ارشد بدون کنکور

بسیاری از افراد بعد از فارغ التحصیلی در مقطع لیسانس یا کارشناسی برای مدارج بالاتر اقدام می کنند. ارشد و دکتری مقاطع بعدی تحصیلی در ایران بوده که برخی دارای دوره های تخصص نیز هستند. عده ای از دانشجویان به دلایل مختلفی از قبیل نبود زمان، سختی شرایط محیطی و… قادر به شرکت در آزمون های سراسری نیستند. به همین سبب وزارت علوم برخی قوانین در جهت ورود به ارشد بدون کنکور فراهم آورده است که در صورت دارا بودن شرایط، بدون نیاز به شرکت در کنکور پذیرفته خواهید شد.

ارشد بدون کنکور

 

این قوانین در اغلب دانشگاه های سراسری، آزاد، غیرانتفاعی یکسان می باشد. از جمله مواردی که در بندهای قوانین و شرایط پذیرش قرار دارد می توان نوع دانشگاه، معدل، طول مدت فارغ التحصیلی لیسانس و برخی موارد دیگر می باشد که در ادامه به طور کامل توضیح داده خواهد شد.

در این مقاله به بررسی نکات پذیرش ارشد بدون کنکور خواهیم پرداخت. در صورت وجود هرگونه سوال تا پایان مقاله با راز ماندگار همراه باشید.

ارشد بدون کنکور چیست؟

به معنی ورود به مقطع کارشناسی ارشد بدون نیاز به شرکت در کنکور سراسری است. بسیاری از داوطلبان برای ورود به کارشناسی ارشد بایستی در آزمون سراسری شرکت نمایند. و پس از کسب رتبه و تراز علمی متناسب با دانشگاه مورد نظر وارد دانشگاه شوند. اما در ارشدهای بدون کنکور ملاک سهمیه استعداد درخشان و سوابق تحصیلی یعنی معدل شما می باشد.

اما این سوال ممکن است ذهن شما را درگیر نماید که آیا تمامی دوره های دانشگاه های سراسری یعنی روزانه، شبانه، پردیس، پیام نور و غیر انتفاعی پذیرش بدن کنکور دارد؟
بایستی گفت که بله اما دارای تفاوتی در بندهای قوانین پذیرش هستند که در ذیل به آن ها اشاره می کنیم.

ارشد بدون کنکور در سال 1399

در این سال بنابه وضعیت موجود به علت کرونا ویروس و تصمیمات ستاد مقابله با کرونا، شرایطی نه چندان آشنا در انتخاب رشته ارشد به وجود آمد. در سال 1399 داوطلبان می توانستند بدون شرکت در کنکور کارشناسی ارشد، در انتخاب رشته دانشگاه های غیرانتفاعی و پیام نور شرکت نمایند. ملاک گزینش در بدون کنکور سوابق تحصیلی داوطلبان بود. این مورد از اواخر آبان آغاز و تا اوایل دی ماه ادامه یافته بود. و توسط مسئولین برگزاری کنکورهای سراسری اعلام شد که این نوع پذیرش فقط برای امسال بوده است. لذا فقط به فکر فرا رسیدن چنین شرایطی نباشید و به موارد دیگر دقت نمایید.

نکته: توجه داشته باشید به علت کرونا ویروس، کنکور سراسری ارشد وزارت علوم به هفته اول یعنی 6، 7 و 8 مرداد منتقل شد.

انواع ارشد بدون کنکور

  1. سهمیه استعداد درخشان
  2. فراگیر پیام نور
  3. سوابق تحصیلی

انواع ارشد بدون کنکور

در رابطه با مورد 3 در بالا به بررسی پرداختیم.
در مورد 1 بایستی دانشجو تلاش خوبی در دروس دانشگاهی رشته خود داشته باشد و نمرات ممتازی به دست آورد. در ذیل به برخی از شرایط پذیرش بدون کنکور از این طریق اشاره شده است.

  • قرار گرفتن در لیست سهمیه استعداد درخشان توسط دانشگاه محل تحصیل لیسانس
  • شخص درخواست کننده باید تا پایان ترم 6 سه چهارم واحدهای تحصیلی خود را گذرانده باشد.
  • از نظر معدل بایستی در بین 15% برتر ورودی خود قرار یابد.
  • جزء در موارد خاص بایستی در حداکثر 8 ترم تحصیل خود را به پایان رسانده باشد.
  • استفاده از شرایط استعداد درخشان در ارشد بدون کنکور برای حداکثر یک سال پس از فارغ التحصیلی ممکن است.
  • هر دانشجوی دارای این سهمیه فقط یک بار می تواند از شرایط آن بهره ببرد.
  • تنها امکان استفاده از این سهمیه برای رشته مقطع کارشناسی و گرایش های آن وجود دارد.
  • فراخوان ها و اطلاعیه های مربوط به ارشد بدون کنکور از طریق استعداد درخشان در سایت هر دانشگاه به طور مجزا اعلام می شود. لذا برای این مورد می توانید از سایت های معتبر ارشد بدون کنکور بهره ببرید.

نکته: زمان ثبت نام جهت استفاده از این سهمیه دانشگاه به دانشگاه متفاوت اما در بازه های زمانی یک ماه قبل از شروع نیمسال اول و دوم اطلاعیه ها ابلاغ می شود.

در رابطه با مورد 2 دانشجویان در کنکور سراسری ارشد شرکت نمی کنند بلکه در آزمونی که توسط پیام نور برگزار می شود شرکت می کنند. شاید بگویید که خب این که نشد بدون کنکور!
لازم است بدانید که در این آزمون شما منابع و کتاب های معرفی شده رشته مد نظر، توسط پیام نور را که در واقع دروس ترم یک دانشگاه هستند مطالعه می نمایید. و در صورت قبولی و حد نصاب وارد ترم دوم رشته می شوید. از جمله شرایط آن می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

  • دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته و بالاتر الزامی است.
  • دانشجوی متقاضی ارشد بدون کنکور بایستی قبل از 30 بهمن 1400 از مقطع کارشناسی فارغ التحصیل گردد.
  • امکان ثبت نام فقط در یک کد رشته وجود دارد.
  • آقایان بایستی از لحاظ نظام وظیفه مشکلی نداشته باشند.

نکته: افراد متقاضی بایستی از اواسط مهر ماه منتظر اعلام دانشگاه پیام نور باشند.

نکته: قبل از ثبت نام حتما به بررسی شرایط و رشته مورد نظر خود بپردازید.

نکته: کسب حداقل نمره 12 و معدل 14 برای افزایش شانس قبولی الزامی است.

ارشد بدون کنکور در روزانه و... ؟!

ارشد بدون کنکور در روزانه و… ؟!

15% دانشگاه آزاد در دانشگاه روزانه به 10% کاهش می یابد. لذا دانشجو باید در زمره 10% برتر ورودی خود قرار بگیرد. حداکثر در 8 سال فارغ التحصیل شده و تا ترم 6 تقریبا 110 واحد درسی را گذرانده باشند. در صورت داشتن رتبه و مقام های کشوری علمی و المپیادی از شانس بیشتر و ظرفیت جداگانه ای در انتخاب و ارشد بدون کنکو بهره مند خواهند بود.

دانشگاه های غیرانتفاعی نیز مطابق با قوانین گفته شده و همچنین شرایطی که به صورت مجزا در سایت های خود قرار می دهند به پذیرش ارشد بدون کنکور می پردازند.

پردیس های خودگران به ویژه کیش و ارس نیز شرایطی برای دانشجویان مهیا می نمایند که به نحو مناسب تری وارد مقطع ارشد شوند. لذا بررسی وب سایت های این پردیس ها می تواند مفید باشد.

در این مقاله به بررسی شرایط ارشد بدون کنکور پرداختیم. در صورت وجود هرگونه سوال و نیاز به راهنمایی می توانید با مشاورین راز ماندگار جهت مشاوره تحصیلی در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *