روابط با کودکان زیر هفت سال

برای داشتن روابط بسیار عالی و خوب با کودکان زیر هفت سال باید به یک سری از موارد بسیار مهم و کلیدی توجه کنیم.

این موارد شامل:

  • نحوه صحبت با کودک.
  • نحوه عکس‌العمل نشان‌دادن به درخواست‌های بجا و نابجای کودک.
  • نحوه برخورد با مشکلات روحی کودک و مواردی ازاین‌دست می‌باشد.

درصورتی‌که بخواهید بیشتر با این موارد و همچنین علمی‌تر با موارد فوق که در مورد کودک می‌باشد آشنا شوید می‌توانید از مشاورین تخصصی مرکز مشاوره راز ماندگار کمک بگیرید.

روابط کودکان

نحوه برخورد و روابط با کودکان زیر 7 سال باید چگونه باشد؟

در کل نحوه برخورد و روابط با کودکان زیر 7 سال می‌تواند شخصیت فرزندان ما را شکل دهد و باعث شود تا کودکانمان هم در بزرگسالی و در مواجه با مشکلات و چالش‌های پیش‌آمده بتوانند بهترین عکس‌العمل را نشان دهند و تصمیمات درستی را بگیرند.

بیشترین معضلات و مشکلات پیش‌آمده در این سنین برمی‌گردد به درخواست‌های نابجایی که این کودکان دارند و با  لجبازی می‌خواهند حرف خودشان را به کرسی بنشانند و کودک توقع دارد که پدر و مادر به خواسته‌ای او پاسخ مثبت بدهند. در این شرایط بهترین گزینه برای اینکه کودک دست از لجبازی بردارد، صحبت‌کردن با او و همچنین معطوف کردن حواس او به یک موضوع دیگر که مدنظر پدر و مادر هست می‌باشد.

وقتی با کودک در مورد درخواست نابجایی که دارد به‌جای بحث و مقابله با او صحبت کنید هم به کودک این آموزش را می‌دهید که در مواجه با مشکلات خونسرد باشد و با آرامش و منطقی با مسائل برخورد کند و به‌علاوه اینکه او به‌مرورزمان برای درخواست‌هایی که دارد با شما صحبت می‌کند و درخواستش را عنوان می‌کند تا اینکه بخواهد ناسازگاری داشته باشد و با لجبازی درخواستش را بگوید.

روابط با کودکان باید چگونه باشد

شایع‌ترین موارد در روابط کودکان زیر 7 سال:

این موارد در روابط با کودکان در سنین 2 تا 7 سال بسیار شایع می‌باشد و متأسفانه بیشتر پدر و مادرها نحوه برخورد با کودک را نمی‌دانند و به‌جای اینکه کودک را متقاعد کنند که در حال حاضر امکان فراهم‌کردن درخواست تو وجود ندارد، بیشتر با او مقابله می‌کنند و باعث می‌شوند که کودک عصبی و لجوج شود.

تکرار این موارد بسیار در روحیة کودک تأثیر می‌گذارد، بدین صورت که کودک حس امنیت و همچنین حس آرامش خود را در محیط خانه و خانواده به‌مرور از دست می‌دهد و در ذهن او این‌گونه تداعی می‌شود که من برای هر خواسته‌ای که دارم باید با دیگران بجنگم و آنها را متقاعد کنم که به درخواست من پاسخ مثبت بدهند.

کودکان در این سن، حس استقلال را فرامی‌گیرند و از پدر و مادر خود بسیار الگوبرداری می‌کنند، به‌گونه‌ای که حتی ممکن است در خلوت خود خیلی از کارهای بزرگ‌ترها را انجام دهند، به‌عنوان‌مثال کفش یا لباس پدر و مادر خود را می‌پوشند، با یک شخص خیالی به‌صورت تلفنی صحبت می‌کنند و …

نتایج حاصل از نحوه ارتباط گرفتن کودکان با محیط اطراف چیست؟

یکی از بهترین اتفاقات برای روابط با کودکان در این سنین قرارگرفتن در جمع دوستان و هم‌سن‌های خودش است که این کار باعث می‌شود تا آنها یاد بگیرند که در اجتماع و بیرون از خانه چگونه با دوستان خود ارتباط داشته باشند.

طی آزمایش‌های صورت‌گرفته توسط دانشمندان بر روی تعداد زیادی از کودکان به این نتیجه رسیده‌اند، کودکانی که در محیط خانه و در روابط خود با پدر و مادر دارای آرامش هستند و خانواده سعی کرده‌اند بابت هر مشکلی باهم با آرامش صحبت کنند و مشکل را حل کنند، آرامش بیشتری دارند و روابط خیلی بهتری نسبت به دیگر کودکان دارند و این کودکان در محیط دوستانه خود بیشتر با دوستان خود صحبت می‌کنند و اگر هم مشکلی پیش بیاید با صحبت، مشکل را حل می‌کنند.

در این سن کودکان علاقه زیادی به نقاشی کشیدن دارند، برای اینکه کودک به شما نشان دهد که در ذهن او چه چیزهایی می‌گذرد و نظر او درباره روابط درون خانواده به چه شکل می‌باشد:

از او بخواهید که یک نقاشی با عنوان خانواده برای شما بکشد. خواهید دید که ذهن کودکان همه چیز را مانند یک ماشین ضبط و ثبت کرده است و دقیقاً تمام چیزهایی که از شما و اطرافیانش دیده را بر روی کاغذ می‌کشد به‌عنوان‌مثال اگر پدر خود را یک فردی با گوش‌های بزرگ بکشد یعنی اینکه ارتباط او با پدرش از طریق شنیداری خیلی بیشتر می‌باشد و پدر به حرف‌هایش بیشتر توجه می‌کند، یا اینکه تصویر خانه را با یک دودکش بکشد که از آن دود خارج می‌شود یعنی اینکه او فضای خانه را بسیار گرم و صمیمی می‌پندارد و مواردی ازاین‌قبیل …

روابط در کودکان

نحوه تقویت عزت‌نفس در کودکان چگونه است؟

کودکان در این سن،توجه بسیار زیادی به دیده‌شدن و تعریف و تمجید از طرف پدر و مادر دارند و این مورد بسیار مهم می‌باشد، و باعث می‌شود که اعتمادبه‌نفس و همچنین عزت‌نفس کودک بالا برود و تقویت شود.

کودک در این سن کمی هم احساس استقلال دارد و از نظر خودش باید حرف او باشد چون به خیال خودش بزرگ شده است و می‌خواهد اظهارنظر کند و به‌نوعی از شما هم توقع دارد چون که او را دوست دارید پس دیگر به تمام درخواست‌هایی که از شما دارد باید پاسخ مثبت بدهید.

در چنین شرایطی برخی از کودکان پس از اینکه با مخالفت از طرف پدر یا مادر مواجه می‌شوند این جمله را عنوان می‌کنند که شما اصلاً منو دوست ندارید و اصلاً به حرف‌های من گوش نمی‌دهید.

در چنین مواردی سعی کنید که با او خیلی بامحبت و صمیمی صحبت کنید و حتماً هم چندین بار عنوان کنید که ما تو را دوست داریم و تو برای ما خیلی عزیز هستی اما این درخواستی که داری قابل انجام نیست و تو خودت می‌دانی این حرفی که می‌گویی اصلاً مناسب نیست و حتماً هم عنوان کنید که تو دیگر بزرگ شده‌ای و این موضوع را می‌دانی که ما به‌عنوان پدر و مادر برای تو هر کاری می‌کنیم تا تو خوشحال باشی. کودکان در این سن علاقه دارند که از آنها تعریف کنید و او را یک نابغه بدانید.

این تعریف و تمجیدها و کلماتی که تو خودت می‌دانی و تو خودت متوجه هستی باعث می‌شود که به‌مرورزمان کودک بابت هر درخواستی که می‌خواهد به شما بدهد قبلش در ذهن خودش مرور کند و فکر کند به آن موضوع که شما به او گفته‌اید که خودت بزرگ شده‌ای و خودت می‌دانی و در نهایت به‌جای اینکه خواستههایش را از شما طلب کند و یا لج‌بازی کند درخواستش را به شما به‌صورت خبری می‌گوید و خودش هم نتیجه‌ای که گرفته است را بازگو می‌کند.

تکرار این مورد باعث می‌شود که تخیل کودک تقویت شود و به‌مرورزمان او هم یاد می‌گیرد که بابت هر موضوعی با آرامش صحبت و نتیجه‌گیری کند، این موضوع در روابط او با دوستانش به‌وضوح مشاهده می‌گردد.

در کل کودکان تا 7 سالگی بخش زیادی از خلق‌وخو و رفتارهای خود را در خانواده فرامی‌گیرند و در این 7 سال پایهٔ شخصیت کودک تقریباً شکل می‌گیرد.

مرکز مشاوره راز ماندگار به‌صورت کاملاً تخصصی در مبحث روان‌شناسی کودک و نوجوان و روابط با کودکان فعالیت دارد و برای اینکه در روابط با کودکان خود بهترین و اصولی‌ترین واکنش‌ها و رفتارها را داشته باشید، بخش مشاوره و روانشناسی مرکز مشاوره راز ماندگار به‌صورت 24 ساعته آماده مشاوره به شما عزیزان می‌باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *