نحوه اثر الکل

برخلاف تصورات موجود، الکل نیز جزء مواد اعتیادزا محسوب می شود و در دسته مواد کند کننده قرار می گیرند. این مایع با ورود به بدن و جریان خون، خود را به مغز و کبد می رساند و تاثیرات خود را القا می کند. لذا برای کنترل و دوری از این مایع، لازم است درباره نحوه اثر الکل بیشتر بدانیم.

بسیاری از افراد مشروبات الکلی را جزء موارد اعیتاد آور محسوب نمی کنند در صورتی که اگر دقت کرده باشید از نزدیکان و دوستان خود در رابطه با این بیماران حرف هایی شنیده اید. نحوه اثر الکل به گونه ای است که اگر شخص خود را بدان وابسته کند، در دام اعتیاد خواهد بود.

در این مقاله به بررسی نحوه اثر الکل و عوارض آن خواهیم پرداخت. در صورت وجود هرگونه سوال، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

نحوه اثر الکل

نحوه اثر الکل چگونه است؟

نوشیدنی یا مشروبات الکلی، موادی هستند که درصدهای مختلفی از الکل را دارا هستند. که در دوزهای پایین سرخوشی و در دوزهای بالا ناهشیاری را در شخص ایجاد می نماید. گروهی از افراد وابسته به الکل، الکلیسم نیز نامیده می شوند.

در نحوه اثر الکل بایستی بدانید که این مایع پس از ورود به بدن به مغز و کبد رفته و تاثیرات خود را روی جسم می گذارد. در مغز با کاهش موادهای شیمیایی و مسیرهای انتقال پیام، واکنش بدن را کند نموده و نوساناتی را در خلق و رفتار ایجاد می کند. و در نهایت تعادل شما را برهم می زند.

تقریبا 10% از الکل مصرف شده در معده و 90% دیگر در روده باریک جذب می شوند. و بخش زیادی از آن در کبد توسط دو آنزیم تجزیه می شود. طول عمر اثر الکل حدودا تا 90 دقیقه بوده و اثرات آن تقریبا تا 45 دقیقه بعد از مصرف آشکار می گردد.

نکته: امکان مسمومی در زنان نسبت به مردان به دلایلی از قبیل میزان متفاوت آنزیم، وزن کمتر و آب بدنی کمتر بیشتر می باشد.

 

انواع الکل

انواع الکل

الکل ها مشتقی از هیدروکربورها هستند و الکل خوراکی تشکیل شده از دو کربن می باشد. نحوه اثر الکل تک کربنه یا متانول بدین شکل است که مصارف صنعتی داشته و در سوخت نیز به کار می رود اما مصرف خوراکی آن می تواند جان آدمی را مورد خطر و صدمات جبران ناپذیر قرار دهد.

انواع الکل در درصدهای مختلف دسته بندی می شوند و به سه دسته کلی آبجوها، شراب ها و نوشیدنی های تقطیری تقسیم می گردند. تخمیر در واقع تبدیل قند یا نشاسته به الکل بوده و در تقطیر با استفاده از وسایل خاص به تهیه مشروبات الکلی به روش عرق خالص می پردازند. که دارای بیشترین میزان الکل نسبت به دو مورد دیگر می باشد.

 

نحوه اثر الکل

نحوه اثر الکل بر بدن و آثار آن

تاثیرات مغزی

مصرف مداوم الکل تاثیرات زیادی بر مغز می گذارد. طبق تصاویر و اسکن های مغزی کسانی که به الکل معتاد هستند، امکان تاثیر بر اندازه مغز محتمل است که اثراتی چون کاهش حافظه و یادگیری را در پی دارد. و در ثبات دمای بدن نیز اثر گذار است.

نحوه اثر الکل بر روی خواب

الکل شما را خواب آلوده کرده و به چرت زدن می اندازد اما خواب خوبی نخواهید داشت. در اثر مصرف الکل مرحله شروع خواب کاهش می یابد و خواب عمیق که مورد نیاز بدنتان است نیز کمتر می گردد. پس از برطرف شدن اثرات الکل، بی خوابی و سختی در به خواب رفتن منتظر شماست.

نحوه اثر الکل بر دستگاه گوارش

مشروب پوشش معده را دستخوش تغییر نموده و شیره گوارشی را جریان می دهد. سبب حالت تهوع و استفراغ شده و زخم های ناشی از زخم معده را ایجاد می نماید.

در مصارف طولانی سبب عدم جذب مواد مورد نیاز بدن شده و سوء تغذیه را به همراه دارد. همچنین احتمال اینکه در مصرف کنندگان سنگین واریس مری ایجاد شود بسیار است.

همچنین روده کوچک و کولون را تحریک کرده و زمینه اسهال بلند مدت شما را فراهم می کند. علاوه بر آن سوزش سر دل به دلیل سستی عضله نگه دارنده اسید معده نیز احتملا بروز دارد.

افزایش ادرار

در نحوه اثر الکل، مغز بنابه به وظیفه مدیریتی که دارد با ترشح هورمون خاصی میزان آب بدن را کنترل می کند. با حضور الکل در مغز، کنترل مغز بر روی کلیه کم شده و میزان زیادی از آب بدن از طریق ادرار دفع شده و کلیه تحت فشار قرار می گیرد.

نحوه اثر الکل در کبد

نزدیک به 90% از الکل مصرفی در کبد تجزیه می گردد. مصرف مداوم الکل سبب ایجاد کبد چرب و ضخیم شدن آن می شود. خون کمتری به کبد رسیده و مواد مورد نیاز آن تامین نمی شود. در نتیجه کبد زخمی شده و بیماری به نام سیروز ایجاد می گردد.

نحوه اثر الکل بر قلب

با نوشیدن مداوم الکل سیگنال های الکتریکی متفاوتی به قلب وارد می گردد. که در صورت تداوم آن فشار زیادی به قلب وارد شده و حتی ممکن است از کار بیفتد. نحوه اثر الکل در قلب بدین گونه است که سبب می شود خون به خوبی پمپ نشده و عضلات قلب به خوبی عمل کشش و تپش را انجام ندهند.

نحوه اثر الکل بر سیستم ایمنی

در بازه مصرفی الکل، به دلیل کندی جسم و اثرات آن بر سلول های بدن، سیستم ایمنی در ضعیف ترین حالت قرار دارد و بدن گلبول های سفید کافی را برای مبارزه با عوامل بیماری زا ندارد. لذا افرادی که الکل را به طور مداوم مصرف می کنند با خطرات بیماری هایی مثل سل روبرو هستند.

در این مقاله به بررسی نحوه اثر الکل و عوارض ناشی از آن پرداختیم. در صورت وجود پرسش یا فردی بیمار به مصرف الکل، می توانید جهت مشاوره اعتیاد با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *