جمع بندی کنکور

از مهم ترین بازه های زمانی موجود در برنامه ریزی، بازه جمع بندی دروس مختلف است. داوطلبان با این عمل، ارزیابی صحیحی از نقاط قوت و ضعف خود کرده و در صدد یک دست سازی سطح مطالب بر می آیند.

جمع بندی می تواند در حالت کلی چند بار انجام شود اما اصلی ترین زمان، تقریبا یک ماه قبل از برگزاری کنکور سراسری می باشد.

در این مقاله به بررسی بیشتر جمع‌بندی خواهیم پرداخت. در صورت وجود هرگونه سوال می توانید جهت مشاوره تحصیلی با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

 

موعد جمع بندی

موعد جمع بندی دروس

اختصاص یک ماه انتهایی ختم شده به کنکور سبب دوره شدن محتوای یادگیری شده می گردد و داوطلبان می توانند از تلاش خود بهره بیشتری ببرند. برخی از داوطلبان روزهای انتهایی را به استراحت می گذرانند زیرا کار را تمام شده می پندارند. در حالی که بهترین زمان برای پیشی گرفتن از دیگران است.

نکته: مدت زمان لازم برای جمع بندی کنکور سراسری حداقل ۴-۳ هفته می باشد. لازم است بدانید این مدت زمان متناسب با حجم مطالب خوانده شده می تواند متغیر بوده و زیادتر گردد.

رتبه برترهای سال های قبل کنکور سراسری توصیه می کنند که دانش آموزان بعد از امتحانات مدرسه بایستی سریعتر این پروسه را آغاز کنند. فارغ التحصیلان از زمان بیشتری برای این پروسه بهره مند هستند.

نحوه جمع بندی دروس

در ابتدا باید بدانید که استراتژی ما در این دوره متفاوت از برنامه ریزی‌مان تا به اینجای کار خواهد بود. زیرا در جمع بندی شما در زمان کمی باید تمامی مطالب خوانده شده دهم، یازدهم و دوازدهم را طبق برنامه اصولی و فشرده ای جمع کنید.

در ادامه به برخی از روش های مورد استفاده رتبه برترها در این دوره خواهیم پرداخت.

آزمون های شبیه ساز

آزمون های شبیه ساز

از موثرترین روش های جمع بندی می توان برگزاری آزمون متناسب با استانداردهای کنکور سراسری برای خود را نام برد. در این روش داوطلب با گرفتن آزمون از خود نقاط قوت و بخصوص ضعف خود را مشخص می نماید. در این روش فرد هر سه روز یک بار از خود آزمون جامع می گیرد. نصف روز اول را به برگزاری آزمون و ۲.۵ روز دیگر را به بررسی آزمون و مطالب ناقص اختصاص می دهد. با این استراتژی شخص متوجه نواقص خود شده و نسبت به برطرف نمودن آن بر می آید.

نکته: در نظر داشته باشید که متناسب با حجم نواقص هر درس، زمان های متفاوتی به آن درس اختصاص داده می شود.

تحلیل آزمون

در ادامه مطالب بالا، با درصد گیری در هر کدام از دروس، میزان تسلط شما مشخص خواهد شد. زمانی که برای دروس عمومی و اختصاصی تعیین می کنید متفاوت است. دروس اختصاصی به دلیل حجم و سختی زیاد، زمان زیادی می گیرند. تحلیل آزمون اهمیت بسیاری در موثر بودن آزمون دارد. تحلیل ها باید به گونه ای صورت گیرد که نقاط ضعف در هر مرحله از آزمون ها برطرف شده و به مراحل بعد منتقل نشود.

بررسی تست

بررسی تست ها

به خاطر داشته باشید که شما باید همه تست ها، اعم از درست، غلط، بی پاسخ و شک دار را مورد بررسی قرار دهید. دلیل بررسی تست های درست آشنایی با تکنیک های جدید تست زنی است. زیرا ممکن است راه حل پاسخ چیزی متفاوت از راه حل شما بوده و نکته ای جدید در آن نهفته باشد.

تست های شک دار و بی پاسخ را باید بلافاصله بعد از مشخص شدنشان بررسی کنید. این تست ها از یادگیری ناقص شما نشات گرفته اند بنابراین برای جلوگیری از تکرار آن ها باید دوباره مطالعه گردند.

برای درک هرچه بهتر جمع بندی دیواری پر از لک و خوردگی را تصور کنید. دانش آموز با هر بار آزمون مکان دقیق این لک ها و خوردگی ها را می یابد. تا در نهایت بعد از چند مرحله آزمون، دیواری سفید و بدون خوردگی خواهد داشت.

یادداشت برداری

فکر نکنید که چون فقط چند روز تا کنکور سراسری مانده نیازی به نکته نویسی ندارید. نکات یادگیری و متوجه شده از تست ها بایستی جایی یادداشت شده و در فواصل زمانی مشخصی مورد بررسی قرار گیرند. این نکات همچنین به طور دقیق تر بایستی در ۲.۵ روز باقی تحلیل شوند. علاوه بر آن از مهم ترین منابع هفته منتهی به کنکور می باشند.

سطوح ارزشی مباحث

برخی از دانش آموزان در جمع بندی مطالب زمان کم می آورند. در اینجا توصیه می شود که با سطح بندی مطالب و ارزش هر مبحث، مطالب مهم تر و پر تست را در ابتدا جمع بندی نمایند. لازم به ذکر است که اگر به رتبه خوب می اندیشید باید تمامی مطالب خوانده و یادگیری شده را دوره و جمع کنید.

منابع جمع بندی

منابع جمع بندی دروس

همانطور که برنامه ریزی ما در این دوران متفاوت است، منابع مورد استفاده نیز متفاوت می باشد. دانش آموز باید از تمامی خلاصه نویسی ها، یادداشت برداری ها، تست های علامت گذاری شده و کتاب های مخصوص این دوره بهره ببرد. کتاب های گوناگونی توسط انتشارات مختلف برای این بازه منتشر شده اند.

از جمله این کتاب ها می توان خط ویژه و دور دنیا در ۴ ساعت گاج و زرد قلمچی را نام برد. خط ویژه با جمع آوری مهم ترین مطالب مناسب مرور و دو کتاب دیگر با جمع آوری سوالات کنکورهای داخل و خارج چند سال اخیر، منبع مناسبی برای آزمون های جامع هستند.

یکی از منابع عالی دوران جمع بندی تست های مارک دار یا علامت گذاری شده است. این تست ها همان سوالات غلط پاسخ داده شده در طول سال کنکور می باشند که حاوی نکاتی خوب هستند.

شرکت در آزمون های جامع

داوطلبان باید حتما جدای از آزمون های جامع خود، در آزمون های سنجش نیز شرکت کنند. آزمون های جامع سنجش همتراز ترین سطح سوالات را به کنکور سراسری دارند و معمولا نتایج به دست آمده از آن، به نتیجه کنکور نزدیک هستند.

در این مقاله سعی بر بررسی موارد لازم دوره پراهمیت جمع‌بندی را داشتیم. در صورت وجود هرگونه سوال می توانید جهت مشاوره رایگان با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *