با زندگی خود چکار کنم

دقیقا نمی دونم از زندگی چی می خوام ؟ با زندگی خود چکار کنم؟ در این مقاله چند سوال مهم وجود دارد که می توانید از خود بپرسید .

خلاصه مطالبی که در این مقاله می خوانیم :

  • هر فردی برای تحقق بخشیدن به اهداف خودش در زندگی از یک نقشه و الگوی متفاوتی استفاده می کند .
  • دانستن و درک نیازهای اصلی و ارزش های واقعی ، به شما کمک می کند که به سطح بالایی از خوشبختی دست پیدا کنید .
  • شناسایی فعالیت های ویژه و خاص که از نظر شما مهم و معنادار هستند، می توانند در ساختن تصویر زیباتری از زندگی به شما کمک کنند .

 

چه چیزی شما را خوشحال می کند

با زندگی خود چکار کنم؟

“واقعاً من با زندگی خود می خوام چکار کنم ؟”  خب این سوالی است که همه ما در یک برهه از عمرمون از خودمون سوال می کنیم .

حیرت انگیزه ، اما مثلا سوال می کنیم  ” چه شغلی می خوام داشته باشم ؟ چطوری باید وقت خودم و بگذرونم ؟ واقعا چه چیزی باعث می شه که در زندگی احساس ارزشمندی بکنم ؟ یا اینکه چطوری می تونم به یک زندگی ارزشمند دست پیدا کنم ؟

جواب دادن به این سوالات و رسیدن به چیزهایی که ما می خواهیم در زندگی خودمان انجامشون بدیم ، به موارد زیادی بستگی داره . بنابر این بیایید در مورد بعضی از سوالاتی که ممکنه از خودمون بپرسیم ، صحبت کنیم  تا شاید به این وسیله پاسخ خودمون و پیدا کنیم .

1.چه چیزی شما رو خوشحال می کنه ؟

همه ما انسان ها به دنبال خوشبختی هستیم . ما دلمون می خواد احساسات مثبتی را تجربه کنیم  یا به دنبال یک معنایی در زندگی مون  بگردیم تا به این وسیله به سعادت و شادکامی و آرامش برسیم .

پس وقتی می خواهیم بفهمیم واقعا در زندگی چه چیزی می خواهیم ، اول از همه ممکنه از خودمون بپرسیم که ،واقعا چه  چیزی ما رو خوشحال می کنه ؟

برای مثال ، دوست داریم به چه کاری مشغول بشیم ؟ چه زمانی ما به این احساس می رسیم که خیلی خوشبختیم ؟ چه کسی کنار منه وقتی که احساس خوشبختی می کنم؟ چه هدف هایی لبخند به لب های من می یاره و صورتم ، شاد می شه ؟

حالا به این فکر کنید که چه نوع زندگی می تونه شما رو برای رسیدن به این اهداف کمک کنه و یا ساده تر بگم چجوری می تونید این کارها رو انجام بدید و اغلب اوقات با این احساسات زندگی کنید ؟

۲.نیازهای شما چیست ؟

خب مرحله بعدی که می تونه بسیار مفید باشه اینه  که ،از خودم بپرسم در حال حاضر چه نیازهایی برای من خیلی مهم هستند . اکنون حواستون و جمع کنید و مراقب باشید که نیازها رو با خواسته هاتون اشتباه نگیرید.

ما شاید یک میلیون پول خواسته باشیم در حالیکه ممکنه به یک امنیت مالی و یا شغل با ثبات نیاز بیشتری داشته باشیم . یا به عنوان مثال ممکنه دلمون  یک شریک سرآمد و با موقعیت عالی بخواد اما ممکنه به شریک و همراهی نیاز داشته باشیم که ما رو دوست داشته باشه، درک کنه و با رفتار خوبش در ما آرامش ایجاد کنه.

بر طبق سلسله نیازهای مزلو ، نیاز به عشق و دوست داشتن و دوست داشته شدن و پس از آن عزت نفس در اولویت بیشتری نسبت به خود شکوفایی و مرحله کمال گرایی قرار گرفته ست.

در حقیقت نیازهای دیگری همچون شایستگی ، مهارت ، لیاقت ، استقلال ، خود اتکایی و تعلق خاطر، کلیدهای یک زندگی خوب و لازمه بهزیستی و خوشبختی و سلامتی هر انسانی می تونه باشه .

ارزش های شما چیست

۳.ارزش های شما چیست ؟

ارزش ها در زندگی هر فردی به عنوان یک راهنما عمل می کنه و در حقیقت به ما کمک می کنه تا از طریق مسیرهایی که برای ما مهم هستند به سمت جلو پیش بریم.

بنابر این تفکر در اینکه ارزش های ما چه چیزهایی می تونند باشند به حرکت ما در مسیر درست کمک می کنه . مثلا فرض کنید یکی از ارزش های ما ارتباط اجتماعی و رابطه با دیگران است.

و ما برای این ارتباط ارزش قائلیم و در نتیجه این باور و ارزش ، به ما کمک می کنه در ارتباط با دیگران فعالیت کنیم و یا ممکنه برای مهربانی ارزش خاصی قائل باشیم و این نشان می دهد که در آینده شغلی را انتخاب کنیم که در راستای کمک و یاری به دیگران باشد .

پس با تفکر و تامل در ارزش های خودمون می تونیم درک کنیم که واقعا چی چیزی می خواهیم .

۴.جذب چه فعالیت هایی می شوید ؟

تا حالا شده به کار و فعالیتی بپردازید که زمان و فراموش کرده باشید .شما این احساس و ممکنه  در طول عمر تون خیلی خوب تجربه کرده باشید .

قطعا با انجام کاری که احساس مثبت در ما ایجاد می کنه انگیزه فعالیت و تلاش و در ما تقویت می کنه . پس انجام کارهایی که ما واقعا دوست شون داریم و کاملا با سطح مهارت ما همخوانی دارند می تونند کارایی و عملکرد ما را افزایش داده و احساس لذت و ارزشمندی را در ما تقویت کنند .

بنابر این فعالیت هایی که به شدت جذب آنها می شوید چیست ؟ دانستن پاسخ به این سوال می تونه به عنوان یک سر نخ هایی درباره آنچه که ، در زندگی،  می خواهید ، به شما بدهد .

۵. اگر در عمرتون کاری می توانستید انجام بدهید چه می کردید ؟

من به عنوان یک روان شناس خیلی دوست ندارم امیدها و انتظارات مردم را خیلی بالا ببرم . حقیقت اینه که ما واقعا قادر نیستیم که به هر رویایی که درذهن مونه و بهش فکر می کنیم برسیم ؛ اما از طرفی ، اینکه واقعا چه چیزی مد نظرتونه  و چه چیزی دوست دارید که انجام بدید و  بهش برسید ، به شما کمک می کنه تا در مورد راه های حرکت در آن جهت خیلی فکر کنید و جنبه های مختلف تحقق بخشیدن به اون آرزو را بررسی کنید .

 

گشتالت زندگی شما چیست

۶. گشتالت زندگی شما چیست ؟

گشتالت در زبان آلمانی به معنای “الگو”، ” شکل” یا ” نقشه کلی” ست . در روان شناسی گشتالت یعنی یک تصور، یک طرز فکر، که انسجام و در تصویر می بینه . یعنی کل نگر بودن بجای جزء نگری.

در زندگی ما اغلب بر روی جزئیات متمرکز می شیم ، بر روی تغییرات شغل ، خونه ، ماشین …تمرکز زیادی می کنیم بدون اینکه روی تصویر کلی زندگی خود تمرکز کنیم . و ببینیم کلا فلسفه زندگی مون چیه و برای رسیدن به آرامش تا چه حد باید خودمون و غرق در جزئیات کنیم .

بنابر این از خودتون بپرسید که می خواهید چه نوع زندگی داشته باشید ؟ چه احساسی این زندگی در شما بوجود می یاره ؟ چجوری همه چیز در کنار هم جفت و جور می شن ؟ و آیا وقتی از بیرون به این وضعیت نگاه می کنید چه شکلیه ، چه احساسی به شما می ده ؟

پرسیدن این سوالات به شکل امیدوارکننده ای می تونه به شما درک درست تری،  از آنچه که در زندگی خودتون می خواهید به شما بده . و در این راستا مشاوران مجرب مرکز راز ماندگار با مشاوره روان شناسی شما را در جهت رسیدن به معنای واقعی زندگی یاری می کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *