قرص ب2 یا بوپرنورفین

قرص ب 2 با نام تجاری سوبوتکس یا Subutex در بازار جهانی عرضه و در مراکز درمانی داروخانه ها طبق نسخه در دسترس مراجعان قرار می گیرد. این قرص یک مخدر و مسکن اپیوئیدی قوی بوده و در درمان وابستگی و اعتیاد به مواد مخدر و همچنین دردهای حاد و مزمن کاربرد دارد. قرص ب 2 یا بوپرنورفین یا  Buprenorphine به همراه متادون دو داروی پر کاربرد در مراکز ترک اعتیاد می باشد. لازم به ذکر است که در مصارف پزشکی این داروها بایستی دقت لازم به عمل آید.

 

قرص ب 2

مکانیسم اثر داروهایی همچون متادون و بوپرنورفین بدین گونه است که دردهای دوران درمان و بروز علائم ترک را تسکین داده و درصد اتمام درمان را در صورت کنترل افزاش می دهد. در این مقاله قصد داریم بیشتر به قرص ب 2 پرداخته و عوارض، مکانیسم اثر و برخی موارد دیگر آن را مورد بررسی قرار دهیم. در صورت وجود هرگونه سوال تا پایان مقاله با راز ماندگار همراه باشید.

قرص ب 2 چیست؟

بوپرنورفین ماده مخدری نیمه صنعتی مشتق شده از تبائین بوده و از آلکالوئیدهای خشخاش به دست می آید.

این قرص در رده درمانی مخدر قرار گرفته و به اشکال مختلف قرص، آمپول و پچ پوستی در مراکز مجاز مورد استفاده قرار می گیرد. بیشترین کاربردی که سوبوتکس دارد در مراکز ترک اعتیاد و در مراحل سم زدایی می باشد.

البته در نظر داشته باشید که اثرات قرص ب 2 از نظر اعتیاد آوری چیزی کمتر از موادهای مخدری مثل هروئین و… نیست اما آگونیست نسبی بوده و تاثیر کمتری نسبت به بقیه موادها دارد.

اداره دارو و غذای آمریکا داروهای هیدروکلراید بوپرنورفین و نالوکسون هیدروکلراید را در سال 2002 برای درمان وابستگی و اعتیادهای به مواد مخدر تایید نمود. لازم به ذکر است که مصرف بدون تجویز پزشک عوارض شدید و آسیب زایی را با خود در پی دارد.

مکانیسم اثر قرص ب 2 یا بوپرنورفین

این قرص آگونیست نسبی گیرنده های مو می باشد و با اتصال به گیرنده ها سبب فعال سازی آن می شود. این فعال سازی همراه با حالاتی نظیر سرخوشی است که شدت آن کمتر از هروئین است.

اما در مقابل آتاگونیست قوی کاپا می باشد. قرص ب 2 از روحیه رقابتی بالایی برخوردار بوده و در همین راستا سبب جلوگیری از اتصال متادون، هروئین و… به گیرنده های مو شده و یا سبب جداسازی آن ها می شود.

پس از این فرایند حال ماده های مخدر از شانس جداسازی کمتری برخوردار بوده و نهایتا می توانند به گیرنده های مو آزاد اتصال پیدا کنند.

طبق بررسی های انجام شده دوز 32-16 میلی گرم دارای بیشترین تاثیر مثبت در بلاک نمودن آگونیست ها بوده و در مصارف کوتاه مدت و قطع مصرف، اثراتی تا 5-3 روز از خود نشان می دهد.

 

مکانیسم اثر قرص ب 2 یا بوپرنورفین
به دلیل مباحث مربوط به نیمه عمر، قرص ب 2 نباید بلافاصله بعد از متادون یا هروئین مصرف گردد. حداقل 24 ساعت بعد از متادون و حداقل 6 ساعت بعد از هروئین، بازه زمانی مطمئن تزریق می باشد.

نکاتی که در رابطه با مصرف این قرص:

افرادی که بنابه به تجویز پزشک و متخصص در دوره های مصرف می باشند در موارد ذیل دقت لازم را داشته باشد.

  • مصرف های خودسرانه هم از نظر حجم و شدت مصرفی و هم از نظر بازه زمانی طولانی مدت جلوگیری کنید.
  • استفاده نادرست احتمال بروز عوارض و حتی مرگ را با خود در پی دارد.
  • افرادی که در مواردی خودسرانه قرص را به نوع تزریقی تبدیل می نمایند، از خطر اوردوز برخوردار هستند.
  • در تمامی بیماری ها بایستی اعضاء خانواده از داروهای مصرفی مانند قرص ب 2 مطلع باشند، تا در مواقع مورد نیاز واکنش و رفتار مناسبی از خود نشان دهند.
  • در صورتی که داروهای دیگری قبل یا بعد از بوپرنورفین مصرف کرده یا خواهید نمود، با پزشک خود مشورت نمایید. این مبحث از تداخلات دارویی و نیمه عمر دارو بایستی مورد بررسی قرار گیرد.
  • در مواردی که نیاز به عمل جراحی دارید یا بنابه موردی در بیمارستان بستری می شوید، بایستی در پرونده پزشکی شما مصرف این دارو ثبت گردد. لذا در اطلاع به کادر درمان کوتاه نکنید.
  • در شرایط فراموشی مصرف یک نوبت قرص ب 2 در نوبت بعدی از مصرف دوز دو برابری خودداری کنید و در صورت فاصله زیاد تا نوبت مصرف بعدی نسبت به مصرف اقدام کنید. در غیر اینصورت تا دوز بعدی صبر نمایید.
  • در شرایط اتمام دوره مصرف دارو، باقی مانده قرص را دور ریخته تا از هوس های مصرف بعدی به دور باشید.

فواید مصرف

  • تاثیرگذاری بر روی مغز افراد بیمار به مواد مخدر و کاهش علائم ترک مواد مثل بی قراری، اضطراب، افسردگی، بی خوابی و…
  • کمک به پایداری و ثبات هرچه بیشتر درمان و موفقت آمیز بودن مراحل سم زدایی و توانبخشی
  • کاهش میل و احتمال هوس و لغزش به سمت مصرف دوباره مواد مخدر

نکته: از مصرف نادرست دوری نموده و به صورت زیر زبانی استفاده نمایید تا در دهان حل گردد.

نکته: در موارد درمانی بایستی منتظر باشید تا اولین علائم ترک برروز نماید و سپس شروع به مصرف نمایید. در صورتی که قرص ب 2 را قبل از بروز علائم استفاده کنید بدن دچار سندروم ترک حاد می گردد.

نکته: قرص ب 2 در مقایسه با متادون اثراتی مشابه دارد و در شرایط زیر زبانی قدرتی 70-40 برابر مورفین و در نوع پچ پوستی احتمال دارد اثری 100 برابری داشته باشد.

در این مقاله به بررسی قرص ب 2 یا بوپرنورفین پرداختیم. در صورت وجود هرگونه سوال و نیاز به راهنمایی می توانید جهت مشاوره اعتیاد با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *