رشته انیمیشن

تجربه و مدرک دو امری هستند که از زمان های قدیم تا به اکنون در شاغل بودن تاثیر زیادی داشته اند. دانش آموزان از همان سال های ابتدای تحصیل فرآیند دریافت مدرک را آغاز می کنند و در این مسیر انتخاب های مهمی را انجام می دهند. ممکن است افراد مدارک مختلفی در رشته های متفاوت دریافت کنند مثل رشته انیمیشن یا پویانمایی. زیرا شاید سوال شده باشد که چگونه این کارتون و برنامه های موش و گربه ساخته می شوند؟ یا حتی ایده ای نو در سیر داستان به ذهنتان رسیده باشد.

از جمله انتخاب های مهم این مسیر می توان به انتخاب رشته های نهم به دهم و کنکورهای سراسری اشاره نمود. که در واقع مشخص کننده بخش زیادی از سیر زندگی شخص است. این انتخاب به همراه خود خوبی ها و سختی هایی به همراه دارد که رشته انیمیشن سازی از آن مستثنی نیست و چه بسا مسیر دشوارتری نیز خواهد داشت. اما بدانید که هر رشته ای علاقمندان خاص و ویژه خود را دارد.

در این مقاله به رشته انیمیشن یا پویانمایی خواهیم پرداخت. رشته ای که با خلاقیت و تکنولوژی سر و کار زیادی دارد. اگر علاقمند به این رشته هستید با مشاورین راز ماندگار همراه باشید.

 

رشته انیمیشن

رشته انیمیشن چیست؟

انیمیشن سازی در واقع رشته ای است که در آن انیماتور با طراحی صحنه هایی خاص به صورت پیوسته و سریع، در حالت دو بعدی سعی بر ایجاد حرکت در جلوی چشمان بیننده دارد. پویانمایی معادل فارسی انیمیشن بوده و این رشته نسبت به قبل در سطح جهان از اهمیت بسیاری برخوردار شده است. در واقع هرجا که تلویزیون حاضر باشد می توان از انیمیشن و صحنه های متحرک برای نمایش بهره برد.

رشته انیمیشن یا پویانمایی در سال 1336 و با فیلم ملانصرالدین به کارگردانی اسفندیار احمدیه علاوه بر وجود محدودیت های فراوان و با همکاری پطروس پالیان تولید شد. بعد از مدتی گروهی متشکل از اسفندیار احمدیه، پطروس پالیان، پرویز اصانلو، جعفر تجارتچی و اسدالله کفانی، اولین گروه پویانمایی را تشکیل دادند. و پویانمایی های موش و گربه، اردک جسور، خوشه گندم و قمر مصنوعی را به دست تولید رساندند.

پیشرفت رشته انیمیشن سازی قابل ملاحظه بوده و همگام با به روز شدن تکنولوژی، تاثیر شگرفی بر برنامه های تلویزیونی، تبلیغاتی، بازی های ویدیوئی و آموزش گذاشته است.

 

توانایی های لازم برای رشته انیمیشن

رشته انیمیشن و توانایی های لازم آن

مثل تمامی رشته ها رشته انیمیشن نیز برای برخی شخصیت ها مناسب تر است. این ویژگی های شخصیتی بسیار در موفقیت های بعدی در رشته انیمیشن تاثیر گذار هستند. از جمله این موارد:

علاقه به نقاشی و طراحی و داشتن مهارت کافی در این زمینه

  1. داشتن استعداد هنری
  2. دارا بودن شخصیتی خلاق
  3. داشتن روحیه ای با انگیزه و قوی
  4. صبور بودن

داشتن مجموعه ای از این ویژگی های شخصیتی کمک بسیاری به علاقمند رشته انیمیشن سازی خواهد نمود. دلیل نیاز به صبر، جدای از مسائل بازارکار که برای هر رشته ای وجود دارد، این است که گاها تولید یک انیمیشن دو دقیقه ای شاید دو هفته به طول بیانجامد. لذا صبر زیادی لازمه کار است.

 

چه مهارت هایی توسط دانشجو رشته انیمیشن کسب می شود؟

به دانشجویان رشته انیمیشن سازی دروس مختلفی از هنر، طراحی، فیلمنامه، نرم افزارهای گرافیکی و به طور کلی هر آنچه که نیاز به کارگردانی یک پویانمایی دارند یاد داده می شود. برخی از این مهارت ها در ذیل آورده شده اند.

  1. ساخت انیمیشن های دو و سه بعدی
  2. نگارش روایت و تولید فیلمنامه
  3. توانایی طراحی انیمیشن ها و فضای روایت
  4. توانایی بهره بردن و استفاده از نرم افزارهای مختلف گرافیکی
  5. توانایی متحرک سازی تصاویر و…
  6. توانایی استفاده از رایانه برای تنظیم صدا، تدوین و…

 

بازارکار رشته پویانمایی

بازارکار رشته پویانمایی چگونه است؟

رشته انیمیشن یا پویانمایی علاوه بر پیشرفت های روز افزون همچنان آنگونه که باید مورد توجه قرار نمی گیرد. دانش آموختگان این رشته می توانند در زمینه های مختلفی به درآمدزایی بپردازند. زیرا مهارت های متفاوتی را در دانشگاه کسب می نمایند. و همین مهارت ها می تواند سبب ورودشان به بخش های مختلف سینما یعنی نورپردازی، تکنسین رایانه ای، تکنسین فضای سه بعدی و متحرک، کارگردانی و… گردد.

دانش آموختگان این رشته علاوه بر صدا و سیما می توانند امور تبلیغاتی شرکت های مختلف را نیز انجام دهند. زیرا هزینه های ناشی از تبلیغ با استفاده از رشته انییمشن مناسب تر از تبلیغات با صحنه های واقعی است.

همچنین این افراد می توانند در استودیوهای ساخت انیمیشن، شرکت های تولید بازی های ویدیوئی و… مشغول به کار شوند.

نرم افزارهای مورد نیاز

  1. Ability photopaint
  2. Acd systes canvas
  3. Adobe systems adobe acrobat
  4. Adobe system adobe adobe actionscript
  5. Adobe systems adobe aftereffects
  6. Adobe systems adobe fireworks

نرم افزارهای متفاوت دیگری نیز در این رشته کاربرد دارند که برای اطلاع از آنان می توانید از دانش آموختگان این رشته جویا شوید.

نکته: رشته انیمیشن برای یادگیری نیاز به انجام فعالیت های عملی دارد. لذا داشتن تجربه کاری در این رشته مهم می باشد. دانشجوی این رشته از همان ترم های ابتدایی بایستی به طور پاره وقت به شغل مرتبط مشغول شود.

نکته: برای ورود به این رشته دانش آموزان می توانند در زمان انتخاب رشته مدارس به هنرستان وارد شوند. دورس مرتبط را مطالعه و در نهایت در کنکور هنر شرکت نمایند.

نکته: دانش آموزان می توانند هم از طریق هنرستان و هم از طریق رشته های دیگر به رشته انیمیشن ورود کنند. رشته هنرهای دیجیتال و طراحی گرافیک (ارتباط تصویری) نیز به پویانمایی مرتبط هستند.

در این مقاله به بررسی رشته انیمیشن یا پویانمایی پرداختیم. در صورت وجود هرگونه پرسش  می توانید جهت مشاوره تحصیلی با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *