مقابله با افسردگی

افسردگی (depression) یکی از شایع ترین بیماری های جهان است که با توجه به راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی (DSM) در دسته اختلالات خلقی قرار می گیرد. امکان بروز در افراد، با درجات مختلف را دارا می باشد، لذا آگاهی از روش های مقابله با افسردگی برای هر فردی حائز اهمیت است.

فرد افسرده دچار احساس فقدان، غم، اندوه و خشم است و بنا به شدت آن، در فعالیت های روزمره خانوادگی، شغلی و اجتماعی اختلال ایجاد می نماید. لازم است بدانیم، قرار نیست همه افراد افسرده ناراحت و گوشه گیر باشند، برخی ممکن است افسردگی خود را با خشم و برون ریزی نشان دهند.

طبق پژوهش های اخیر انجام شده، میزان شیوع افسردگی در طول زندگی از سایر اختلالات زیاد است. که با همه گیری ویروس کرونا و افزایش خانه نشینی، احتمال ابتلا نیز افزایش می یابد. زیرا محدودیت و یکنواختی فعالیت ها که به خاطر کاهش زنجیره انتقال است، در شدت بخشیدن افسردگی موثرند.

علائم افسردگی

علائم افسردگی

افسردگی نیز مانند سایر بیماری های جسمانی و روانی، معیارهای تشخیصی برای خود دارد. همانطور که در بالا ذکر شد هر شخص غمگینی افسرده نیست. لذا قبل از هر کاری می بایست وضعیت جسمانی بررسی گردد زیرا ممکن است فرد به دلیل اختلال در عملکرد تیروئید دچار خستگی باشد. و از طرفی شرایط محیطی نیز باید بررسی شود چون ممکن است شخص به دلیل از دست دادن عزیز خود و سوگواری، علائمی از افسردگی را نشان دهد در صورتی که به مرور بهبود می یابد.

این علائم در مردان، زنان و کودکان متفاوت است. مردان معمولا از بیان حالات خود به دلیل مشغله های کاری امتناع می کنند اما زنان مسائل خود را با دیگر دوستان در میان می گذارند.

علائم افسردگی در مردان و زنان

  1. احساس غم و اندوه
  2. کاهش یا افزایش وزن
  3. بی انگیزگی
  4. احساس خستگی زیاد
  5. کم خوابی یا پرخوابی
  6. تحریک پذیر بودن
  7. بی اشتهایی یا پر اشتهایی
  8. ناامیدی
  9. احساس گناه
  10. احساس فقدان و پوچی
  11. افکار خودکشی
  12. ناتوانی در تصمیم گیری
  13. کاهش میل جنسی
  14. قطع ارتباط با دیگران
  15. گوشه گیر شدن

علائم افسردگی در کودکان

کودکان به دلیل بافت های مغزی در حال رشدی که دارند علائمی به نسبت متفاوت در تقابل با افسردگی از خود نشان می دهند. که عبارت اند از:

  • ترک و افت تحصیلی
  • عصبانیت و گریه زیاد
  • نوسانات خلقی و روحی
  • مشکل در تمرکز
  • مشکلات گوارشی
  • کم شدن انرژی
  • مشکلات در مدرسه
  • تحریک پذیری
  • افکار خودکشی
  • کم خوابی یا پرخوابی
  • احساس پوچی و فقدان
  • احساس گناه
  • احساس ناتوانی و بی کفایتی
  • غم و اندوه زیاد

نکته: وجود تنها دو یا سه مورد که به طور نوسانی هر ازگاهی ظاهر می شوند، نباید دلیلی بر زدن برچسب افسردگی باشد.

نکته: برای اطمینان از تشخیص درست می بایست آزمایشات بدنی انجام گیرد تا از درمان نادرست جلوگیری شود.

نکته: مقابله با افسردگی در موارد خفیف با مواردی که ادامه اشاره می شود ممکن است. ولی در موارد شدید که عملکرد فرد مختل می گردد نیاز به مراجعه روانشناس و روانپزشک وجود دارد.

گام های طلایی برای مقابله با افسردگی

در این قسمت به راهکارهایی ساده برای مقابله با افسردگی اشاره خواهیم کرد، هر فردی بدون هزینه مالی(مگر در قسمت تعذیه) قادر به انجام این امور خواهد بود. این موارد عبارت اند از:

  1. ایجاد معنا و هدف در زندگی
  2. ورزش و تحرک بدنی
  3. ارتباط و تعامل با دیگران(فعالیت اجتماعی)
  4. تکنیک های آرام سازی
  5. تغذیه مناسب
  6. خواب با کیفیت
  7. درو کردن افکار منفی
  8. نور درمانی
  9. داشتن گیاه و حیوان خانگی
  10. ذهن آگاهی
  11. انجام امور لذت بخش

 

 

 

ایجاد معنا و هدف در زندگی

1. ایجاد معنا و هدف در زندگی

طبق جمله ای از ویکتور فرانکل نویسنده کتاب در جستجوی معنا، شما نمی توانید خوشبختی را دنبال کنید، بلکه آن از مزایای وقف و کمک به چیزی بزرگ تر از خود است. بدانید که در عالم هستی به نقطه ای وصل هستید و در هیچ رها نیستید. هدف های کوتاه مدت و بلند مدت قابل دستیابی برای خود معین کنید. هدف باید معقول و واقع گرایانه باشد تا امکان رسیدن به آن در بازه زمانی مشخص شده ممکن باشد. این اعمال سمت و سویی مشخص به زندگی‌تان داده و برای مقابله با افسردگی بسیار حائز اهمیت هستند.

2. ورزش و تحرک بدنی

طبق تحقیقاتی که در زمینه مقابله با افسردگی صورت گرفته است نتیجه به دست آمده نشان دهنده تاثیر ورزش در بهبودی سلامت روان و افسردگی به اندازه داروهای افسردگی بود. ورزش روزانه 30 دقیقه می تواند در بازسازی حال‌تان و نگهداری آن بسیار موثر باشد. سعی کنید از ورزش های منظم مثل رقص، رزمی، شنا و… استفاده کرده و با همراه ورزشی تمرین نمایید تا انگیزه لازم برای ادامه را داشته باشید.
از رختخواب بیرون آمدن سخت است اما کافیه که از روزی 10 دقیقه شروع کنید تا تاثیرات آن را ببینید.

3. ارتباط و تعامل با دیگران(فعالیت اجتماعی)

یکی از موارد مقابله با افسردگی لزوم ارتباط با دیگران برخلاف مشخصات افسردگی است. زیرا در این حال به سختی با دیگران تعامل می کنید و تمایل به انزوا دارید. برای مقابله با افسردگی نیاز به حمایت اطرافیان و دوستان خود دارید.

لذا در دوران همه گیری ویروس کرونا بهتر است فعالیت اجتماعی توسط فضای مجازی انجام گیرد. لازم به ذکر است در دوران عدم محدودیت رفت و آمد و نابودی ویروس کرونا، حضور واقعی در بین دوستان تاثیر بیشتری دارد.

ممکن است احساس گناه کنید اما بدانید که این احساس فقط بخاطر افسردگی می باشد و با حضور در جمع و اجتماع دوستان، احساستان تغییر خواهد کرد. اطرفیان می توانند توجه لازم برای بهتر شدنتان را نشان دهند. به هرکسی به دلیل ضعف روانی که دارید اطمینان نکنید و افراد درست را انتخاب کنید.

4. تکنیک های آرام سازی

در مقابله با افسردگی نیاز به آرامش و دور کردن اضطراب دارید. پس به اموری مثل یوگا و مدیتیشن پرداخته و کارهایی انجام دهید که احساس خوب کارآمدی به شما می دهند.
زمان مشخصی در طول روز به مدیتیشن اختصاص دهید. موسیقی های آرامش بخش و انگیزشی گوش کنید و لیستی از مواردی که اضطراب شما را زیاد می کند تهیه و در جهت رفع یا کاهش آن ها برآیید. همین عمل را در مورد افزایش حال خوبتان می توانید انجام دهید.

تغذیه مناسب

5. تغذیه مناسب

انرژی بدن شما از طریق غذا تهیه می شود و ارتباط مستقیمی با سلامت روان شما دارد. شخص افسرده ای که از مواد الکلی استفاده می کند در وخیم کردن وضعیتش نقش بسزایی دارد زیرا الکل اثر بدی روی مغز گذاشته و انرژی لازم برای بهبود روانی و جسمانی را نمی دهد.

 

گام های طلایی برای مقابله با افسردگی خانگی

6. خواب باکیفیت

از شایع ترین علائم افسردگی خانگی خواب بیش از حد یا کمبود خواب می باشد. که در تشدید وضعیت فرد بسیار موثر است. سعی بر یافتن تعادلی بین افراط و تفریط میزان خواب داشته باشید. شخصی که شب را تا دیر وقت بیدار می ماند و بخش زیادی از روز را می خوابد، مستعد ابتلا به افسردگی است.
از بررسی و حل موضوعات در اواخر شب و زمانی که مغز نیمه فعال است پرهیز نمایید.

7. دور کردن افکار منفی

در موارد مقابله با افسردگی خانگی فرد باید با افکار منفی مبارزه کند. افکاری با موضوعات زیر:

  • احساس گناه
  • بدبینی
  • نادیده گرفتن خود
  • احساس بی کفایتی

این افکار بدبینانه و نا کارآمد، واقعی نیستند و باعث می شوند که دید فرد به خود و آینده، منفی شود. این افکار در روانشناسی به تحریف های شناختی معروف هستند. لزوم گفتن جملاتی مثل “من خوب فکر می کنم” سبب چیده شدن نظام فکری و باورهای مرکزی شما نخواهد شد. چرا که مدت زیادی با این افکار زندگی کرده اید. پس بایستی ریشه و دلیل این افکار پیدا و با نظام فکر و باور کارآمدی جایگزین گردد.

8. نور درمانی

سطح هورمون سروتونین در افراد افسرده پایین است و برای درمان افسردگی خانگی می بایستی میزان این هورمون را برای حال خوب در بدن افزایش داد. اگر بخواهیم از دارو استفاده نکنیم، به طور طبیعی می توان از طریق نور خورشید این نیاز را تا حدودی برطرف نمود.

روزانه 20 دقیقه زیر نور خورشید باشید و از کرم های ضد آفتاب و عینک استفاده نکنید. البته نباید مستقیم به خورشید نگاه کنید. غذا یا چای خود را به حیاط برده و آنجا میل نمایید.

در صورتی که خانه تان کم نور است، از جعبه های نوردرمانی استفاده کنید. این جعبه ها حاوی نور استاندارد برای درمان افسردگی خانگی هستند.

 

4. داشتن گیاه و حیوان خانگی برای درمان افسردگی خانگی

9. داشتن گیاه و حیوان خانگی برای درمان افسردگی خانگی

در این گام شخص احساس می کند که چیز دیگری به وجود او نیاز دارد و همین عامل می تواند در فاصله گرفتن از افکار و احساسات منفی نقش زیادی داشته باشد. حس خوبی که از کمک به دیگران حاصل می شود، یعنی مفید بودن و احساس کفایت، پادزهر افسردگی است.

در افسردگی خانگی افراد احساساتی که نمی توانند با اطرافیان بیان کنند از طریق گیاه یا حیوان تخلیه می کنند. و احساس تنهایی کاهش پیدا می کند.

10. ذهن آگاهی

در این مورد از درمان های افسردگی خانگی تلاش بر این است که تمرکز فرد را به زمان حال و روی افکار، رفتار و هیجانات معطوف نماییم. ممکن است نتوان به طور کامل قضاوت خود را متوقف کرد اما می توان فرد را آگاه از عمل خویش نمود.

به عنوان مثالی از ذهن آگاهی، به فرد گفته می شود که هنگام ورزش روی پایی که به زمین میخورد توجه کند و آگاه به عمل باشد. یا در زمان ناراحتی روی قسمتی از بدن که احساس فشار یا درد می کند، تمرکز کند.

11. انجام امور لذت بخش

خود را مجبور کنید کارهایی که دوست دارید را انجام دهید. فعالیتی مثل نقاشی، ورزش و موسیقی، حتی در صورتی که علاقه خود را از دست داده اید اجرا کنید. استمرار در این زمینه از درمان افسردگی خانگی می تواند سبب خوش بینی شما شود. لیستی از کارهای مورد علاقه خود تهیه کرده و آن ها را انجام دهید.

سعی کنید برای مقابله با افسردگی مصرف شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده مثل سیب زمینی سرخ شده و تنقلات شیرین را به حداقل برسانید. این مواد شما را با افت انرژی شدید مواجه می کنند. وعده های غذایی منظمی داشته و وعده ای را حذف نکنید. عدم خوردن غذای مناسب در تشدید وضع موثر است. و در این زمان خوردن شکلات،کاکائو و بستنی در کاهش افسردگی نقش خوبی دارد.

از گروه ویتامین های B و امگا3 استفاده نمایید. اسید فولیک و B12 در افراد افسرده در سطح پایینی قرار دارد. بنابراین از سبزیجات، تخم مرغ و انواع ماهی استفاده کنید.

چگونه انگیزه ای برای غلبه بر افسردگی ایجاد کنیم ؟

ممکن است افراد اینگونه تصور کنند که برای کاهش افسردگی باید به انتظار انگیزه ای باشند در حالیکه عمل کردن خود موجب انگیزه می شود .

یکی از  ویژگی های کلیدی افسردگی فقدان انگیزه است .  در حقیقت ما می دانیم که چه کارها و فعالیت هایی را باید انجام دهیم اما شور و هیجان کافی برای شروع آن نداریم . به عنوان مثال  ، شما فکر می کنید برای ورزش ، یا گذراندن وقت با دوستان و یا یک پروژه ای که نیمه تمام  ست و یا از زمان تحویل آن گذشته است انگیزه ایندارید.

و همانطور که در مقالات قبلی به آن اشاره کرده ام ، افسردگی یک چرخه معیوب است که می تواند شاملاجتناب ، کناره گیری ، طفره رفتن ، انزوا، گوشه گیری ، انتقاد از خود ، کمال گرایی و ناامیدی باشد .

ما می توانیم عدم انگیزه را به این چرخه معیوب اضافه کنیم ، چرا که اگر در شرایط فقدان این هیجان باشید ،هیچگونه تلاشی در جهت افزایش عزت نفس ، غلبه بر اجتناب ، تشکیل یک شبکه حمایتی برای خودتان و احساس مهم بودن و موثر بودن نخواهید کرد. هدف ما در این مقاله این است که تعدادی از تحریفاتی که در تفکر شما ایجاد می شود را بررسی کنیم و ببینیم چگونه این افکار، شما  را به بی انگیز گی سوق می دهد.

و از طرفی دیگر،برخی از تکنیک ها و روش هایی که می توانند در شما ایجاد این حس قشنگ کنند را نیز بیان کنیم تا به این وسیلهموتور آن را در مغز شما‌ روشن کنیم .

برای شروع انجام کاری نیاز به انگیزه نداریم

۱.شما برای شروع انجام کارها نیازی به انگیزه ندارید .

ممکن است باوری در ذهن شما مبنی بر اینکه ” برای انجام کارها ابتدا باید احساس انگیزه کنم ” وجود داشته باشد . در حالیکه این طرز تفکر یکی از افسانه هایی ست که زمینه ساز افسردگی می شود . اگر قرار است که شما بر حسب نیاز و علاقه کاری را انجام دهید خب واقعا باید در جهت انجام آن تلاش کنید.

به عنوان مثال من هر روز صبح قبل از اینکه جلسات مشاوره ام را آغاز کنم و یا مطلبی را بنویسم به مدت ۱ ساعت به ورزش می پردازم . نمی توانم بگویم که برای انجام ورزش از انگیزش بالایی برخوردارم . و اغلب ممکن است که ، حس خاصی برای نوشتن نداشته باشم .

اما من خودم را به انجام این کارها متعهد کرده ام ، چرا که تصور من بر این است ، این فعالیت ها یک عادت سالم است و خودم را برای انجام تمرینات ورزشی مقید کرده ام حتی اگر تمایلی به انجام آن نداشته باشم . و یا انگیزه ای در خودم احساس نکنم.

در حقیقت  ، شما کههر روز به محل کارتان می روید احتمالا به کارهایی می پردازید کهصد‌ در صد برای انجام آن هیجان خاصی ندارید اما برایرسیدن ‌به موفقیت در کار خود متعهد هستید و‌ این خود نکته کلیدی ‌ست . بنابراین به جای پیدا کردن انگیزه ،بهتر است به فعالیت ها و ارزش ها پایبند باشید.

اقدام باعث ایجاد انگیزه می شود

۲.اقدام باعث ایجاد انگیزه می شود

ما معمولا حس شور و هیجان را رفتاری قبل از عمل می دانیم درصورتیکه این حالت ممکن است ناشی از فعالیت شود . به عنوان مثال اگر شما به شکل منظم و با جدیت ورزش کنید این احتمال هست که سطح انرژی‌ شما افزایش یافته و در نتیجه انگیزه شما نیز تقویت شود .  فعالیت مثل پریدن ست باعث تقویت باتری شما می شود .

هر چقدر فعالیت بیشتری داشته باشید ، ممکن است حس بیشتری برای انجام آن فعالیت داشته باشید . در حقیقت بنظر می رسد فعالیت ، منجر به حرکت بیشتری می شود . شما می توانید چرخه معیوب افسردگی را به چرخه ای از فعالیت انگیزشیبیشتر تبدیل کنید .

۳.هدف خود را انتخاب کنید

تعیین هدف های روزانه ، هفتگی و ماهانه می تواند گامی مفید ، در جهت ایجاد حس خوب بوده و مفید بودن را در شما ایجاد کند . انتظار برای دستیابی به انگیزه می تواند دامی برای انزوای بیشتر و گوشه نشینی تلقی شود . ما به خوبی می دانیم که عدم تحرک و کناره گیری از دیگران می توانند از عوامل اصلی افسردگی محسوب شوند .

پیشنهاد من این است که بر روی اهداف و مقاصد ارزشمند تمرکز کنید .

این مسئله می تواند شامل ورزش و رژیم غذایی شود و سلامت جسمی شما را به شکل مثبتی تحت تاثیر قرار دهد . اهداف می تواند حتی تشکیل یک شبکه حمایتی نیز باشد . این دایره حمایتی می تواند شامل ارتباط شما با افراد دیگر ، برنامه ریزی و پیگیری مقاصد ارزشمند شما باشد .

این مسئله می تواند شامل وظایفی باشد که در محل کار، خود را موظف به انجام آن  می دانید . و شامل هویت شماست و نشاندهنده یک شخصیت فعال و موثر محسوب می شوید . شما در چنین شرایطی می توانید  به جای اینکه به دنبال انگیزه خود باشید به دنبال اهداف و مقاصد خود باشید و برای تحقق آن ها متعهد شوید که از چه راهکارهایی استفاده کنید تا شما را به سمت این اهداف ، آرزوها و مقاصد تان رهبری کند.

شما می توانید تعداد هدف های خود را برنامه ریزی کنید ، ابتدا از ۲ هدف در یک روز شروع کنید سپس ۴ هدف را برای یک هفته در نظر بگیرید و در پایان برای یک ماه به ۶ هدف فکر کنید و برای رسیدن به آن ها اقدام کنید .

نکته مهم دیگری که بایدلحاظ کنید این است که ،اثر پیشرفت خود را برای رسیدن به این اهداف پیگیری کنید . و در نظر داشته باشید که  حتی اگر احساس می کنید که تمایلی به انجام آن ندارید خود را مقید کرده  و به این تشخیص برسید که ، می خواهید آن کار و فعالیت را به نتیجه برسانید . شما نیاز دارید که بر روی رفتار خود مسلط باشید و این به این معناست که هدف شما توسعه توانایی شما برای انجام آن چیزی ست که شما نمی خواهید آن را انجام دهید .

۴. زمانی که افسرده نبودید معمولا به چه کاری مشغول بودید ؟

خوب فکر کنید ؛ وقتی که در شرایط روحی خوبی بودید مسلما فعالیت هایی انجام می دادید که در حال حاضر حوصله انجام دادن آن ها را ندارید . ممکن است متوجه شوید که رفتار شما در حال حاضر بسیار با زمان گذشته که افسرده نبودید متفاوت است . ممکن است سعی کنید که از افراد فاصله بگیرید و بیشتر، تنهایی را ترجیح دهید.

کمتر ورزش کنید ، تلاشی برای برنامه ریزی نداشته باشید و خودتان را در اینترنت غرق کنید و یا افکار و خاطرات گذشته را مرتبا در ذهن نشخوار کنید . اجازه بدهید این نحوه رفتار شما را نیمرخ و یا تاریخچه افسردگی شما به حساب بیاوریم ‌. این پروفایل به شما نشان می دهد که در زمانی که به عنوان یک فرد افسرده عمل می کنید چه شکلی بنظر می رسید .

حالا من قصد دارم ، شکل ظاهری خود تان را در زمانی که افسرده نیستید شناسایی کنید . چه کاری انجام می دهید . با چه افرادی در تماس هستید و به چه فعالیت هایی مشغول می شوید؟ پس ، بنابر این ، بررسی این حالت در شما باعث انگیزه ای برای فعالیت دوباره می شود و گویی به شما این حس را القاء می کند که ، افسرده نیستید و برای خارج شدن از این وضعیت افسردگی چه راهکارهایی می توانید داشته باشید .

همانطوری که یکی از بنیانگذاران رفتار درمانی دراین زمینه عنوان کردند : ” وقتی با مشقت و پریشان حالی مواجه شدید ، عمل کنید ” . به عبارت دیگری در وضعیت ناامیدی اگر احساس ضعف و ناتوانی داشته باشید انگیزه خود را افزایش دهید و اقدام مثبتی انجام دهید . لیستی از تمام کارهایی که در زمانی که افسرده نبودید تهیه کنید. ببینید چه فعالیت هایی را در آن زمان انجام می دادید و مجددا در آن زمینه برنامه ریزی کرده و اقدام کنید.

برای هر قدم یک پاداش

۵. برای هر قدمی که رو به جلو بر می دارید پاداشی برای خود در نظر بگیرید .

در شرایطی که افراد افسرده هستند ، معمولا در ذهن آن ها ، فعالیت ها  و کارهای مثبتی که انجام می دهند؛ فاقد ارزش و اهمیت هستند و بندرت برای کار خود اعتباری قائل می شوند . به عنوان مثال ، مراجع افسرده ای که در هفته گذشته بر روی رزومه کاری خود متمرکز شده  ، با همکاران خود در فضای مجازی ارتباط برقرار می کند و زمان های متفاوتی را صرف ورزش کرده است به من گزارش داد که ، فکر نمی کند در حال پیشرفت خاصی باشد ،اگر چه این فرد احساس می کرد که کمی بهتر شده است . ما می توانیم این وضعیت را نوعی فقدان پاداش فردی تلقی کنیم ؛ که معمولا در افرادی که انگیزه پایینی داشته و از افسردگی رنج می برند دیده می شود .

توجه داشته باشید اگر شما حتی به قدم کوچکی که به سوی موفقیت برمی دارید پاداش ندهید دلسرد شده و از ادامه راه منصرف می شوید و انگیزه خود را برای تغییر از دست می دهید .

در حقیقت فردی که افسرده شده می داند که تا چه حد، انسان افسرده در هم می ریزد و چقدر افسردگی سخت است .بنظر می رسد یک وزنه ۱۰۰ کیلویی بر روی شانه های  انسان قرار گرفته که رهایی از آن بسیار مشکل است ، با این وضعیت می خوابد ، بلند می شود و راه می رود …پس بسیاراحساس خستگی و درماندگی می کند.

اگر فرض کنید به کارمندانیکه ۴۰ساعت در هفته برای شما کار می کنند حقوق ندهید ؛ آیا انگیزه آنها برای کار بسیار زیاد خواهد بود ؟ بنابر این برای ایجاد انگیزه هر قدم که به جلو بر می دارید پاداشی برای خود در نظر بگیرید . حتی در واقعیت امر می توان گفت این مقاله نیز به نوعی می تواند برای  افسردگی و افزایش انگیزه در شما راهکارهایی بیاموزد .

به یاد داشته باشید پاداش دادن به خود مزیت های فراوانی دارد و تشویق باعث می شود انگیزه خود را به سمت جلو هدایت کنید . ستایش از خود، به نوعی اعتبار بخشیدن به وجود ارزشمند و والای شخصیت خودتان است . و به نوعی پیگیری پیشرفت خود، حتی اگر برای گام ها و اقدامات کوچک باشد راهی ست که می تواند انگیزه شما را در مسیر درست حرکت دهد.

بخاطر داشته باشید …وقتی با انگیزه خودتان مواجه می شوید ممکن است احساس دلسردی بکنید . چرا که نباید به شکل ناگهانی انتظار داشته باشید که شرایط بهتر بشود .شما باید قبل از ایجاد حس انگیزه بتوانید رفتارهای مثبتی داشته باشید ، به آنها پاداش بدهید و سپس با تعهد به اجرای عادت های درست به سمت جلو سوق داده بشوید .

مسلما این نتیجه نیاز به صرف وقت و گذشت زمان دارد . و شما باید صبور باشید و در هر مرحله از مسیر درست به خود پاداش دهید . هر چقدر در مسیر رسیدن به اهداف و مقاصد درست گام بردارید، انگیزه شما نیز بیشتر شده و احساس بهتری در شما ایجاد می شود و در نتیجه افسردگی هم کاهش می یابد.

اما بیاد داشته باشید این تغییر نیاز به گذشت زمان دارد  و در این زمینه روان شناسان با تجربه و متخصص ما در مرکز راز ماندگار با مشاوره روان شناسی تخصصی، شما را برای رسیدن به انگیزه بیشتر در تمامی  عرصه های زندگی یاری خواهند داد.

شایعات اکثر مواقع موجی از یک رفتار یا باور درست یا نادرست را با خود به راه می اندازند. که قسمت اشتباه آن آسیب هایی به محیط و مردم وارد می نماید. درباره افسردگی لازم است بدانید که، افراد اعم از هر گونه جنسیت و شخصیتی (درونگرا و برونگرا) ممکن است در طول زندگی به طیف های متفاوتی از افسردگی دچار شوند.

افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های روانی در دنیا می‌باشد. که تقریبا 17% از افراد در طول زندگی به آن دچار می شوند. لازم به ذکر است که بدانید هر انسان غمگینی که در گوشه ای کز کرده، افسرده نیست.

درباره افسردگی باید گفت که آن را در سلامت روان، به عنوان سرما خوردگی روانی در نظر می گیرند. بدین معنی که هر شخصی در زندگی خود امکان ابتلا به آن را دارد. البته که منظور ما طیف های خفیفی از افسردگی است. و در صورت تشدید آن نیاز است که به روانشناس مراجعه نمایید.

به دلیل همین گستردگی، شایعات و باورهای اشتباهی درباره افسردگی شکل گرفته است، که در ادامه قصد بررسی آن ها را خواهیم داشت.

 

1) نوجوون‌های امروزی کلا شاد نیستن!

 

  • نوجوان‌های امروزی کلا شاد نیستن!

اکثر والدین باور دارند که نوجوانان امروزی دمدمی، کم حرف و تحریک پذیر هستند و آن را عادی می دانند. در صورتی که باید توجه داشته باشند اگر این حالات ناراحتی و بی حالی، مدت زیادتری از 2 هفته ادامه یابد، خطرناک بوده و می بایستی به روانشناس مراجعه گردد. علاوه بر موارد ذکر شده بی اشتهایی، دوری از جمع خانواده و دوستان، بی علاقگی به کارهای مورد علاقه، خواب زیاد و… می توانند هشدارهایی از ابتلای فرزندتان به افسردگی باشد.

  • افسردگی بیماری نیست!

برخی از مردم اطلاعات چندانی درباره افسردگی ندارند، به همین دلیل اصلا آن را بیماری تلقی نمی کنند. در صورتی که شخص مبتلا به افسردگی در زمینه های اجتماعی، خانوادگی، شغلی، روانی و بیولوژیکی کاملا درگیر است و عملکرد وی دچار اختلال می شود.

مردم معمولا غم و اندوه را با افسردگی اشتباه می گیرند. ناراحتی برای هرکسی پیش می آید اما در همه ماندگاری ندارد. لازم است بدانید که اسکن مغزی افراد افسرده فعالیت های غیرطبیعی را نشان می دهند و هورمون های مترشحه در بدن فرد افسرده متفاوت از سایرین است.

3) داروها درمان 100% افسردگی هستند!

  • داروها درمان 100% افسردگی هستند!

طبق تحقیقات افراد افسرده ای که در کنار دارو درمانی از روان درمانی هم بهره برده‌اند، نتایج مثبت تری داشته‌اند. و از احتمال عود کمتری برخوردار بوده‌اند.

داروها با دستور درمانی خاصی که برای خود دارند، روی مغز تاثیر گذاشته و  هورمون و موادهای مترشحه بدن شما را دستخوش تغییرات دلخواه می کنند. داروها توانایی این را دارند تا زمینه های بیولوژیکی بیماری شما را بهبود بخشند. ممکن است برخی فقط با خوردن دارو درمان شوند.

نکته: داروها تغییراتی در شخصیت شما ایجاد نمی کنند. و طراحی آنان جهت اثر بر روی مواد شیمیایی می باشد.

  • درمان افسردگی سخت می باشد!

در برخی موارد افراد خود انتخاب می کنند که در ناراحتی غرق شوند. در نوع دیگر، افراد ناخواسته دچار افسردگی گشته اند. درمان این دو دسته نه خیلی راحت و نه خیلی دشوار است. افرادی که اقدام به درمان کرده اند، طبق آمار 70% با مصرف دارو به بهبودی دست یافته اند. که می‌توان با ترکیب روان درمانی به نتایج با ثبات تری نیز دست یافت.

  • درباره افسردگی باید همیشه دارو خورد!

چیزی که به صراحت می توان به آن اشاره نمود این است که در اکثر موارد اصلا نیازی به مصرف دارو برای همیشه نیست. و مصرف دائمی دارو برای افسردگی های بسیار شدید اتفاق می افتد. معمولا بنا به نظر روانپزشک در رابطه با شدت افسردگی، بازه ای برای مصرف دارو مشخص می شود.

تحقیقات نشان دهنده تاثیر مثبت روان درمانی و دارو درمانی بر روی افسردگی های خفیف تا متوسط هستند.

  • بیان احساسات افسردگی را شدت می بخشد!

زمانی که شما راجبه احساسات و اتفاق ناراحت کننده صحبت می کنید حالتان بد می شود، این نباید بدین معنی باشد که درباره مسئله حرفی زده نشود. چون درباره افسردگی می توان گفت که همین درون ریزی ها و فرار از مسئله بدان شدت بخشیده است.

تنها ماندن فرد مبتلا با افکار مخرب خطرناک بوده و نباید از تمرکز بر حل مشکلات، با بیان آنان هراسی داشت.

 

 

7) مردان دچار افسردگی نمی شوند!

  • مردان دچار افسردگی نمی شوند!

مردان علاقه زیادی به بیان احساسات خود ندارند و در زمان ابتلا به افسردگی، به دلیل مشغله های کاری و اجتماعی، فرصتی برای مراجعه به مشاور نمی یابند. مردان معمولا افسردگی خود را از طریق عصبانیت یا بی قراری نشان می دهند. در موارد شدید گرایش به سوء مصرف مواد مخدر دیده می شود. میزان خودکشی و حملات قلبی در مردان بیشتر است.

در مقابل زنان احساسات خود را بیان می کنند و با دوست خود درباره افسردگی به صحبت پرداخته و علائم خود را اطلاع می دهند. در مواردی حتی دوستان نزدیک هم از افسردگی مردان بی خبر هستند.

  • افسردگی به دلیل موقعیت ناراحت کننده است!

افراد به خاطر مواجه شدن با اتفاقاتی سنگین مثل فوت عزیزان و طلاق دچار ناراحتی می شوند. که احتمال ابتلا به افسردگی را بیشتر می کند. اما لزومی ندارد همیشه حادثه بدی رخ دهد تا فرد دچار افسردگی شود.
درباره افسردگی باید گفت که می تواند ناگهانی نیز اتفاق بیفتد. در این مورد می توان به دلایل ژنتیکی و سابقه خانوادگی اشاره نمود.

در این مقاله به بررسی علائم و 11 مورد از گام های طلایی مقابله با افسردگی و ایجاد انگیزه پرداختیم.  در صورتی که پاسخی برای سوالات خود نیافتید، علاوه بر مطالعه بخش دوم مقاله مقابله با افسردگی، می توانید جهت مشاوره روانشناسی با مشاورین راز ماندگار نیز در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *