنید، همسرتان شما را طلاق می دهد؟ خوب البته که خیر, هیچ چیزاتفاق نمی افتد نگران نباشید.

 

4- از کم شروع کنید.

مطمئنا هر هدفی که داشته باشید محقق می شود اما همه چیز نیاز به صبر دارد و برای رسیدن به تمام خواسته هایتان کافی است صبر داشته باشید روزی 15 دقیقه پیاده روی کنید و آخر هر هفته چند ساعتی را بیرون از خانه با همسرتان بگذرانید. فهرستی تهیه کنید و تمام وظایف و ارزش های روزانه خود را یادداشت کنید و کارهایی را که انجام خواهید داد ارزیابی کنید و موفق تر خواهید بود.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *