آیا می‌توانیم فرد معتاد را تشخیص دهیم؟ علائم فرد معتاد چیست؟

آیا تا اکنون به این مهم فکر کرده‌ایم که اگر شناخت ما از اعتیاد بیشتر باشد در صورت ابتلای نزدیکان‌مان می‌توانیم زودتر در صدد بهبودشان برآییم؟

آیا می‌دانستید که اعتیاد به مثال درختی است که هر چه از عمر آن می‌گذرد ریشه دارتر و قوی‌تر می‌شود؟ در این صورت ساقط نمودن آن دشوارتر گشته و در مواردی با مشکلات و آسیب‌های فراوانی، اطرافیان و خود شخص را مواجه می‌نماید.

اعتیاد مسئله‌ای اجتماعی است که ممکن است برای هر شخصی حتی خودمان اتفاق بیفتد و به سمت آن سوق پیدا کنیم. اما اگر بدانید که این بیماری با شما و زندگی‌تان چه می‌کند باز هم به سمت آن می‌روید؟

با کمی مطالعه و همراهی با مشاورین راز ماندگار می‌توانید علائم مشترکی که در بین معتادان وجود دارد را شناخته و خود را هشیارتر از قبل نگه دارید.

 

علائم اولیه فرد معتاد

علائم اولیه فرد معتاد

درست است تشخیص فرد معتادی که اخیرا به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا کرده، دشوار است. اما نشانه‌هایی هشدار دهنده وجود دارند که فرد را از لحاظ ظاهری، شخصیتی و روانی تحت تاثیر قرار می‌دهند.

به عنوان مثال در قسمت روانی فرد دچار اختلالات روانی مثل پارانوئید می‌شود. در قسمت شخصیتی، ارتباطات اجتماعی وی تحت تاثیر اعتیاد قرار می‌گیرد و در نهایت بهداشت فردی از اهمیت پایینی برای فرد معتاد برخوردار می‌باشد.

علائم ظاهری فرد معتاد

شاید بتوان در این بخش به ضرب المثل ” از کوزه همان برون تراود که در اوست ” اشاره نمود. وقتی فرد معتاد دچار سوء مصرف مواد شده باشد مطمئنن ظاهر او نیز تحت تاثیر قرار گرفته و حتی می‌توانیم علائم آشکار ساز اعتیاد را به چشم خویشتن نظاره گر باشیم.

علائم ظاهری شایع اعتیاد عبارتند از:

  1. بهداشت فردی نامناسب
  2. عدم هماهنگی جسمی
  3. تغذیه نامناسب
  4. کاهش وزن
  5. مردمک‌های چشمی سوزنی و چشمانی سرخ
  6. بی قراری و پرش افکار
  7. نامنظم شدن الگوی خواب
  8. سردرگمی و گیجی
  9. پرخاشگری
  10. لباس‌های نامناسب
  11. تغییرات اساسی در روابط اجتماعی
  12. کاهش بازدهی شغلی و یا تحصیلی
  13. افزایش تمایل به تنهای و نماندن زیاد درجمع

به اختصار به توضیح چند مورد از علائم اشاره شده فرد معتاد، می‌پردازیم:

1.تغییرات پوستی:

مصرف مواد مخدر می‌تواند تغییراتی را در سطح پوست فرد معتاد ایجاد نماید. ممکن است رنگ پوست برخی زرد و تیره شود و یا بر روی پوست صورت فرد دچار به اعتیاد جوش و آکنه نیز دیده شود.

به دلیل تزریقاتی که در شریان‌ها در برخی مخدرها انجام می‌شود، ممکن است بتوان جای کبودی و زخم را نیز در فرد معتاد مشاهده نمود.

2.کم کاری در قسمت رعایت بهداشت شخصی:

فرد معتاد کمتر به وضعیت ظاهری خود توجه می‌کند و مواردی مثل بهداشت دهان و دندان، مرتب کردن موهای سر و استحمام، در فرد دچار اعتیاد از اولویت برخوردار نمی‌باشد و به مرور نیز تشدید می‌یابد.

3.کاهش وزن متناسب با تغییرات تغذیه‌ای:

نوسانات وزنی با توجه به نوع ماده مصرفی متفاوت می‌باشد. ممکن است فرد معتاد به مصرف مخدری بپردازد که موجب افزایش اشتها و در نتیجه افزایش وزن و پرخوری او شود.

اما در مقابل موادی مثل اکستازی به طور عکس عمل کرده و اشتهای فرد معتاد را کاهش دهد و متعاقبا دچار لاغری معتاد می‌شود. عامل ظاهری تغییرات وزنی از شایع‌ترین علائم در سوء مصرف مواد مخدر می‌باشد.

4.پرخاشگری:

رفتارهای تهاجمی نسبت به خانواده و اطرافیان توسط فرد معتاد و روابط جنسی نامتعارف خشونت آمیز، چندی از مواردی هستند که در ده سال اخیر دست به فزونی زده‌اند.

که دلیل آن تغییرات الگوی سوء مصرفی توسط معتادان بوده است. علاوه بر آن با گذشت زمان مواد مخدرهای جدیدی در کنار موادهای سنتی وارد بازار می‌شود، که فعالیت‌های فیزیکی و تهاجمی را افزایش می‌دهد.

در طی روند مصرف در افراد بخش هیجانی مغز با شتاب بیشتری در حال فعالیت است که از قسمت عقلانی و منطقی کاملا غافل می‌گردد. و نتیجه آن سر زدن اموری است که فرد هیچ درکی از آن‌ها ندارد.

کارهایی از قبیل صدمات جسمانی به همسر و … که مخاطرات جدی به همراه خواهند داشت.

ویژگی‌های شخصیتی فرد معتاد

1.افزایش تمایل به تنهایی

2.تغییر دوستان

3.بدهی‌های مالی

4.پرونده‌های حقوقی

5.دروغگویی به دیگران

6.رفتارهای مشکوک و متفاوت از قبل

7.عدم پذیرفتن مسئولیت و یا کوتاهی در آن

8.عدم حضور در جمع به مدت طولانی

رفتارهای مشکوک و عجیب:

فردی که قبلا در جمع خانواده حضور زیادی داشت اکنون کمتر در کانون خانواده قرار
می‌گیرد و سعی در رفتن به مکان‌های خلوت و نامشخص دارد. و موازی با آن برای عدم آگاهی خانواده فرد معتاد از سوء مصرف وی، به بهانه آوری و فریب دادن دیگران
می‌پردازد.

بدهی‌های مالی:

فرد معتاد با توجه به مواد مخدر مصرفی هزینه‌های متفاوتی به لحاظ مالی انجام
می‌دهد. و اگر در صدد کمک به وی بر نیاییم ممکن است فرد معتاد دچار بدهی های با حجم زیاد و یا حتی ورشکستگی شود.

 

نشانه های روانی فرد معتاد

نشانه‌های روانی فرد معتاد

فرد دچار اعتیاد به لحاظ روانی دارای افکاری به هم ریخته می‌باشد و سیر تفکر و تحلیل مسائل در مغز وی دستخوش تغییراتی به همراه اختلالات می‌شود:

  1. افسردگی
  2. اضطراب
  3. استرس
  4. اعتماد به نفس و عزت نفس پایین
  5. پارانوئید
  6. افکار وسواسی
  7. خلقیات موجی

پارانوئید

پارانویا یا بدبینی و بدگمانی حالتی است که فرد معتاد در آن نمی‌تواند به خانواده و دوستان خود اعتماد کند. فرد مبتلا به اعتیاد تفکر نامناسبی نسبت به فعالیت دیگران دارد. به کارهای دیگران مشکوک بوده و انگیزه‌های نادرست و غیرمنطقی را به اقوام و دوستان نسبت می‌دهد.

خلقیات موجی

فرد معتاد و دچار به سوء مصرف مواد مخدر از نظر خلقیات دارای نوسانات زیادی
می‌باشد. زمانی که چندان از مصرف مخدر نمی‌گذرد دچار هیجانات بالایی بوده، مهربان و خیلی دوستانه رفتار می‌کند و در نقطه مقابل، فاصله زیاد بین مصرف، فرد معتاد را دچار عصبانیت و پرخاشگری و رفتار نابهنجار می‌کند.

در این مقاله سعی بر بررسی اجمالی حالات و رفتارهای فرد معتاد و اعتیاد داشتیم. در صورتی که چند مورد از علائم اشاره شده را در نزدیکان خود مشاهده کردید که مدت چندانی از آشکار شدن آنها نمی‌گذرد، می‌توانید با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

قابل ذکر است وجود هر کدام از این عوامل به تنهایی مشخصه‌ای برای اعتیاد فرد نمی‌باشد و قبل از تفکر احتمال معتاد بودن شخص، باید زمینه و شرایط افراد در دست بررسی قرار گیرد. در همین رابطه می‌توانید جهت مشاوره خانواده و اعتیاد با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *