آرام کردن شوهر عصبانی

ممکن است شوهر شما، همسر بسیار خوبی باشد، اما زودجوش آورده و عصبانی می‌شود. زمانی که عصبانی می‌شود شما و بقیه اعضای خانواده، باید استرس زیادی را تحمل کنید. ممکن است، عصبانیت او لحظات خوش و آرامش‌بخش زندگی‌تان را از بین ببرد. شما نمی‌دانید چه اتفاقی، چه زمانی او را عصبانی می‌کند. کنار آمدن  و نحوه برخورد و آرام کردن شوهر عصبانی عذاب‌آور و گاهی بسیار ترسناک به نظر می‌رسد.
آگاه باشید تنها کسی که می‌تواند نقش مهمی در آرامش او ایفا کند، همسرش است. اینکه زن می‌تواند شوهر عصبانی خود را آرام کند، به این معنا نیست که تمام‌وقت اطراف مرد عصبانی حرکت کند، بلکه درک همسر، بهترین کمکی است که می‌تواند انجام دهد.

آرام کردن شوهر  در ادامه این مقاله، ما به روش‌های مختلفی برای آرام‌سازی همسرتان هنگام عصبانیت، اشاره می‌کنیم. امید است با استفاده از این راهکارها، بتوانید محیطی شاد و آرام را برای خود و فرزندانتان به ارمغان بیاورید.

برای آگاهی بیشتر به سایت راز ماندگار، بخش مشاوره روانشناسی مراجعه نمایید. مرکز ما با همکاری و مشاوره روان‌شناس متخصص، آماده ارائه خدمات‌رسانی به شما عزیزان است.

دو راه متفاوت برای بروز خشم وجود دارد: هنگام خشم به دیگران اجازه صحبت‌کردن و دفاع از خود را نمی‌دهیم و نمی‌خواهیم به حرفشان گوش بدهیم، راه دوم، زمان عصبانیت، گفت‌وگو می‌کنیم تا راه‌حل مناسبی برای آن بیابیم. اگر شوهر عصبانی شما از راه‌های منفی خشمش را بروز می‌دهد، سلامت روانی شما را نیز به خطر می‌اندازد و ممکن است رابطه زناشویی شما را آسیب‌پذیر کند.

از چه راه‌هایی شوهر عصبانی خود را آرام کنید؟

آرام‌کردن همسرتان با آگاهی و درک عصبانیت او آغاز می‌شود، در ادامه با خنثی‌سازی خشمش و ارتباط مناسب با او پایان می‌پذیرد. در زیر به روش‌های متفاوتی اشاره می‌کنیم که می‌تواند به شما در آرام‌کردن همسرتان به هنگام عصبانیت، کمک نماید:

هنگامی که شوهرتان عصبانی است یعنی از شما کمک می‌خواهد:

عصبانیت، نشان‌دهنده آن است که شخصی برای حل مشکل خود از شما کمک می‌خواهد. دقیقاً شبیه چراغ نشان‌دهنده روی داشبورد ماشین است، هنگامی که روشن می‌شود، به شما می‌گوید بخشی از ماشین ازکارافتاده است.

شوهر عصبانی شما فشار روانی زیادی را تحمل می‌کند، شما به‌عنوان همسرش به او پیشنهاد کمک بدهید. از او پرسید “برای حال بهتر تو من چه کاری می‌توانم انجام دهم؟”. تلاش شما برای آگاهی از علت اصلی عصبانیت، می‌تواند به شوهرتان کمک نماید تا استرس‌هایش را ابراز کند و بتواند با این چالش‌ها کنار بیایید

خونسرد و آرام بمانید حتی اگر شوهرتان آرام نیست:

زمانی که با شوهر عصبانی خود روبرو می‌شوید، طبیعی است که شما نیز از کوره در بروید. به‌خصوص زمانی که حس کنید، شوهرتان غیرمنصفانه با شما رفتار می‌کند. اما واکنش‌های خشم شما تنها استرس را بین شما افزایش می‌دهد.

به یاد داشته باشید که هدف اصلی شما این است که انرژی‌های پرخاشگرانه را کنترل و مدیریت نمایید. آرام ماندن در این شرایط کار آسانی نیست، اما سعی کنید خشم خود را کنترل نموده و خونسردی‌تان را حفظ کنید. هنگامی که حس می‌کنید در حال عصبانی شدن هستید، مکث کنید، تنفس عمیق بکشید و آگاهانه و هوشمندانه واکنش نشان دهید. به‌هیچ‌عنوان واکنش‌های احساسی و تدافعی از خود بروز ندهید.

به شوهر عصبانی خود کمک کنید تا از لحاظ عاطفی احساس امنیت نماید:

به همان اندازه که زنان به حمایت و امنیت عاطفی نیازمند، مردان نیز به آن احتیاج دارند، به‌خصوص اگر این حمایت از طرف همسرشان باشد.

اطمینان دادن به همسرتان یکی از راه‌هایی است که به شوهرتان نشان می‌دهید، همیشه در کنار او خواهید بود، در هر زمان و هر شرایطی. در بسیاری از موارد اضطراب و خشم همسرتان نتیجه این است که فکر می‌کند، آسیب‌پذیر شده است. مردان هنگامی که زنان صادق، صمیمی و عاطفی داشته باشند، احساس امنیت عاطفی بیشتری می‌کنند.

از جملات مثبت استفاده کنید و از انتقادکردن همسرتان به‌شدت پرهیز نمایید. در کنار این موارد، فعالانه به آنچه شوهرتان بازگو می‌کند، گوش کنید تا در او امنیت عاطفی ایجاد شود.

دلسوزی و مهربانی خود را ابراز کنید:

ابراز دلسوزی، یکی از روش‌های مؤثر در برخورد با شوهر عصبانی است. هنگامی که همسرتان عصبانی است، سعی کنید احساسات خصمانه او را به محبت و مهربانی بدل کنید، اگرچه این کار به‌راحتی امکان‌پذیر نیست. شوهرتان مسئول گفتار و رفتار خود به هنگام خشم است، اما دریافت محبت و دلسوزی از جانب شما در برابر واکنش‌های منفی او، می‌تواند به هر دوی شما کمک نماید.

علت عصبانیت همسرتان را از قبل پیش‌بینی نکنید:

پیش‌بینی‌کردن یا تلاش برای خواندن ذهن شوهرتان، اثر منفی بیشتری خواهد داشت. به‌جای حدس زدن در مورد عاملی که باعث خشم همسرتان شده است، از او سؤال بپرسید تا از انگیزه و علل اصلی رفتار او مطلع شوید. محترمانه در مورد تغییراتی که در رفتار او می‌بینید، پرس‌وجو کنید. یک گفتگوی دونفره، به‌راحتی می‌تواند معجزه کند.

فقط به او گوش کنید:

عصبانیت هنگامی شدت می‌یابد که شوهرتان احساس می‌کند، به او گوش نمی‌کنید یا از سمت شما بی‌احترامی می‌بیند. مستقیماً با هم گفت‌وگو کنید، خوب به حرف‌هایش گوش دهید، برای آنچه بیان شده تأییدیه بگیرید تا مطمئن باشید، درست متوجه علت خشم او شده‌اید. این کار حس درک شدن توسط شما را، در شوهرتان تقویت می‌کند.

سعی کنید، قبل از بروز خشم جلوی آن را بگیرید:

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، بدین صورت در وقت و انرژی خود صرفه‌جویی می‌کنید. کنترل زودهنگام خشم می‌تواند از بروز آن و قدرتمند شدنش، جلوگیری کند. هرچه زودتر عصبانیت درون خود و شوهرتان را تشخیص دهید، توانایی بیشتری برای واکنش‌های مناسب و مدیریت عصبانیت خود و شوهرتان خواهید داشت. زنان آگاه و عاقل، نشانه‌ها و علائم شروع خشم در همسرشان را شناسایی کرده و با خونسردی و به‌راحتی آن را مدیریت و کنترل می‌کنند.
توجه به اخلاق طرفین

توجه به اخلاق طرفین:

زوجین خوشبخت، سعی در ازبین‌بردن تفاوت‌های فردی‌شان نمی‌کنند. آنها تمام تلاششان را می‌کنند تا فاکتورهایی از اخلاق هر دو طرف را ترکیب نمایند تا به رابطه زناشویی بهتری دست پیدا کنند. هنگامی که نقاط مشترک خود و همسرشان را پیدا می‌کنید، او در می‌یابد که در تمام شرایط زندگی، شما با هم هستید و در کنارش می‌مانید. اگر هر دو نفر، مانند یک تیم، برای دستیابی به علاقه مشترک در زندگی تلاش کنید، حوادث بهتری در زندگی‌تان رخ می‌دهد.

مسئولیت خطای خود را بپذیرید:

اگر در خشم و عصبانیت شوهرتان مقصر هستید، مسئولیت کار خود را بپذیرید. این نکته نیز مهم به نظر می‌آید که چه عاملی باعث شده شما به این‌گونه رفتار کنید. دریافتن این موضوع، باعث می‌شود به‌سوی روابط سازنده، قدم بردارید.

سروکار داشتن با شوهر عصبانی دشوار است، زیرا گاه عصبانیت به‌صورت ناگهانی و به‌دوراز انتظار، اتفاق می‌افتد. به‌کاربردن روش‌های مؤثر بالا، به شما کمک می‌کند تا با دید مثبت و بهتری با همسر خود برخورد کنید. یادتان باشد، آرام، صبور و دلسوز باشید و مانند فردی بالغ، با این مشکل برخورد نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *