معافیت تحصیلی

خدمت مقدس سربازی قانونی است که هر مرد ایرانی باید آن را بگذراند. این دوره با توجه قوانین جدید اعلامی از سوی سازمان نظام وظیفه به 24 ماه افزایش یافته است. در این بین سازمان نظام وظیفه قوانینی از قبیل معافیت تحصیلی را برای ادامه تحصیل دانش آموزان و دانشجویان وضع نموده است.

معافیت تحصیلی این شرایط بسته به مقطع تحصیلی دانشجویان نیز متغیر است.
دغدغه خدمت سربازی از زمان رسیدن به 18 سال تمام افزایش بیشتری پیدا می کند، زیرا از این سن افراد به عنوان مشمول خدمت سربازی یاد می شوند.

از آنجایی که امکان تحصیل همزمان با خدمت سربازی مقدور نمی باشد، دانشجویان یا باید تصمیم بر ادامه تحصیل با دریافت معافیت تحصیلی بگیرند یا اینکه عازم خدمت شوند. البته ما می دانیم که اغلب مردان ایرانی سعی بر عقب انداختن این دوره را دارند. به همین جهت در این مقاله به بررسی راه های تعویق سربازی جهت تحصیل می پردازیم.

در صورتی که سوالات شما در زمینه خدمت سربازی تا پایان مقاله همچنان حل نشده باقی مانده بودند، علاوه بر مطالعه سایر مقالات سایت راز ماندگار، می توانید جهت مشاوره نظام وظیفه با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

 

 

 

معافیت تحصیلی چیست؟

معافیت تحصیلی چیست؟

قانونی که طبق آن فرد از شرایط ادامه تحصیل علاوه بر مشمول بودن بهره مند می شود.
در مقاله ” نگران تحصیل و سربازی هستی؟ ” به صورت مجزا به معافیت تحصیلی دانش آموزان و فرآیند دریافت آن پرداخته ایم. لذا تنها به بیان مطلب زیر بسنده می کنیم.

دانش آموزان در زمان رسیدن به 18 سال تمام از طریق مدرسه به پلیس+10 جهت دریافت معافیت تحصیلی اقدام می کنند. دانش آموزان مجاز هستند تا 20 سال تمام به تحصیل بپردازند.
افرادی که قبل از سن 18 سالگی انصراف، ترک و یا فارغ التحصیل شده باشند، از زمان ورود به سن 19 سالگی 6 ماه زمان جهت تعیین تکلیف خدمتی دارند. در حالت دیگر دانش آموزانی که بعد از سن 18 سالگی انصراف، ترک و یا فارغ التحصیل شده باشند، 1 سال زمان برای تعیین تکلیف خدمتی خود دارند.

نکته: معمولا دانش آموزان در 2بار شرکت کنکور سراسری، مشکلی از طرف نظام وظیفه ندارند.

 

معافیت تحصیلی دانشجویان

بیشترین درگیری با مسئله سنوات مجاز تحصیلی را دانشجویان مقاطع مختلف بخصوص مقطع کارشناسی دارند. زیرا دانشجویان در این دوره تحصیلی ملزم به پاس کردن تعداد واحدهای معینی مطابق با مقطع و رشته می باشند.
دانشگاه محل تحصیل در ابتدای پذیرش، برگه ای با عنوان ثبت نام در مقطع برای شما صادر می نماید. که بایستی به تایید سازمان نظام وظیفه برسد. در صورت تایید سنوات تحصیلی برای شما در سیستم ثبت می گردد.

مدارک مورد نیاز جهت معافیت تحصیلی دانشجویی

مدارک مورد نیاز جهت معافیت تحصیلی دانشجویی

  1. اصل و کپی کارت ملی متقاضی
  2. اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه متقاضی
  3. نامه تقاضای معافیت مشمولین صادر شده از دانشگاه
  4. 2 قطعه عکس 4*3 زمینه سفید تمام رخ

جدول سنوات مجاز تحصیلی

دانشجویان با توجه به میزان واحدهای مقطع تحصیلی خود سنوات تحصیلی متفاوتی دریافت می کنند به عنوان مثال این سنوات در کارشناسی 5 سال و در مقطع ارشد ناپیوسته 3 سال است.

مقطع تحصیلی سنوات مجاز تحصیلی
کاردانی 2.5 سال
کارشناسی ناپیوسته 3 سال
کارشناسی پیوسته 5 سال
کارشناسی ارشد ناپیوسته 3 سال
کارشناسی ارشد پیوسته 6 سال
دکتری پزشکی پیوسته 8 سال
درکتری تخصصی ناپیوسته 6 سال

 

نکته: در شرایطی که دانشجو علاوه بر سنوات اعلامی در جدول، برای اتمام تحصیل خود نیاز به سنوات تحصیلی داشته باشد، پس از بررسی کمیسیون شرایط خاص، 1 سال سنوات ارفاقی به دانشجو تعلق می گیرد.

نکته: دانشجویان باید زیر نظر دانشگاه ها و موسساتی به تحصیل بپردازند که مورد تایید وزارت علوم و تحقیقات باشد. تا از معافیت تحصیلی بهره مند شوند.

سنوات ارفاقی

از جمله شرایطی که دانشجویان در دریافت این سنوات باید دارا باشند، تناسب واحدهای باقی مانده با زمان باقی مانده است. درخواست سنوات ارفاقی دانشجویی که 80 واحد از 160 واحد تحصیلی باقی مانده است به تایید نمی رسد.

دانشجو در صورت داشتن شرایط باید حداکثر تا 3ماه بعد از اتمام سنوات مجاز تحصیلی اولیه درخواست خود را از طریق آموزش دانشگاه برای پلیس+10 برده و تقاضای خود را در سامانه ثبت نماید. در صورتی که فرد میزان مشخص واحدی را در ترم اول سنوات ارفاقی پاس نکند، امکان سلب نیم سال دوم سنوات وجود دارد.

دانشجویان کنکوری بخوانند

هر دانشجویی پس از انصراف، ترک و یا اتمام تحصیل، 1 سال مهلت جهت تعیین تکلیف خدمتی را دارا می باشد. که در این بازه بایستی تصمیم خود را مبنی بر ادامه تحصیل در همان مقطع یا بالاتر را بگیرد.
دانشجویان فارغ التحصیل مقاطع کارشناسی و ارشد توجه داشته باشند که زمان اتمام تحصیل خود به گونه ای تنظیم کنند که بتوانند بدون هرگونه استرس در کنکور ارشد و یا دکتری شرکت نمایند.

دانش آموزان و دانشجویان خارج از کشور

دانش آموزان و دانشجویان خارج از کشور

اولین شرط برخورداری از معافیت تحصیلی برای افرادی که در خارج از کشور به تحصیل مشغول هستند، مورد تایید بودن مدرسه و دانشگاه توسط وزارت آموزش و پرورش می باشد. لذا پس از رسیدن به سن مشمولیت و تحصیل در دانشگاه بایستی به نمایندگی ها ایران در آن کشور مراجعه و معافیت تحصیلی خود را دریافت نمایند.

دانش آموزانی که قبل از سن مشمولیت از کشور خارج شده اند نیازی به دریافت مجوز خروج ندارند. اما دانشجویان جهت تحصیل در خارج از کشور بایستی تقاضای خود را به سازمان نظام وظیفه به اضافه برگه پذیرش دانشگاه ارائه دهند، تا در صورت عدم مشکل مجوز و معافیت تحصیلی جهت خروج صادر گردد.

سنوات تحصیلی داشنجویان در خارج از کشور همانند داخل کشور بوده و تفاوتی ندارند. و سنوات ارفاقی نیز برای آنان در صورت تایید وزارت علوم یا وزارت بهداشت و درمان صادر می شود.

نکته: در صورت انصراف دانشجویان خارج از کشور از تحصیل، سنوات مجاز تحصیلی از آنان سلب می شود. و باید نسبت به تعیین تکلیف خدمتی و بازگشت به کشور اقدام کنند.

در این مقاله به بررسی معافیت تحصیلی برای دانشجویان پرداختیم، در صورت وجود هرگونه سوال می توانید جهت مشاوره نظام وظیفه با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *