رشد اعتیاد

راهکارهای مختلفی در سال های گذشته، در سطح جهانی و کشوری جهت کاهش میزان گرایش و آمار اعتیاد به مواد مخدر انجام شده است. در این بین برخی کشورها از جمله پرتغال موفق به کنترل و حتی کاهش این فرآیند شده اند. اما در برخی کشورهای دیگر مثل ایران آمار رشد اعتیاد از رشد جمعیت پیشی گرفته است. این امر می تواند علل مختلفی در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، روانی، خانوادگی و… داشته باشد.

 

رشد اعتیاد

کشور پرتغال در دهه 1990 یکی از مبتلاترین کشورهای جهان بوده است. آمار اعتیاد به مواد مخدر در این کشور به حدی بوده که مسئولین کشوری در اداره و کنترل آن و کشور اظهار ناتوانی کرده بودند.

تا اینکه با تشکیل اتاق فکری متشکل از دانشمندان و متخصصین کشوری، تصمیم بر این شد که مجازات های علیه بیماران برداشته و برنامه های دوستانه و محترمانه جایگزین گردد. در مقاله ” همه آنچه درباره اعتیاد و معتادان می دانید اشتباه است ” به طور مفصل به این موضوع اشاره شده است.

در این مقاله قصد بررسی موضوع رشد اعتیاد را داریم. لذا در صورت وجود هر گونه سوال تا پایان با راز ماندگار همراه باشید.

 

اصلی ترین بحران جهان، رشد اعتیاد است

طبق آماری که توسط موسسه کادراس منتشر شده، به نظر می رسد که رشد اعتیاد سالانه در سطح کشور حدود 8% افزایش می یابد و این در حالی است که رشد جمعیت سالانه حدود 2% است. لذا این فاصله 6% در آینده می تواند صدمات زیادی به جامعه وارد نماید.
طبق آماری که توسط بخش مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل منتشر شده، در سال 2019 35 میلیون نفر در جهان از اختلال مصرف موادهای مخدر رنج برده و نیاز به درمان داشته اند.

عوامل زیادی از قبیل کوتاهی در پیشگیری و مقابله با مواد مخدر، مشکلات اقتصادی، حضور کشورهای مواد خیز در منطقه مثل افغانستان، مسئولیت های اجتماعی و… در این آمار تاثیر گذارند.

رشد اعتیاد در چند سال اخیر

طبق آمارهای اعلامی اعتیاد در سال 2019 نسبت به سال 2009 30% افزایش داشته است. می توان یکی از علل پیشرفت اعتیاد را رشد 10% جمعیت سنین 65-15 سال دانست اما باز این شیوع قابل توجه می باشد. در سال 2019 نزدیک به 271 میلیون نفر در جهان حداقل یک بار مواد مخدر را امتحان نموده اند.
طبق آمار اعلامی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم، در سال 2019 53.4 میلیون نفر مواد شبه افیونی مصرف نموده اند و همچنین از بین 585 هزار مرگ در سال 2017 به علت مصرف مواد مخدر، تقریبا 390هزار نفر به دلیل مصرف مواد شبه افیونی مرده اند.

از 11 میلیون نفری که در سال 2017 از نوع تزریقی مواد مخدر استفاده کرده اند، 1.41 میلیون نفر به HIV و 5.6 میلیون نفر به هپاتیت سی مبتلا گشته اند.

کانابیس ها از نظر رشد اعتیاد بیشترین میزان مصرف یعنی حدود 180 میلیون نفر را داشته و به ترتیب مواد شبه افیونی، آمفتامین ها و مواد محرک، اکستازی و کوکائین در رده پر مصرف ترین موادهای مخدر قرار دارند.

 

آمار در ایران

آمار در ایران

طبق گفته های فرزانه سهرابی استاد دانشگاه، تقریبا 3 میلیون نفر مصرف کننده مداوم مواد مخدر در کشور وجود دارد. که سهم زنان از آن 10% است. 50% از این آمار متعلق به مصرف کنندگان تریاک و شیره، 12% برای گل و 9% برای شیشه می باشد.

در نهایت آمار نشان از شیوع و رشد اعتیاد دارد. آمار حاکی از رشد اعتیاد در بین زنان در سال های آتی دارد.

همچنین چیزی بین 5 تا 7 میلیون نفر در سطح کشور حداقل یک بار مصرف مواد مخدر را تجربه کرده است.

رشد اعتیاد و افزایش مصرف آن سنین نوجوانی و جوانی را با خطرات و آسیب های مواجه می نماید. افزون بر آن با افزایش موادهای مخدر صنعتی و آمفتامین ها که باورهای غلطی نظیر عدم اعتیاد آور بودن آنان در حال تبلیغ و رواج است، این گروه سنی را تحت تاثیر قرار می دهد.

همچنان که آمار نشان از افزایش مصرف تفریحی مواد مخدر در این سنین دارد.

میزان رشد اعتیاد در گروه سنی 18 تا 25 سال حتی نسبت به گروه بزرگسالان بیشتر است. در این گروه سنی مصرف ماری جوانا، گل، اکستازی و سایر موادهای مخدر نسبت به گروه های سنی دیگر افزایش دارد.

تفاوت جنسیتی در مصرف مواد مخدر

میزان گرایش به اعتیاد در زنان کمتر از مردان اما بعد از گرایش شدت مصرف مواد نسبت به مردان بالاتر می رود. مردان معمولان با مصرف موادهای ضعیف مثل ماری جوانا، گل و سیگار و قلیان مصرف را شروع و بعد از دوره ای به استعمال هروئین، شیشه، کوکائین و… می پردازند. این در حالی است که زنان در همان دوره های ابتدایی مصرف موادهای قوی را آغاز می کنند.
این آغاز با شدت زیاد عمل درمان را دشوار و نشان از رشد اعتیاد در جامعه زنان دارد. در مقاله ” تفاوت جنسیتی: زنان آسیب پذیرتر از مردان در اعتیاد ” به طور مفصل به این بحث پرداخته ایم.

 

علل رشد اعتیاد

علل رشد اعتیاد

اگر به بررسی علل گرایش افراد در سنین مختلف به صرف اعتیاد بپردازیم به دلایل مختلفی در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی و… برخورد می کنیم.

از جمله مواردی که می توان نام برد بحث مالی در زندگی افراد است. بسیاری از مردم به دلیل ناامیدی از رسیدن به رفاه و آرامش نسبی در زندگی، به دلیل نبود منابع مالی کافی برای رفع ملزومات برای کاهش فشار حاصل از آن به مصرف مواد مخدر روی می آورد.

در زمینه اجتماعی برخی از کمبودها و عدم مهارت کافی علتی بر رشد اعتیاد هستند. شکست در برخی فعالیت های زندگی و اضطراب و افسردگی در روابط اجتماعی که توام با باورهای اشتباهی نظیر کاهش آن از طریق مصرف مواد مخدر می باشند.

با توجه به روزهای سختی که اخیرا و در حال حاضر در گذراندن آن هستیم، نقش زیادی در ابتلا به مصرف مواد مخدر و رشد اعتیاد داشته است.

مشکلاتی مثل بیکاری، عدم توازن درآمد با مخارج، فشار اجاره مسکن، گرانی مایحتاج مورد نیاز زندگی، عدم تغذیه مواد ضروری بدن به دلیل تورم و… فقط بخشی از زمینه سازهای گرایش افراد می تواند باشد.

در کنار این عوامل در دسترس بودن موادهای مخدر عاملی تعیین کننده در رشد اعتیاد است.

در نهایت وجود مشکلات زندگی، کیفیت زندگی پایین، امید به زندگی کم و سرعت کم رفع آن ها توسط کشور و مردم، سبب کاهش، تولد و فرزندآوری و در کنار آن افزایش اعتیاد شده است.

 

در این مقاله به بررسی رشد اعتیاد و دلایل پیشی گرفتن آن از رشد جمعیت پرداختیم. در صورت وجود هرگونه مشکل در ارتباط با موضوع مورد بررسی و بخش های دیگر اعتیاد، می توانید جهت مشاوره اعتیاد با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *