روانشناسی در خدمت

همه افراد با سطح مدرک و سواد مختلف، از ترک تحصیل مدرسه تا پزشک و مهندس، می بایستی روزی عازم خدمت سربازی شوند. دانشجویان رشته های مختلف هرکدام بنا به رشته تحصیلی خود در بخش مرتبط مشغول به انجام وظیفه هستند. در این بین فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری رشته روانشناسی در خدمت سربازی نیز حاضرند.

در سال های اخیر سازمان نظام وظیفه تلاش خود را به کار بسته است که هر سرباز، متناسب با رشته و تخصص خود به سپری نمودن این دوره بپردازد. مهندسان، پزشکان، روانشناسان، نقاشان و… هر کدام به گونه ای تقسیم می گردند که هم برای خود و هم برای یگان نظامی سودمند باشند.

نحوه تقسیم سربازان پس از دوره آموزشی

سربازان با هرنوع مدرکی باید دوره آموزش خدمت سربازی را سپری نمایند. این دوره 2 ماهه با توجه به یگان فرد در شهرهای مشخصی انجام می شود. سربازان پس از گذشت این 2 ماه، در پایان بین پایگاه و پادگان های تابع تقسیم می شوند. در این قسمت است که مدرک و رشته سربازان تاثیر گذار می باشد.

سربازان با توجه به نیاز پادگان ها تقسیم شده و در بخش مرتبط معرفی می شوند. در طرح تقسیم روانشناسی در خدمت سربازی، دانشجویان این رشته معمولا در بیمارستان ها و بهداری ها معرفی می گردند.

اعتراض به تقسیم درون پادگانی

دانشجویان در صورتی که در بخش نامرتبط با رشته خودشان در حال انجام وظیفه هستند، می توانند با مراجعه به بخش بازرسی و ایمنی نسبت به ثبت شکایت خود اقدام کنند. طبق قوانین سازمان نظام وظیفه، یگان ملزم به رعایت این قانون می باشد.

وظایف فارغ التحصیلان روانشناسی در خدمت سربازی

وظایف فارغ التحصیلان روانشناسی در خدمت سربازی

دانشجویان روانشناسی همانطور که گفته شد در بهداری و بیمارستان ها معرفی می شوند. وظایفی که برای این گروه تعیین می شود معمولا کاملا در راستای رشته شان می باشد. بخشی که به طور تخصصی بایستی در آن به خدمت بپردازند، دایره بهداشت روان است که در ذیل به برخی از وظایف آنان اشاره شده است.

  1. انجام انواع تست های روانشناسی
  2. بررسی بدنی جهت تایید سلامت روان
  3. روانشناسی و مشاوره خانواده
  4. نامه نگاری مرتبط
  5. غربالگری دوره آموزشی
  6. بررسی ارجاعات و اقدامات به ناهنجاری
  • انجام انواع تست های روانشناسی

    یکی از وظایف اصلی روانشناسی در خدمت سربازی گرفتن آزمون و تفسیر آن است. این تست ها به دلایل مختلفی از قبیل مشاوره، صدور کارت های مجاز و… انجام می گیرد. سرباز روانشناس پس از تفسیر و اتمام تست، نتیجه را به مسئول خود اطلاع می دهد و در صورت تایید روال کاری سپری می شود.

  • بررسی بدنی جهت تایید سلامت روان

    ظمن تست روانشناسی، کارشناس روانشناسی بایستی فرد مراجعه کننده را به لحاظ جسمانی مورد بررسی قرار دهد. این مورد برای بررسی خالکوبی ها، خودزنی ها و ناهنجاری های موجود روی بدن انجام می پذیرد. در صورت تایید فرد در این قسمت به همراه مرحله قبل، مجاز به ارائه درخواست برای فعالیتی خواهد بود.

3) روانشناسی و مشاوره خانواده

  • روانشناسی و مشاوره خانواده

    کارشناسان ارشد و دکتری روانشناسی در صورت نیاز بیمارستان و بهداری می توانند به مشاوره و تعیین جلسات درمانی برای مراجعه کنندگان بپردازند.

  • نامه نگاری مرتبط

    این بخش از روانشناسی در خدمت نیاز به آگاهی از اصول نامه نگاری نظامی دارد که افراد معمولا در طول خدمت آن را فرا می گیرند. در این مکاتبات، فعالیت های صورت پذیرفته به بخش های مرتبط گزارش و ارائه داده می شود.

  • غربالگری دوره آموزشی

    روانشناسان وظیفه ای که در خدمت هستند همراه با مسئول خود به غربالگری سربازان جدید الورود آموزشی می پردازند. و پرونده خدمتی آنان در این قسمت تشکیل می شود. حتی روانشناس وظیفه ای که اکنون آن را بر عهده دارد، در دوران آموزشی خود مورد غربالگری و بررسی های روانی و جسمی لازم قرار گرفته است.

  • بررسی ارجاعات و اقدامات به ناهنجاری

    از جمله وظایف مهم روانشناسی در خدمت بررسی اتفاقاتی مثل اقدام به خودکشی و اختلالات روانپزشکی می باشد. اطلاع به مسئول، ثبت در پرونده خدمتی، ارجاع به کمیسیون، بررسی وضعیت روانی و… از جمله وظایف روانشناس در این زمان می باشد.

نکته: وظایف اعلام شده و سایر وظایف محوله، همگی تحت نظر مسئول و با تایید وی صورت می گیرد.

نوع پوشش روانشناسان در خدمت سربازی

نوع پوشش روانشناسان در خدمت سربازی

با توجه به قرارگیری این رشته در بیمارستان و بهداری، معمولا از روپوش استفاده می شود. اما نظر نهایی به مسئول بستگی دارد و طبق دستور وی فرد می تواند از روپوش استفاده نماید.

مزایای رشته روانشناسی در خدمت سربازی

این رشته دارای مزایای خاصی نسبت به سایر رشته ها نبوده و در شرایط یکسانی از نظر مرخصی های استحقاقی، حقوق و… قرار دارند. البته بنا به محیط خدمتی، از خدمت راحتی به نسبت سایر بخش ها برخوردار هستند که به دلیل شیوع ویروس کرونا این راحتی به دشواری و ریسک محیطی زیادی تبدیل شده است.

روانشناسان در هر پایگاه و پادگانی وظیفه کمک به حفظ سلامت روانی و جلوگیری از به کار گیری افراد با مسائل روانی در بخش های شغلی حساس را دارند. لذا با توجه به این مورد و موارد اعلام شده حساسیت این رشته و تاثیر آن قابل مشاهده می باشد.

در این مقاله به بررسی روانشناسی در خدمت سربازی پرداختیم. در صورتی که پاسخی برای پرسش های خود نیافته اید، می توانید با مشاوره نظام وظیفه راز ماندگار جهت مشاوره رایگان در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *