آمار جهانی اعتیاد

آمارها همیشه روشن کننده بسیاری از مسائل و وضعیت ها هستند. در زمینه های مختلفی مثل تجارت، گردشگری، بیماری ها و سایر موارد، این تحلیلات گاها بیانگر نیاز به ارائه راه حل یا تغییر در رویه در پیش گرفته بوده اند. یکی از این آمارها، آمار جهانی اعتیاد است که اطلاعات مناسبی در دست سازمان ملل متحد بخش مبارزه با مواد مخدر و جرم قرار می دهد. این داده های به دست آمده از طریق مختلف و تحقیقات میدانی، در شناسایی دقیق مسائل موجود و ریشه یابی آن بسیار موثر می باشند.

 

آمار جهانی اعتیاد

این سازمان و سازمان های زیرمجموعه آن در کشورهای جهان، از طریق این آمار در سیاست های کلی و جزئی خود نسبت به تولید کنندگان و مصرف کنندگان موادهای مخدر تجدید نظر یا تغییراتی ایجاد می نمایند. در ادامه این مقاله قصد بررسی برخی از آمار جهانی اعتیاد را خواهیم داشت. توصیه می شود در صورت وجود سوال تا پایان مقاله با راز ماندگار همراه باشید.

 

آمار جهانی اعتیاد در سال 2018

طبق نشستی که در 26 ژوئن سال 2018 (5 تیر 1397) در نیویورک – وین – ژنو – نایروبی برگزار شد، آمار جهانی اعتیاد و مواد مخدر توسط بخش مقابله با مواد مخدر و جرم UNODC ارائه شد.

در این نشست اعلام شد که بهره های غیر داروئی از داروهای تجویز شده توسط پزشکان، خطری جدی برای بهداشت عمومی و نیروهای انتظامی شده است. در این بین موادهای مخدر اپیوئیدی با 76% مرگ و میر و عارضه بالاترین خطر را برای مبتلایان دارند.

 

 

آمار جهانی اعتیاد در سال 2018

فنتانیل و موادمخدر داروئی

فنتانیل و دیگر داروها یکی از مشکلات کشور آمریکای شمالی بوده، در حالی که ترامادول جزء اصلی مشکلات آفریقا و آسیا می باشد. هر دو این داروها مصارف پزشکی دارند اما اخیرا با دسترسی و تولید توسط قاچاقچیان، به شکل غیرمتعارف و مصارف غیر پزشکی استفاده می شود. در مقالات جداگانه به فنتانیل و ترامادول پرداخته شده است.

طبق آمار جهانی اعتیاد در سال 2016 87تن مواد مخدر داروئی و هروئین کشف شد که عمده آن یعنی 87% به نقاط مختلف آفریقا تعلق داشت. کشورهای آسیایی در این سال نسبت به سال های قبل کاهش نشان داده و 7% از آمار را شامل می شد.

کوکائین و تریاک

طبق آمار جهانی اعتیاد اعلامی از سوی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم UNODC، در سال 2016 چیزی حدود 1400 تن کوکائین تولید شد. کلمبیا در صدر تولیدکنندگان و آفریقا و آسیا در صدر مصرف و قاچاق قرار داشتند.

در این بین تولید تریاک از 2016 تا 2017 با افزایش 67% به حدود 11000 تن رسید که از علل آن می توان به کشت بیشتر خشخاش و میزان بازدهی بیشتر محصولات و زمین ها در افغانستان اشاره کرد.

مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم فدوتوف نیز صحت این اطلاعات را تایید و اذعان به رکورد شکنی این دو مواد مخدر و خطر آن نمود. وی آمار جهانی اعتیاد و گزارش ها را منبعی مناسب برای مفید سازی حمایت ها در جهت سلامت بشر می داند.

کوکائین و تریاک

کانابیس نیز جزء ماده های مخدری بود که در سال 2016 زیاد مصرف شده و در سال قبل آن نزدیک به 192 میلیون حداقل 1 بار از این مخدر استعمال نموده بودند. طبق آمار جهانی اعتیاد در سال های اخیر شاهد افزایش 16% بودیم که می توان آن را دارای رابطه مستقیم با رشد جمعیت دانست.

نکته: به دلیل تولید مواد داروئی نامشخص و در کنار آن موادهای مختلف تولید شده مثل نفس شیطان، کروکودیل، NPS و دیگر مواد و همچنین هروئین و کوکائین، این مقوله مقابله با موادهای مخدر پیچیده شده است.

آمار جهانی اعتیاد در رابطه با گروه های سنی

طبق گزارش های تهیه شده در سال 2016، تعداد افرادی که حداقل 1بار مواد مخدر را مصرف نموده اند، در بازه سنی 64-15 سال 272 میلیون نفر بوده است. که در آن سال تقریبا 5.6% از کل جمعیت جهان را تشکیل می داد.

طبق آمار جهانی اعتیاد بازه سنی 25-12 سال بحرانی بوده و احتمال گرایش به مصرف موادهای مخدر مختلف زیاد است. لذا در سال های ابتدایی و انتهایی نوجوانی بایستی توجه بیشتری به فرزندان از طریق روش و مشاوره های مناسب انجام شود تا این بحران وارد جوانی یعنی 25-18 سالگی نشود.

این گرایشات بسته به شرایط اجتماعی و اقتصادی در هر کشور فرق دارد اما دو دلیل اساسی می توان برای آن ذکر نمود:

  1. شرکت در دیدارهای شبانه با مضمون های تفریحی و سرگرمی
  2. وجود مشکلات خانوادگی و محیطی در ابعاد اصلی زندگی

طبق آمار جهانی اعتیاد روند افزایش در سنین بالای 40سال بیشتر بوده است که از جمله دلایل آن می توان به فشارهای زندگی که به اوج خود رسیده اند اشاره کرد. البته در تمامی شرایط دسترسی راحت به مواد مخدر، در احتمال گرایش تاثیر بسزایی ایجاد کرده است.
لازم به ذکر است که احتمال ایجاد تداخل و اوردوز به دلیل مصرف همزمان مواد مخدر و داروی پزشکی وجود دارد.

مرگ و میر و جنسیت در آمار جهانی اعتیاد

مرگ و میر و جنسیت در آمار جهانی اعتیاد

میزان مرگ طبق گزارش ها از سال 2016-2000 67% افزایش داشته و بیشترین میزان به رده سنی بالای 50 تعلق داشته است.
طبق آمار جهانی اعتیاد زنان دیرتر از مردان به مصرف موادهای مخدر و الکل روی می آورند اما بعد از ابتلا روند سریع تری در افزایش میزان مصرف از خود نشان می دهند.

با توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی موجود در هر کشور، زنان نسبت به مردان از شرایط دشوارتری در ترک اعتیاد و درمان برخوردارند. در مقالات قبلی سایت راز ماندگار به طور مجزا به این مبحث پرداخته شده است.

طبق بررسی های انجام شده زنانی که دچار PTSD یا اختلال استرس پس از سانحه و مشکلاتی نظیر سوء استفاده جنسی و آزار و اذیت در کودکی هستند، از احتمال بیشتری در گرایش به مصرف مواد مخدر برخوردار می باشند.

طبق آمار جهانی اعتیاد از هر 10 نفر فرد تحت درمان، 2 نفر زن می باشند. اغلب اعتیادهای زنان به موارد داروئی و مسکن ها می باشد.

در این مقاله به بررسی آمار جهانی اعتیاد پرداختیم. این آمار در سال آتی بیش از پیش بوده و خطراتی را برای جوامع و کانون خانواده به وجود آورده است. لذا در صورت وجود هرگونه سوال و نیاز به راهنمایی می توانید جهت مشاوره اعتیاد با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *