خود مدیریتی

در دنیای امروز اولین گام برای پیشرفت و موفقیت کار کردن روی خودمان است و با یاد گرفتن خود مدیریتی و مدیریت شخصی بسیاری از مشکلات و دغدغه ها به حداقل می رسد، در این مسیر باید عادت های بد خود را اصلاح کنیم و با پذیرش نقاط ضعف و همچنین تقویت نقاط قوت خودمان سبک زندگی بهتری داشته باشیم.

کنترل و هدایت واکنش های هیجـانی و احسـاسات در برابر افراد و در موقیـعت های مخـتلف که در آن موقیت انسان قادر به واکنـش مثبت و موثر باشد را خود مدیریتی می گویند. خود مدیریتـی به معنای پذیـرش نقاط ضعـف و مدیـریت پیوسـته و دائم گرایـش هاســت.

در واقع این مهارت توانایی بالاتر از مقاومت در برابر رفتار مشکل زا اســت و وابسته به خود آگاهی شماســت و شما باید رفتارها را به طور مثبت رهبری کنید. این مهارت یکی از مهارت‌های بسیار مهم است که در اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان یک نیاز اساسی در نظر گرفته شده است و برای محکم کردن پایه‌های موفقیت (خواه فردی خواه سازمانی) ضروری است.

خود مدیریتی

کمی فکر کنید، افرادی که در بدترین و سخت ترین موقعیت ها، بهترین واکنش ها را از خود نشان می دهند، افرادی مدیر و قوی هستند و در نظر دیگران جذابترند. این افراد دقیقا از همان ویژگی خاص استفاده می کنند.

ضرورت خود مدیریتی و کاربرد های آن

هدف از کسب این مهارت رسیدن به سلامت جـسمی و روانی و در نهایت موفقیـت های فردی و اجـتماعی اســت. یادگیری این مهـارتها انقدر برای موفقیت ضروری اســـت که 60% عملـکرد خوب در همه شغلها را شـامل می شود.

در تحقیـقات فراوانی تاثیـر این مهارت ها در سـلامتی افراد به اثبات رسیده اســت.  افرادی که به یادگیری این مهارت ها می پردازند، تغییراتی در آن ها شکل می گیرد که همراه با این تغییرات، تغیـیرات فیزیکی نیز در مغز شکل می گیرد. جالب است بدانید چگونگی تفکر و عملکرد افراد تحت تاثیر سه عامل و توانایی مهم است: هوش ،شخـصیت و مهارت های هوش هـیجانی یا خود مدیریـتی ومدیریـت در ارتبـاط اســت که از بین این سه توانایی خود مدیریتی قابل آموزش و یادگیری می باشد.

نقش خود کنترلی در کارمندی

کارمندان استثنایی، به طور ذاتی توانایی مدیریت شغل و حرفه‌ی خود را دارند. این افراد با ارائه‌ی نتایج و دستاوردهای با ارزش به سازمان، فرصت‌های بیشتری را برای انتخاب پروژه‌های سودمند به دست می‌آورند و با تمام وجود می‌کوشند به منظور پیشبرد هر چه بیشتر اهداف شغلی، مهارت‌های جدیدی یاد بگیرند. مهمترین مهارتی که این افراد دارند خود مدیریتی آن هاست که شامل ۳ شاخه و مهارت مهم  است.

اگر می‌خواهید به یک کارمند استثنایی تبدیل شوید، باید آنها را یاد بگیرید و در خود تقویت کنید. حتی اگر هم نتوانستید استثنایی شوید، دست‌کم فرد موفقی خواهید بود. آن سه مهارت عبارتند از:

1- مدیریت زمان و وظایف

2- ایجاد انگیزه درخود و توانایی برای یادگیری مسائل جدید به منظور پشتیبانی از اهداف شغلی

3- ایجاد و گسترش یک شبکه‌ی ارتباطات انسانی بعضی سوال می پرسند این مهارت ها اکتسابیست و یا از بدو تولد در فرد وجود دارد؟در واقع، برخی افراد خوش‌شانس با این مهارت‌ها زاده می‌شوند، اما بسیاری از ما مجبور هستیم با تمرین و تفکر عمیق به این مهارت‌ها دست یابیم. اینکه هر فرد چگونه وظایف و تعهدات خود را مدیریت می‌کند، کاملا به خود او بستگی دارد و روشی منحصربه‌فرد است.

هرگز این‌طور نیست که در هر کاری، دو نفر رویکردی دقیقا یکسان داشته باشند. به همین دلیل، باید با تلاش زیاد و کسب تجربه، به این نتیجه برسید که کدام کار برای‌تان بهتر است. به یاد داشته باشید وقتی وظایفتان تغییر می‌کند، باید آن‌قدر انعطاف‌پذیر باشید تا دوباره تعهدات خود را مدیریت کنید. به عنوان مثال، یکی از مهارت‌های ضروری در مبحث مدیریت، مدیریت تاریخ‌های تقویم است.

هنگامی که برای هر کاری، تاریخ و زمان خاصی را در تقویم مشخص می‌کنید، تمام وظایف‌تان در موقع مناسب خود انجام خواهند شد. در ادامه به ویژگی هایی که باید در کسب مهارت خود مدیریتی داشته باشیم می پردازیم.

ویژگی هایی که برای تقویت خود مدیریتی باید داشته باشیم:

  • 1- انگیـزه قوی
  • 2- تمرین زیاد و طولانی
  • 3- بازخورد
  • 4- الگو
  • 5- تمرکز بر روی رفتار

داشتن پنج ویژگی بالا به ما کمک می کند مهارت های مهم خود مدیرتی را فرا گرفته و آن ها را در زندگی خود به کار ببریم. در ادامه این مقاله هراه ما باشید تا ببینیم چطور می توان این مهارت را کسب کرد.

چگونه مهارت  خود مدیریتی را یاد بگـیریم؟

یاد گرفتن مهارت خود مدیریتی فراینـدی زمان‌بر اســت و چند سال به طول می‌انجـامد. افراد برای درک اینکه چه کارهـایی برای آن ها سودمند اســت و برای کسب اســتقلال و فرصت‌های بیشتر، همچنان که در شـغل خود پیشرفت می‌کنند، به زمان نیاز دارند. اما با توجه به اهمیت مطالب فوق به ۴ نتیـجه‌ی مهم می پردازیم که برای تقویت این مهارت لازم و مفـید اســت و با تلاش زیاد می‌توانید این مهارت را در خود تقویت کنـید و از آن بهره ببرید.

1) از فرصـت‌های نادر اســتفاده کنید.

سعی کنید از هر فرصـت قابل توجهی برای ارتقای مهارت خود مدیریتی در خود، اســتفاده کنید. استفاده از این فرصت های نادذ در کسب مهارت خود مدریتی بسیار کمک کننده است. سوئس در این‌باره می‌گوید: «هنگامی که به تازگی کارم را آغاز کرده بودم، به دلیل بـیماری یکی از اساتید از من خواســـته شد تا برای یک ترم، واحد زبان ماشـین و اسمـبلی را تدریس کنم.

می‌توانستم به آنها پاسخ منفی بدهم، اما تصمیم گرفتم این کار را انجام بدهم، این کار برای من دو مزیت به همراه داشت: اول اینکه فهمـیدم تدریس در سطح دانشگاهی تا چه اندازه مشکل اســت، دوم اینکه دریافتم برای تدریس در این سطح، باید کاملا بر موضوع درس مسلـط باشم. ابتدا فکر می‌کردم در این درس کاملا خبره هستم و هیچ مشکلی ندارم، اما هنگامی که دانشجویان باهوش کلاس از من سؤالاتی پرسـیدند، فـهمیدم که برای تدریس در دانشگاه، به سطح دیگری از آموزش نیاز اســت.» اگر فرصتی برای تدریـس در کلاس برای‌تان پیش آمد، سعی کنـید آن را از دست ندهید، به خودتان اعتماد داشته باشید و برای رشد و پیشرفت بیشتر آن را انجام دهید.

2) برخی از کارهایتـان را به دیگران بـسپارید.

این یک مهارت‌ بسیار مهم اســت و عبارت اســت از سپـردن برخی کارها به فرد یا اعضای تیمی که با آنها کار می‌کنید. با این کار می‌توانید زمان و کارهای خود را به راحتی مدیریت کنید. سوئس می‌گویـد: «بعد از ازدواج و بچه‌دار شدن، تازه فهمیدم که نمی‌توانم مسئولیت همه‌ی کارهایی را که قبلا خودم به تنهایی انجام می‌دادم، بپذیرم و هم‌زمان شوهـر و پدر خوبی باشم،بنابراین مجبور شدم تفویض اختیار را یاد بگیرم و به اعضای تیمم اعتماد کنم.

با سپردن برخی کارها به دیگران، توانستم زمان بیشـتری را به پروژه‌هایم اختصاص بدهم. دیگر نمی‌توانستم تا دیروقت کار کنم تا وظایفم را به پایان برسانم، زیرا این کار تأثیرناخوشایندی روی زندگی خانوادگی‌ام داشت.»  برای اینکه بتوانید زندگی‌تان را تحت کنترل داشته باشید، ابتدا باید تقویم‌تان را کنترل کنی. همچنین باید حواستان باشد در تقسیم کارهایتان، افرادی را در نظر بگیرید که مسئولیت پذیرباشند تا مجبور نباشید آن کار را دوباره انجام دهید.

3) سلامتی‌ و خانواده‌تان را به کار ترجیح بدهید.

مراقب سلامتی خود باشید و حتما زمانی را به ورزش و حتی فکر کردن اختصاص بدهید.با افزایش سن، نیاز بدن به ورزش منظم بیشتر می‌شود. فواید ورزش را دسـت‌کم نگیرید.ورزش منظم، دو مزیت برای‌ شما به همراه خواهد داشت، یکی اینکه اســترس‌تان را کاهش خواهد داد و دیگر اینکه تمرکز شما را بر وظایف بزرگ‌تر و مهم‌تر بیشتر خواهد کرد.

ورزش به بدن آرامش می‌دهد و سبب می‌شود ضمیر ناخودآگاه انسان، بهتر بتواند بر کارهای مهم تمرکز کند. مهم نیست که چه نوع ورزشی را انتخاب می‌کنید؛ دویدن، یوگا، شنا، پیاده‌روی یا هر ورزش دیگری می‌تواند در برنامه‌ی روزانه‌ی شما قرار بگیرد. بودنم در کنار خانواده و عزیزان نیز انرژی باورنکردنی به انسان می دهد که شاید در اول متوجه آن نباشید اما در مواقع خاص متوجه خواهید شد که همه ی وجودتان نیاز به آرامشی دارد که آن را فقط در کنار خانوادتان تجربه خواهید کرد، آن ها نیز به شما و وجود شما نیاز دارند بنابراین با کار بیش از حد خود را از آن ها دریغ نکنید. سعی کنید خانواده و ورزش را نسـبت به کار در اولویت بالاتری قرار بدهید.

4) اهداف‌تان را شناسـایی و ارزیابی کنید

در حالت مطلوب، مهارت خود مدیریتـی به شما کـمک خواهد کرد تا کار، حرفه و زندگی شخصی خود را مدیریت کنید. تلاش کنید هر سال یا هر دو سال یک‌بار، کارهایتان را مرور کنید و در مورد آنچه می‌خواهید انجام بدهید، فکر کنید. اهداف بزرگ‌تری را برای خودتان تعریف کنید و آنها را پیگیری کنید. می‌توانید کارهایی را که موفق به انجام آنها شده‌اید با دیگران نیز در میان بگذارید. اهداف به انسان اراده می بخشند و اراده به انسان در رسیدن به اهدافش کمک می کند.

در این مقاله به توضیح بسیار مختصری از دریای بی کران مشاوره روان شناسی و موضوع خود مدیریتی پرداختیم انشاءالله که، به چشمان و قلب شما بزرگواران خوش درخشیده و جذاب بوده باشد.مرکز مشاوره راز ماندگار با همکاری مشاوران روان شناس متخصص خود می تواند شما را در تمام زمینه ها و مشکلات روان شناسی در زمینه های مشاوره روانشناسی و … ویا حتی در زمینه افزایش مهارت خود مدیریتی در زندگی راهنمایی کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *