انتقالی دانشگاه های آزاد

طبق مواردی که در آیین نامه انتقالی دانشگاه های آزاد ذکر شده، این واحد بر رعایت شرایط و قوانین جهت حفظ عدالت آموزشی تاکید نموده است. دانشگاه آزاد جزء بزرگترین دستاوردهای آموزشی در سطح کشور می باشد که امکان تحصیل در مقاطع مختلف و در رشته های متفاوت را برای افراد فراهم آورد.

بنابه به بررسی های انجام شده سرعت فرآیند انتقالی در دانشگاه های آزاد بیشتر است و دانشجو بایستی در همان روزهای نخستین ثبت نام، اقدامات لازم را بعمل آورد. در این ثبت نیاز به پرداخت هزینه بوده و در صورت عدم به ثمر نشستن درخواست، مبلغ بازگردانده نخواهد شد. این هزینه بنابه مقاطع تحصیلی مختلف، متفاوت است.

تعاریف مورد نیاز طرح نقل و انتقالات

برای عدم وجود هرگونه مشکل و فرآیند ثبت نامی مناسب، نیاز است با برخی تعاریف انتقال در دانشگاه های آزاد که در شیوه نامه مطرح شده آنشا شوید. در ذیل برخی از این تعاریف که ضروری هستند آورده شده اند.

جدول همترازی انتقالی و مهمانی دانشجویی

از این جدول برای تسهیل فرآیند نقل و انتقالات و مهمانی در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد بهره برده می شود. این جدول از 7 گروه تشکیل شده که ملاک این تقسیم بندی مواردی از قبیل: دوری از مرکز، فراوانی تقاضا، تعداد محصلان، امتیاز علمی واحد، ظرفیت پذیرش، رشته و مقطه می باشد.

سامانه مدیریت نقل و انتقالیدر دانشگاه های آزاد

دانشجویانی که در دانشگاه های آزاد در حال تحصیل هستند، در سایتی مجزا از سراسری یعنی در سایت منادا به نشانی iau.ir نسبت به ثبت درخواست خود اقدام می کنند. این نشانی جهت تسهیل فرآیند انتقالی  ایجاد گشته و تمامی مراحل فقط از طریق این سایت قابل اقدام و پیگیری می باشند.

 واحد دانشگاهی مبدا

واحد آزاد دانشگاهی که دانشجو در حال حاضر در حال تحصیل می باشد.

واحد دانشگاهی مقصد

واحد آزاد دانشگاهی که دانشجو در حال حاضر متقاضی انتقال یا مهمانی در آن می باشد.

مهمان دائم

در این تعریف، دانشجو تمامی واحدهای خود را در دانشگاه مقصد گذرانده و مدرک فارغ التحصیلی از دانشگاه مبدا صادر می شود.

هزینه رسیدگی به پرونده

مبلغی که دانشجویان جهت رسیدگی به تقاضای آنان، در سایت انتقال دانشگاه های آزاد یعنی سایت منادا لازم به پرداخت هستند.

هزینه انتقالی و مهمانی

میزان مبلغی که از دانشجو جهت جبران زیان واحد دانشگاهی مبدا دریافت می شود. در صورت دارا بودن شرایط اختصاصی انتقالی  امکان معاف شدن از پرداخت وجود دارد.

 

شرایط عمومی انتقالی در دانشگاه های آزاد

دانشجویان بایستی جهت شروع فرآیند رسیدگی انتقالی در اولین مرحله در سامانه منادا ثبت نام خود را انجام دهند. توجه داشته باشید که نیازی به مراجعه به دانشگاه مبدا و مقصد نمی باشد مگر پس از تایید انتقالی، که مستقیما به واحد دانشگاهی مقصد مراجعه و ثبت نام خود را انجام می دهید.

مسئولیت صحت مدارک بر عهده خود متقاضی انتقال دانشگاه های آزاد بوده و در صورت عدم اعتبار مدارک، هزینه مالی انجام شده برگردانده نخواهد شد. در ذیل به شرایط عمومی اشاره شده است.

  • موانع تحصیلی نظیر مشمول نظام وظیفه، انظباطی و آموزشی نداشته باشد.
  • دانشجو حداقل 1ترم یعنی یک نیمسال تحصیلی را در واحد مبدا گذرانده باشد.
  • نکته: در شرایطی که فرد از ابتدا دارای موارد خاص انتقالی باشد نیازی به حداقل اشاره شده نیست.
  • انتقالی در دانشگاه های آزاد نیز همانند سراسری برای رشته های با آزمون بوده و تحت شرای خاص ممکن است.
  • انتقال و مهمانی دانشجویان دوره های خودگردان فقط به دانشگاه مجری این دوره ها ممکن است.
  • رشته، مقطع و گرایش بایستی در دانشگاه مقصد وجود داشته باشد.
  • انتقالی در ترم آخر تمامی مقاطع تحصیلی امکان پذیر نبوده و ممنوع باشد.
  • در هر مقطع تحصیلی دانشجو فقط یک بار مجاز به استفاده از شرایط انتقالی در دانشگاه های آزاد می باشد.
  • کارمندان و اعضای هیئت علمی مجاز انتقال به دانشگاه محل خدمت خود نمی باشند.
  • انتقال در دانشگاه های آزاد برای دانشجویان پژوهش محور ممنوع می باشد.

شرایط اختصاصی

دانشجویان با دارا بودن هرکدام از ضوایط زیر می توانند از شانس بیشتری برای انتقال خود بهر مند گردند. به صورت جداگانه هر کدام از شرایط خاص بررسی شده است.

 

ازدواج یا متارکه

ازدواج یا متارکه

در صورتی که دانشجو پس از انتخاب رشته ازدواج نماید، می تواند از شرایط انتقال در دانشگاه های آزاد برای واحد آزاد محل سکونت و اشتغال همسر بهره مند شود.
لازم به ذکر است که امکان انتقال یا مهمانی برای دانشجویان متاهل زنی که بعد از انتخاب رشته متارکه نموده اند وجود دارد.
امکان اشتفاده از شرایط مهمانی تا پایان سال اول شیردهی ممکن می باشد.

نکته: مستندات لازم در هر کدام از 3مورد اعلامی نیاز به ارائه است.

دانشجویان خانواده شاهد و ایثارگران

انتقال آزادگان، اسراء، جانبازن 25% و بالاتر برای فرزندان و همسران آنان دانشجویان شاهد از بدو پذیرش و پس از ثبت نام با ارائه مستندات لازم ممکن است.
مهمانی جانبازان 5% و همسر و فرزندان آنان و رزمندگان با حداقل 6ماه جبهه به جز در رشته های علوم پزشکی و با ارائه مستندات لازم ممکن است.

 

بیمار، باردار و معلول انتقالی دانشگاه های آزاد

بیمار، باردار و معلول

دانشجویان با معلولیت جسمی حرکتی، ناشنوایی و روشندل، در صورت تاییدیه بهزیستی و کمیسیون پزشکی امکان انتقال دانشگاه های آزاد پس از ثبت نام اولیه را دارند.
بیماران صعب العلاج در صورت تایید کمیسیون پزشکی امکان انتقالی را دارند.
مهمانی دانشجویان زن در طی بارداری پس از تایید کمیسیون نقل و انتقالات امکان پذیر است.
سایر بیماری های دانشجویان نیز مورد بررسی و در صورت دارا بودن شرایط، با مهمانی و انتقالی در دانشگاه های آزاد وی موافقت می شود.

میهمانی چند دانشجوئی

در صورتی که بیشتر از یک از افراد خانواده در دانشگاه آزاد در حال تحصیل باشند، مهمانی یک یا بیشتر از یک نفر به واحد مورد نظر، در صورت موافقت دانشگاه مبدا و مقصد، تایید می شود. لازم به ذکر است که مستندات لازم بایستی ارائه شود.

میهمانی بر اساس فوت والدین، همسر و فرزند

با میهمانی دانشجویانی که والدین یا همسر و فرزند خود را پس از انتخاب رشته از دست داده باشند، بر اساس مستندات ارائه شده امکان پذیر می باشد.

کارکنان و اعضاء هیئت علمی

امکان انتقال در دانشگاه های آزاد این افراد به نزیکترین واحد، به جز واحد محل خدمت وجود دارد. لازم است فرد 90% نمره آخرین فرد پذیرفته شده را در واحد مقصد کسب نموده باشد.
فرزندان این گروه نیز با شرط اعلامی و سایر قوانین اشاره شده امکان انتقالی در دانشگاه های آزاد را خواهند داشت.

نکته: دانشجویان دختر می توانند بر حسب شرایط، درخواست خود را مبنی بر مهمانی دائم در واحد محل سکونت والدین به دانشگاه مبدا و مقصد اعلام نمایند.

 

زمان طرح نقل و انتقالات دانشگاه های آزاد

زمان طرح نقل و انتقالات دانشگاه های آزاد

انتقال در دانشگاه های آزاد برای ورودی مهر ماه در ماه خرداد و برای ورودی بهمن از اواخر آذر ماه تا 15 دی می باشد. لازم است دانشجویان در بازه های زمانی مختلف اعلامی، به سایت منادا مراجعه نمایند.

در این مقاله به بررسی انتقال در دانشگاه های آزاد و ضوابط آن پرداختیم. در صورت وجود هرگونه سوال می توانید جهت مشاوره تحصیلی با مشاوران راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *