افسردگی حالتی است که در آن فرد روحیه و سرزندگی بالایی ندارد و یا فاقد نشاط و شادابی لازم برای زندگی است. این وضعیت بسته به میزان و نوع افسردگی می تواند باعث ایجاد احساس پوچی، تنهایی، درماندگی و ده ها مورد دیگر در فرد افسرده شود. زنان بیشتر از مردان برای درمان افسردگی یا هر اختلال دیگری به پزشک مراجعه می کنند. با این حال، درمان افسردگی اساسی و روان‌درمانی برای هر کسی که آن را تجربه می‌کند برای بهبودی ضروری است، و حتی پس از چند ماه که استاندارد زمان مراقبت مشخص شده است.

اگرچه دوره‌های افسردگی گاهی خود به خود از بین می‌رود، اما این وضعیت می‌تواند منجر به ماه‌ها رنج جسمی و روحی، غم و اندوه و بی‌میلی به زندگی شود و آسیب‌های قابل توجهی به فرد، روابط و کارشان وارد کند. شواهد نشان می دهد که هر چه افسردگی بیشتر طول بکشد، احتمال عود افسردگی در آینده بیشتر خواهد بود.

 

علائم افسردگی

 

درمان افسردگی

 

افسردگی اختلالی است که افراد را با علائم مختلفی تحت تاثیر قرار می دهد، اما برخی از علائم رایج برای همه یکسان است. توجه به این نکته ضروری است که وقتی احساس افسردگی می کنیم، اگر اقدامی برای درمان انجام ندهیم، این اختلال شدیدتر می شود و فرد را از انجام امور روزمره با کیفیت بالا باز می دارد.

به چند نمونه از علائم مهم افسردگی میپردازیم:

خلق پایین

خلق و خوی بد یا احساس دائمی غم و اندوهی که در هنگام افسرده شدن به شما دست می دهد بسیار بدتر از احساسی است که وقتی احساس ناراحتی و بی حوصلگی می کنید. وقتی چنین خلقی دارید، همیشه احساس غم، پوچی، شکسته، مضطرب و بی قراری می کنید. برخی افراد می گویند افسردگی مانند ابر سیاهی است که آسمان زندگی شما را می پوشاند و سایه های سیاه غلیظی را بر تمام بخش های زندگی شما می اندازد.

از دست دادن انگیزه در زندگی

این امر دستیابی به موفقیت در زندگی مانند کار، تحصیل یا حتی سرگرمی و رابطه جنسی را بی اهمیت می کند.

 

نوسانات ساعت بیولوژیکی

در افسردگی متوسط ​​تا شدید، غم و اندوه اغلب در صبح شدیدتر است و به تدریج در طول روز کاهش می یابد. اگرچه هرگز از بین نمی رود. به این پدیده نوسانات روزانه می گویند.

تغییر خواب

افراد مبتلا به افسردگی اغلب نوسانات خواب را تجربه می کنند. این مشکل در برخی افراد مانند بی خوابی و در برخی دیگر مانند بی خوابی بروز می کند.

اضطراب و بی خوابی

برخی از افراد افسرده صبح ها بسیار مضطرب از خواب بیدار می شوند. زیرا آنها از مواجهه با یک روز جدید می ترسند. بی خوابی و اضطراب همراه همیشگی آنهاست. اضطراب در چنین شرایطی ممکن است بر علائم افسردگی غلبه کند و به یک عارضه دائمی تبدیل شود. زمانی که مضطرب هستید، بدخلق تر و پرخاشگرتر می شوید و تحمل چنین شرایطی برای اطرافیانتان دشوار خواهد بود.

بی اشتهایی

پرخوری یا کم خوری را می توان به عنوان پیامد افسردگی دانست و به طور کلی، افراد با افزایش یا کاهش وزن، تغییرات وزن را تجربه می کنند.

احساس بی ارزشی همراه با عزت نفس پایین

افرادی که این احساس را دارند از اعتماد به نفس پایین رنج می برند و پس از هر اتفاقی که می افتد خود را سرزنش می کنند. این افراد از اختلال عزت نفس پایین نیز رنج می برند.

افکار خودکشی

فردی که به شدت افسرده است و گذشته خود را پر از اشتباه و زیان و حال را دردناک و غیر قابل تحمل می داند، از آینده نیز می ترسد. در چنین شرایطی برخی از بیماران افسرده به این نتیجه می رسند که زندگی ارزش زیستن ندارد یا دیگران بدون آنها زندگی بهتری خواهند داشت و باید به زندگی خود پایان دهند. اکثر افراد مبتلا به افسردگی به خودکشی فکر می کنند، حتی اگر بسیار زودگذر باشد. بسیاری از آنها در واقع خودکشی نمی کنند، بلکه شب ها به رختخواب می روند به این امید که صبح روز بعد از خواب بیدار نشوند و در نتیجه از عذاب زندگی فرار کنند.

 

نکات مهم برای درمان افسردگی

 

نکات مهم برای درمان افسردگی

 

1- تا آنجا که می توانید در مورد افسردگی خود بیاموزید. تعیین اینکه آیا علائم افسردگی شما به دلیل یک بیماری زمینه ای است یا خیر، مهم است. در این صورت ابتدا باید بیماری زمینه ای درمان شود. شدت افسردگی نیز عامل مهمی است. هر چه افسردگی شدیدتر باشد، به درمان جدی تری نیاز است.

 

2- تنها به دارو تکیه نکنید. اگرچه داروها می توانند علائم افسردگی را تسکین دهند، اما معمولاً برای استفاده طولانی مدت مناسب نیستند. درمان های دیگر، از جمله روان درمانی مبتنی بر شواهد مانند درمان های شناختی رفتاری و فعال سازی رفتاری، می توانند جایگزین خوبی برای دارو باشند و به اندازه دارو موثر هستند و عوارض جانبی ناخواسته ای ندارند. اگر تصمیم دارید دارو را امتحان کنید، به یاد داشته باشید که دارو زمانی بهترین اثر را دارد که شیوه زندگی سالم را تغییر دهید.

 

3- حمایت اجتماعی دریافت کنید. هرچه روابط اجتماعی بیشتری داشته باشید، بیشتر از افسردگی محافظت می شوید. اگر احساس می کنید در دام افتاده اید، پس از خود با اعضای خانواده یا دوستان مورد اعتماد خود صحبت کنید. کمک خواستن نشانه ضعف نیست.

 

4- تغییرات سبک زندگی بخش مهمی از درمان افسردگی است. تغییر سبک زندگی ابزاری ساده و در عین حال قدرتمند در درمان افسردگی است. ایجاد تغییرات مناسب در زندگی می تواند به تسکین سریع افسردگی و جلوگیری از بازگشت آن کمک کند.

 

بیشتر بخوانید : اختلال شخصیت پارانوئید، نشانه‌های تشخیص و راه درمان آن

 

راهکارهایی برای کاهش و درمان افسردگی:

 

 درمان افسردگی

 

در اینجا چند راه موثر برای کاهش افسردگی آورده شده است:

1- ورزش و پیاده روی باعث ترشح اندورفین، هورمون شادی می شود.

2- به موسیقی شاد گوش دهید و به موسیقی غمگین گوش ندهید.

3- به سفر بروید و از طبیعت لذت ببرید.

4- مشکل را حل کنید.

5- به گذشته فکر نکن و از حال لذت ببر.

6- با افراد شاد ارتباط برقرار کنید و با افراد غمگین معاشرت نکنید.

7- دکوراسیون منزل یا محل کار خود را تغییر دهید.

8- خرید کردن برای خانم ها

9- به خدا توکل کنید و صبور باشید.

10- شرکت در کارهای خیر

11- داشتن انرژی مثبت و تفکر از طریق مثبت اندیشی

درگیر نکردن ذهن در آینده ( این کار باعث اضطراب می شود.) 12-

13- زمان و برنامه را برای خود مدیریت کنید و سپس بر اساس آن عمل کنید.

14- از خود و دیگران توقعات بیجا و بیش از حد نداشته باشید.

15- انجام کارهایی که دوست داریم انجام دهیم..

16- از الکل، تنباکو و مواد مخدر خودداری کنید.

17- کاهش مصرف اینترنت و تلفن (کاهش تاثیر فناوری بر زندگی به طور کلی)

 

عوارض درمان افسردگی با دارو

 

درمان افسردگی

 

بسیاری از مردم می پرسند که آیا داروهای ضد افسردگی عوارض جانبی دارند؟ در پاسخ باید گفت داروهایی که امروزه استفاده می شوند کمترین عوارض را دارند. یکی از فواید این داروها این است که فرد به آنها معتاد نمی شود. درمان دارویی معمولا بین دو ماه تا یک سال است و می توان از روان درمانی برای تسریع روند بهبودی استفاده کرد.

 

عوارض جانبی که به ندرت با برخی از داروهای قدرتمند همراه است عبارتند از:

1- حالت تهوع

2- آلرژی و تحریک

3- استرس و اضطراب

4- تاری دید در هنگام بیداری

5- تاری دید در هنگام بیداری

6- افزایش اشتها و افزایش وزن

7- حافظه ضعیف و فراموش کار شدن

8- سرگیجه، عدم تمرکز و بی خوابی

9- احساس تنبلی، خستگی یا کمبود خواب

10- مشکلات و اختلالات جنسی که بر زندگی مشترک تأثیر می گذارد.

 

چند سوال مهم درباره با افسردگی که ممکن است سوال شما نیز باشد.

 

 درمان افسردگی

 

آیا وسواس می تواند از علائم افسردگی باشد؟

افسردگی و اختلال وسواس اجباری دو اختلال نزدیک به هم هستند که معمولاً با یکی از این اختلالات همراه هستند. یعنی فرد وسواسی هم می تواند افسرده شود به همین دلیل از افسردگی و وسواس به طور همزمان برای درمان آن فرد استفاده می شود. علائمی مانند اضطراب در یک فرد وسواسی می تواند باعث افسردگی شود.

افسردگی مقاوم به درمان به چه معناست؟

اگر برای بیمار دارو تجویز شود، پزشک با ارزیابی شدت علائم، اثربخشی دارو را طی ویزیت‌های منظم ارزیابی می‌کند. اگر علائم تا 50 درصد کاهش یابد، به این معنی است که افسردگی به دارو پاسخ مثبت داده است. اما این واکنش کافی نیست. حتی علائم خفیف نیز می تواند تأثیر مضری بر مغز داشته باشد، نه تنها خطر عود افسردگی را افزایش می دهد، بلکه در واقع شروع آن را تسریع می کند. اگر افسردگی به بسیاری از داروها، چه به تنهایی و چه همراه با سایر داروها، پاسخ ندهد، می گوییم افسردگی مقاوم به درمان است.

برای درمان افسردگی مقاوم و افسردگی شدید حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک به شما خواهد گفت که برای درمان افسردگی چه کاری انجام دهید.

وقتی روحیه مان ضعیف است چه کنیم؟

وقتی روحیه ما پایین است یا تحت استرس زندگی هستیم، انگیزه و انرژی خود را از دست می دهیم. طبیعی است که از دردسر دوری کنید و زمانی که اوضاع خوب پیش نمی رود پنهان شوید. بدیهی است که ما در حال تلاش برای محافظت از خود در برابر چیزها هستیم. اما این مشکلات را تشدید می کند. این تکنیک مقابله ای در حالی که افسردگی را نادیده می گیرد علائم را تشدید می کند و “رفتارهای افسردگی” نامیده می شود.

 

آیا افسردگی با علائم جسمانی مرتبط است؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم بله، این اختلال ممکن است همراه با درد ظاهر شود تا نشان دهد اختلال ذهنی رخ داده است. این دردها شامل سردرد، اسید معده، بدن درد و .. درست است که این بیماری مربوط به روان انسان است اما بدن را نیز درگیر می کند.

 

چه زمانی باید افسردگی را درمان کرد؟

هر دوره افسردگی که بیش از دو هفته طول بکشد، مزایای درمان را به همراه خواهد داشت و هر چه درمان زودتر شروع شود، بهتر است. بیشترین احتمال بهبودی کامل از علائم و پیشگیری از عود افسردگی با درمان زودهنگام اتفاق می افتد. بار افسردگی آنقدر زیاد است که دلیل اصلی سرکار نرفتن و کم تحرکی است و تأثیر مخربی بر روابط، زندگی خانوادگی، سلامت جسمانی و کیفیت زندگی دارد.

 

بهترین راه برای کمک به فرد مبتلا به افسردگی چیست؟

بهترین راه برای کمک به فرد مبتلا به افسردگی این است که او را نزد یک درمانگر ببرید. چندین راه دیگر برای کمک وجود دارد. به عنوان مثال، می توانید در کارهای روزمره که معمولاً فرد مبتلا به افسردگی را آزار می دهد، کمک کنید.

از آنجایی که یک فرد افسرده از هر فعالیتی دست می کشد، حتی زمانی که اختلال تمام تکانه ها را از بین برده باشد، بسیار مهم است که فعال بماند و فرد را به انجام آن فعالیت وادار کند. اگر می خواهید فرد را وادار به ورزش منظم کنید، بهتر است به او یک ژاکت بدهید و پیاده روی کنید تا اینکه مدام به او یادآوری کنید که ورزش کند.

 

آیا اسکن مغز به تعیین نحوه درمان افسردگی کمک می کند؟

درمان افسردگی

اسکن های مغزی به تحقیقات کمک می کند تا مناطقی از مغز را که کلید پردازش احساسات و تغییر ارتباطات عصبی در افسردگی هستند، شناسایی کند. این اطلاعات راهنمای خوبی برای استفاده از انواع مختلف نورومدولاتورها به عنوان یک روش درمانی است. محققان همچنین توانستند از این اطلاعات برای ارزیابی عملکرد و اثربخشی دارو استفاده کنند. اسکن مغز همچنین برای بررسی اثربخشی روان درمانی برای بررسی عملکرد مغز قبل و بعد از درمان استفاده می شود.

 

آیا ورزش در درمان افسردگی موثر است؟

درمان افسردگی

 

ورزش یک درمان بسیار موثر است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هنگام ورزش، ماده ای به نام اندورفین ترشح می شود که می تواند غم و اندوه و افسردگی را از بین ببرد. بنابراین برای تقویت خلق و خو و کاهش علائم افسردگی باید دو یا سه بار در هفته ورزش کرد.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *